Oud 28-01-2002, 23:38
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
Wat vind je belangrijker in het leven? Leed voorkomen? of Plezier stimuleren?

en heb je voor jezelf ook echt een van deze twee dingen als uitgangspunt? of probeer je een gouden middenweg te vinden ofzo
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2002, 10:50
Silindistani
Silindistani is offline
plezier stimuleren. Puur uit egocentrisme. Natuurlijk probeer ik met mijn plezier zo min mogelijk mensen te laten lijden, terwijl ik een zo groot mogelijk plezier beleef. Zie ook de thread: Alles wat je doet, doe je voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 11:23
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Alles wat je doet, doe je voor jezelf.

Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 11:24
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
niet met sil. eens. plezier is nergens goed voor. Je kan best leven zonder plezier maar een heel leven lijden is niet cool... Als je door te voorkomen dat mensen lijden ook nog plezier beleeft is dat mooi meegenomen.

Silindistani's mening is hedonistisch en decadent!
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 11:43
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
niet met sil. eens. plezier is nergens goed voor. Je kan best leven zonder plezier maar een heel leven lijden is niet cool... Als je door te voorkomen dat mensen lijden ook nog plezier beleeft is dat mooi meegenomen.

Silindistani's mening is hedonistisch en decadent!
En wat berijk je met mensen helpen dan? Dat die mensen een plezierig leven hebben?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 11:49
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Heuh, ik had het over een Thread, die eigelijk 'Alles wat je doet doe je uit egoisme' heet

deze: http://forum.scholieren.com/Forum29/HTML/003402.html
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 11:51
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
De een zijn leed is de ander zijn plezier.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 13:25
Tijnnn
Tijnnn is offline
Dan toch leed voorkomen, want ik vind dat je daarna pas aan plezier kunt denken. Dat is toch het eerlijkst, vind ik persoonlijk.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 13:29
FDCP_Blitzkrieg
FDCP_Blitzkrieg is offline
Leed voorkomen gaat vaak ten koste van plezier
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 13:41
Aafster
Avatar van Aafster
Aafster is offline
plezier stimuleren..omdat j anders heelmaal niet vrolijk kan zijn enzo
__________________
Doej lieve randy roar :(
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 13:47
kosmos
kosmos is offline
Fundamenteel heeft het hetzelfde effect...en trouwens je kan er ook plezier in scheppen om bij anderen leed te voorkomen. En door plezier te stimuleren kan je alsnog lijden.
__________________
Im a living paradox....the armies of reason and emotions are in a constant battle with each other. And my soul is the battlefield.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 14:13
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
ik denk zelf dat het allebei heel belangrijk is maar dat je in ieder geval niet leed voorkomen als uitgangspunt kan nemen... in ieder geval denk ik dat je niet het voorkomen van leed als uitgangspunt mag nemen... anders had de hele mensheid duizenden jaren geleden al uitgestorven moeten zijn dan was er een heeeeeele hoop leed voorkomen
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 17:29
Tijnnn
Tijnnn is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Fundamenteel heeft het hetzelfde effect...en trouwens je kan er ook plezier in scheppen om bij anderen leed te voorkomen. En door plezier te stimuleren kan je alsnog lijden.
Precies!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 17:29
Tijnnn
Tijnnn is offline
Er word toch al genoeg plezier gestimuleerd... VOORAL HIER in nederland.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 00:04
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
niet met sil. eens. plezier is nergens goed voor. Je kan best leven zonder plezier maar een heel leven lijden is niet cool... Als je door te voorkomen dat mensen lijden ook nog plezier beleeft is dat mooi meegenomen.

Silindistani's mening is hedonistisch en decadent!
En niet alleen hedonistisch en decadent; ook egoïstisch, egocentrisch, bekrompen en onbeschaafd, kortom meer dierlijk dan menselijk.

Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 12:00
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
En niet alleen hedonistisch en decadent; ook egoïstisch, egocentrisch, bekrompen en onbeschaafd, kortom meer dierlijk dan menselijk.
Zijn mensen geen dieren?

