Oud 28-10-2007, 01:13
Verwijderd
Zoals je aan de linkerkant van mijn naam kan zien, heb ik de leeftijd van 19 jaar. Nu was mijn vraag.

Voor huurtoeslag mag je als jongere (onder 23) alleen aanvragen bij een woning minder dan ongeveer 350 zijn. Nu is mijn vraag. Ik heb een aantrekkelijk appartementje gezien die onder de 300 zit zonder service kosten. Met service kosten zal deze boven de 350 zitten.

De vraag is, op sommige sites lees je dat je voor de huurkosten aanvraag niet perse (alleen als het je beter uitkomt) de servicekosten hoeft mee te rekenen. Klopt dit?

Hier staat dat het je mag meerekenen... Dus het hoeft niet zo te zijn, toch?
http://www.nibud.nl/consumenten/inde...ra=Huurtoeslag

Laatst gewijzigd op 28-10-2007 om 01:20.
Advertentie
Oud 28-10-2007, 09:13
Verwijderd
De servicekosten maken officieel geen onderdeel van de huurprijs uit. Het is niet toegestaan een huurprijs alleen incl. servicekosten te geven je moet ook een kale huurprijs opgeven. Dus je mag het ook best zonder servicekosten rekenen, aangezien dat de daadwerkelijk huurprijs is.
Oud 28-10-2007, 10:43
Verwijderd
Hmm, ok... Ik vind dat het nogal verwarrend word uitgelegd iig. Want de toelichting van het formulier zegt dus weer dat ik het wel mee moet tellen.

http://download.belastingdienst.nl/t...g1761t81fd.pdf
Oud 28-10-2007, 11:02
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Maar je mag de servicekosten niet volledig meetellen. Voor ieder "soort" servicekosten mocht je dit jaar (2007) maximaal 12 euro meetellen, er waren 4 onderdelen, dus 4x12=48, als jou huur onder de 300 euro zit kom je dus nog niet boven 350 euro uit.

Waarom kijk je hier niet even? Is een simpele proefberekening, en daar kun je ook meteen de servicekosten op invullen:
http://www.toeslagen.nl/reken/huurtoeslag/

[edit]Hm, bij nader inzien snap ik het ook even niet meer, bij de proefberekening voor 2008 staat er geen maximum aan je servicekosten. Zou gewoon even bellen met de belastingtelefoon.[/edit]
Oud 28-10-2007, 11:10
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Dit bedoelde ik dus, hier heb je denk wel wat aan:

Bepaalde servicekosten moet u bij de kale huurprijs tellen. Het gaat om de maandelijkse kosten van de volgende services:

elektriciteitskosten voor lift-, ventilatie-, hydrofoor- en alarminstallaties en voor verlichting van ruimten die u met anderen gemeenschappelijk gebruikt;

schoonmaakkosten van de lift en andere gemeenschappelijke ruimten. Het gaat alleen om de schoonmaakkosten van ruimten die u gemeenschappelijk met bewoners van de andere woningen in het wooncomplex gebruikt. De ruimten mogen geen onderdeel zijn van een zelfstandige woning. Dus bijvoorbeeld wel: het schoonmaken van de gezamenlijke lift, galerij en trappenhuis en een recreatieruimte. Maar niet: een gezamenlijke keuken, woonkamer, wasruimte of toilet bij aangewezen onzelfstandige woonruimten en woningen in een 'centraal-wonen'-complex;

kosten voor de diensten van een huismeester. Het gaat om de diensten die de huismeester voor u uitvoert. De kosten ervan kunnen natuurlijk alleen worden opgevoerd als er ook echt een huismeester is;

kapitaal- en onderhoudskosten voor dienstruimten en gemeenschappelijke recreatieruimten. Het gaat om de kosten van onroerende voorzieningen en het groot onderhoud eraan. Dus niet de inventaris, het schoonmaken en dergelijke.

Voor alle rubrieken geldt dat u maximaal € 12 bij de kale huurprijs mag tellen, ook als u een hoger bedrag betaalt.


Bron: http://www.toeslagen.nl/particulier/...anneer-04.html
Oud 28-10-2007, 11:40
Verwijderd
Ja, dat heb ik ook al gelezen... Maar de vraag is of het perse moet, want 4x12 erbij rekenen zou de huurprijs net over die grens tillen en kan ik het niet meer betalen.

En in jouw stukje staat ook mag... Dus ik neem aan dat het niet perse hoeft.
Oud 28-10-2007, 14:09
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Ja, dat heb ik ook al gelezen... Maar de vraag is of het perse moet, want 4x12 erbij rekenen zou de huurprijs net over die grens tillen en kan ik het niet meer betalen.

