Oud 14-12-2005, 21:44
halilo
halilo is offline
hallo,

als je zeg maar 18 jaar out bent en iets van 2/3 duizen euro per maand met internet verdient: google adsense., moet je dan belasting betalen? ik krijg geen studiefinanciering

wat zijn de gevolgen dat ik zoveel verdien?????


thnx,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2005, 22:07
Verwijderd
Uiteraard moet je belasting betalen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het moment dat dat geld de grens over komt en op jouw bankrekening komt ben je er belasting over verschuldigd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:13
LB06
LB06 is offline
Niet veel. Je krijgt €1894 korting op je belasting, en 3000*0,344 < 1894
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:42
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
LB06 schreef op 14-12-2005 @ 22:13 :
Niet veel. Je krijgt €1894 korting op je belasting, en 3000*0,344 < 1894
het is per maand

HJe zou het er over moeten betalen jah maar hoeveel mensen doen dat ook??
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:49
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
zwitserse bankrekening
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:58
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Dan doe je het overigens wel goed...
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 23:23
Go
Avatar van Go
Go is offline
Dan heb je een volwaardig inkomen . Als ik jou was zou ik het goed uitzoeken en je geld niet zomaar over de balk smijten: als ik van de door jou opgegeven situatie uitga kun je wellicht ook een naheffing verwachten. Het bedrag is wel per maand en niet toevallig per jaar?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 02:17
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ja, je moet belasting betalen en dat zou ik ook maar snel gaan doen

Offtopic: Typen als je zat bent is echt kut
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 10:35
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Het ligt er een beetje aan wat voor website je hebt en hoeveel tijd je eraan besteedt. Voor dat iets überhaubt belast is moet er sprake zijn van een inkomensbron. In de inkomstenbelasting zijn er drie criteria om te toetsten of er daadwerkelijk een bron is, nl.
- deelname aan het economisch verkeer;
- met het doel om winst te behalen;
- de winst is ook redelijk te verwachten;

Voldoe je aan deze criteria dan is er een bron die in beginsel belast is.

Als je een website hebt waarmee je bijvoorbeeld zelf producten verkoopt is het aannemelijker dat je een onderneming hebt. Hiervoor zijn weer verschillende factoren afhankelijk, bijvoorbeeld de waarschijnlijkheid dat je winst maakt, de tijd die je erin steekt, reclame die je maakt.

Als je bijvoorbeeld "hobbymatig" een website beheert en toevallig geld verdient omdat er veel mensen op jouw site komen is het nog maar de vraag of je belasting verschuldigd bent over je inkomsten.
Wellicht houdt google zelf al belasting in over het geld wat ze jouw uitbetalen. In dat geval hoef je wellicht niets te betalen of kun je zelf wellicht geld terug krijgen, maar deze dingen kan ik niet uit jouw post opmaken.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 11:30
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Offtopic: hoe doe je dat, dat wil ik ook...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 11:59
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 15-12-2005 @ 10:35 :
Als je bijvoorbeeld "hobbymatig" een website beheert en toevallig geld verdient omdat er veel mensen op jouw site komen is het nog maar de vraag of je belasting verschuldigd bent over je inkomsten.
Dat lijkt me niet, de banner wordt zeer doelbewust geplaatst. Daarnaast heeft hij een sex-website, meen ik, dus daarvan kun je redelijkerwijs verwachten dat er mee verdiend wordt.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 12:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 15-12-2005 @ 10:35 :
*draaidraai*
Reclameïnkomsten = inkomsten.