Ik ben er trots op dat ik egocentrisch en egoistisch ben. Ik ben er ook trots op dat jij denkt dat ik dichter bij de dieren sta dan jij. Dat geeft aan dat ik menselijker ben dan jij.

Beschaafd is een definitie van domme en bekrompen mensen, om zichzelf slim te laten lijken. Bekrompen en onbeschaafd is dus een conflict van definities.

Waarom zou ik mezelf benadelen voor anderen?Geef een wezelijk argument en niet een mening.

Citaat:
kosmos schreef:
Fundamenteel heeft het hetzelfde effect...en trouwens je kan er ook plezier in scheppen om bij anderen leed te voorkomen. En door plezier te stimuleren kan je alsnog lijden.
Je kunt ook heel erg veel plezier beleven aan het scheppen van leed.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 12:46
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
hee abt je hebt bij je quote mijn " " weggehaald!! manipulatief, want zo erg vind ik het niet.

Maar hoe lang blijf je nou echt gelukkig als je hele leven bestaat uit het najagen van je eien PLEZIER?????
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 12:49
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
hee abt je hebt bij je quote mijn " " weggehaald!! manipulatief, want zo erg vind ik het niet.
Zo discussieert de Abt, hij neemt de stukjes die zijn eigen mening niet direct tegenspreken en geeft daar zijn mening over zonder argumenten. Check het vloeken thread maar.

Citaat:

Maar hoe lang blijf je nou echt gelukkig als je hele leven bestaat uit het najagen van je eien PLEZIER?????
Hoezo niet?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-01-2002, 21:27
de abt van sion
de abt van sion is offline
[QUOTE]Coolkast schreef:
hee abt je hebt bij je quote mijn " " weggehaald!! manipulatief.
[QUOTE]

Niet manipulatief bedoeld. Ik kreeg het bericht anders gewoon niet verzonden.
Sorry.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 21:53
Uhmpra
Uhmpra is offline
FF een reactie op Sil.:
je hoeft jezelf niet perse te benadelen voor anderen als jij daar zo'n verschrikkelijke moeite mee hebt, het is alleen wel zo dat niemand meer is dan een ander, waardoor jij je ook niet hoort te bevoordelen ten opzichte van anderen, en dus rekening hoort te houden met anderen.

Verder: als jij nou gelukkig wordt van anderen leed aandoen ("Je kunt ook heel erg veel plezier beleven aan het scheppen van leed", Sillandistani) dan moet je dat vooral doen, ik vind dat persoonlijk wel erg asociaal en ik denk ook dat je niet veel vrienden maakt op die manier

Om nog terug te komen op de stelling:
probeer te streven naar beide, maar het geen leed aandoen is daarbij het belangrijkst
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 02:47
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
FF een reactie op Sil.:
Verder: als jij nou gelukkig wordt van anderen leed aandoen ("Je kunt ook heel erg veel plezier beleven aan het scheppen van leed", Sillandistani) dan moet je dat vooral doen.
Dat moet hij vooral níét doen. Hij ís al zover heen. Hij schept al zoveel leed. Geef hem alsjeblieft niet van dit soort adviezen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 08:43
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
FF een reactie op Sil.:
je hoeft jezelf niet perse te benadelen voor anderen als jij daar zo'n verschrikkelijke moeite mee hebt, het is alleen wel zo dat niemand meer is dan een ander, waardoor jij je ook niet hoort te bevoordelen ten opzichte van anderen, en dus rekening hoort te houden met anderen.
niemand is meer dan een ander toegegeven, ik hoef mezelf niet te benadelen. ook waar. Maar nog steeds geen argumenten om een ander te helpen.

Citaat:

Verder: als jij nou gelukkig wordt van anderen leed aandoen ("Je kunt ook heel erg veel plezier beleven aan het scheppen van leed", Sillandistani) dan moet je dat vooral doen, ik vind dat persoonlijk wel erg asociaal en ik denk ook dat je niet veel vrienden maakt op die manier
ja... en?