En in jouw stukje staat ook mag... Dus ik neem aan dat het niet perse hoeft.
Er staat juist dat het moet, alleen het mag maximaal 12 euro per onderdeel zijn.

[edit]
Dus als je van bovenstaande rubrieken bijvoorbeeld 20 euro gemeenschappelijke schoonmaakkosten per maand zou betalen, mag je hier maximaal 12 euro bij je huur bij optellen.

Ik snap alleen niet hoe je nu boven de 350 uit kan komen, want ik tel 4 rubrieken, en 4x12 is 48, dus als je kale huur onder de 300 zit kun je toch nooit boven de 350 uit komen.
[/edit]

Laatst gewijzigd op 28-10-2007 om 14:26.
Oud 28-10-2007, 14:21
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Helaas, om onder de 23 jaar in aanmerking te komen voor huurtoeslag moet de huurprijs inclusief de servicekosten beneden de 343+pluswatcenten euro liggen. Stookkosten horen daar niet bij.
Oud 28-10-2007, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Er staat juist dat het moet, alleen het mag maximaal 12 euro per onderdeel zijn.

[edit]
Dus als je van bovenstaande rubrieken bijvoorbeeld 20 euro gemeenschappelijke schoonmaakkosten per maand zou betalen, mag je hier maximaal 12 euro bij je huur bij optellen.

Ik snap alleen niet hoe je nu boven de 350 uit kan komen, want ik tel 4 rubrieken, en 4x12 is 48, dus als je kale huur onder de 300 zit kun je toch nooit boven de 350 uit komen.
[/edit]
Hmmhmm, dat klopt. Maar ik zat ook even door te redeneren over een andere geval, dat had ik er even bij moeten zetten.
Oud 28-10-2007, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Helaas, om onder de 23 jaar in aanmerking te komen voor huurtoeslag moet de huurprijs inclusief de servicekosten beneden de 343+pluswatcenten euro liggen. Stookkosten horen daar niet bij.
bron?
Oud 28-10-2007, 17:34
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
bron?
Bijvoorbeeld: http://download.belastingdienst.nl/t...g1781t81fd.pdf

"De huurprijs is niet lager dan € 199,32 en niet hoger dan € 621,78. Maar bent u jonger dan 23 jaar en zijn uw toeslagpartner en medebewoners dat ook, dan mag de huur niet hoger zijn dan € 343,49."
Oud 28-10-2007, 17:34
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
bron?
Eerste hit op google bij googlen van die zin:
http://www.rechtoplangdurigheidstoes.../index/pid/613
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 28-10-2007, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Bijvoorbeeld: http://download.belastingdienst.nl/t...g1781t81fd.pdf

"De huurprijs is niet lager dan € 199,32 en niet hoger dan € 621,78. Maar bent u jonger dan 23 jaar en zijn uw toeslagpartner en medebewoners dat ook, dan mag de huur niet hoger zijn dan € 343,49."
ja daar staat dus niets over servicekosten...
Oud 28-10-2007, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Eerste hit op google bij googlen van die zin:
http://www.rechtoplangdurigheidstoes.../index/pid/613
Daar staat juist het tegenovergestelde van het beweerde
Om in aanmerking te kunnen komen voor huurtoeslag, moet uw huurprijs binnen bepaalde grenzen vallen. Hierbij wordt uitgegaan van de kale huurprijs, dat wil zeggen de huurprijs exclusief de servicekosten
Oud 28-10-2007, 17:55
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
ja daar staat dus niets over servicekosten...
http://www.toeslagen.nl/particulier/...html#P108_8652

"Om welk huurbedrag gaat het?

De huur waarmee we rekenen, is de kale huur plus de servicekosten. We noemen dit 'rekenhuur'."
Oud 28-10-2007, 18:17
Verwijderd
Citaat:
http://www.toeslagen.nl/particulier/...html#P108_8652

"Om welk huurbedrag gaat het?

De huur waarmee we rekenen, is de kale huur plus de servicekosten. We noemen dit 'rekenhuur'."
en op een ander gedeelte staat weer dat je maar een bepaalde bedrag daarvan mee mag rekenen.. En op nog weer een ander gedeelte dat je ervoor mag kiezen dat je het wilt.

