Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2002, 08:00
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Naar aanleiding van de laatste boekbespreking willen wij een evaluatie houden over de boekbesprekingen. In de laatste wordt er niet door jullie gereageerd. Natuurlijk is er een deel dat heeft aangekondigd (door verschillende redenen) deze keer niet mee te doen. Maar nu hebben bijna alle mensen het laten afweten, dus willen we een paar dingen weten.
- Is er wel of geen belangstelling om Engelse of buitenlandse boeken te bespreken?
- Was het boek te moeilijk?
- Zijn er dingen niet goed of dingen die niet goed lopen?
- Hebben jullie tips, opmerkingen, ideeën en dergelijke zodat we de volgende (?) boekbespreking wel een leuk succes kunnen maken?

Vertel alles wat je kwijt wilt, je mening, ideeën enz. We zijn nog niet zo heel lang bezig, dus we willen weten hoe het beter kan en wat je er gewoon van vindt. Als we deze discussie gevoerd hebben kunnen we dan evt. met een nieuwe boekbespreking beginnen. Op een redelijke termijn komt er dan een topic waarin jullie suggesties kunnen doen voor het volgende boek, dus post ze liever niet in dit topic.

Namens de comissie,
Ieke
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2002, 08:01
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik ben er zelf voorstander van om buitenlandse boeken te nemen. Maar niet te vaak. Ik zou zeggen om de 2 a 3 Nederlandse boeken. Er zijn veel mooie boeken die uit een andere taal komen en het lijkt me ook leuk voor de afwisseling. Wel gaan we dan maar uit van een vertaling, ik kan me niet voorstellen dat hier veel mensen bijv. Russisch kunnen. Ook moet er bij voorbaat al bekent zijn of er van Engelse boeken een vertaling is. Iedereen is natuurlijk vrij als hij wel Russisch kan het origineel te lezen. Dat ben je altijd. Wel moet dan in de poll vermeld worden wat de originele titel is en die van de vertaling (als die er dus niet is moet dat erbij staan!) , zodat het voor je stemt al bekend is. Ook is het wel prettig als men zelf even in het kort vertelt waar het boek over gaat al die gene het boek voorstelt.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.

Laatst gewijzigd op 23-11-2002 om 09:01.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 19:46
Verwijderd
Ik denk dat het deze keer lag aan twee punten. Het was allereerst een vrij lastig te verkrijgen boek, zeker als je er niet teveel voor wilde uitgeven. Scimmia heeft het gekocht in de boekwinkel en was daar een flinke bom duiten voor kwijt en ik liep er (vrijwel letterlijk) toevallig tegenaan in de Slegte in Den Haag.

Een tweede factor was waarschijnlijk het ontbreken van de vertaling. Wie niet gewoon is met het lezen van Engelse tekst zal zich misschien wel wagen aan een boek, maar als dat boek, zoals in dit geval, ook nog eens volstaat met een zelfverzonnen 'slang', dan wordt het extra moeilijk. Een bespreking houden over een boek waar je weinig van vatte is zinloos, dus misschien vandaar.

Ik heb een kleine suggestie wat betreft het gedoe om Engelse/Nederlandse/Anders-talige boeken. We zouden ook gewoon alles bij elkaar kunnen gooien en dan kiezen. Democratie zal zegevieren, de meerderheid kan kiezen welk boek we lezen en we laten buiten beschouwing welke taal dat is en of de vorige twee keer niet al dezelfde taal hadden. Lijkt me wel wat. Maar misschien worden de lijsten om uit te kiezen dan wat te lang.

LUH-3417 - In de hoop dat meerdere mensen laten weten wat er mis ging.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 20:01
Verwijderd
- Is er wel of geen belangstelling om Engelse of buitenlandse boeken te bespreken?
zolang er een vertaling te vinden is in de bieb vind ik het geen probleem. Maar ik vind het fijner om boeken van nederlandse schrijvers te lezen, want die kan ik ook gebruiken voor mn boekenlijst op school

- Was het boek te moeilijk?

ik heb het boek dus niet gelezen, omdat er geen vertaling van was, en een engels boek had ik ff geen zin in
- Zijn er dingen niet goed of dingen die niet goed lopen?
Ik vind het zo eigenlijk wel goed gaan
- Hebben jullie tips, opmerkingen, ideeën en dergelijke zodat we de volgende (?) boekbespreking wel een leuk succes kunnen maken?
Boeken lezen die niet te moeilijk zijn en waar een vertaling van is als het een buitenlands boek is

nah, niet erg zinnige reply, maar ach...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 20:36
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:
*knip*
nah, niet erg zinnige reply, maar ach...
Geeft niet, we willen gewoon weten hoe jullie erover denken. Je geeft gewoon je mening en dat is nuttig.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 21:38
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Het boek was leuk, alleen deden de leden idd niet veel mee. Best jammer, want het boek geeft veel om over te discussieren. We moeten er, m.i. gewoon voor zorgen dat het boek toegangkelijk is voor alle leden.

