Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2014, 16:19
Katlusion
Katlusion is offline
Onze school kan dringend een likje verf gebruiken, maar nu overdrijft onze directeur toch! Om kosten te sparen stelt hij voor dat de leerkrachten tijdens de grote vakantie zelf hun klas schilderen. Enkele ouders zijn bereid om te komen helpen om de gangen te schilderen en de juffen moeten hun man of vriend maar meebrengen voor het werk in de eigen klas. Juf Hanne ziet dat niet zitten. Zij heeft namelijk geen vriend, haar vader is invalide en zij zelf heeft een erge vorm van hoogtevrees, dus op een ladder krijg je juf Hanne niet. Bovendien vraagt juf Hanne zich af of het schilderen van de klas wel tot het takenpakket van een leerkracht behoort? En werken tijdens de grote vakantie, kan dat wel gevraagd worden? Vermits de directie voet bij stuk houdt en zelfs dreigt haar weigering mee te nemen voor het functioneringsgesprek, vraagt juf Hanne zich af tot welke instantie zij zich kan wenden om dit probleem aan te kaarten. Moet juf Hanne zelf haar klas schilderen en kan zij voor een weigering worden gesanctioneerd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2014, 16:31
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Het lijkt me dat ze dat niet hoeft te doen. Neem contact op met de vakbond.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 11-06-2014, 07:23
Verwijderd
Een sympathiek idee om de school met behulp van ouders en leerkrachten opnieuw in de verf te zetten. Dat bespaart een hoop geld. Wel een gigantisch seksistisch onderdeel van je post dat juffen "hun man of vriend maar moeten meebrengen voor het werk", alsof vrouwen geen schilderwerk kunnen doen.

Op basis van je post komt juf Hanne over als een zeikwijf die enkel in de negatieve houding schiet. Als juf Hanne echt zou willen helpen, dan zou ze wel wat dingen kunnen doen waarbij je niet op de ladder hoeft te staan. Het hoogtevrees-verhaal vind ik dus een goedkoop smoesje en hiermee verliest Hanne bij mij de sympathie. Ben dan liever gewoon eerlijk en zeg dat je geen zin hebt om in je vakantie fysieke arbied te verrichten. Want daar kan ik wel degelijk begrip voor opbrengen.

De directeur verliest tevens een hoop sympathie door te dreigen met functioneringsgespreksgevolgen. Het oorspronkelijk sympathieke idee van 'samen de schouders er onder om de school op te knappen', wat logischerwijs op basis van vrijwilligheid zou gaan, wordt opeens een stomme verplichting.

Zoals ik het teruglees, is dit vooral een uit de hand gelopen situatie. Gaat het echt alleen maar om het schilderen van één klaslokaaltje, waar al meerdere ouders bereid zijn om te helpen? Dat is met meer mensen gemakkelijk in een halve dag gedaan. Juf Hanne had zichzelf een hoop ergernis bespaard, door zich hieroverheen te zetten en aan te bieden om die halve dag aanwezig te zijn om wat klusjes te doen waarbij ze niet op een ladder hoeft te staan. Ik zeg hiermee niets over de vraag of juf Hanne in haar recht staat of niet, ik zeg alleen maar dat de ergernis die ze nu heeft gehad en nog krijgt als ze een traject in gaat van vakbond etc,, waarschijnlijk groter is dan even dat halve dagje wat klusjes doen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2014, 08:36
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
..en zelfs dreigt haar weigering mee te nemen voor het functioneringsgesprek
En hoe wou meneer de directeur haar functioneren als schilder dan beoordelen? "Waardeloos"? Waarschijnlijk kan ze ook voor geen meter een 12 meter lange vrachtwagencombinatie achteruit insteken. Pak aan ! Nòg een onvoldoende !

