Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2011, 21:46
Girliej91
Girliej91 is offline
Hooi ik ben een vrouw van 20 jaar.

Momenteel ben ik bezig met een pittige studie. Ik kom van het MBO en doe nu een HBO studie. Ik heb een bijbaan in de kinderopvang, maar daar is in de vakanties zo goed als geen werk in. Ook heb ik een bijbaan als promotiemedewerken, maar dan is het afwachten of ze je inplannen en ben je 12 uur op een dag aan het werk.

Het is allemaal niet echt ideaal en eigenlijk is het te zwaar voor me om naast mijn studie een bijbaan te hebben. In het weekend ben ik beide dagen bezig met mijn huiswerk en leerstof. Ik ben bang dat mijn resultaten eronder zullen leiden als ik daarbij ga werken in de week.

Nou heb ik nu zonder bijbaan 100 euro over in de maand. Ik had aan het begin van mijn schooljaar nog wat spaargeld, maar dat is nu bijna op. Eigenlijk is die 100 euro gewoon te weinig. Ik ga graag uit en doe leuke dingen en wil ook leuk kunnen winkelen.

Vorig jaar had ik het stukke beter. Het schoolgeld was minder en ik had alle tijd om te werken en deed dat ook. Ik maakte nooit alles op maar spaarde het ook. Ik kan natuurlijk wel denken van even doorzetten, maar ik ben nog jong en daar moet in van genieten toch? Geen stres om geld hebben. Lenen is verder geen optie. Ik wil geen geld uitgeven wat niet binnenkomt.

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet doen. Een bijbaan voor 1 dag in de week is ook niet makkelijk te vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2011, 09:16
ganralph
ganralph is offline
Je kunt niet (veel) werken en je wil (heel verstandig) geen geld uitgeven dat je niet binnenkrijgt. Daarnaast kom je alleen geld te kort voor leuke dingen (winkelen en uitgaan). Dan is het dus simpel: je moet gewoon minder winkelen en uitgaan. Of kijken of je op je andere uitgaven kunt bezuinigen (telefoonrekening, boodschappen als je op jezelf woont).

"Genieten van het jong zijn" kan ook heel goed zonder veel geld uit te geven. "Geen stress om geld hebben" is natuurlijk leuk, maar op je 20e moet je toch ook een stuk (financieel) verantwoordelijkheidsgevoel hebben en vooruit denken. Riskeren dat je je studie niet haalt (met mogelijk meer financiële gevolgen) omdat je nu een avondje wil stappen is natuurlijk onverstandig. En binnen een paar maanden al je spaargeld opmaken aan leuke dingen is ook niet bepaald handig.

Hou eens een maand al je uitgaven bij (vaste lasten en "leuke dingen") en kijk of je daar ergens ruimte in kunt maken. En tel ook eens op wat je nog zou willen doen, maar waar je nu het geld niet voor hebt. Onbeperkt geld uit kunnen geven bestaat niet, dus stel jezelf een doel waar je voor kunt sparen. (En probeer natuurlijk ook geld opzij te zetten voor als je het een keer echt nodig hebt. Dat is belangrijker dan uitgaan en winkelen voor de lol.)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2011, 14:01
Verwijderd
Tja, je kunt niet alles hebben. Niet werken, niet lenen (heel verstandig) én niet zuinig doen lukt alleen mensen die de loterij hebben gewonnen.

Maar tip: vraag eens of ze bij de thuiszorg nog alfahulpen nodig hebben. Daar zijn ze vaak ook blij met mensen die alleen maar 1 ochtend per week willen werken, en je verdient er ongeveer 1,25 keer het minimumloon, dus als twintigjarige zo'n zeven euro per uur. Dat is dan toch weer twintig euro per week erbij!

En ga eens na of je wel van alle voordeeltjes gebruik maakt. Heb je zorgtoeslag al aangevraagd? Kom je in aanmerking voor huurtoeslag? Collectief verzekeren via school kan ook tien euro per maand schelen. Als je geld betaalt voor een sportabonnement, check dan ook eens of dat niet veel goedkoper kan via een studentensportvereniging, in grotere steden die ook een universiteit hebben kan dat eigenlijk altijd wel (in Groningen bv. kun je als HBO of WO student voor 50 euro per jaar gratis zwemmen en zumba'en en voor 100 euro per jaar daarbij ook fitnessen). Kun je samen met een huisgenoot koken zodat jullie geld besparen op de boodschappen?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2011, 16:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik ga graag uit en doe leuke dingen en wil ook leuk kunnen winkelen.
Dan heb ik toch hard nieuws voor je: voor studenten kan dat nu eenmaal niet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-11-2011, 11:47
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Is lenen uitgeven geen optie omdat je geen recht hebt op een lening van de IB-groep of ben je principieel tegen lenen?

