Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2003, 16:37
Aguy
Avatar van Aguy
Aguy is offline
ik liep ent over straat, komt een neger naar me toe gerend, pakt me vast zegt ie:
Ik schiet je kapot man, zet ie zn vinger zo tegen mn slaap, ik zo uhhh wat is dr? hij...jah je zei net neger tegen mijn vriendin (ik had serieus helemaal nixxxx gezegd )...dus ik zooo neej man kheb echt nix gezegd gewoon. hij zo jahh kom maar mee naar haar toe, als zij zegt van wel schiet ik je hier kapot, ik zo ja neej ik heb nix gezegd ik ga ook niet met je mee, komt zn vriendin dus aangerend...neejneej (noemt n naam) die jongen is t niet ( dat meisje was trouwes hartstikke wit...maar goed)
loopt ie weg maar geeft me wel nog n klap tege me kop....niet hard ofzo, duwt alleen maar maar goed..vin t vrij lomp. en ik bedoel ik ga geen ruzie lopen zoeken, maar ik ben zelf al vrij breed en gespierd (hijw as 2 meter ) ik kan daar alleen bijna nix tegen, zij ware emt zn 3e ....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2003, 16:44
thisisfun
thisisfun is offline
nou sommige laatst zat ik met 2 vrienden op het goaltje hij kende alleen mij en zei iets in een andere taal en 1 vriend zei je moeder! en toen kwam hij naar dat goaltje en zei hou je bek over mijn moeder homo en toen zei ik wat jonge ik zei helemaal nikz hij zegt jewel ik zei iets tegen joew! ik d8 toen van VAAG! maar jah dat was het en als ikhem nu weer zie zegt hij de hele tijd homo op 100 m afstand en als ik zeg kom dan gaat hij snel weg
__________________
Je hebt mensen, en je hebt mij!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 16:55
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
deze 2 bovenstaande verhalen zouden net zo goed op 'blanke' mensen betrekking kunnen hebben.

je heb overal rare types

int geel, bruin, blank
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 16:59
Upke
Upke is offline
Citaat:
Bruut schreef op 03-07-2003 @ 17:55:
deze 2 bovenstaande verhalen zouden net zo goed op 'blanke' mensen betrekking kunnen hebben.

je heb overal rare types

int geel, bruin, blank
Ja maar het gaat nu over negers ei.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:03
Otis
Avatar van Otis
Otis is offline
Jah ik had laatst n aanvaring met n Blanke vrouw van middelbare leeftijd , ik ga nu ook n topic starten :

Blanken vrouwen van middelbare leeftijd snel op teentjes getrapt ?

Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:09
charly not
Avatar van charly not
charly not is offline
ik had schoolfeest, en ik hoorde dat toen het afgelopen was buiten ook vette ruzie was. Introducees hadden ruzie lopen zoeken en 'vriendjes' opgebeld e.d .
Ik hoorde vandaag van een vriendin dat 2 jongens van school daar die avond nog even stonden en dat er toen een neger aan kwam fietsen met een honkbalknuppel die die 2 jongens half in elkaar gemept had, terwijl ze echt niks deden . Echt ziek.
Maar, had denk ik net zo goed een Nederlander of wat dan ook kunnen zijn. Ik denk niet dat specifiek negers snel op hun teentjes getrapt zijn, genoeg nederlanders die dat ook zijn. Alleen als 'buitenlanders' zoiets doen, wordt er naar mijn idee sneller naar gekeken en bekritiseerd dan als een nederlander zoiets doet.
__________________
whine whine whine, to be or not to be...I'm dead
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:11
Verwijderd
Citaat:
freakyGMC schreef op 03-07-2003 @ 18:03:
Jah ik had laatst n aanvaring met n Blanke vrouw van middelbare leeftijd , ik ga nu ook n topic starten :

Blanken vrouwen van middelbare leeftijd snel op teentjes getrapt ?