Nuff said.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 12:52
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
ooh is het zo simpel ! dan kunnen al die advieskantoren de boel wel sluiten
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 15:52
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 15-12-2005 @ 12:52 :
ooh is het zo simpel ! dan kunnen al die advieskantoren de boel wel sluiten
kerel, doe eens normaal.

ja, je moet belasting betalen.

belastingconsulenten worden door serieuze mensen ingehuurd om de aangifte te doen, op een manier die zo min mogelijk geld kost.

de fiscus kost je ALTIJD geld. inderdaad, dat is simpel, en als je geen belasting betaalt heet dat belastingontduiking en ben je strafbaar. ook als je dan zegt 'ja, maar, ik wist van niks' of zo, dat is namelijk je eigen verantwoording.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 17:45
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
WAAROM moet je er dan belasting over betalen?

als je de inkomsten niet uit een onderneming of uit een "resultaat uit overige werkzaamheden" krijgt is het nog maar de vraag of je er over kan heffen. Dat is dus o.a. afhankelijk van wat voor een site het is. Dus blind lopen schreeuwen dat je ergens belasting over moet betalen is wel heel simpel. Er zijn genoeg inkomsten die onder voorwaarden toevallig net buiten de belastingheffing vallen. Sommige huurinkomsten bijvoorbeeld, winst op onroerend goed enz.
Verder is het dan nog van het verdrag tussen Nederland en de VS. wie nu over deze inkomsten mag heffen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 17:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 15-12-2005 @ 17:45 :
WAAROM moet je er dan belasting over betalen?
Lees mdule 7, hoofdstuk 1, paragraaf 2: functies van de overheid.

En voor wie zichzelf toch al blind acht voor dat soort logica: 'Omdat de belastinginspecteur je anders eind van het jaar komt pwnen'


Verder kan je best bedenken dat ik zo'n uitroep niet doe zonder het een en ander te weten van de belasting, zodra je je winst naar Nederland weg laat schrijven kost het geld.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 17:52
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 15-12-2005 @ 17:45 :
WAAROM moet je er dan belasting over betalen?

als je de inkomsten niet uit een onderneming of uit een "resultaat uit overige werkzaamheden" krijgt is het nog maar de vraag of je er over kan heffen. Dat is dus o.a. afhankelijk van wat voor een site het is. Dus blind lopen schreeuwen dat je ergens belasting over moet betalen is wel heel simpel. Er zijn genoeg inkomsten die onder voorwaarden toevallig net buiten de belastingheffing vallen. Sommige huurinkomsten bijvoorbeeld, winst op onroerend goed enz.
Verder is het dan nog van het verdrag tussen Nederland en de VS. wie nu over deze inkomsten mag heffen.
het is ook heel simpel. er zijn geen inkomsten die buiten de belastingwetgeving vallen. Denk je nou echt dat het de belastingdienst ook maar een hol kan schelen wat voor site het is ?
Alleen hele kleine bedrag zijn mogelijkerwijs onbelast. 2 a 3k per maand is echt wel belastbaar, of je dat nou leuk vindt of niet.

wat je verhaal over de vs er mee te maken heeft ontgaat me, en ik hoop voor je dat je geen winst uit verhuur van ontroerend goed geniet, aangezien je daar normaal gesproken wel belasting over betaalt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-12-2005, 17:57
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Als je je winst naar Nederland laat wegschrijven geef je hiermee aan dat je deze winst in het buitenland hebt gemaakt. Denk je nu echt dat het buitenland hier niet over zal/kan of wil heffen?
Hiervoor zijn de verdragen ter voorkoming van dubbele belasting, en is het dus o.a. afhankelijk van dat verdrag welk land heffingsbevoegheid krijgt over welke bron, dus mits er sprake is van een bron. Ik zeg niet dát die inkomsten niet belast zijn, ik zeg alleen dat het afhankelijk is van factoren.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:01
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 15-12-2005 @ 17:52 :
het is ook heel simpel. er zijn geen inkomsten die buiten de belastingwetgeving vallen. Denk je nou echt dat het de belastingdienst ook maar een hol kan schelen wat voor site het is ?
Alleen hele kleine bedrag zijn mogelijkerwijs onbelast. 2 a 3k per maand is echt wel belastbaar, of je dat nou leuk vindt of niet.

