Oud 29-01-2019, 16:47
janwillemvries
janwillemvries is offline
Voor mijn schoolopdracht moet ik beginnen website bouwen.het is mij duidelijk dat ik een domeinnaam en webhosting moet hebben. hebben jullie ervaring waar ik dit kan doen? Wel een beetje goede prijs.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2019, 17:07
Jans1980
Jans1980 is offline
Ja ik moest dat ook doen. Had hier webhosting en domeinnaam gekocht. Ze hebben nu kortingsactie zag ik dus het hoeft niet veel te kosten. Hoop dat je er wat aan hebt! Succes.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2019, 17:12
janwillemvries
janwillemvries is offline
Dank voor je bericht, ik zal eens kijken
Met citaat reageren
Oud 29-01-2019, 17:16
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Je kan een domein voor minder dan 1 euro kopen bij https://namecheap.com/

En koop een vpsje voor 5 euro per maand en dan zit je goed.
Bijvoorbeeld bij OVH
Met citaat reageren
Oud 29-01-2019, 17:22
Verwijderd
Weet je zeker dat je een domeinnaam met hosting moet hebben voor een schoolopdracht? Je kunt namelijk prima een "website" lokaal opzetten, zonder domeinnaam en hosting, en deze vervolgens middels email of USB-stick presenteren.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2019, 17:26
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Weet je zeker dat je een domeinnaam met hosting moet hebben voor een schoolopdracht? Je kunt namelijk prima een "website" lokaal opzetten, zonder domeinnaam en hosting, en deze vervolgens middels email of USB-stick presenteren.
Inderdaad, kan ook.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 10:55
DevMan
DevMan is offline
1. Lokale host (testen + gratis)
Als scholier zou ik eerst beginnen met een lokale host.
Dan staat alles op jouw computer en kan je experimenteren
met programmeren. Je computer is dan de server.

WAMP
Ik raad aan om een WAMP server op te zetten.
Windows (localhost) Apache MySql Php

Dit kan dit downloaden via deze link:
http://www.wampserver.com/en/

Veiligheid offline modes
Als je eenmaal WAMP geďnstalleerd hebt linksklik op het icoontje
rechts onderin van WAMP. Zorg er altijd voor dat je in de offline modes
bent. Anders kan iedereen met jouw testomgeving verbinden.

2. Webhost (openbaar + kost geld)
Als alles eenmaal werkt op je lokale host kan je er voor kiezen
om online te gaan. Dit kost geld en is openbaar (doe nog niets met betalingen en
gevoelige informatie). Alles wat je op je computer hebt staan voor je website
kan je overzetten naar de webhost. In plaats van dat alles draait op jouw computer
draait het nu bij iemand anders. Dat kost geld. Ik raad om een webhost te vinden
waar je een LAMP omgeving kan krijgen(/opzetten). Ik raad ook aan dat
je iets zoekt met SSH rechten. Dan heb je meer controle over je
website. Maar geef je bestanden geen 777 (openbare) rechten.

Linux (webhost) Apache MySql of MariaDB Php, Python of Perl

Waar betaal je voor bij een WebHost?
Je betaald voor de grote van je website en het maximum dataverkeer per maand .
De grote van je website is makkelijk te zien vanuit je WAMP server. De dataverkeer
moet je zien als een trein met pakketjes. Als iemand jouw webpagina's
bezoekt moet die gedownload worden. Deze trein brengt pakketjes met data
vanaf jouw webhost naar iedereen die jouw website gebruikt. Als de trein
meer heeft vervoerd per maand dan je hebt betaald stopt de trein met werken.
Het is een beetje gokken hoeveel dataverkeer je gaat gebruiken. Het is meestal
afhankelijk van het aantal bezoekers dat je krijgt per maand + hoe groot je pagina's
zijn.

Webhost aanrader voor beginners
https://www.skyberate.nl/webhosting/
-Bied handige tools en menu's voor je website
-Support Chat die je altijd wil helpen
Praat met support chat voor de beste betalingskeuze voor je project
-SSH toegang (is altijd handig)

Basic Veiligheid Tips:
1. Doe niets met (echte) betalingen op je website als beginner.
2. Zorg dat je website altijd veilig te gebruiken is. Vooral met een inlogsysteem.
3. Zorg dat een inlogsysteem altijd gaat via een vorm van een sessie.
4. Gebruik tools om programmeer werk makkelijker te maken. Maar weet altijd hoe de tools werken.
5. Geef je bestanden nooit 777 (openbare) rechten op je webhost.
6. Weet waar je public folder zit op je webhost. Stop hier nooit gevoelige bestanden in.
7. Zorg dat PHP code informatie nooit bij de gebruiker wordt uitgevoerd en getoond in de openbare bestanden. Altijd op de server in een ander bestand/controller dat niet in de public folder staat.
8. Hash wachtwoorden altijd op je database
9. Stop geen gevoelige informatie in een GET connector, maar in een POST als je iets stuurt.
10. Encodeer en Decodeer met versturen van gevoelige informatie op het internet.