Ja, en ik eentje over blanke 'mannen' van een jaar of 16?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:18
Aguy
Avatar van Aguy
Aguy is offline
ja goed,maar de reden waarom alleen al...omdat iemadn NEGER gezegd zou hebben...zou heten die mensen toch?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:19
GRRR
Avatar van GRRR
GRRR is offline
neger?? ik ga je dood maken kerel
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Aguy schreef op 03-07-2003 @ 18:18:
ja goed,maar de reden waarom alleen al...omdat iemadn NEGER gezegd zou hebben...zou heten die mensen toch?
Heet jij WIT? Nee, waarschijnlijk heb je van je ouders bij je geboorte een naam gekregen. En ik meen me te herinneren dat negers ook een naam krijgen. En waarom zou je iemand met neger aanspreken/noemen...al is het er één...?!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:34
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Ja als je kijkt naar die zusjes williams wat een arrogante trutten dat zijn!
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:35
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-07-2003 @ 18:28:
Heet jij WIT? Nee, waarschijnlijk heb je van je ouders bij je geboorte een naam gekregen. En ik meen me te herinneren dat negers ook een naam krijgen. En waarom zou je iemand met neger aanspreken/noemen...al is het er één...?!
Zij zeggen toch ook bleekscheet en wat moet je anders zeggen tegen een neger die je niet kent?Dus ook al hebben ze een naam en je kent ze niet wat moet je dan zeggen?
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:35
zwoesj
zwoesj is offline
generalisatie . . .

[edit]veranderd[/edit]

Laatst gewijzigd op 03-07-2003 om 18:11.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:37
Otis
Avatar van Otis
Otis is offline
Citaat:
The Crash Bash schreef op 03-07-2003 @ 18:35:
Zij zeggen toch ook bleekscheet en wat moet je anders zeggen tegen een neger die je niet kent?Dus ook al hebben ze een naam en je kent ze niet wat moet je dan zeggen?
dan zeg je meneer , mevrouw of , hey , of meisje of jongen ...

of word jij altijd aangesproken met : '' Witte , mag ik er ff langs..''

Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:49
Verwijderd
Citaat:
freakyGMC schreef op 03-07-2003 @ 18:37:
dan zeg je meneer , mevrouw of , hey , of meisje of jongen ...

of word jij altijd aangesproken met : '' Witte , mag ik er ff langs..''

Precies.

Citaat:
The Crash Bash schreef op 03-07-2003 @ 18:35:
Zij zeggen toch ook bleekscheet en wat moet je anders zeggen tegen een neger die je niet kent?Dus ook al hebben ze een naam en je kent ze niet wat moet je dan zeggen?
Hoe spreek jij 'een bleekscheet' aan? Toch ook gewoon met meneer, mevrouw en dat soort dingen? Wat maakt een neger anders dat je dat dan opeens niet meer zegt?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:02
Verwijderd
Die jongen was snel op z'n teentjes getrapt. Dat die jongen toevallig donken was zegt níets over álle donkere jongens.
Als het een blanke jongen was, vroeg je je dan nu af of blanke jongens snel op hun teentjes getrapt zijn?

Echt fout wanneer je je zoiets afvraagt na 1 voorval.

En het wordt nog fouter wanneer je met woorden als 'zij' gaat gooien. 't Is geen groep die samenspant ofzo, 't zijn allemaal individuele mensen met individuele eigenschappen. Je hebt donkere mensen die zich snel aangesproken voelen maar net zo goed blanke mensen of gele mensen of blauwe mensen. Generaliseren is zó fout!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:04
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-07-2003 @ 18:49:
Precies.



Hoe spreek jij 'een bleekscheet' aan? Toch ook gewoon met meneer, mevrouw en dat soort dingen? Wat maakt een neger anders dat je dat dan opeens niet meer zegt?
Jamaar onder elkaar is het anders dat is bij elk ras zo.
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:06
Taeke
Avatar van Taeke
Taeke is offline
Wat zijn we toch allemaal weer politiek correct
__________________
Er zijn 10 soorten mensen, zij die binair kunnen tellen, en zij die het niet kunnen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-07-2003, 18:49
Verwijderd
Citaat:
The Crash Bash schreef op 03-07-2003 @ 19:04:
Jamaar onder elkaar is het anders dat is bij elk ras zo.
Dat vind ik nou echt mega-onzin.