wat je verhaal over de vs er mee te maken heeft ontgaat me, en ik hoop voor je dat je geen winst uit verhuur van ontroerend goed geniet, aangezien je daar normaal gesproken wel belasting over betaalt.
Ten eerste is het onroerend goed
Ten tweede zijn de inkomsten uit verhuur van onroerend goed niet altijd belast. Als ik een pand heb en dat verhuur ik aan een paar studenten vallen deze inkomsten toch echt buiten de belastingheffing.
Waarom? Omdat onroerend goed in box 3 valt. Wil onroerend goed en dus de inkomsten die hieruit voortvloeien belast zijn zullen ze in box 1 moeten vallen. Dit is dus bij winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden. Art 3:91 geeft aan dat onroerend goed belast is wanneer er sprake is van MEER dan normaal vermogensbeheer. Dat is dus wanneer je bv. zeer veel en vaak panden aan- en verkoopt om winst te behalen. Je eigen pand(en) verhuren is nu eenmaal niet meer dan normaal vermogensbeheer (blijkt uit constante jurisprudentie).
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 15-12-2005 @ 17:57 :
Als je je winst naar Nederland laat wegschrijven geef je hiermee aan dat je deze winst in het buitenland hebt gemaakt. Denk je nu echt dat het buitenland hier niet over zal/kan of wil heffen?
Als het daar onbelast is weet ik het wel zeker. Als je in de VS al belasting over het inkomen betaald (dat doet google dus niet, dat komt voor jouw rekening) dan kan de som geld op zich nog steeds belast worden voor andere zaken als vermogensbelasting etc.

Waar je het ook doet, belasting betalen moet je sowieso.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 15-12-2005 om 18:04.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:02
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 15-12-2005 @ 17:57 :
Als je je winst naar Nederland laat wegschrijven geef je hiermee aan dat je deze winst in het buitenland hebt gemaakt. Denk je nu echt dat het buitenland hier niet over zal/kan of wil heffen?
Hiervoor zijn de verdragen ter voorkoming van dubbele belasting, en is het dus o.a. afhankelijk van dat verdrag welk land heffingsbevoegheid krijgt over welke bron, dus mits er sprake is van een bron. Ik zeg niet dát die inkomsten niet belast zijn, ik zeg alleen dat het afhankelijk is van factoren.
en ik zeg dat de TS gewoon belasting moet betalen, net als iedere andere nederlander die ergens wat mee verdient. Of dat nou in nederland of in een ander land is, hij zal er belasting over moeten betalen. En dat was zn vraag.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:04
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-12-2005 @ 18:01 :
Als het daar onbelast is weet ik het wel zeker. Als je in de VS al belasting over het inkomen betaald (dat doet google dus niet, dat komt voor jouw rekening) dan kan de som geld op zich nog steeds belast worden voor andere zaken als vermogensbelasting etc.
vermogensbelasting bestaat al 5 jaar niet meer
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 15-12-2005 @ 18:04 :
vermogensbelasting bestaat al 5 jaar niet meer


Ja, en je mag sinds 2000 ook vier bijstandsuitkeringen tegelijk aanvragen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:07
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-12-2005 @ 18:05 :


Ja, en je mag sinds 2000 ook vier bijstandsuitkeringen tegelijk aanvragen.
5 mag ook
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2005, 18:19
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Vermogensbelasting is inderdaad in 2001 afgeschaft. Je betaalt nu elk jaar inkomstenbelasting en over je gemiddelde vermogen dat jaar wordt dat in box 3 belast tegen 1,2%.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 18:55
halilo
halilo is offline
ja maar ik heb gewoon een normale websiyte, website is voor hobby en er komen zoveel mensen dat ik heel veel verdien en het is niet 2/3 duizend euro maar eerder iets van 4/5, ik ben 18 jaar , en waar kan ik nou vaste info krijgen??? zal ik naar de belasting kantoor gaan en vragen?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 19:04
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Gewoon aan het eind van het jaar netjes je inkomstenbelastingformuliertje invullen
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 19:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-12-2005 @ 18:19 :
Vermogensbelasting is inderdaad in 2001 afgeschaft. Je betaalt nu elk jaar inkomstenbelasting en over je gemiddelde vermogen dat jaar wordt dat in box 3 belast tegen 1,2%.
Idd, gewoon dezelfde belasting met een andere naam, daarom moest ik zo lachen toen gestekld werd dat vermogensbelasting niet meer bestaat.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 20:19
halilo
halilo is offline
ik snap er echt geen shit van

