Oud 26-03-2005, 18:24
Nadine.
Avatar van Nadine.
Nadine. is offline
haj ik heb een vraagje.
de broer van mn vriend is verstandelijk gehandicapt.
als mijn vriend en ik later kinderen krijgen hebben we dan meer kans op een gehandicapt kindje dan anderen?
of maakt dat niet uit?

kus nadine
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 18:27
Verwijderd
ik neem aan dat je dat bij zijn ouders moet zoeken. vragen of zij de 'aanleg' in de genen hebben. want dat hoeft niet zo te zijn
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 18:28
Mariekje*
Mariekje* is offline
nope
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 18:34
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Ligt aan de handicap lijkt me (in hoeverre het wellicht van zijn ouders vandaan komt)... Of blaat ik nu onzin?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 18:43
Verwijderd
ik dacht ook van niet
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 18:48
sgaapje
Avatar van sgaapje
sgaapje is offline
Het kan ook komen door zoiets als zuurstoftekort bij de geboorte, in dat geval hoef jij je nergens zorgen over te maken
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 18:48
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
dat hangt van de aard van de handicap af. 99% van de verstandelijke handicaps heeft echter geen erfelijke aanleg what-so-ever, voor sommige psychische stoornissen bestaat er aanleiding om te veronderstellen dat erfelijkheid er een rol bij speelt (bv schizofrenie), maar de meeste andere handicaps (zoals b.v. autisme) zijn niet erfelijk bepaald. Bij schizofrenie zijn er artsen die denken dat erfelijkheid de aanleg voor de ziekte bepaald, de ziekte zelf is dan dus nog niet zeker aanwezig.
ik zou me niet te druk maken om je kinderen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 18:52
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Miss_Angel16 schreef op 26-03-2005 @ 18:24 :
haj ik heb een vraagje.
de broer van mn vriend is verstandelijk gehandicapt.
als mijn vriend en ik later kinderen krijgen hebben we dan meer kans op een gehandicapt kindje dan anderen?
of maakt dat niet uit?

kus nadine
hahahaha en daar hou jij je mee bezig op je 17e???
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 18:53
Matjong
Avatar van Matjong
Matjong is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-03-2005 @ 18:48 :
dat hangt van de aard van de handicap af. 99% van de verstandelijke handicaps heeft echter geen erfelijke aanleg what-so-ever, voor sommige psychische stoornissen bestaat er aanleiding om te veronderstellen dat erfelijkheid er een rol bij speelt (bv schizofrenie), maar de meeste andere handicaps (zoals b.v. autisme) zijn niet erfelijk bepaald. Bij schizofrenie zijn er artsen die denken dat erfelijkheid de aanleg voor de ziekte bepaald, de ziekte zelf is dan dus nog niet zeker aanwezig.
ik zou me niet te druk maken om je kinderen.
Zat ik toch nog enigszins in de juiste richting. Maar deze uitleg is stukken beter.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 19:11
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Waar je je druk om kunt maken..
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 19:18
fractuur
fractuur is offline
Naja.. ik kan me wel voorstellen dat je je daar zorgen over maakt, maar weet je zeker dat het met deze vriend is?

Verder: als het erfelijk is zal je er wel kans op hebben, gewoon even navragen bij de ouders, of desnoods je huisarts.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 19:25
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
little nemo schreef op 26-03-2005 @ 18:52 :
hahahaha en daar hou jij je mee bezig op je 17e???
Is het erg dat ze nadenkt over een toekomst met haar vriend?

Ontopic: dat ligt toch aan iets met je chromosomen? Ik weet het niet precies, maar dan krijg je te weinig informatie in je chromosomen (zo zeiden ze dat op school) en dan ben je verstandelijk gehandicapt. Zoiets geloof ik?

Hmm volgens mij heb je hier niet veel aan.
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 20:05
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MIssValo schreef op 26-03-2005 @ 19:25 :
Is het erg dat ze nadenkt over een toekomst met haar vriend?

Ontopic: dat ligt toch aan iets met je chromosomen? Ik weet het niet precies, maar dan krijg je te weinig informatie in je chromosomen (zo zeiden ze dat op school) en dan ben je verstandelijk gehandicapt. Zoiets geloof ik?