Vreemd om als directeur hiermee te dreigen, ik had als directeur er één of meer dag(en) vrij tegenover gesteld in ruil voor de gewerkte zomervakantiedagen of een leuk dagje georganiseerd.
Maar zelfs zonder dat vind ik het flauw van de juf, het is ook haar werkplek, en ik neem aan dat ze naast haar leerlingen ook baat heeft bij een mooi lakje verf op het plafond.
Ik vermoed dat er nèt iets meer speelt; een afgewezen loonsverhoging misschien? Dan zou ik ook neigen naar stiptheidsacties.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2014, 00:14
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Vraag is of "Juf Hanne" een vaste aanstelling heeft, of nog in haar eerste 3 jaar tijdelijke-aanstellingen zit???
Met citaat reageren
Oud 21-06-2014, 21:40
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Maar zelfs zonder dat vind ik het flauw van de juf, het is ook haar werkplek,
Ik ben leerkracht, en hoe fijn het ook is op mijn werk, no way dat ik in de vakantie ga schilderen. Tijdens een schoolweek 's avonds of in het weekend zou ik er ook niet om staan te springen, maar dan zou ik het eerder overwegen.
Helaas zijn er veel meer leerkrachten dan banen en kan zoiets wel gevolgen hebben voor je verdere toekomst op de school, of dat nou mag of niet.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2014, 09:42
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik begrijp je standpunt, maar een aannemer inhuren om het werk te laten doen zal ongetwijfeld een veelvoud kosten. Dit zal ten koste gaat van veel activiteiten/voordelen waar iedereen van kan meegenieten, waaronder een eventuele loonsverhoging...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2014, 10:14
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Het onderwijs werkt met loonschalen, dus loonsverhoging lijkt me sterk.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 22-06-2014, 15:47
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En volgens mij mag je geld wat begroot is voor loon ook niet zomaar gebruiken om een schilder te betalen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2014, 17:02
Verwijderd
Juf Hanne moet wat dapperder worden, en zeggen "ik ga niet in mijn vakantie werken omdat ik recht op vakantie heb" in plaats van zich te verschuilen achter smoesjes over hoogtevrees en invalide vaders (wat heeft haar vader er überhaupt mee te maken?). Het functioneringsgesprek weigeren lijkt mij ook niet de oplossing.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2014, 20:15
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik begrijp je standpunt, maar een aannemer inhuren om het werk te laten doen zal ongetwijfeld een veelvoud kosten. Dit zal ten koste gaat van veel activiteiten/voordelen waar iedereen van kan meegenieten, waaronder een eventuele loonsverhoging...
zo dan..
Met citaat reageren
Oud 24-06-2014, 08:38
Verwijderd
Citaat:
Ik ben leerkracht, en hoe fijn het ook is op mijn werk, no way dat ik in de vakantie ga schilderen.
Ik heb wel eens van een leerkracht begrepen dat zij voor het einde van de grote vakantie alweer op school te vinden was om de klas "in te richten" voor het komende jaar. Is dat niet gebruikelijk/normaal/heb je die week nog vakantie? en als dat normaal is, wat zou je er dan van vinden als er van je verwacht wordt/aan je gevraagd wordt in die week (de eerste dag lijkt me dan uit praktisch oogpunt ) het lokaal te verven samen met wat ouders?

Zowel de Op als jij wijzen er ook op dat het toch vakantie is. Alhoewel ik dat gevoel heel goed snap, wil ik er toch op wijzen dat er genoeg banen zijn waarbij het normaal is om ook tijdens je vakantie af en toe iets aan werk te doen. Ik ben toevallig vorige week met wat vrienden vijf dagen (inclusief weekend, dus maar drie werkdagen) weggeweest. Van de 9 vrienden hebben er 5 op enig moment met het werk gebeld, dossiers gelezen en/of mails beantwoord. En dat is dan alleen het deel waarvan ik me bewust ben.