zeg maar ik verdien dit jaar : 2005: 5000 euro, hoeveel procent moet ik dan aan belasting betalen?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 20:31
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
halilo schreef op 15-12-2005 @ 20:19 :
ik snap er echt geen shit van

zeg maar ik verdien dit jaar : 2005: 5000 euro, hoeveel procent moet ik dan aan belasting betalen?
Eerst zei je nog dat je een paar duizend euro per maand zou verdienen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 21:44
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 15-12-2005 @ 18:04 :
vermogensbelasting bestaat al 5 jaar niet meer
officiele mededeling : deze jongen neem ik niet serieus meer. Je vermogen is nog steeds belast. In het 'nieuwe' belastingstelsel heet t anders, maar ons kabinet is niet zo dom als t eruit ziet, en vangt nog steeds 'vermogensbelasting'. (zoals gezegd, in box 3.)

@TS : 5000 euro per maand of per jaar maakt nogal veel verschil uit. Bij 5k per jaar kan het zijn dat je (eventueel te betalen belasting - heffingskorting < 0) geen belasting hoeft te betalen.

als je echt wil weten hoe t zit, de www.belastingdienst.nl heeft ook een website. En een telefoonnummer, uiteraard. Je bent echt niet de eerste die zoiets aan ze zal vragen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 21:52
LB06
LB06 is offline
Citaat:
gerwin schreef op 15-12-2005 @ 20:31 :
Eerst zei je nog dat je een paar duizend euro per maand zou verdienen.
HA!!! Ik kan in de toekomst kijken! (Als we toch al onzinnig bezig zijn)

Nee maar serieus, bij 5000 per jaar, betaal je 34,4% * €5000, maar je krijgt €1894 terug, dus betaal je netto bijna niks.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 22:48
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Heeft je inkomstenbelasting geen ondergrens? Ik dacht dat je niets betaalde onder de 10.000 oid.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 23:01
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-12-2005 @ 22:48 :
Heeft je inkomstenbelasting geen ondergrens? Ik dacht dat je niets betaalde onder de 10.000 oid.
de ondergrens is wat lager ongeveer 6.000 euro

En verder is het dus nogal een verschi lof het nu 5.000 per jaar of per maand is!
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 23:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
halilo schreef op 15-12-2005 @ 20:19 :
ik snap er echt geen shit van

zeg maar ik verdien dit jaar : 2005: 5000 euro, hoeveel procent moet ik dan aan belasting betalen?
Als dat je enige inkomsten zijn dan blijf je onder de heffingskorting en moet je nul euro betalen.

Maar je moet de inkomsten nog wel aangeven.

Mind you, je mag de heffingskorting maar op een ding toepassen, heb je een bijbaantje waarop de heffingskorting wordt toegepast, dan mag je die niet op andere inkomsten ook nog eens van voren af aan toepassen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-12-2005, 23:38
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-12-2005 @ 23:35 :
Mind you, je mag de heffingskorting maar op een ding toepassen, heb je een bijbaantje waarop de heffingskorting wordt toegepast, dan mag je die niet op andere inkomsten ook nog eens van voren af aan toepassen.
!!