De studielening van de IB-groep is er juist voor studenten zoals jij die het lastig hebben de eindjes aan elkaar te knopen en voltijd studeren met een bijbaan te combineren. Je kunt lenen zoveel je nodig hebt, en het is de meest voordelige lening die je ooit zult kunnen krijgen, met lage rente en coulante terugbetalingsregeling. Prima om trots en principes te hebben, maar als je niet kunt rondkomen kun je er niet van eten. Sowieso is het nu doodzonde als je je spaargeld hebt opgemaakt omdat je geen lening wilde nemen (de rente op een spaarrekening is trouwens vaak hoger dan de rente op je lening...), dat spaargeld krijg je niet meer terug. Let op, ik zeg niet dat je je in de schulden moet storten, maar 100 of 200 per maand bijlenen kan je net wat meer ademruimte geven (en alles wat je overhebt stort je op je spaarrekening, zodat je al begint met een potje om terug te betalen), en als je uitgaat van 4 jaar studeren krijg je daar echt geen enorme schuld door.

En ga op zoek naar een andere bijbaan, zoals Sarah zegt. Kinderopvang lijkt me nu niet de ideale sector voor een studentenbijbaan, ook al ben je misschien gekwalificeerd voor dit werk. Je hebt flexibel werk nodig: winkel, horeca, thuiszorg. Waarom denk je dat er zoveel studenten in die sector actief zijn?
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 22-11-2011 om 11:52.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2011, 12:34
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Is lenen uitgeven geen optie omdat je geen recht hebt op een lening van de IB-groep of ben je principieel tegen lenen?

De studielening van de IB-groep is er juist voor studenten zoals jij die het lastig hebben de eindjes aan elkaar te knopen en voltijd studeren met een bijbaan te combineren. Je kunt lenen zoveel je nodig hebt, en het is de meest voordelige lening die je ooit zult kunnen krijgen, met lage rente en coulante terugbetalingsregeling. Prima om trots en principes te hebben, maar als je niet kunt rondkomen kun je er niet van eten. Sowieso is het nu doodzonde als je je spaargeld hebt opgemaakt omdat je geen lening wilde nemen (de rente op een spaarrekening is trouwens vaak hoger dan de rente op je lening...), dat spaargeld krijg je niet meer terug. Let op, ik zeg niet dat je je in de schulden moet storten, maar 100 of 200 per maand bijlenen kan je net wat meer ademruimte geven (en alles wat je overhebt stort je op je spaarrekening, zodat je al begint met een potje om terug te betalen), en als je uitgaat van 4 jaar studeren krijg je daar echt geen enorme schuld door.

En ga op zoek naar een andere bijbaan, zoals Sarah zegt. Kinderopvang lijkt me nu niet de ideale sector voor een studentenbijbaan, ook al ben je misschien gekwalificeerd voor dit werk. Je hebt flexibel werk nodig: winkel, horeca, thuiszorg. Waarom denk je dat er zoveel studenten in die sector actief zijn?
Lenen om uit te gaan en te winkelen, terwijl je na je vaste lasten nog gewoon 100 euro per maand over hebt (zie beginpost) is een heel slecht plan.

Een lening van DUO/IBG is een prima oplossing als je in de knoei komt met je vaste lasten, maar als je in bovenstaand geval gaat lenen, neem je niet je financiële verantwoordelijkheid en leer je jezelf een heel erg slechte gewoonte aan.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2011, 12:55
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
De studielening van de IB-groep is er juist voor studenten zoals jij die het lastig hebben de eindjes aan elkaar te knopen en voltijd studeren met een bijbaan te combineren.
...
Prima om trots en principes te hebben, maar als je niet kunt rondkomen kun je er niet van eten. Sowieso is het nu doodzonde als je je spaargeld hebt opgemaakt omdat je geen lening wilde nemen
Ik zeg niet dat ze MOET lenen, maar dat (met mate en wanneer nodig) lenen als student echt geen schande is. 100 euro overhouden per maand is niet veel, zeker niet als TS totaal geen spaargeld meer heeft om op terug te vallen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio Harry Potter algemeen #5
Severus
500 13-10-2005 15:48
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Mevr. Hirsi Ali
lautie
500 25-01-2005 17:55
Liefde & Relatie MBO= afknapper voor je moeder?
Verwijderd
88 05-06-2003 21:37
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Engelse spreekbeurt -> Help met grammatica please :)
Gothic
4 31-01-2003 22:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.