Ik vind het een lastig geval, ik blijf er bij dat ik vooral het idee heb dat het allemaal wat uit de hand is gelopen. Jammer dat de TS blijkbaar met vakantie is en dus niet meer op het scholierenforum kijkt.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2014, 15:49
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Er wordt vaak verwacht dat je in de laatste week van de zomervakantie je lokaal inricht en vergadert, maar dat duurt bij mij nooit langer dan 1 dag. Als ik dan in die week ook moet schilderen, kost me dat dus een extra vrije dag. Alle andere vakanties werk ik altijd wel tussendoor, dingen die in schoolweken blijven liggen moet je toch een keer doen.
En daarnaast: in hoeveel beroepen verf je je eigen werkruimte als je in dienst bent? En wie vervangt zelf lampen, maakt zelf schoon, poetst wc's, schoffelt en veegt de buitenruimte, wast zelf af (of zet de vaatwasser aan) en gaat verplicht in z'n vrije tijd bij allerlei sportieve activiteiten buiten werktijd kijken? Volgens mij doe ik als leerkracht al veel wat eigenlijk niet tot mijn directe taken behoort. Je kunt als team afspreken dat je dat likje verf zo belangrijk vindt dat je daar in je vrije tijd voor terugkomt, maar dat kun je niet verplichten.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2014, 17:14
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Maar ik heb dan weer geen 60 vakantiedagen per jaar (en werk ook regelmatig 's-avonds en in het weekend voor dingen die ik in werktijd niet af krijg).
Met citaat reageren
Oud 24-06-2014, 19:25
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Maar ik heb dan weer geen 60 vakantiedagen per jaar (en werk ook regelmatig 's-avonds en in het weekend voor dingen die ik in werktijd niet af krijg).
En die vele vakantiedagen zitten bij leerkrachten dan weer gecompenseerd in hun werkweken

Ach ja, deze casus staat of valt denk ik met de bereidheid van de leerkracht om iets te willen doen voor de school in eigen tijd. En dat zal eerder gebeuren als je het naar je zin hebt op de school en ergens voor staat met het hele team.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2014, 08:07
Verwijderd
Citaat:
En die vele vakantiedagen zitten bij leerkrachten dan weer gecompenseerd in hun werkweken
Ik weet niet precies wat Hookee doet, maar je veronderstelt hier dat mensen zonder die vele vakantiedagen keurig 40 uur (of nog minder) per week werken. Dat is lang niet altijd zo. Ik zit daar in ieder geval ruim boven en krijg daar voor het overgrote deel geen vergoeding voor. Hoef ik ook niet, ik vind dat dat bij mijn werk hoort/wist dat toen ik er aan begon.

Ik weet dat ik begon over wat dingen buiten de normale uren doen, maar op zich lijkt me een discussie over "wie werkt het hardste" niet zo relevant. Voor zo ver ik er iets zinnigs over kan zeggen, zitten leerkrachten gemiddeld qua werkdruk, het is geen ambtenarenbaantje waarbij je keurig je 7,14 uur per dag werkt en dan naar huis gaat ongeacht wat er op het werk nog moet gebeuren, en ook geen chirurgenopleiding waar je alle graveyard-shifts krijgt en 80 uur per week draait.

Citaat:
Ach ja, deze casus staat of valt denk ik met de bereidheid van de leerkracht om iets te willen doen voor de school in eigen tijd. En dat zal eerder gebeuren als je het naar je zin hebt op de school en ergens voor staat met het hele team.
Precies. En dat bedoel ik als ik zeg dat ik denk dat dit me vooral een uit de hand gelopen item lijkt. Beide partijen, de school en de juffrouw, komen eigenlijk onsympathiek op me over. Waarschijnlijk is dat een teken dat het sowieso niet echt gezellig is op die school.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2014, 08:18
Verwijderd
Citaat:
En daarnaast: in hoeveel beroepen verf je je eigen werkruimte als je in dienst bent? En wie vervangt zelf lampen, maakt zelf schoon, poetst wc's, schoffelt en veegt de buitenruimte, wast zelf af (of zet de vaatwasser aan) en gaat verplicht in z'n vrije tijd bij allerlei sportieve activiteiten buiten werktijd kijken? Volgens mij doe ik als leerkracht al veel wat eigenlijk niet tot mijn directe taken behoort.
Nou, een school is in wezen natuurlijk doorgaans een kleine organisatie met een handvol medewerkers, mijn lagere school had indertijd minder dan tien mensen in dienst maar nu waren wij ook wel heel klein. Daarnaast een organisatie die eigenlijk consequent onder financiële druk staat, enerzijds gewoon dat er doorgaans te weinig geld is, en anderzijds dat het geld is dat onder een vergrootglas ligt ("en dat van onze belastingcenten!"). Die combinatie maakt het begrijpelijk dat er bij een lagere school veel extra taken van een medewerker verwacht worden.