Handige Tools:
WAMP http://www.wampserver.com/en/
Voor een testomgeving op jouw computer

-----Je kan maar 1 van deze tegelijk gebruiken-----
Wordpress https://nl.wordpress.com/
Handig om zeer snel een simpel openbare website te bouwen

Laravel (mijn voorkeur) https://laravel.com/
Handig om snel een veilige website mee te bouwen

CodeIgniter https://www.codeigniter.com/
Moeilijk om een website mee te maken maar de website is wel sneller en veiliger
-----------------------------------------------------------------

Putty https://www.putty.org/
Om in te loggen met de SSH verbinding van je webhost

FileZilla https://filezilla-project.org/
Om bestanden op je webhost te zetten via een FTP verbinding

Mollie https://www.mollie.com/nl
Mocht je wel iets met betalingen gaan doen is dit een aanrader. Ze hebben een testomgeving voor test betalingen

Hopelijk heb je hier iets aan.

Veel succes met je school project

Laatst gewijzigd op 14-02-2019 om 14:48.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 11:32
Verwijderd
In plaats van MySQL is MariaDB ook een formidabele keuze trouwens. Heb je in ieder geval niets met Oracle van doen. En ik zou in plaats van WAMP een LAMP-stack optuigen, middels VM'metje of een oude fysieke machine waar je een server van maakt. Al is het alleen maar om LAMP te 'doen' in plaats van WAMP, toch meer een standaard.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 11:54
DevMan
DevMan is offline
Citaat:
In plaats van MySQL is MariaDB ook een formidabele keuze trouwens. Heb je in ieder geval niets met Oracle van doen. En ik zou in plaats van WAMP een LAMP-stack optuigen, middels VM'metje of een oude fysieke machine waar je een server van maakt. Al is het alleen maar om LAMP te 'doen' in plaats van WAMP, toch meer een standaard.
Het was niet echt bedoeld of het een of het ander beter is, haha.
Meer als een uitleg waarvoor de letters kunnen staan, snap je?

Waarom ik WAMP aanraden is om wat makkelijker te beginnen
met een website te bouwen op localhost. LAMP-stack is inderdaad
hoe het echte plaatje werkt. Maar leid snel af voor een scholier, denk ik?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 12:16
Verwijderd
Ik zeg ook niet dat jij dat zegt, ik vertel alleen dat het vruchtbaarder is meteen met LAMP te beginnen in plaats van WAMP. Een learning curve is er sowieso, dan is het handiger dat je meteen "goed" begint. En hosting valt ook wel zelf te regelen als de TS écht "live" iets moet presenteren. Dan hoef je alleen een domeinnaam te registreren en je DNS correct in te stellen (naar huis).

Wat trouwens ook een goede URL is om je SSL-configuratie na te lopen en wat basic security checks: https://www.ssllabs.com/ssltest/ -- Is je score lager dan 'n A (en weet je niet precies waarom) is het domweg niet goed genoeg.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 12:44
Verwijderd
En hier wel een aardig startpunt om MySQL/MariaDB te securen: http://ronaldbradford.com/presentati...ta-2016-10.pdf
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 12:47
DevMan
DevMan is offline
Ik zeg ook helemaal niets, ik geef alleen een uitleg hoe je het zou kunnen doen?
Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn in mijn uitleg wat de dingetjes kunnen betekenen
voor een scholier die misschien een website wil gaan programmeren.

Als de scholier zelf een server wil opzetten, zeker! Doe de LAMP zelf
proberen op te zetten. Daar ben ik het helemaal met je eens? De learning curve
is dan wel wat hoger, denk ik?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 12:47
DevMan
DevMan is offline
goede links btw
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 15:10
DevMan
DevMan is offline
Maar hey, ik heb nooit geprobeerd om op een oud systeem een Linux te zetten thuis.