Citaat:

Om nog terug te komen op de stelling:
probeer te streven naar beide, maar het geen leed aandoen is daarbij het belangrijkst
Waarom is geen leed aandoen het belangrijkste dan? Waarom zou ik moeite doen om andere mensen te helpen?

Citaat:
Abt van Sion schreef:
Dat moet hij vooral níét doen. Hij ís al zover heen. Hij schept al zoveel leed. Geef hem alsjeblieft niet van dit soort adviezen.
Valt het jullie ook op dat de abt nog helemaal niks aan het topic heeft toegevoegt, behalve beledigingen aan mijn adres?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 10:18
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Je kan best leven zonder plezier maar een heel leven lijden is niet cool...
nee, dit zie ik juist andersom!
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 13:08
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:
nee, dit zie ik juist andersom!


jij kan wel je hele leven lijden maar niet zonder plezier? dat spreekt elkaar tegen licht toe

Als je maar plezier blijft maken, ga je je dan niet dingen afvragen? van hoe kan ik dat nou doen? Dat heb je niet als je leed verhelpt, en dat schept dan weer geluk.

Natuurlijk moet je wel gezond zijn, gezonde geest gezond lichaam, blabla, dus je moet wel ontspannen en plezier maken, maar dat is een middel, niet een doel.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 13:18
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Mensen laten geloven dat lijden plezier is?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2002, 13:20
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
legatus schreef:
Mensen laten geloven dat lijden plezier is?
wat bedoel je? dat is godsdienst ja.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 13:59
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

*knip*

Als je maar plezier blijft maken, ga je je dan niet dingen afvragen? van hoe kan ik dat nou doen? Dat heb je niet als je leed verhelpt, en dat schept dan weer geluk.

Natuurlijk moet je wel gezond zijn, gezonde geest gezond lichaam, blabla, dus je moet wel ontspannen en plezier maken, maar dat is een middel, niet een doel.
Als ik mensen help dan vraag ik mijzelf constant af waarom zou ik hier moeite aan verspillen? Wat is mijn inspanning waard?

Als ik mezelf plezier ( ) dan heb ik plezier. Dat is een puur streven. Plezier om wat voor een reden dan ook. Je kan ook plezier scheppen uit het helpen van mensen, maar ook uit het lijden van mensen. Ook uit een heleboel andere dingen. Maar uiteindelijk draait het wel om mijn eigen plezier.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 09:47
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
wat schiet je dan op met plezier?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 19:39
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
wat schiet je dan op met plezier?
Ik wordt er beter van. Ik behoud mezelf.

[Dit bericht is aangepast door Silindistani (02-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 22:22
Uhmpra
Uhmpra is offline
maar is plezier die je deelt niet veel leuker dan plezier alleen (waar sillandisti blijkbaar van houdt)?
voor mij in ieder geval wel, het is veel leuker samen met anderen plezier te hebben, dan plezier te hebben ten koste van anderen, maar dat zal zeker wel weer anders gezien worden door egocentrische asocialen (toch Sill?)
overigens als je zo egocentrisch bent, wat doe je dan op een forum? (overigens niet om je aan te vallen, meer een vraagje die opeens opkwam)
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 22:30
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
maar is plezier die je deelt niet veel leuker dan plezier alleen (waar sillandisti blijkbaar van houdt)?
voor mij in ieder geval wel, het is veel leuker samen met anderen plezier te hebben, dan plezier te hebben ten koste van anderen, maar dat zal zeker wel weer anders gezien worden door egocentrische asocialen (toch Sill?)
overigens als je zo egocentrisch bent, wat doe je dan op een forum? (overigens niet om je aan te vallen, meer een vraagje die opeens opkwam)
Misschien begrijp je mij niet helemaal goed, dat ik alles alleen doe omdat ik er plezier eraan beleef en dat ik er beter van wordt houdt niet per definitie in dat ik plezier schep aan het leed van andere. In tegendeel, ik help vaak mensen, maar omdat ik er beter van wordt. Als ik iemand help verwacht ik er wel wat voor terug, al is het maar een goed gevoel van binnen.

