Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2011, 18:32
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Vandaag vernam ik via facebook dat een leraar van mijn oude basisschool een paar oude videofilmpjes op youtube heeft gezet van feestjes, voorstellingen, schoolreisjes etc. Hierbij komen veel mensen duidelijk herkenbaar in beeld.

Mijn vraag is nu: mag hij dit, wettelijk gezien? Ik heb er absoluut geen last van, maar ik vraag me gewoon of een film (of ander beeldmateriaal) uploaden en publiceren zonder dat diegenen die er op staan hiervoor toestemming hebben gegeven, wel zomaar mag.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2011, 20:59
Verwijderd
Ik zou het niet zeker weten, maar dat ligt eraan. Bij ons op school werd in groep één gevraagd of ze foto's van jou op de website mochten zetten. Zo ja, dan mag dat denk ik wel. Zo nee, dan mag dat volgens mij niet.

Maar nogmaals, met 100% zekerheid kan ik dit niet zeggen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2011, 22:49
Verwijderd
Dat mag zolang jij niet je geld verdient met je beeltenis. Je mag dus wel zomaar foto's plaatsen van voorbijgangers maar als je een foto van Caroline Tensen plaatst mag dat niet zonder toestemming.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2011, 22:49
Verwijderd
En ja daar is jurisprudentie over en ik kreeg daar de oren over gewassen door dinges forumgebruiker die dat er ook bij kon halen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2011, 23:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ja, dat mag. Portretrecht wordt, over het algemeen gesproken, slechts van belang als:
-De aard van de situatie duidelijk vertrouwelijk was
-Jij commercieel belang hebt bij je portretrecht
-Jij schade kan ondervinden van publicatie

De wet zelf spreekt over een 'redelijk belang' van de geportretteerde, en het lijkt me dat kinderen op schoolreis geen redelijk belang hebben bij het niet publiceren van opnamen daarvan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-09-2011, 15:19
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Dat heb ik ook ooit uitgezocht, en inderdaad mag iemand jouw foto zomaar publiceren. Maar bij ons op school (en op heel veel andere scholen) moeten ouders wel schriftelijk toestemming geven voor het publiceren van foto's van hun kind op de website. Dat is dan weer een beetje tegenstrijdig.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2011, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Dat heb ik ook ooit uitgezocht, en inderdaad mag iemand jouw foto zomaar publiceren. Maar bij ons op school (en op heel veel andere scholen) moeten ouders wel schriftelijk toestemming geven voor het publiceren van foto's van hun kind op de website. Dat is dan weer een beetje tegenstrijdig.
Je mag geen foto's van andere gebruiken voor reclames, dus misschien speelt dat mee? Dat de school ze bv op de website zet om de school aan te prijzen. Maar ik weet niet zeker of dat ook toepasbaar is op scholen, maar zeker wel voor bijvoorbeeld de AH; die zouden niet zonder toestemming een foto op hun website mogen zetten van een willekeurig persoon die zeer vrolijk buiten rondhuppelt met een AH-tasje. Terwijl als ik die foto nu maak en online zet, het wel toegestaan is.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2011, 16:05
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
De casus die ik onderzocht heb, ging over iemand die op zijn werk (en aan het werk) gefotografeerd werd in opdracht van de baas, en uiteindelijk metersgroot op een spandoek op het gebouw werd gehangen als reclame voor het bedrijf. Daar hoefde de baas geen toestemming voor te vragen aan de werknemer.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2011, 16:51
Verwijderd
Citaat:
De casus die ik onderzocht heb, ging over iemand die op zijn werk (en aan het werk) gefotografeerd werd in opdracht van de baas, en uiteindelijk metersgroot op een spandoek op het gebouw werd gehangen als reclame voor het bedrijf. Daar hoefde de baas geen toestemming voor te vragen aan de werknemer.
Wat bizar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.