Ik werk zelf in een groot bedrijf met veel medewerkers en het geld klotst bij wijze van spreken hier tegen de plinten. Ook zijn onze klanten gewoon andere bedrijven. Er is dus niet snel iemand die het idee heeft dat het "zijn" geld is dat wij uitgeven. Als er een lamp stuk is, maak ik daarvan een melding via ons facilitair service-systeem op intranet. Dan komt iemand van de technische dienst een nieuw lampje indraaien. Dat is, in ieder geval op papier, goedkoper dan dat ik dat zelf zou gaan doen. Maar dat kan alleen goedkoper zijn omdat wij met duizenden mensen in grote kantoren zitten dus de wet van de grote getallen maakt het lonend om hiervoor mensen in dienst te hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2014, 19:34
Verwijderd
Idd, in huisartsenpraktijken (zelfde principe: klein bedrijf, meer omzet maar wel onder vergrootglas) doen de medewerkers al die dingen ook gewoon zelf. Er is wel een wekelijkse schoonmaker maar die is er op basisscholen ook neem ik aan, als er tussendoor iets vies wordt maken we dat zelf schoon.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-07-2014, 14:39
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
En daarnaast: in hoeveel beroepen verf je je eigen werkruimte als je in dienst bent? En wie vervangt zelf lampen, maakt zelf schoon, poetst wc's, schoffelt en veegt de buitenruimte, wast zelf af (of zet de vaatwasser aan) en gaat verplicht in z'n vrije tijd bij allerlei sportieve activiteiten buiten werktijd kijken? Volgens mij doe ik als leerkracht al veel wat eigenlijk niet tot mijn directe taken behoort. Je kunt als team afspreken dat je dat likje verf zo belangrijk vindt dat je daar in je vrije tijd voor terugkomt, maar dat kun je niet verplichten.
Ik ben momenteel verkoper en daar wordt verwacht dat ik, naast mijn primaire taak tevens:
- Bestellingen doe
- Contact hou met leveranciers en vertegenwoordigers
- Leveringen uitpak
- Leveringen controleer
- Retourzendingen gereed zet
- Overleg over garantiegevallen
- Kas opmaak
- Vlaggen en ander promotiemateriaal aan het begin van de dag buiten hang/zet en aan het eind weer naar binnen
- Koffie aanbiedt en geef aan klanten en vertegenwoordigers
- Zorg voor een schone showroom, dus ook stofzuigen, afstoffen en dweilen.
- Afwas verzamel en in de vaatwasser zet
- Lampen vervang
- Klein onderhoud aan het pand of de inventaris zelf uitvoer
- In mijn vrije tijd me op de hoogte houd van actualiteiten met betrekking tot het vakgebied, dus literatuur doorlees.
- In mijn vrije tijd bereikbaar ben voor kort overleg

En het meeste van dit bovenstaande was ook onderdeel van mijn werkzaamheden als meettechnicus bij een ingenieursbureau. Inclusief het eigenhandig (uiteraard samen met de rest van het team) inrichten van de loods bij verhuizing.

Ook van anderen hoor ik dat het heel normaal is dat er af en toe kleine klusjes gedaan worden die niet direct met de functie te maken hebben, maar die gewoon bij goed werknemerschap horen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2014, 22:40
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ach ja, deze casus staat of valt denk ik met de bereidheid van de leerkracht om iets te willen doen voor de school in eigen tijd.
Dit.

En verder heeft juf Hanne het juridisch gelijk aan haar zijde. De CAO voor het primair onderwijs is echt helemaal dichtgetimmerd om dit soort dingen te voorkomen en elke beroepscommissie zal je gelijk geven als je hier bezwaar tegen maakt.

Persoonlijk vind ik het ook niet gek dat iemand met een maximum van de salarisschaal van 3300 euro bruto per maand niet meer dan 41,5 uur per week (= arbeidsduur in het onderwijs) wil werken, en al helemaal niet als dat werk buiten de functiebeschrijving valt, zoals hier het geval is.