Ik hou dus helemaal niet per definitie van plezier dat ik alleen beleef. Daar hou ik ook van. Maar als iemand anders er plezier beleeft doet het alleen maar toe aan mijn plezier (meestal). Egocentrisch en a-sociaal hoeft helemaal niet negatief te zijn.

Ik zit op dit forum omdat ik het leuk vindt. Puur en alleen daarom. Jij toch ook? Ik neem ten minste niet aan dat jij hier zit om mij te helpen mijn stellingen te testen, waar ik je overgens wel voor gebruik. En om mij te plezieren met een goed gefundeerde discussie

Ik stel dus dat iedereen egocentrisch is, want als jij iemand helpt dan beleef je er toch plezier aan? Je voelt je er immers goed bij.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 22:32
BlackMystery
Avatar van BlackMystery
BlackMystery is offline
beseffen waar dat deze wereld rond draait en weten dat de dood ooit moet komen
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 22:52
Uhmpra
Uhmpra is offline
ik ben blij dat je blij bent met mijn deelname aan de discussie
maar ok ik snap nu meer wat je bedoeld,
in dat opzicht ben ik ook egocentrisch, maar niet uit zelfbehoud, als ik deel met iemand doe ik dat omdat ik dat zelf wil, niet direct omdat er zo blij van wordt, maar wel inderdaad omdat ik me er goed bij voel, NIET echter omdat ik iets terugverlang of omdat het nou eenmaal zo hoort
bij veel van jouw opmerkingen trek echter wel een beetje het egocentrisch asiocale in een negatief daglicht (sorry)
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 23:05
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
ik ben blij dat je blij bent met mijn deelname aan de discussie
maar ok ik snap nu meer wat je bedoeld,
in dat opzicht ben ik ook egocentrisch, maar niet uit zelfbehoud, als ik deel met iemand doe ik dat omdat ik dat zelf wil, niet direct omdat er zo blij van wordt, maar wel inderdaad omdat ik me er goed bij voel, NIET echter omdat ik iets terugverlang of omdat het nou eenmaal zo hoort
bij veel van jouw opmerkingen trek echter wel een beetje het egocentrisch asiocale in een negatief daglicht (sorry)
Maakt nie uit, zo waren de meeste opmerkingen ook bedoelt. Het enige waar ik met die opmerkingen op doel is mensen te laten inzien dat niet alles vanzelfsprekend is.

Het goede gevoel van binnen krijg je alleen omdat het je aangeleerd is mensen te helpen. Dat is een gevolg van de maatschappij. Op deze manier kan je de maatschappij als entiteit zien, die ook zelfbehoud heeft. 'Goed' is immers wat de maatschappij verbeterd en bevorderd. 'Slecht' is wat de maatschappij benadeelt. De maatschappij bevoordelen is helemaal niet vanzelf sprekend. Iedereen heeft ook een ander inzien van wat bevorderlijk is voor de maatschappij, goed en kwaad zijn immers zo relatief als maar kan. Daarom zou je eigelijk niet mogen redeneren vanuit 'goed' of 'kwaad' en daarom redeneer ik vanuit puur zelfbehoud. Komt geen waardeoordeel aan te pas.

Die rare opmerkingen waren dus bedoelt om mensen te laten inzien dat opmerkingen als "Mensen helpen is toch gewoon goed" hardstikke ongefundeert zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 00:13
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Ik wordt er beter van. Ik behoud mezelf.
Je bent écht gefrustreerd. Jij mag een tijdje in een speciaal op de Hoge Veluwe of op Rottumerplaat gelegen Vloekersreservaat gaan zitten om je frustraties weg te vloeken.
Alles beter dan je egocentrisme op zo'n akelige manier te blijven showen.
Jij bent typisch zo'n jongen die geen meisje kan krijgen. Die reageren vaak zoals jij reageert.
Slaap lekker verder! En sterkte!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 00:23
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Je bent écht gefrustreerd. Jij mag een tijdje in een speciaal op de Hoge Veluwe of op Rottumerplaat gelegen Vloekersreservaat gaan zitten om je frustraties weg te vloeken.
Alles beter dan je egocentrisme op zo'n akelige manier te blijven showen.
Jij bent typisch zo'n jongen die geen meisje kan krijgen. Die reageren vaak zoals jij reageert.
Slaap lekker verder! En sterkte!
Houd vloeken ff in het vloeken thread aub, of ben je daar uitgelult? Het begint er erg op te lijken in ieder geval.