Ik heb maar een klacht ingediend bij burger@Overheid.nl dat ze dat eens duidelijk erneer zetten wat ze bedoelen, want verscheidene sites en groepen spreken elkaar ontzettend tegen.
Oud 28-10-2007, 20:22
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Ik heb maar een klacht ingediend bij burger@Overheid.nl dat ze dat eens duidelijk erneer zetten wat ze bedoelen, want verscheidene sites en groepen spreken elkaar ontzettend tegen.
Klopt, het is ook erg onduidelijk.
Ik werk dus zelf voor de huurtoeslag en krijg er ook erg veel vragen over.

Het komt er op neer dat er voor de aftoppingsgrenzen (343 voor <23, 491 voor 1- of 2 persoonshoudens en 526 voor 3 of meer mensen) wordt gekeken naar de totale rekenhuur. Dus kale huurprijs en servicekosten zonder eventuele stookkosten.
Voor bepaling van de hoogte van de huurtoeslag is het zo dat je voor alle servicekosten apart (huismeesterkosten, gemeenschappelijk licht en/of gas, recreatie, etc) maximaal 12 euro mag opgeven die je dus ook bij je huurtoeslag erbij krijgt.

Je kunt gerust de huurtoeslag aanvragen en sjoemelen met het invullen van de servicekosten aangezien de huurtoeslag als voorschot wordt toegekend puur op basis van de gegevens die jij opgeeft in het aanvraagformulier.
Na afloop van het jaar wordt het echter allemaal gecontroleerd en kan alles worden terug betaald
Oud 28-10-2007, 20:52
Mara
Mara is offline
Werkt het ook 'de andere kant' op dan, dat als op 't eind blijkt dat je te weinig hebt gekregen je nog wat krijgt?
Ads door Google
Oud 28-10-2007, 21:07
Isiyanka
Avatar van Isiyanka
Isiyanka is offline
Ik heb zelf al anderhalf jaar huurtoeslag en moest hiervoor de rekenhuur opgeven, maar hier werden bij mij niet individuele elektra- en stookkosten meegerekend, alleen de algemene elektrakosten (verlichting van de gang etc). Nou woonde ik wel in een studentenflat dus misschien is het voor jou anders, maar ik kwam hierdoor echt niet boven de 12 euro per apart ding uit, mijn rekenhuur was maar iets van 10 euro hoger dan mijn kale huur..
__________________
Reina de la Calle
Oud 29-10-2007, 09:19
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Werkt het ook 'de andere kant' op dan, dat als op 't eind blijkt dat je te weinig hebt gekregen je nog wat krijgt?
Ja
Oud 29-10-2007, 12:23
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Ik heb zelf al anderhalf jaar huurtoeslag en moest hiervoor de rekenhuur opgeven, maar hier werden bij mij niet individuele elektra- en stookkosten meegerekend, alleen de algemene elektrakosten (verlichting van de gang etc). Nou woonde ik wel in een studentenflat dus misschien is het voor jou anders, maar ik kwam hierdoor echt niet boven de 12 euro per apart ding uit, mijn rekenhuur was maar iets van 10 euro hoger dan mijn kale huur..
Individuele elektra- en stookkosten worden nooit bij de huurprijs gerekend.
In sommige appartementencomplexen is wel blokverwarming en betaal je een gedeelte van de stookkosten voorruit bij de huurprijs erbij. Die stookkosten tellen niet mee bij de rekenhuur voor de huurtoeslag.
Oud 29-10-2007, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Werkt het ook 'de andere kant' op dan, dat als op 't eind blijkt dat je te weinig hebt gekregen je nog wat krijgt?
Als je er gewoon recht op hebt gehad en het aangevraagd hebt en alles, ja. Het duurt alleen eeuwen maar ja dat is de belastingdienst.
Oud 29-10-2007, 15:22
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Als je er gewoon recht op hebt gehad en het aangevraagd hebt en alles, ja. Het duurt alleen eeuwen maar ja dat is de belastingdienst.
Normaal gesproken komt de definitieve berekening voor mensen die aangifte inkomstenbelasting doen rond augustus in het volgende jaar.
Mensen die geen aangifte inkomstenbelasting doen krijgen 'm september/oktober/november.

Dat is tenminste het streven voor de definiteve berekening over 2007
Oud 29-10-2007, 19:12
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Sorry, maar dit hoort in het grote belastingtopic. Dus deze is gesloten (hoewel het allemaal al best duidelijk is).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag voor 18 - 23 jarigen
Durian
12 04-08-2016 06:41
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag probleem
arPos
3 26-10-2013 00:57
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 13:12
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag
Orange_Orange
11 25-04-2007 11:54
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag
Snoezuuurrr
6 12-04-2007 20:02
Werk, Geld & Recht Huurtoeslag
Verwijderd
14 02-02-2007 10:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.