Oud 20-01-2011, 14:38
D.R
D.R is offline
Het wordt tijd dat je gaat inschrijven voor een opleiding. Ik ben hier mee bezig, alleen zitten er wel een aantal vragen aan. Ik hoop dat er iemand is die deze vragen zou kunnen beantwoorden. Daarnaast heb ik nog wat algemene vragen over de opleiding die ik zou willen volgen, waarbij ik trouwens geen informatie over kon vinden.

Ik zit op 5 Havo en ik wil de opleiding tot luchtverkeersleider volgen. Ik moet dus de studie - Aviation kiezen. Je hebt Aviation Enginering [vliegtuig ingenieur], Aviation Flight [piloot], Air Traffic Management [dit wil ik dus] en Aviation Management.

Wat mij opvalt is dat ik niet kan aangeven welke specifieke opleiding in wil gaan volgen. Er staat wel 'Aviation' maar verder staat de subdomeinen er niet in. Daarnaast staat er een strenge procedure als je deze opleiding wilt volgen. Je moet een paar tests ondergaan voordat je nog door de loting heen kan gaan. De vraag is dus hoe dit geregeld gaat worden. Als ik me inschrijf voor de opleiding, krijg ik dan een of ander brief aangereikt? Dit wordt ook niet duidelijk gemaakt op de site van HVA en de algemene website van luchtverkeersleiding.

Dus even kort samengevat:
- Als een 17 jarige afgestudeerde [Ontvang diploma 13 Juli 2011; tevens dag van mijn verjaardag ] moet ik me dus inschrijven voor 'Aviation studies' in HVA. Hier volg ik een jaar een studie en dan pas kan ik beginnen met LVL?

- Als ik me inschrijf voor de opleiding, wanneer moet ik dan de test afleggen?

Nu de algemene vragen: Is het mogelijk voor mij om te gaan proefstuderen of wat dan ook als een 5 HAVO'er? Ik begrijp dat 6 VWO'ers kunnen proefstuderen, en het wordt niet duidelijk gemaakt of iemand als ik dat ook zou kunnen doen? Is het mogelijk om een dag rond te lopen om te zien hoe de stand van zaken staan? Ik begrijp wel dat er binnenkort er een open dag is, waar ik natuurlijk naar toe ga, dat zal mij dus wel gaan helpen.

Heeft iemand toevallig nog een advies voor mij? Zou het verstandiger zijn om door te stromen naar VWO? Of is het beter om de HBO opleiding te volgen en dan nog eventueel doorstromen naar Universiteit/Master?

Mvg,

D.R.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2011, 15:15
Agility
Agility is offline
Beste D.R.,

Zelf heb ik de opleiding Aviation gedaan. Ben er na het eerste jaar wel mee gestopt omdat het mij niet beviel, maar ik kan je er wel van alles over vertellen. De eerste twee jaar zijn een verplicht onderdeel van de studie, ongeacht welke richting je op wilt. In het derde jaar kun je drie kanten op: door blijven gaan met de normale Aviation opleiding, doorstromen naar Aviation flight, Aviation Management of Aviation flight Management. De laatstgenoemde is dan voor jou van toepassing.

De selectieprocedure vindt plaats in de helft van het tweede jaar. Je wordt getest of je geschikt bent, maar het is ook verplicht dat je het eerste jaar in één keer gehaald hebt. Als je dan ook nog eens hoge cijfers hebt dan krijg je alleen maar voorrang. Air Traffic Management betreft een uitstroomprofiel wat betekent dat je sowieso Aviation Engineering volgt, en daaran één jaar Air Traffic Management volgt.

Ik heb de studiegids van het HvA intranet afgehaald, en daar staat veel meer informatie in. Zie bijlage.

Verder is het geen enkel probleem om een dagje mee te lopen. Je kunt het beste even een mailtje sturen naar Philip Weersma: ph.a.b.weersma@hva.nl. Hij is de manager van de opleiding en voor eventuele vragen kun je altijd hem een mail sturen.


Tot slot kan ik je nog een overzicht geven van de vakken die je krijgt in het eerste jaar, zie de links helemaal onderaan. Projecten en practica doe je altijd in groepjes van zo'n 8 - 10 personen, je eigen team. Met je team maak je een verslag en je geeft aan het einde van de periode een presentatie over dat verslag. Tot slot krijg je met je team een mondelinge toetsing waarbij je inzichtvragen krijgt over het verslag. Zoals je ziet krijg je ook veel theorie. Het eerste jaar is eigenlijk allemaal HAVO stof, dus als je er voor gaat zitten dan is het geen enkel probleem. Eigenlijk is het eerste jaar een filterjaar. Met andere woorden, ze kijken of je de basis wiskunde, mechanica en natuurkunde in je vingers hebt zitten. In het begin van de opleiding starten er maar liefst 800 studenten. Aan het einde van het jaar valt zeker maar dan de helft af vanwege te weinig studiepunten (je moet er minimaal 40 van de 60 halen om over te gaan)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wees vooral niet bang om Philip weersma een mail te sturen over Air Traffic Management. Verder kan ik je zeggen dat Aviation een hele interessante opleiding is, maar ook vergeleken met andere HBO opleidingen veel verder is qua studentenomgang. Alles sluit zo mooi op elkaar aan en is zo helder en je wordt ontzettend goed geholpen tijdens het project.


http://img593.imageshack.us/img593/316/avi1matrix.png
http://img838.imageshack.us/img838/4079/avi2matrix.png
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf Algemeen-deel-studiegids-+-deel-AVI.pdf (159.2 KB, 5x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Games Ga jij world of warcraft spelen?
loveflower
500 26-01-2005 20:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.