Misschien ga ik dat eens proberen als hobby projectje.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 15:25
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Maar hey, ik heb nooit geprobeerd om op een oud systeem een Linux te zetten thuis.

Misschien ga ik dat eens proberen als hobby projectje.
Er zijn diverse linux besturingssystemen. Als het een oud systeem is zou ik bijvoorbeeld Linux Mint erop doen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 15:26
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Ik zeg ook helemaal niets, ik geef alleen een uitleg hoe je het zou kunnen doen?
Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn in mijn uitleg wat de dingetjes kunnen betekenen
voor een scholier die misschien een website wil gaan programmeren.

Als de scholier zelf een server wil opzetten, zeker! Doe de LAMP zelf
proberen op te zetten. Daar ben ik het helemaal met je eens? De learning curve
is dan wel wat hoger, denk ik?

Ik gebruik XAMPP lol
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 15:40
DevMan
DevMan is offline
Citaat:
Er zijn diverse linux besturingssystemen. Als het een oud systeem is zou ik bijvoorbeeld Linux Mint erop doen.
Ga ik eens proberen in mijn vrije tijd, haha. Ik heb een mooie kast hier staan. Zonde om weg te gooien, toch?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 15:41
Verwijderd
Citaat:
De learning curve is dan wel wat hoger, denk ik?
Weet ik eigenlijk niet. Geen idee hoe veel verschil zit tussen LAMP/WAMP; ik heb nimmer met WAMP gewerkt.

Citaat:
Maar hey, ik heb nooit geprobeerd om op een oud systeem een Linux te zetten thuis.

Misschien ga ik dat eens proberen als hobby projectje.
Doe het dan meteen goed, host/guest door middel van LVM en KVM. Ben je ultraflexibel in mogelijkheden/schaalbaarheid. Liefst heb je dan wel een béétje hardware tot je beschikking (als in: resources). Docker is ook een idee, maar ik heb persoonlijk een beetje moeite met het concept achter Docker </controlfreak>.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-02-2019, 15:47
DevMan
DevMan is offline
Citaat:
Doe het dan meteen goed, host/guest door middel van LVM en KVM. Ben je ultraflexibel in mogelijkheden/schaalbaarheid. Liefst heb je dan wel een béétje hardware tot je beschikking (als in: resources). Docker is ook een idee, maar ik heb persoonlijk een beetje moeite met het concept achter Docker </controlfreak>.
Zal ik doen, bedankt voor de links. Nooit oud genoeg om iets bij te leren, haha.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 15:56
DevMan
DevMan is offline
Citaat:
Weet ik eigenlijk niet. Geen idee hoe veel verschil zit tussen LAMP/WAMP; ik heb nimmer met WAMP gewerkt.
WAMP is in principe een download dat alles voor je regelt op server gebied. Het klopt dat als jij je computer dan uit zet heel je website plat ligt op je localhost, whoops *pew die is uit* haha.

Maar WAMP is makkelijk te gebruiken voor beginners die een simpele server willen om code te testen. Het heeft namelijk een heel makkelijk menu. Wil je een andere PHP versie? Dat kan met een klik op de knop. Wil je offline of online werken? Dat kan in het menu ingesteld worden. Je werkt dan niet letterlijk in de console menu meer.

Laatst gewijzigd op 14-02-2019 om 16:04.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 15:58
DevMan
DevMan is offline
leuke onderwerpen btw
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 16:04
Verwijderd
Inmiddels houd ik meer van plain text configfiles dan van GUIs en zou ik Windows niet overwegen in de AMP-stack. Dus ik geloof het verder wel, dat WAMP
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 16:05
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Inmiddels houd ik meer van plain text configfiles dan van GUIs en zou ik Windows niet overwegen in de AMP-stack. Dus ik geloof het verder wel, dat WAMP
Wat is jouw favoriete linux besturingssysteem
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 16:12
DevMan
DevMan is offline
Citaat:
Dus ik geloof het verder wel, dat WAMP
Is ook handig om de WAMP tijdens het programmeren (of andere dingen) uit te zetten. Anders loopt je computer nogal traag. (en werk offline)
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Wat is jouw favoriete linux besturingssysteem
Distro's zijn niet zo heel spannend qua verschillen; op servergebied is het vooral security en stability wat zwaarwegende factoren zijn. Dat betekent dat rolling releases per definitie afvallen. Daarnaast is long term support gewenst. Nou goed, Debian(derivaten) lenen zich daar vaak goed voor, net als CentOS.

