Oud 26-09-2005, 20:32
sten-vvv
Avatar van sten-vvv
sten-vvv is offline
Wanneer gebruik je Nach,zu en in?
Wanneer gebruik je welke?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2005, 21:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
zu, beweging, gaan naar. Uitzonderingen voor Nach hause gehen vanwege zu hause sein. (thuis zijn) en nach links und nach rechts gehen. (links of rechts gaan)

Staat in je boek.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 21:29
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
sten-vvv schreef op 26-09-2005 @ 20:32 :
Wanneer gebruik je Nach,zu en in?
Wanneer gebruik je welke?
Nach wordt gebruikt als het voor een zaaknaam of voor een geografische naam zonder lidwoord staat. Voorbeelden: Er geht nach Spanien, wir gehen nach Hause.
Zu wordt gebruikt in de betekenis van naar als het voor namen van personen staat, en als er sprake is van een richting. Voorbeelden: Er geht zum Zahnartzt, wir gehen zu unserem Onkel.
Zu wordt gebruikt in de betekenis van bij als het werkwoord in de zin een beweging uitdrukt. Voorbeelden: Er setzt sich zu mir, wir gehen zu ihm.
Zu wordt ook gebruikt in de betekenis van bij als er sprake is van een toevoeging. Voorbeeld: Er stellt die Flasche zu den andern.
Zu wordt gebruikt in de betekenis van te in uitdrukkingen als zu Fuß gehen, der Turm zu Paris, eine Aktion zu Wasser. Verder zijn er nog een aantal vaste uitdrukkingen met zu, zoals zu Worte kommen, zum ersten/letzten Mal, zu Boden fallen, zu Tisch/Bett gehen, zur Rechten/Linken, zum größten/kleinsten Teil, zwei zu eins (voetbaluitslag), en Hotel "Zur Krone"/"Zum blauen Bock".
In wordt gebruikt in de betekenis van naar als er sprake is van een richting. Denk aan uitdrukkingen als ins Kino/in die Schule gehen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 21:18
Spruitbom
Spruitbom is offline
En ins Bett gehen
Met citaat reageren
Oud 14-01-2008, 20:37
Gast933
Ik snap niet echt veel van die uitleg kan iemand het misschien iets minder ingewikkeld uitleggen ?
Nach bij plaatsnamen volgens mij en de rest weet ik niet
Met citaat reageren
Oud 27-03-2008, 18:48
SinanS
Citaat:
Ik snap niet echt veel van die uitleg kan iemand het misschien iets minder ingewikkeld uitleggen ?
Nach bij plaatsnamen volgens mij en de rest weet ik niet
Jij bent echt dom het staat daar perfect uit gelegd lees het ff goed
Met citaat reageren
Oud 27-03-2008, 18:50
DEbaas
Citaat:
Jij bent echt dom het staat daar perfect uit gelegd lees het ff goed
So, inderdaad, handy
Met citaat reageren
Oud 27-03-2008, 19:14
Verwijderd
:')
Met citaat reageren
Oud 27-03-2008, 23:37
Verwijderd
Ik heb geen zin in stom gescheld hier, dus dat heb ik verwijderd.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2012, 22:15
aailoveyuu
Citaat:
Nach wordt gebruikt als het voor een zaaknaam of voor een geografische naam zonder lidwoord staat. Voorbeelden: Er geht nach Spanien, wir gehen nach Hause.
Zu wordt gebruikt in de betekenis van naar als het voor namen van personen staat, en als er sprake is van een richting. Voorbeelden: Er geht zum Zahnartzt, wir gehen zu unserem Onkel.
Zu wordt gebruikt in de betekenis van bij als het werkwoord in de zin een beweging uitdrukt. Voorbeelden: Er setzt sich zu mir, wir gehen zu ihm.
Zu wordt ook gebruikt in de betekenis van bij als er sprake is van een toevoeging. Voorbeeld: Er stellt die Flasche zu den andern.
Zu wordt gebruikt in de betekenis van te in uitdrukkingen als zu Fuß gehen, der Turm zu Paris, eine Aktion zu Wasser. Verder zijn er nog een aantal vaste uitdrukkingen met zu, zoals zu Worte kommen, zum ersten/letzten Mal, zu Boden fallen, zu Tisch/Bett gehen, zur Rechten/Linken, zum größten/kleinsten Teil, zwei zu eins (voetbaluitslag), en Hotel "Zur Krone"/"Zum blauen Bock".
In wordt gebruikt in de betekenis van naar als er sprake is van een richting. Denk aan uitdrukkingen als ins Kino/in die Schule gehen.
Als je zegt: ik ga naar Frankrijk, dan is dat een richting en een geografische naam..
Wat moet je dan doen?
Weet iemand het antwoord wil die dan naar mij mailen?
aailoveyuu@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 09-02-2012, 19:39
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Als je zegt: ik ga naar Frankrijk, dan is dat een richting en een geografische naam..
Wat moet je dan doen?
Weet iemand het antwoord wil die dan naar mij mailen?
aailoveyuu@hotmail.com
In dit geval gebruik je nach: Ich gehe nach Frankreich.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 10-12-2014, 22:58
marstralia
Duidelijke uitleg van Mathfreak.


Aangezien veel van ons Nederlands zijn, deze zinnen zullen van pas komen:

Wir fahren morgen zurück in die Niederlande.

En

Wir sind schon zurück in den Niederlanden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hulp Duits verhaal over PWS voor mondeling
Lee Swagger
1 29-12-2015 20:14
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Tekst naar Duits vertalen
IngeZ.
3 09-06-2014 19:56
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Duits Verhalen
scholier19
15 09-01-2012 23:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Duits presentatie
Mexywaxy
6 12-01-2009 17:53
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Duits] Gespreksopdracht
AlienX_NL_
0 18-01-2005 01:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Duits controle :o
Verwijderd
6 10-06-2002 12:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.