Dus: democratisch kiezen en maak een verstandige keuze.


Edit: sticky reageren er meer mensen op. Dus bij deze: stuck.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.

Laatst gewijzigd op 28-11-2002 om 14:16.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 22:08
PV
PV is offline
Ik wilde idd in 1e instantie meedoen, maar.. in de boekenwinkel kostte het €11,50 (ongeveer), dat vond k een beetje teveel voor een boek dat je 1 keer leest. In de Slegte hadden ze het niet.. en in de bieb ben ik al een half jaar niet meer geweest :/
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 19:25
Verwijderd
Gaan we binnenkort een nieuw boek doen?
want eigenlijk moet ik voor school nog een boek lezen voor de speciaalschrijver, dus ik dacht 2 vliegen in een klap En ik vond het ook leuk om met meer mensen hetzelfde boek te lezen
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 21:17
Verwijderd
Yo, ben ik weer. M'n verbinding lag een ruime maand plat, maar nu is alles opgelost, als het goed is.
Het lijkt mij een beter id, om voornamelijk Nederlandse boeken te nemen, aangezien je die toch veel meer moet lezen voor school ook enzow. Ben nu overigens bezig in 'de ordening' van Kees van Beijnum en het leest onwijs lekker
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 21:23
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:
Gaan we binnenkort een nieuw boek doen?
want eigenlijk moet ik voor school nog een boek lezen voor de speciaalschrijver, dus ik dacht 2 vliegen in een klap En ik vond het ook leuk om met meer mensen hetzelfde boek te lezen
Ik heb scimmia al een mailje gestuurt daarover. Mijn idee is om maar gewoon met een nieuw boek te beginnen, maar waa moeten de vorm nog even uitdenken. Er is commentaar op de manier van kiezen en ik ben er nog niet over uit hoe we dat kunnen oplossen. Ik had gehoop dat men met allerlij suggesties en ideeën zo komen waardoor ik er goed naar zo kunnen kijken. Natuurlijk ben ik niet de gene die het allemaal beslist daar wil ik jullie ook een stem in geven en het bespreken in de commissie, maar natuurlijk ligt de definitive beslissing bij scimmia. Ik ben er hard over aan het nadenken, maar het wil nog niet echt tot een goede oplossing/ideën komen. Ik ben bezig en zal jullie op de hoogte houden. Wel zit erover te denken dat we maar gewoon met een nieuwe bespreking moeten beginnen nog in de oude vorm. In die tussentijd zullen we ons dan nog eens gaan beraden. Ik vind het erg jammer dat er nu geen activiteid is.

Edit: Ha darkshooter, ik had je al gemist. Persoonlijk vind ik het erg jammer om ons tot enkel Nederlandse boeken te beperken. Mijn redenen zullen wel bekent zijn.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 21:39
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Wij moeten weer gaan lezen!
Mijn tijdsbeperkende maatregelen zullen snel voorbij zijn, vandaag heb ik de laatste deadline voor school.
Aardrijkskunde profielwerkstuk, om precies te zijn. Nog even de laatste hand eraan leggen en dan mailen.


Ah, ieke is online. we gaan het bespreken. Ondertussen: als jullie ideeën hebben om de "verkiezingen" zo democratisch mogelijk te laten verlopen, zeg het. Mail, ga met MSN aan de gang, of post het hier.
Alle suggestief zijn welkom.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
Ondertussen: als jullie ideeën hebben om de "verkiezingen" zo democratisch mogelijk te laten verlopen, zeg het. Mail, ga met MSN aan de gang, of post het hier.
Alle suggestief zijn welkom.
Geef iedereen die meedoet de kans om een boek uit te kiezen, maak daar na een tijdje een poll van, en iedereen kan stemmen.
Of laat iedereen een schrijver neerzetten, dan schrijver stemmen (d.m.v een poll) en dan een boek van die schrijver kiezen

Lijkt mij wel democratisch
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 20:41
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Dit is het voorstel wat er nu van onze kant ligt:
Leden 1 á 2 boeken laten opgeven (met korte samenvatting van enkele regels), die samenvoegen tot een lijst en die in tweeën (of in meerdere delen) splitsen. De 1e keer de ene helft en de volgende keer de andere helft in een poll. (willekeurig splitsen en geen enkel boek uitsluiten (naar idee van Rene), dus alle talen door elkaar.) Dan kunnen we de volgende keer meteen veder met een volgende poll, zonder dat er eerst naar boeken hoeft te
worden gevraagt, tot de lijst op is.

Graag jullie reactie hierop en evt nog op de andere dingen. Ook stel ik voor om maar meteen met voorstellen te komen. Gaat uw gang.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.