En wat nou 'politiek correct', mag je al niet eens je eigen mening meer geven omdat je dan politiek correct zou zijn? 't is gewoon onzin om iemand aan te spreken met 'hé, neger', dat heeft weinig met 'politiek correct' zijn te maken, vind ik. Het zijn ook gewoon mensen en andere mensen zeg je toch ook gewoon 'mevrouw' en 'meneer' ed tegen? Ik ben ook nog nooit door een Turk, Surinamer, Chinees of wat dan ook met 'hé, kaaskop' of 'hé, witte' ofzo aangesproken. Ik denk ook niet dat ik dan zou reageren, iig niet netjes en beleefd. Gek, hè?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:54
Freggol
Avatar van Freggol
Freggol is offline
Dees kan beter opslot denk ik zow
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Spunker schreef op 03-07-2003 @ 19:54:
Dees kan beter opslot denk ik zow
Waarom?
Er word niet gescholden ofzo, alleen flink gediscussieëerd... dat kan toch geen kwaad?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 21:05
Knutselsmurfie
Avatar van Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
zucht
__________________
I don't ask for much, but enough room to spread my wings | You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 22:02
Thomas
Thomas is offline
Ja natuurlijk, dat weet toch iedereen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 22:54
KBrink
KBrink is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-07-2003 @ 18:28:
Heet jij WIT? Nee, waarschijnlijk heb je van je ouders bij je geboorte een naam gekregen. En ik meen me te herinneren dat negers ook een naam krijgen. En waarom zou je iemand met neger aanspreken/noemen...al is het er één...?!
Jij stelt neger gelijk aan zwart anders zou je niet wit nemen voor het blanke ras, klein foutje wat vaak word gemaakt.
Zwarte is namelijk altijd beledigend maar neger is over het algemeen gewoon geaccepteerd door de meeste donkergekleurde mensen, ligt weliswaar aan de toon waarop het gezegd word.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 23:38
Bijoux
Bijoux is offline
Citaat:
Aguy schreef op 03-07-2003 @ 17:37:
ik liep ent over straat, komt een neger naar me toe gerend, pakt me vast zegt ie:
Ik schiet je kapot man, zet ie zn vinger zo tegen mn slaap, ik zo uhhh wat is dr? hij...jah je zei net neger tegen mijn vriendin (ik had serieus helemaal nixxxx gezegd )...dus ik zooo neej man kheb echt nix gezegd gewoon. hij zo jahh kom maar mee naar haar toe, als zij zegt van wel schiet ik je hier kapot, ik zo ja neej ik heb nix gezegd ik ga ook niet met je mee, komt zn vriendin dus aangerend...neejneej (noemt n naam) die jongen is t niet ( dat meisje was trouwes hartstikke wit...maar goed)
loopt ie weg maar geeft me wel nog n klap tege me kop....niet hard ofzo, duwt alleen maar maar goed..vin t vrij lomp. en ik bedoel ik ga geen ruzie lopen zoeken, maar ik ben zelf al vrij breed en gespierd (hijw as 2 meter ) ik kan daar alleen bijna nix tegen, zij ware emt zn 3e ....
DAT 1 PERSOON JE DAT AAN HEEFT GEDAAN, ZEGT NIET DAT EEN HELE ''RAS'' DAT DOET.

Verder zal ik zeggen: hij had je moeten schieten (en al de andere racisten van dit forum!) ,ja! haha..ik hou niet van dit soort racistische dingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2003, 23:47
Verwijderd
Ik zie niet in wat er beledigend is aan 'neger'?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 00:10
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Morgan schreef op 04-07-2003 @ 00:47:
Ik zie niet in wat er beledigend is aan 'neger'?
Ik zie ook niets beledigends aan blanke. Net als dat Turk wél beledigend is maar Zweed dan weer niet. Als je "neger" zegt heb je wel meteen een van de belangrijkste uiterlijke kenmerken van iemand te paskken. Het is net zoiets als dat je het hebt over een man of een vrouw.

Dat neger door sommige mensen een vieze bijsmaak heeft gekregen betekent nog niet dat je het maar meteen helemaal niet meer in z'n oorspronkelijke berekenis mag gebruiken.

Verder: BARON en de mensen die op hem reageren: kappen. Ik zal de posts verwijderen om verdere escallatie te voorkomen.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 00:13
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Bijoux schreef op 04-07-2003 @ 00:38:
Verder zal ik zeggen: hij had je moeten schieten (en al de andere racisten van dit forum!) ,ja! haha..ik hou niet van dit soort racistische dingen.
best lachen dat wat jij doet 'eigenlijk' net zo generaliserend is ...