Wat desktop betreft, maakt het mij nog minder uit. Fedora en OpenSUSE vind ik wel prettig. Maar het is een smaakkwestie. Geleuter over UX in de zin van Gnome vs KDE vs bla vind ik totaal niet interessant.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2019, 16:39
DevMan
DevMan is offline
interessant, heel technisch.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 16:53
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
interessant, heel technisch.
Het zijn maar distro’s. Als ik een server ga runnen gebruiken ik meestal Ubuntu.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 16:56
DevMan
DevMan is offline
Citaat:
Als ik een server ga runnen gebruiken ik meestal Ubuntu.
Ik ben wel bekend met Ubuntu. Werkt best wel fijn.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 16:57
Verwijderd
Dat valt reuze mee hoor, zo technisch is het allemaal niet. Het is een beetje het verschil tussen Apache en Nginx; allebei erg goed, sommige dingen gaan net wat makkelijker met het één dan met het ander. Als je maar in redelijk tijdsbestek van A naar B komt.

Overigens gebruik ik op m'n workstations thuis lekker Windows 10. Geen zin in gekut met Wine voor wat applicaties die ik veel gebruik en in games wil ik FPS scoren als een malle. Mafkezen die flamewars beginnen over distro's zijn niet goed snik.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 17:01
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Dat valt reuze mee hoor, zo technisch is het allemaal niet. Het is een beetje het verschil tussen Apache en Nginx; allebei erg goed, sommige dingen gaan net wat makkelijker met het één dan met het ander. Als je maar in redelijk tijdsbestek van A naar B komt.

Overigens gebruik ik op m'n workstations thuis lekker Windows 10. Geen zin in gekut met Wine voor wat applicaties die ik veel gebruik en in games wil ik FPS scoren als een malle. Mafkezen die flamewars beginnen over distro's zijn niet goed snik.
Apache en Nginx. Dat is een moeilijke keuze.

Lol, Steam heeft Wine geďmplementeerd, zodat linux gebruikers ook kunnen gamen via Steam.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 17:03
DevMan
DevMan is offline
Ik moet er nog eens mee experimenteren om een simpele server in elkaar te zetten. Dus ik heb nog geen idee.

Ik huur meestal een plek bij iemand zijn virtual host, haha. En laat hem het voor de rest regelen op server gebied.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Ik zeg ook niet dat jij dat zegt, ik vertel alleen dat het vruchtbaarder is meteen met LAMP te beginnen in plaats van WAMP. Een learning curve is er sowieso, dan is het handiger dat je meteen "goed" begint. En hosting valt ook wel zelf te regelen als de TS écht "live" iets moet presenteren. Dan hoef je alleen een domeinnaam te registreren en je DNS correct in te stellen (naar huis).

Wat trouwens ook een goede URL is om je SSL-configuratie na te lopen en wat basic security checks: https://www.ssllabs.com/ssltest/ -- Is je score lager dan 'n A (en weet je niet precies waarom) is het domweg niet goed genoeg.
Ah jah, goeie, ik had wat instellingen aangepast en moest nog even checken:
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Apache en Nginx. Dat is een moeilijke keuze.
Waarom? Als je niet precies weet wat je waarom moet kiezen, kan je net zo goed een muntje opgooien, really. Can't go wrong either way.

Citaat:
Lol, Steam heeft Wine geďmplementeerd, zodat linux gebruikers ook kunnen gamen via Steam.
Je hebt gamen en gámen. Geen zin om FPS in te leveren voor een OS. De "schuldkwestie" van gebrek aan performance onder Linux vind ik totaal niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Ah jah, goeie, ik had wat instellingen aangepast en moest nog even checken:
[afbeelding]


Mijn domeintje scoort ook netjes een A+
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Waarom? Als je niet precies weet wat je waarom moet kiezen, kan je net zo goed een muntje opgooien, really. Can't go wrong either way.