Ik vindt het erg moeilijk worden om me niet aan je te storen. Als je nou eens probeerde te discussieren in plaats van te propaganderen werd het misschien nog wat met jou.

Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-02-2002, 00:39
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
McMotion schreef:
Wat vind je belangrijker in het leven? Leed voorkomen? of Plezier stimuleren?
In het kader van het utilitarisme?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 10:38
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

jij kan wel je hele leven lijden maar niet zonder plezier? dat spreekt elkaar tegen licht toe

Als je maar plezier blijft maken, ga je je dan niet dingen afvragen? van hoe kan ik dat nou doen? Dat heb je niet als je leed verhelpt, en dat schept dan weer geluk.

Natuurlijk moet je wel gezond zijn, gezonde geest gezond lichaam, blabla, dus je moet wel ontspannen en plezier maken, maar dat is een middel, niet een doel.
wat ik zei is dat een leven zonder plezier ondoenlijk zou zijn voor mij. En dat lijden niet zo erg is, als er ook maar plezier is (niet perse op hetzelfde moment als t lijden). Is dat tegenstrijdig?
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 10:40
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Houd vloeken ff in het vloeken thread aub, of ben je daar uitgelult? Het begint er erg op te lijken in ieder geval.

Ik vindt het erg moeilijk worden om me niet aan je te storen. Als je nou eens probeerde te discussieren in plaats van te propaganderen werd het misschien nog wat met jou.

volgens mij heb je erg nauwkeurig uitgedrukt wat ik ook vaak voel...
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 12:41
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Ik vindt het erg moeilijk worden om me niet aan je te storen.
Gek, maar dat hebben anderen nu weer met jou...
Zolang er nog zoveel a- of weinig sociaal-denkende mensen zijn (zoals jij) blijven ondernemingen als de mijne nodig.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 13:14
Silindistani
Silindistani is offline
Ik haat het om mezelf te moeten herhalen maargoed.

Citaat:
Silindistani schreef:
Valt het jullie ook op dat de abt nog helemaal niks aan het topic heeft toegevoegt, behalve beledigingen aan mijn adres?
Lees eerst eens wat ik heb geschreven en begin dan dom te doen. Komt in ieder geval iets intelligenter over.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 13:28
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
plezier stimuleren. Puur uit egocentrisme. Natuurlijk probeer ik met mijn plezier zo min mogelijk mensen te laten lijden, terwijl ik een zo groot mogelijk plezier beleef. Zie ook de thread: Alles wat je doet, doe je voor jezelf.
Denk ik ook.
Vooral met de laatste zin ben ik het 100% eens.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 16:52
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Denk ik ook.
Vooral met de laatste zin ben ik het 100% eens.
Het is misschien wel zo geworden, maar persoonlijk ben ik van mening dat je rekening hebt te houden met andere mensen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 19:06
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Het is misschien wel zo geworden, maar persoonlijk ben ik van mening dat je rekening hebt te houden met andere mensen.
Erg fijn, maar waarom dan?

Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 19:15
Uhmpra
Uhmpra is offline
he abt doe ff normaal (ook tegen asociale mensen!) ,

verder:ik denk niet dat ik een goed gevoel krijg van andere mensen plezieren, omdat dat mij door de maatschappij aangeleerd zou zijn (zoals sill hierboven zei), als ik iets van de maatschappij aangeleerd zou moeten hebben dan zou het eerder zijn dat je vooral alleen voor jezelf moet zorgen en anderen geen plezier moet doen, toch vind ik het wel prettig anderen een plezier te doen (niet iedereen dus),
dat je alles of veel voor jezelf doet dat kan denk k wel kloppen, want dat is bij het hierbovenstaande ook het geval, toch betekent dat niet dat ik het in de eerste plaats doe om er iets voor terug te krijgen
het motto 'zelfbehoud' is denk k wel vaak van toepassing, maar toch klopt het niet altijd denk k, als je voor je plezier een taal gaat leren, bv latijn ofzo, dan slaat zelfbehoud niet echt ergens op (of je moet wel erg ver doorredeneren)
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 19:45
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
verder:ik denk niet dat ik een goed gevoel krijg van andere mensen plezieren, omdat dat mij door de maatschappij aangeleerd zou zijn (zoals sill hierboven zei), als ik iets van de maatschappij aangeleerd zou moeten hebben dan zou het eerder zijn dat je vooral alleen voor jezelf moet zorgen en anderen geen plezier moet doen, toch vind ik het wel prettig anderen een plezier te doen (niet iedereen dus),
dat je alles of veel voor jezelf doet dat kan denk k wel kloppen, want dat is bij het hierbovenstaande ook het geval, toch betekent dat niet dat ik het in de eerste plaats doe om er iets voor terug te krijgen
het motto 'zelfbehoud' is denk k wel vaak van toepassing, maar toch klopt het niet altijd denk k, als je voor je plezier een taal gaat leren, bv latijn ofzo, dan slaat zelfbehoud niet echt ergens op (of je moet wel erg ver doorredeneren)
Dat is inderdaad wat ik mijzelf vaak afvraag, of het door de maatschappij is aangeleerd of dat het evolutisch is ingebakken dat je voor je soortgenoten moet zorgen. We zijn immers kuddedieren.

De maatschappij hedendagen is wat meer individueel als een aantal jaren terug, maar nog steeds domineerd het socialisme allom. De maatschappij legt ons op om met de medemens rekening te houden. Het stimuleert socialisme (Niet als politieke stroming gezien, maar in de pure betekenis van het woord). Immers zijn hardstikke individueel hier in het westen, maar moorden voor de lol of voor meer macht doen we nog steeds niet. Als de maatschappij echt zou stimuleren dat je alleen om jezelf zou moeten geven zou er geen maatschappij meer zijn.

Over latijn leren: Je zegt het zelf al "als je voor je plezier een taal gaat leren"
Het is inderdaad niet een geval van zelfbehoud, maar van verbetering van de ik. Maar om jezelf te behouden zal je constant moeten verbeteren, maar dat is inderdaad wel wat ver doorgeredeneerd. Laten we het houden op zelfverbetering.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 20:52
Uhmpra
Uhmpra is offline
persoonlijk denk k dat het wel gewoon in de mens zit, het elkaar willen helpen, waarschijnlijk wordt dit ook nog weer door de samenleving versterkt en aangeleerd
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 07-02-2002, 16:02
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
maar persoonlijk ben ik van mening dat je rekening hebt te houden met andere mensen.
Heed your own advive.

Citaat:
McMotion schreef:
Wat vind je belangrijker in het leven? Leed voorkomen? of Plezier stimuleren?

en heb je voor jezelf ook echt een van deze twee dingen als uitgangspunt? of probeer je een gouden middenweg te vinden ofzo
Precies, waarom zou het niet allebei kunnen? En mocht dat niet zo zijn, dan zul je een keuze moeten maken. Wat ik dan zou kiezen hangt van de situatie af.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 14:32
Darkened Sky
Avatar van Darkened Sky
Darkened Sky is offline
als je niet kan lijden weet je ook niet wat het plezier is, want dan ken je het verschil niet.
__________________
iemand nog interesse? :p
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 19:40
Uhmpra
Uhmpra is offline
zo der heeft ff iemand een paar maanden teruggespit
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.