Maargoed. Ik denk dat er weinig discussie mogelijk is over het gevaar van negers. Het enige gevaar wat ik me kan indenken dat onomstotelijk vast staat is dat je ze moeilijk kan zien aankomen in het donker en dat je er, relatief, vaker tegenop botst. Maar om me daar nou zorgen om te maken...
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 00:18
Bijoux
Bijoux is offline
Citaat:
Morgan schreef op 04-07-2003 @ 00:47:
Ik zie niet in wat er beledigend is aan 'neger'?
negatieve lading--->dat woord

voor het gemak..tadaaaaaaa.......


Mensen vragen zich vaak af waarom ik tegen het gebruik van het woord neger ben. Ik had allang beloofd om hier dieper op in te gaan, aangezien er velen zijn die niet bekend zijn met de ware betekenis van het woord. Bij deze het antwoord. Op een later tijdstip zal ik ingaan op de andere termen die hieronder genoemd worden zoals kleurling en creool.

De naam die men zichzelf aanmeet of zichzelf laat aanmeten is een uitdrukking van diens eigenwaarde: des te meer men zichzelf respecteert des te meer anderen desbetreffende zullen respecteren. Immers, je zult pas respect krijgen van anderen als je jezelf respecteert. Als een zwart persoon een denigrerende naam aanvaardt, zal dat ertoe bijdragen dat hij ook denigrerend behandeld zal (blijven) worden.

neger

Negro= zwart in het Spaans, Spaans Romaanse taal. Romaanse talen wortelen in het oud Grieks. Negro is afgeleid van het oud Griekse woord necro, dat dood lichaam= lijk betekent. Oud Grieks wortelt in het klassieke Egyptisch en klassiek Fenicisch. Neka (oud Egyptisch) betekent duivels gedrag.
Hoe werd het woord neger weer “populair”?
In de middeleeuwen werden zwarte mensen Moren genoemd. De Moren veroverden een groot deel van Zuid- Europa. Wanneer dit imperium echter zijn ondergang (=dood) tegemoet gaat, komt de popularisatie term negro (neger). Rond deze periode begint tevens de ontluiking van de trans- Atlantische slavenhandel. In Afrika wonen verschillende etnische groepen met verschillende namen, maar pas op een slavenboot krijgt men deze naam mee. Om de fysieke slavernij op rolletjes te kunnen laten verlopen is de Afrikaan eerst psychologisch gedood, tot neger getransformeerd. Vervolgens is het bewustzijn van deze neger weer opgebouwd naar koloniale maatstaven; deze neger werd tot mentale slaaf gemaakt.
Het begrip neger heeft dus geen cultuur. Er bestaat niet zoiets als een land waar negers vandaan komen. Er bestaat niet zoiets als een taal van negers. Er bestaat als gevolg ook geen identiteit voor negers. Door het gebruik van de term neger ontneemt de zwarte mens zichzelf het bestaansrecht.

Wat zou de eigenlijke betekenis moeten zijn die door Van Dale zou moeten worden gegeven voor het woord neger?

01.Persoon van Afrikaanse afkomst welke slachtoffer is van psychologische genocide; afstammeling van gekoloniseerden en/ of slaven welke nog steeds de ondergeschikte positie van de slaaf/ gekoloniseerde accepteert, kenmerkt zich o.a. door het bevestigen van vooroordelen van de (voormalige) slavenmeester/ kolonisator, onderlinge jaloezie, doemdenken en het niet willen weten van de eigen geschiedenis.
02.Persoon, onafhankelijk van huidkleur welke tot de etnische groep behoort die onlosmakelijk op de onderste trede van de sociale ladder bivakkeert vanwege een (veronderstelde) afstamming van zwarte slaven.
03.Persoon behorende tot in beginsel Afrikaanse volk welke volgens maatstaven aangelegd door koloniale Europese antropologen nooit een menswaardige cultuur heeft ontwikkeld.

Verder moet men zich realiseren dat, ondanks de diepe wortels die bepaalde woorden hebben, de termen in de koloniale tijdperk zijn gevormd. Dit verklaart automatisch ook de sterke connotaties (de met een woord verbonden voorstellingen buiten de eigenlijke betekenis- gevoelswaarde) van minderwaardigheid die de term neger heeft, eensgelijks de nakomelingen van dit woord zoals kleurling, creool en ook allochtoon.