Je hebt gamen en gámen. Geen zin om FPS in te leveren voor een OS. De "schuldkwestie" van gebrek aan performance onder Linux vind ik totaal niet interessant.
Precies en anders is er altijd nog VirtualBox ofzo.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 17:23
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Waarom? Als je niet precies weet wat je waarom moet kiezen, kan je net zo goed een muntje opgooien, really. Can't go wrong either way.
Ik gebruik meestal Apache2
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-02-2019, 17:26
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:


Mijn domeintje scoort ook netjes een A+
Ik heb geen domeintjes meer
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Precies en anders is er altijd nog VirtualBox ofzo.
Yeah, heb op m'n workstation ook een VB met OpenSUSE tumbleweed, maar eh, als ik achter die kist zit, doe ik dat voornamelijk om te gamen dus eh, ja. En om nou parallel de VM te gebruiken om tijdens 't gamen zo nu en dan wat te DDG'en, is ook weer zoiets raars. De VM heb ik eigenlijk alleen gebruikt om m'n server opnieuw in te richten
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 17:41
Verwijderd
Citaat:
Ah jah, goeie, ik had wat instellingen aangepast en moest nog even checken:
[afbeelding]
Overigens ken ik wat organisaties die nog steeds TLS 1.0/1.1 aanbieden met kutciphers. Dat komt dan naar voren in audit reports, waarbij gewezen wordt op 't NCSC voor de richtlijnen, geen problemen. Supertof, maar het NCSC loopt ongeveer vier jaar achter. Dan ben ik wel weer zo bijdehand dat ik dat aankaart met een mooie ciphermapping van NCSC naar die van Qualys.. "WHAT GIVES".
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 18:50
Verwijderd
Ik krijg dus TLS1.0 en 1.1 niet uit op m'n reverse proxy. Heb wel bijna alle ciphers kunnen uitzetten maar op de een of andere manier pakt hij de config niet goed mee
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 20:30
Verwijderd
Nou ja, beter TLS 1.0 met goede cipher dan 1.2 met een pisspoor cipher, maar ik vertel je niets nieuws.

Heb voor klant een jaarrapportage gemaakt met een natte vinger-werk analyse gebaseerd op UA, wat betreft mogelijk verlies van compatibiliteit voor eindgebruiker. Mijn standpunt is 'pech voor hen, zorg maar voor up to date software', maar ja, ik ben ook niet de helpdesk die dan platgebeld wordt Dus het is aan hen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2019, 20:51
Verwijderd
Ja maar het is annoying. Dit is namelijk de revproxy (een hoop extra software om apache met eigen modules heen heen), dan hoef ik me over de achterliggende dingen geen zorgen te maken. 20% van de backend servers heeft niet eens SSL support en op IIS is certificate management echt verschrikkelijk. Het is daar zo dat als je één cert aan meerdere virtual hosts hangt en je wil die wisselen, dat hij hem dus verwijdert van alle vhosts waar hij aan gebonden is. Dit lijkt gefixt te zijn in 2012R2 maar is het stiekem niet; over 2019 heb ik nog geen gegevens.

Anyway, als ik dus bij m'n apache testbak die direct aan het internet hangt en waar ik direct de configfiles van kan editten dezelfde directives gebruik, dan rapporteert de SSL test wel dat TLS1 & 2 uit staan. Onze policy is namelijk 1.2 only omdat O365 ook niets anders ondersteunt en dat is toch wel ons belangrijkste productiviteitsding.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2019, 09:25
DevMan
DevMan is offline
Hoe kunnen we dit gepraat over "servers" goed samenvatten voor scholieren die een "website" willen beginnen?
Zodat het voor een scholier goed te doen&volgen is?

Laatst gewijzigd op 15-02-2019 om 09:31.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2019, 13:52
Verwijderd
Niet echt. Maar wat een server is weten ze ook wel gok ik. En anders is Google je vriend: http://www.webhostingadvies.nl/hosti...is-een-server/
Met citaat reageren
Oud 15-02-2019, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Hoe kunnen we dit gepraat over "servers" goed samenvatten voor scholieren die een "website" willen beginnen?
Zodat het voor een scholier goed te doen&volgen is?
Niet. Het gros van de dingen besproken zijn beyond scope voor een scholier die een website wil beginnen. Anderzijds; wanneer de scholier in kwestie ijverig is en clue heeft, zal dit alles vanzelf de revue passeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Hoe/waar begin ik met het lezen van poezie?
Mlzzy
3 24-10-2016 16:11
Studeren Websites voor studentenwoningen, etc.
Pielopalotta
4 29-08-2016 19:34
Werk, Geld & Recht website beginnen
annedeleer
2 19-11-2015 13:47
Software & Hardware [I-net] Kan bepaalde websites niet openen
Big D
10 13-05-2006 20:59
Software & Hardware Je website online kunnen onderhouden enz
LexCi
13 03-03-2006 18:14
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 09:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:32.