Hmm volgens mij heb je hier niet veel aan.
nee. *** wat krijg jij slecht biologie. Chromosomen bevatten erfelijke informatie ja, duh. Als je een bepaald chromosoom ipv tweemaal driemaal hebt, heb je het syndroom van down (aka mongooltje). Dat is echter heel wat anders dan 'je bent gehandicapt'. Daarnaast is dat slechts 1 geval, en dan nog een geval waarbij de oorzaak danwel in de genetische informatie ligt, maar waarbij er een fout optreed tijdens de celdeling van de jonge foetus en dat niks te maken heeft met 'foute genen', en dus geen familiekwaal genoemd kan worden.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 21:06
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
MIssValo schreef op 26-03-2005 @ 19:25 :
Is het erg dat ze nadenkt over een toekomst met haar vriend?
niet erg, alleen een beetje overdreven dus vandaar dat ik er om moest lachen. t is sowieso erg schattig om te zien hoeveel meisjes van 16-17-18 al met dat soort dingen bezig zijn.
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 21:54
Verwijderd
Ik verhuis m even naar L&G, daar weten ze er misschien meer van
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 22:30
Nadine.
Avatar van Nadine.
Nadine. is offline
jah ik denk hier al over na jah.
ik wil gewoon graag kinderen en ik vroeg me dit gewoon af.
maar iig bedankt voor jullie reacties.

kus nadine
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 21:02
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
little nemo schreef op 26-03-2005 @ 21:06 :
niet erg, alleen een beetje overdreven dus vandaar dat ik er om moest lachen. t is sowieso erg schattig om te zien hoeveel meisjes van 16-17-18 al met dat soort dingen bezig zijn.
Schattig? Eerder verontrustend.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 00:34
bracelance
Avatar van bracelance
bracelance is offline
de broer heeft geen enkele relatie met jouw vriend. Je zou het bij zijn ouders moeten zoeken
__________________
Van een writersblock heb ik nooit last gehad, volgens mijn vrienden komt dat omdat ik nog van een hoopje stront een taartje kan maken...
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 12:11
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-03-2005 @ 20:05 :
nee. *** wat krijg jij slecht biologie. Chromosomen bevatten erfelijke informatie ja, duh. Als je een bepaald chromosoom ipv tweemaal driemaal hebt, heb je het syndroom van down (aka mongooltje). Dat is echter heel wat anders dan 'je bent gehandicapt'. Daarnaast is dat slechts 1 geval, en dan nog een geval waarbij de oorzaak danwel in de genetische informatie ligt, maar waarbij er een fout optreed tijdens de celdeling van de jonge foetus en dat niks te maken heeft met 'foute genen', en dus geen familiekwaal genoemd kan worden.
Ik zei toch dat mijn verhaaltje niet erg nuttig was...
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 19:34
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Volgens mij niet, want met je vriend is volgens mij niks mis ik bedoel dat hij niet gehandicapt is...volgens mij is het dan ook niet erfelijk...
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 21:39
moon
Avatar van moon
moon is offline
ik heb ook een vraagje m.b.t erfelijkheid en ik denk dat ik 'm misschien 't best in dit topic kan stellen.


Mijn vriend heeft schizofrenie en ik heb een kwetsbare persoonlijkheid (borderline). Ik vroeg me af hoe groot de kans is dat het kind ook schizofrenie krijgt of andere problemen. Bovendien twijfel ik er aan of het verantwoord is om een kind op te voeden met een borderline moeder en een schizofrene vader. We willen wel graag kinderen later en we denken dat we het ook aan kunnen samen. Maar hoe leg je een kind uit dat vader soms psychoses heeft? loopt het kind daar schade van op? ik weet dat het vroeg is om me er zorgen om te maken maar ik wil toch een beetje weten wat de mogelijkheden in de toekomst zijn. Het kind gaat voor dus als ik nu al weet dat het geen fijn leven zal hebben dan denk ik dat mijn vriend en ik die kinderwens toch echt uit ons hoofd moeten zetten. Ik vind dat een kind recht heeft op een gelukkig leven voorzover dat mogelijk is.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 21:50
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Het is niet omdat je kerngezond lijkt, dat je niets kan doorgeven aan je kinderen...