Het boekje waar ik de informatie vandaan heb gaat op nog meer negatieve termen in, zoals kleurling, creool en allochtoon.
Overigens, als men twijfelt aan de gegeven betekenissen kan men zelf een etymologisch woordenboek erop naslaan en zelf op onderzoek uit gaan.

Informatie afkomstig uit: de terugkeer van de Black Starline; terminologie of stigmatocratie? Door Djehuti Ankh Kheru. ISBN: 90-806726-1-0

Ich habe es nicht gewusst is not an option anymore.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 00:21
Verwijderd
Beetje kansloos verhaal. Maar ik ken ook genoeg blanken die zo reageren. Zo had ik een tijdje geleden een vergelijkbaar probleem.

Ik zat met vrienden na het uitgaan een broodje shoarma te eten. Er stond een kansloos pauperwijf met een vieze paupervent ernaast tegen het raam geleund, buiten. Ze zat constant naar ons te kijken. Ik keek haar aan en keek vervolgens weer naar m'n bord. Daarna begon ze op m'n vrienden en mij te wijzen en rare gebaren te maken. Ik keek naar haar en haalde m'n schouders op, ten teken dat ik het niet begreep.

Vervolgens komt haar man (!!) binnenstormen en begint meteen herrie te schoppen. "Ja jij, met die gestreepte trui, jij beledigt mijn vrouw. Ik maak je dood." Ik vraag wat er aan de hand is. Ik kijk hem recht in zijn ogen aan en vraag: "Rustig, wat is er aan de hand? Waarom ben je boos?". Pauper: "Je beledigt mijn vrouw, ik maak je dood kankerleier, je bent van mij." Ik: "Luister, vertel me nou gewoon wát ik dan verkeerd doe." Vrouw: "Niet zo'n grote bek knul." Pauper: "Dat weet je best jongen, ik schiet je kapot, ik ken je gezicht jongen."

Gelukkig kwam het personeel van de shoarmazaak tussenbeide. Op dat moment stond er al een taxi buiten en werden de twee vakkundig de zaak uitgewerkt. Dat vind ik dus net zo beangstigend als een neger die dat soort dingen doet. Het heeft weinig met ras te maken. Simpele mensen reageren altijd primair. Blank of zwart.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 01:24
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
negers zijn allemaal snel op hun teentjes getrapt, in tegenstelling tot blanken

echt waar!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 01:46
KrizzZzZZzzjE :P
Avatar van KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
is waar. negers zijn over het algemeen snel op hun teentjes getrapt.
en blanken die snel op hun teentjes getrapt zijn proberen eigelijk neger te zijn.
__________________
Estilapo coge la dretticos !!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 07:11
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Dat zal allemaal best vervelend wezen, maar ik vind die titel beetje vooroordelend en denigrerend klinken. Er zijn zat 'blanke' mensen die snel op hun teentjes getrapt zijn, ik bv.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 07:23
KBrink
KBrink is offline
Bijoux

je hebt wel gelijk over het meeste maar ik denk dat je de oorsprong een beetje te ver zoekt.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 08:52
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
Citaat:
Joostje schreef op 04-07-2003 @ 02:24:
negers zijn allemaal snel op hun teentjes getrapt, in tegenstelling tot blanken

echt waar!
helemaal waar
HELAMAAL WAAR!!!!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 09:59
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-07-2003 @ 01:21:
Beetje kansloos verhaal. Maar ik ken ook genoeg blanken die zo reageren.

*knip*

Het heeft weinig met ras te maken. Simpele mensen reageren altijd primair. Blank of zwart.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-07-2003, 10:25
Verwijderd
kheb nog nooit problemen met ze gehad......
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Bijoux schreef op 04-07-2003 @ 01:18:
negatieve lading--->dat woord

voor het gemak..tadaaaaaaa.......

(...)
Ik vind dit zulk ontzettend gezeik. Wat maakt het nou uit dat het woord neger een negatieve betekenis heeft? Als het woord neger niet meer gebruikt zou mogen worden, dan zou een ander woord wel een negatieve bijklank hebben gekregen. Wanneer we met z'n allen geforceerd de uitdrukking 'gekleurde medemens' of 'Nieuwe Nederlander' of wat dan ook moeten gebruiken, krijgt dat net zo'n negatieve bijklank als het oorspronkelijke woord wat het heeft vervangen. Dat gaat dus totaal niet uit.