Inderdaad, een belangrijke additie
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 23:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-12-2005 @ 23:38 :
Inderdaad, een belangrijke additie
Dat zijn mijn addities toch altijd? [/grenzeloze arrogantie-modus]

__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 01:15
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-12-2005 @ 19:20 :
Idd, gewoon dezelfde belasting met een andere naam, daarom moest ik zo lachen toen gestekld werd dat vermogensbelasting niet meer bestaat.
Lach zoveel je wilt en je hoeft me officieel niet serieus te nemen, toch bestaat de vermogensbelasting niet meer. Er is nogal een verschil tussen de vermogensbelasting van 1964 en die van de IB 2001. Maar je hebt gelijk hoor jongen
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 02:32
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 16-12-2005 @ 01:15 :
Lach zoveel je wilt en je hoeft me officieel niet serieus te nemen, toch bestaat de vermogensbelasting niet meer. Er is nogal een verschil tussen de vermogensbelasting van 1964 en die van de IB 2001. Maar je hebt gelijk hoor jongen
Ik neem het al voor de tweede keer deze maand voor mijn waarde T_ID op, een absoluut unicum, naar ik aanneem.

Het verschil dat jij noemt tussen de vermogensbelasting die stamt uit 1964 en de aangepaste inkomstenbelasting (box 3) uit 2001 is slechts de opbouw van de specifieke belasting. Over het door de belastingdienst veronderstelde rendement over je vermogen van 4% betaal je 30% belasting, dus 1,2% belasting over je vermogen. Het enige concrete verschil ten opzichte van de vermogensbelasting uit 1964 is dus een belastingverhoging van 0,5% (1,2%-0,7%).

Je kunt hoog en laag springen, er is gewoon nog vermogensbelasting en ik denk dat het zelfs nog geldige terminologie is.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 02:33
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-12-2005 @ 23:46 :
Dat zijn mijn addities toch altijd?
Ik heb, na wat wikken en wegen, besloten hier niet op in te gaan.

Offtopic: Nu terug naar Bill Evans en mijn glaasje Famous Grouse
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 09:40
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-12-2005 @ 02:32 :
Ik neem het al voor de tweede keer deze maand voor mijn waarde T_ID op, een absoluut unicum, naar ik aanneem.

Het verschil dat jij noemt tussen de vermogensbelasting die stamt uit 1964 en de aangepaste inkomstenbelasting (box 3) uit 2001 is slechts de opbouw van de specifieke belasting. Over het door de belastingdienst veronderstelde rendement over je vermogen van 4% betaal je 30% belasting, dus 1,2% belasting over je vermogen. Het enige concrete verschil ten opzichte van de vermogensbelasting uit 1964 is dus een belastingverhoging van 0,5% (1,2%-0,7%).

Je kunt hoog en laag springen, er is gewoon nog vermogensbelasting en ik denk dat het zelfs nog geldige terminologie is.
Dat mag je best denken, en het komt vast in grote lijnen overeen. Toch zijn er gewoon een hoop verschillen. Mensen betaalden 1000 jaar geleden ook al "inkomstenbelasting" alleen kwam iemand het toen met zijn zwaard innen. Dat iets ergens op lijkt betekent toch niet dat het dan maar hetzelfde is?

Verder is alles wat hij gezegd heeft gewoon fout

Niet alle inkomsten zijn belast;
Inkomsten uit onroerend goed zijn niet altijd belast;
Als je winst naar Nederland brengt ben je niet altijd belasting verschuldigd
enz.
Dat zijn net zulke uitspraken als zeggen dat een bv eigenaars heeft

En als het wél zo zou zijn, geef dan ff een artikel waar dat in staat ofzo in plaats van : ja je moet belasting betalen, want dat vind ik.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 11:14
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 16-12-2005 @ 09:40 :
Dat mag je best denken, en het komt vast in grote lijnen overeen. Toch zijn er gewoon een hoop verschillen. Mensen betaalden 1000 jaar geleden ook al "inkomstenbelasting" alleen kwam iemand het toen met zijn zwaard innen. Dat iets ergens op lijkt betekent toch niet dat het dan maar hetzelfde is?