Soms ben je - zonder dat je het zelf weet - drager van een bepaalde afwijking.

korte inleiding in erfelijkheidsleer:

Zowel vader als moeder geven een chromosoom door aan de toekomstige baby. Als op beide chromosomen een gen met afwijking ligt, dan zal die afwijking zich ontwikkelen. Als slechts op één chromosoom dat gen ligt, wordt het kind enkel drager.

Inderdaad bij je ouders gaan zoeken, als zij drager zijn, kan jij dat ook zijn. Maar dan moet je vriend ook al drager zijn, en dat gen doorgeven, vooraleer je je zorgen moet maken. Slechts een heel kleine kans dus. En tegenwoordig kan je dat allemaal laten testen

Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 22:12
Muchacha
Avatar van Muchacha
Muchacha is offline
Citaat:
moon schreef op 29-03-2005 @ 21:39 :
ik heb ook een vraagje m.b.t erfelijkheid en ik denk dat ik 'm misschien 't best in dit topic kan stellen.


Mijn vriend heeft schizofrenie en ik heb een kwetsbare persoonlijkheid (borderline). Ik vroeg me af hoe groot de kans is dat het kind ook schizofrenie krijgt of andere problemen. Bovendien twijfel ik er aan of het verantwoord is om een kind op te voeden met een borderline moeder en een schizofrene vader. We willen wel graag kinderen later en we denken dat we het ook aan kunnen samen. Maar hoe leg je een kind uit dat vader soms psychoses heeft? loopt het kind daar schade van op? ik weet dat het vroeg is om me er zorgen om te maken maar ik wil toch een beetje weten wat de mogelijkheden in de toekomst zijn. Het kind gaat voor dus als ik nu al weet dat het geen fijn leven zal hebben dan denk ik dat mijn vriend en ik die kinderwens toch echt uit ons hoofd moeten zetten. Ik vind dat een kind recht heeft op een gelukkig leven voorzover dat mogelijk is.
Jullie kind zal niet perse schizofrenie krijgen, maar zal er wel gevoeliger voor zijn dan andere mensen. Het feit dat jij ook iets hebt, maakt de kans ook wel groter op een kind dat later een psychiatrische stoornis ontwikkelt dan bij mensen zonder psychiatrische aandoeningen. En in hoeverre jullie kind schade zal lijden met een schizofrene vader... Moeilijk... Ik heb stage gelopen op de kinderpsychiatrie en daar zat een meisje van 9 wiens vader schizofreen is. Zij was opgenomen voor reactieve hechtingsstoornis en post traumatische stressstoornis, omdat haar pa haar altijd betrok in zijn psychoses. Hij zei dan dat 'ze' kwamen, en dan werd hij heel angstig en moest ze zich mee verstoppen met hem enzo, niet gezond voor een kind he. Ik heb ook vaak gezien dat véél kinderen uit een gezin komen met een psychiatrisch verleden. En ik weet niet in hoeverre je last hebt van stemmingsschommelingen, maar het lijkt me ook heel moeilijk om een kind op te voeden als je 'labiel' bent (niet verkeerd bedoeld hoor!)

Het zal moeilijk worden voor jullie, maar het kan altijd lukken om toch een kind op te voeden. Zouden jullie steun hebben van de omgeving? En nemen jullie medicatie? (de psychoses kunnen onderdrukt worden, en de stemmingsschommelingen enzo ook, dus je moet er niet altijd last van hebben he)
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Mijn ouders weten van gebruik
Florian1994
11 19-06-2012 00:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Balkenende wil verbod huwelijken neven en nichten
Verwijderd
158 06-10-2009 20:03
Huiswerkvragen: Exacte vakken [BI] examenleerstof 2008
julie_julie
7 29-09-2008 19:43
Psychologie Prader-Willi syndroom
AngelLena
18 02-03-2004 13:14
Psychologie 1 jaar geleden :-(!!!
Legaly-Blondje
24 06-03-2003 18:10
Huiswerkvragen: Exacte vakken Zouden jullie dit ajb willen invullen?
Cherry
9 04-02-2003 08:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.