En uit het woordenboek schrappen? Wat een gruwelijke onzin. Alsof een woord daardoor z'n betekenis verliest. De Van Dale (net als elk ander gerespecteerd woordenboek) is niet meer dan een neerslag van de taal zoals die op enig moment door de meeste mensen gebruikt wordt. Het is ook niet onveranderlijk. In ieder geval moet je niet de fout maken om te denken dat taal het woordenboek als hoogste bron heeft. Taal ligt op straat.

Dus juist omdat het woordenboek een codificatie is van ons alledaagse taalgebruik, maakt het niet uit wat voor bijklank een woord heeft. Stel dát het woord neger voor iedereen een negatieve bijklank heeft. Zou het daarom niet in het woordenboek moeten staan? Klootzak staat er toch ook in? Als dát geen negatieve bijklank heeft...dat ís gewoon een scheldwoord, hoe je het ook wendt of keert.

Daar komt nog bij dat ik de hele redenatie van 'de benaming die je accepteert reflecteert je eigenwaarde' en dergelijke maar van een twijfelachtig wetenschappelijk gehalte vind.

Dat woordenboekverhaal is dus gewoon gelul. Ik begeef me hier op glad ijs, maar ik wil toch afsluiten met een uitspraak van een (jawel, zwarte) studiegenoot van me n.a.v. deze zelfde discussie: negers die zo paranoïde doen over het woord neger hebben nog niet geaccepteerd dat ze het zelf zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Bijoux schreef op 04-07-2003 @ 01:18:

Negro= zwart in het Spaans, Spaans Romaanse taal. Romaanse talen wortelen in het oud Grieks. Negro is afgeleid van het oud Griekse woord necro, dat dood lichaam= lijk betekent. Oud Grieks wortelt in het klassieke Egyptisch en klassiek Fenicisch. Neka (oud Egyptisch) betekent duivels gedrag.
Kansloze redenatie. Grieks lijkt helemaal niet op Latijn, behalve dan de woorden die de Romeinen uit het Grieks overgenomen hebben. Al zouden de Romeinen vanwege een foute interpretatie van een Griekse zin nekro vertalen als zwart, wat ik ernstig betwijfel, dan nog heeft het woord negro op zich nooit dood betekend. Dit is gewoon de negativiteit zoeken achter iets.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:26
Verwijderd
Precies. En als het niet het woord neger is, dan is het wel een ander woord. Het gaat namelijk niet om de etymologische herkomst van dat woord, maar om de bijklank die het heeft. Like duh.

Offtopic: Nien, sorry da'k niet online ben, ik ga zo weg
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:27
Verwijderd
Citaat:
KBrink schreef op 03-07-2003 @ 23:54:
Jij stelt neger gelijk aan zwart anders zou je niet wit nemen voor het blanke ras, klein foutje wat vaak word gemaakt.
Zwarte is namelijk altijd beledigend maar neger is over het algemeen gewoon geaccepteerd door de meeste donkergekleurde mensen, ligt weliswaar aan de toon waarop het gezegd word.
Wat Bijoux al zei, negro betekend (voor zo ver ik weet) zwart. En ja, dan neem ik wit als tegenstelling. En als ik me niet vergis, wordt Afrika (niet dat alle donkere mensen daar vandaan komen) bij de ringen van de Europese spelen ook door een zwarte ring weer gegeven en Europa door een witte. Misschien komt het ook daar wel door. Niks geen foutje dus. Verder zal ik een donker iemand ook nooit met 'zwarte' aanspreken of wat dan ook. Klein foutje van jou dus eerder.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:35
Verwijderd
Die idioot die jij tegenkwam heeft teveel gesnoven.
Of hij wilde met je dollen.

Niet alle negers zijn snel op hun teentjes getrapt hoor.
Het zijn gewoon de idioten die dat doen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Bijoux schreef op 04-07-2003 @ 01:18:

Negro= zwart in het Spaans, Spaans Romaanse taal. Romaanse talen wortelen in het oud Grieks. Negro is afgeleid van het oud Griekse woord necro, dat dood lichaam= lijk betekent. Oud Grieks wortelt in het klassieke Egyptisch en klassiek Fenicisch. Neka (oud Egyptisch) betekent duivels gedrag.
Wat is dit nou weer voor kansloze redenering?