Verder is alles wat hij gezegd heeft gewoon fout

Niet alle inkomsten zijn belast;
Inkomsten uit onroerend goed zijn niet altijd belast;
Als je winst naar Nederland brengt ben je niet altijd belasting verschuldigd
enz.
Dat zijn net zulke uitspraken als zeggen dat een bv eigenaars heeft

En als het wél zo zou zijn, geef dan ff een artikel waar dat in staat ofzo in plaats van : ja je moet belasting betalen, want dat vind ik.
kerel, doe niet zo arrogant man. Jij zegt zelf ook alleen maar 'nee, dat hoeft niet, want dat vind ik'.
overigens zal ik een uiteenzetting over im- en exportheffingen maar hier buiten laten, als ik jou was.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 11:33
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 16-12-2005 @ 09:40 :
Dat mag je best denken, en het komt vast in grote lijnen overeen. Toch zijn er gewoon een hoop verschillen. Mensen betaalden 1000 jaar geleden ook al "inkomstenbelasting" alleen kwam iemand het toen met zijn zwaard innen. Dat iets ergens op lijkt betekent toch niet dat het dan maar hetzelfde is?

Verder is alles wat hij gezegd heeft gewoon fout

Niet alle inkomsten zijn belast;
Inkomsten uit onroerend goed zijn niet altijd belast;
Als je winst naar Nederland brengt ben je niet altijd belasting verschuldigd
enz.
Dat zijn net zulke uitspraken als zeggen dat een bv eigenaars heeft

En als het wél zo zou zijn, geef dan ff een artikel waar dat in staat ofzo in plaats van : ja je moet belasting betalen, want dat vind ik.
Omdat je het zo lief vraagt, krijg je van mij ook een hele lieve reactie:
http://www.google.com/

De eerste 10 results op vermogensbelasting zijn relevant.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 14:04
juno
Avatar van juno
juno is offline
het ging niet om de beginselen van belastingheffing of over de systematiek van de nederlandse inkomstenbelasting. Het ging om een jongen die met zijn hobby veel geld verdient.

zodra je in nederland ergens vee; geld mee verdient, stelt de fiscus zich al snel op het standpunt dat er winst uit onderneming danwel inkomsten uit overige werkzaamheden genoten worden. Zij kunnen dan een geschatte aanslag opleggen, en de belastingplichtige mag dan zelf aannemelijk maken dat er van beide bronnen geen sprake is.

Voor de omzetbelasting(19 %!) ben je al heel snel ondernemer, ook als je dat voor de Inkomstenbelasting niet bent, en de boetes daar zijn echt niet mals, dus ik zou maar eens snel gaan praten met een belastingadviseur.

Als je voordeel beoogt en voordeel redelijkerwijs mag verwachten, dan hang je al. Je bent verder een organisatie van kapitaal en arbeid en je bent in het economisch verkeer bezig.

Dat wordt betalen.

Maar daar is toch niets mis mee? Iedereen betaalt belasting, dat hoort gewoon bij groot zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 14:48
keeszor
keeszor is offline
ik zou er nog een uitkering bij aanvragen
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 15:07
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
juno schreef op 16-12-2005 @ 14:04 :
Voor de omzetbelasting(19 %!) ben je al heel snel ondernemer, ook als je dat voor de Inkomstenbelasting niet bent, en de boetes daar zijn echt niet mals, dus ik zou maar eens snel gaan praten met een belastingadviseur.
Omzetbelasting is hier, naar ik meen, niet relevant, aangezien hij "handel drijft" met een bedrijf uit de Verenigde Staten. Inkomstenbelasting is altijd relevant, ook als je onder de inkomstengrens zit, wil de belasting weten wat je verdient. Ze zullen er echter niet moeilijk over doen, de redenen daarvoor zijn duidelijk.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 16:51
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 16-12-2005 @ 14:04 :
het ging niet om de beginselen van belastingheffing of over de systematiek van de nederlandse inkomstenbelasting. Het ging om een jongen die met zijn hobby veel geld verdient.

zodra je in nederland ergens vee; geld mee verdient, stelt de fiscus zich al snel op het standpunt dat er winst uit onderneming danwel inkomsten uit overige werkzaamheden genoten worden. Zij kunnen dan een geschatte aanslag opleggen, en de belastingplichtige mag dan zelf aannemelijk maken dat er van beide bronnen geen sprake is.

