Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2012, 14:54
JustHilde
Avatar van JustHilde
JustHilde is offline
Hoi,
Ik zit in 6 vwo en moet binnen nu en een paar maanden een vervolg studie gaan kiezen. Ik vind dit ontzettend moeilijk omdat ik geen vakken heb waarin ik 'uitblink' of dingen heb die ik heel erg leuk vind.
Filosofie is op dit moment het vak dat ik het leukste vind op school, maar de studie lijkt me niet echt iets voor mij. Ook geschiedenis vind ik interessant.
Nou heb ik alles weggestreept wat mij echt niks lijkt, en dan kom ik uit op de volgende drie studies: bestuurskunde, rechten en politicologie.
Iedereen in mijn omgeving raadt politicologie af, omdat ik geen goede baan na mijn studie zou kunnen vinden, of omdat het een beetje zweverig is.
Voor rechten moet je goed analytisch kunnen denken, en laat ik nou net eens heel slecht zijn in wiskunde. Op dit moment doe ik wiskunde C en vind het nog erg lastig.
Wel ben ik goed in samenvatting, uit grote stukken tekst de belangrijkste dingen halen etc.
Bestuurskunde kan ik me niet echt een beeld van vormen.
En nou is er in Groningen (waar ik ontzettend graag wil studeren) ook de studie juridische bestuurskunde (voorheen recht & bestuur).

Is er iemand die mij iets meer zou kunnen vertellen over deze studies, de verschillen en hoe je zelf tot de keuze kwam ervoor te kiezen?
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2012, 21:43
violingirl93
violingirl93 is offline
Ik studeer Politicologie aan de UvA en vind het in zijn geheel niet zweverig. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je zweverig noemt en welke richting je kiest binnen je studie. Als je bijvoorbeeld richting politieke theorie gaat, kan ik me voorstellen dat mensen dat zweverig vinden. Maar aan de UvA kun je (in je tweede jaar) ook de richting 'bestuur en beleid' kiezen. Dat is eigenlijk 'gewoon' bestuurskunde, wat aan de UvA dus onderdeel is van de studie Politicologie. De derde richting die je hier kunt kiezen, is Internationale Betrekkingen. In Groningen is dat een aparte studie. Iemand die ik ken, heeft daar die studie gedaan en werkt nu op een ambassade in het Midden-Oosten.
Wat ik hoor over de studie Rechten, is dat het erg schools is. Daar staat tegenover dat je veel kans maakt op een baan. Zelf vind ik dat niet zo belangrijk bij een studiekeuze, maar ik kan me voorstellen dat het een rol speelt in het maken van je keuze.
Dat je als politicoloog geen baan zou kunnen vinden, hoor ik niet vaak. Je kunt er heel veel kanten mee op en als je pas volgend jaar aan je studie begint, kan het heel goed zijn dat de economie er weer een stuk beter uitziet tegen de tijd dat je klaar bent. Natuurlijk kun je tijdens je studie, maakt niet uit welke, extra dingen (bestuursjaar, stage, buitenland, tweede studie) doen om meer kans te maken op een baan.
Zelf ben ik tot de keuze gekomen om voor Politicologie te gaan, door simpelweg af te gaan op mijn interesses en vervolgens bij verschillende universiteiten te kijken wat mij het meeste aansprak qua nadruk binnen de studie en qua universiteit zelf. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar het soort mensen dat er rond loopt, de grootte van de studie, de ligging van de faculteit, de stad, etc. Ik heb voor de UvA gekozen, omdat ik meestal college heb in de binnenstad, er veel verschillende soorten mensen rondlopen en de UvA zo groot is, dat je veel kanten op kunt binnen je studie.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Studeren onderscheid Politicologie en Bestuurskunde
NN
9 25-10-2006 13:09
Studeren Psychologie / Bestuurskunde
Verwijderd
33 08-02-2005 00:26
Algemene schoolzaken Interessetest
-(L)-
80 09-01-2005 20:34
Algemene schoolzaken HBO Recht; Utrecht of Amsterdam
Charlottetje
106 23-11-2003 12:56
Algemene schoolzaken Politicologie
wissie
9 14-02-2003 18:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.