Negro en Necro verschillen maar een letter maar dat betekent niet dat ze verwant zijn.
Hetzelfde geldt voor Necro en Neka.

En al zouden je negers paars met witte stippen noemen, dan zou het nog een negatieve bijklank hebben door het koloniaal verleden en als denigrerend beschouwd worden.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:51
Verwijderd
Typisch dat iedereen ook nog hetzelfde woord 'kansloos' gebruikt
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 12:06
alcadar
alcadar is offline
i zelf vind dat negers wel erg snel op hun teentjes zijn getrapt maar blanken ook snel en ik gebruik het woord negers al ik met m'n vrienden spreek maar als ik met m'n buitelandse vrienden gebruik ik het woord donkergekleurd want ze hebben me het zelf rustig vertelt dat ze dat niet leuk vinden en dat ik heyt zlef weten moet of ik het gebruik maar niet als ik met hunie praat dat vind ik terecht want ik ben zelf ook voor de helft buitelander en als ze voor mij een algemene naam zouden bedenken zou ik dat ook niet leuk vinden en wat bijoux zij als dat echt zo is dat het woord negers van necro afstamt enz . dan vindt i dat je dat niet moet gebruiken in gezelschap met donkerkleurde mensen .
__________________
kurac
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 12:38
Nebuchadnezzar
Avatar van Nebuchadnezzar
Nebuchadnezzar is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-07-2003 @ 00:21:

Er stond een kansloos pauperwijf met een vieze paupervent ernaast tegen het raam geleund, buiten.
wat is 'pauper' toch een mooi woord, het is weer helemaal terug van weggeweest
__________________
Darling, when God put teeth in your mouth, he ruined a perfectly good arsehole.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Aguy schreef op 03-07-2003 @ 17:37:
ik liep ent over straat, komt een neger naar me toe gerend, pakt me vast zegt ie:
Ik schiet je kapot man, zet ie zn vinger zo tegen mn slaap, ik zo uhhh wat is dr? hij...jah je zei net neger tegen mijn vriendin (ik had serieus helemaal nixxxx gezegd )...dus ik zooo neej man kheb echt nix gezegd gewoon. hij zo jahh kom maar mee naar haar toe, als zij zegt van wel schiet ik je hier kapot, ik zo ja neej ik heb nix gezegd ik ga ook niet met je mee, komt zn vriendin dus aangerend...neejneej (noemt n naam) die jongen is t niet ( dat meisje was trouwes hartstikke wit...maar goed)
loopt ie weg maar geeft me wel nog n klap tege me kop....niet hard ofzo, duwt alleen maar maar goed..vin t vrij lomp. en ik bedoel ik ga geen ruzie lopen zoeken, maar ik ben zelf al vrij breed en gespierd (hijw as 2 meter ) ik kan daar alleen bijna nix tegen, zij ware emt zn 3e ....
ja lul, dan moet je ook niet in kleding van Londsdale of van Fred Perry rondlopen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 13:46
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Ik was een keer op straat kwam er een surinamer naar me toe, zeg tie heb je misschien tip,tuurlijk heb ik ti,p dus ik geef de tip klaar.

Wat een boeiend verhaal zeg,zal wel weer zo'n lpfer zijn.
__________________
110% ANTI Pharell Williams & Kayne West
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 14:04
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Zoiets had ik laatst ook, liep bij het winkelcentrum en daar staat altijd, ehh... hetzelfde donkergekleurde individu. Ik keek blijkbaar ietsje te lang naar hem en hij vroeg gelijk of hij soms iets van me aan had en dat 'ie me wel eens even een paar klappen zou gaan geven. En ik dééd geeneens iets!
Nou is die vent zo'n 2 meter lang en 3 meter breed, dus ik ben er verder maar niet op ingegaan

Volgens mij is het wel degelijk zo dat mensen van een bepaalde groep of volk agressiever reageren dan anderen. Maar simpele zielen heb je inderdaad in ieder volk of ras...
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 15:58
DaBoY
DaBoY is offline
Een negroide man. Klinkt al beter dan neger
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.