Voor de omzetbelasting(19 %!) ben je al heel snel ondernemer, ook als je dat voor de Inkomstenbelasting niet bent, en de boetes daar zijn echt niet mals, dus ik zou maar eens snel gaan praten met een belastingadviseur.

Als je voordeel beoogt en voordeel redelijkerwijs mag verwachten, dan hang je al. Je bent verder een organisatie van kapitaal en arbeid en je bent in het economisch verkeer bezig.

Dat wordt betalen.

Maar daar is toch niets mis mee? Iedereen betaalt belasting, dat hoort gewoon bij groot zijn.
of hij omzetbelasting moet betalen, hangt van meer factoren af dan alleen hoeveel hij ermee verdient.

@TS : om een zinnig antwoord op je vraag te kunnen geven, zullen we moeten weten hoe je precies geld verdient. (verkoop, advertenties, ?).

mocht je inderdaad btw moeten afdragen, dan is het inderdaad vrij duur om dat niet te doen. Wel heeft het wel afdragen van btw het voordeel dat je van zakelijk aangeschafte goederen de btw mag verrekenen met de af te dragen btw.

stelregel om te voorkomen dat je in de problemen komt : zet 1/3 van je omzet apart voor de fiscus.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 23:38
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
[QUOTE]MightyMarcel schreef op 16-12-2005 @ 11:14 :
[B]kerel, doe niet zo arrogant man. Jij zegt zelf ook alleen maar 'nee, dat hoeft niet, want dat vind ik'.

Inderdaad "nee dat hoeft niet" want....

Het ligt er een beetje aan wat voor website je hebt en hoeveel tijd je eraan besteedt. Voor dat iets überhaubt belast is moet er sprake zijn van een inkomensbron. In de inkomstenbelasting zijn er drie criteria om te toetsten of er daadwerkelijk een bron is, nl.
- deelname aan het economisch verkeer;
- met het doel om winst te behalen;
- de winst is ook redelijk te verwachten;

Voldoe je aan deze criteria dan is er een bron die in beginsel belast is.

Als je een website hebt waarmee je bijvoorbeeld zelf producten verkoopt is het aannemelijker dat je een onderneming hebt. Hiervoor zijn weer verschillende factoren afhankelijk, bijvoorbeeld de waarschijnlijkheid dat je winst maakt, de tijd die je erin steekt, reclame die je maakt.

Als je bijvoorbeeld "hobbymatig" een website beheert en toevallig geld verdient omdat er veel mensen op jouw site komen is het nog maar de vraag of je belasting verschuldigd bent over je inkomsten.
Wellicht houdt google zelf al belasting in over het geld wat ze jouw uitbetalen. In dat geval hoef je wellicht niets te betalen of kun je zelf wellicht geld terug krijgen, maar deze dingen kan ik niet uit jouw post opmaken.



Wat hebben importheffingen met belasting over je winst te maken dan?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 16:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Je verdient geen € 400 of meer per maand met een hobby.
Ben je toevallig op libertarian-cursus geweest?

Bovendien maakt het geen ruk uit waarom je iets doet, als het genoeg geld oplevert dien je belasting te betalen. De voorwaarden die je trouwens probeerde te quoten, daaraan voldoet de TS alle drie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Betaal ik belasting??
vloertegel
2 25-04-2015 21:56
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Schijvensysteem
Caviamax
13 02-12-2010 12:05
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 14:12
Werk, Geld & Recht Belasting betalen over spaargeld op de bank
cgi-bin
14 23-03-2007 23:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.