Tsja, en het geld. In mijn dagelijkse praktijk (als onderwijsadviseur) zie ik inhuur van "interim-managers" op schooltjes met 20 docenten tegen het salaris van de minister-president. Met dat geldverhaal hoeven ze bij mij niet aan te komen

Laatst gewijzigd op 01-07-2014 om 22:59.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2014, 08:03
Verwijderd
Een interim-manager krijgt geen salaris maar een vergoeding en die vergelijking gaat nogal scheef (pensioen, verzekeringen etc). Verder heb je natuurlijk gelijk, ik was misschien niet duidelijk genoeg, ik bedoelde meer de Telegraaf-functie aan te geven "van onze belastingcenten!!" dan dat er daadwerkelijk geen geld is om een schildersbedrijf in te huren om een paar lokaaltjes te schilderen.

Maar Axel, los van de juridische kant en de financiële kant, is er gewoon een schappelijke kant. juf Hanne hoeft volgens CAO ook niet op zaterdag naar de sportwedstrijd van een leerling te gaan kijken, hoeft ook niet de toiletten schoon te maken of een lamp te vervangen. Dat doet ze (waarschijnlijk) allemaal wel zonder morren. Waarom is een halve dag even wat klusjes doen dan wel een probleem? Dat ze juridisch gezien een punt heeft is leuk, maar gewoon als buitenstaander, en ik val in herhaling, vind ik beide partijen niet sympathiek overkomen in dit geval. Wat is nou een half dagje even klussen, wat een zeurkous ben je als je dan met hoogtevrees en geen vriend hebben komt aanzetten? En wat een mismieter van een directeur ben je om met functioneringsgesprek te dreigen als iemand geen zin heeft om in haar vakantie te komen schilderen? Volwassen, professionele mensen lossen zoiets toch heel anders op? Durf jij een oordeel te geven los van de juridische basis of van de daadwerkelijke financiële nood?

Ik vind dit een interessant onderwerp maar de TS is na het plaatsen van de post niet meer hier geweest dus die gaan we er niet mee helpen denk ik
Met citaat reageren
Oud 02-07-2014, 08:04
Verwijderd
Overigens vind ik mensen die met de CAO zwaaien als het ze goed uitkomt altijd nogal sneu. Maar goed, dat is misschien een luxepositie van mijn kant, als ik tegen een hongerloontje aan de lopende band moest staan azou ik daar waarschijnlijk heel anders over denken.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2014, 11:15
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Een interim-manager krijgt geen salaris maar een vergoeding en die vergelijking gaat nogal scheef (pensioen, verzekeringen etc).
Ligt er maar aan. Ik ken ze ook in tijdelijke loondienst en juridisch is dat ook niet zo gek

Citaat:
Maar Axel, los van de juridische kant en de financiële kant, is er gewoon een schappelijke kant. juf Hanne hoeft volgens CAO ook niet op zaterdag naar de sportwedstrijd van een leerling te gaan kijken, hoeft ook niet de toiletten schoon te maken of een lamp te vervangen. Dat doet ze (waarschijnlijk) allemaal wel zonder morren. Waarom is een halve dag even wat klusjes doen dan wel een probleem? Dat ze juridisch gezien een punt heeft is leuk, maar gewoon als buitenstaander, en ik val in herhaling, vind ik beide partijen niet sympathiek overkomen in dit geval. Wat is nou een half dagje even klussen, wat een zeurkous ben je als je dan met hoogtevrees en geen vriend hebben komt aanzetten? En wat een mismieter van een directeur ben je om met functioneringsgesprek te dreigen als iemand geen zin heeft om in haar vakantie te komen schilderen? Volwassen, professionele mensen lossen zoiets toch heel anders op? Durf jij een oordeel te geven los van de juridische basis of van de daadwerkelijke financiële nood?
Ik ben het met je eens dat het komen met smoezen niet echt geweldig is

Citaat:
Ik vind dit een interessant onderwerp maar de TS is na het plaatsen van de post niet meer hier geweest dus die gaan we er niet mee helpen denk ik
Helaas ja
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.