Advertentie | |
|
![]() |
|
(het bromfietskenteken kun je het CBR niet aanrekenen, dat was niet hun idee.)
bromfietsexamens zijn overigens gewoon nodig. Nou snap ik best dat dat dan ook weer geld gaat kosten, iets wat jongeren meestal niet al te veel hebben. Maar feit blijft dat onder bromfietsers relatief meer ongelukken gebeuren, en vooral meer ongelukken met fatale afloop, en om dat tegen te gaan is een praktische bromfietsles een goed middel. op zich vind ik een herhalingstoets nog niet eens zo'n slecht idee. (en je kan je rijbewijs er niet mee kwijtraken, anders was ik 100% tegen.) waar ik wel een probleem mee heb, is dat typische 'jongeren-pesten' waar de staat en het cbr gezamenlijk nogal van houden. Ouderen kunnen net zo goed slecht rijden. Sterker nog, veel lui die al 20 jaar rijden, kijken echt heel slecht, schakelen bij 5000 toeren nog eens op en rijden gewoon slechter dan iemand die net een jaartje zn rijbewijs heeft, omdat ze simpelweg veel meer 'slechte gewoontes' hebben aangeleerd dan een jongere. Ook het betere reactievermogen van jongeren tov van ouderen compenseert een hoop, mensen van 60 reageren soms echt laaaat. (overigens vind ik dit net zo onrechtvaardig als de regel omtrent alcohol : jongeren mogen nog maar 0,2 promille alcohol op hebben. Op zich prima, hoor. Maar waarom mogen ouderen dan kennelijk wel gevaar veroorzaken - die mogen immers 0,5 promille alcohol in hun bloed hebben - en jongeren niet ? Maak dan de regel voor iedereen gelijk.) oftewel : Goed idee, maar laat dan wel IEDEREEN opnieuw een testje doen.
|
als dat doorgaat geld dat alleen voor de mensen die dan hun rijbewijs halen of ook voor mensen die m al hebben (jongeren)
vind het belachelijk, net of 30+ers zo geweldig kunnen rijden ze moeten ouderen boven 65 vaker keuren, of ze rijden veel te langzaam, geven geen richting aan, kennen verkeerssituaties niet ![]()
||
Citaat:
Als iemand van 30 z'n rijbewijs haalt kan hij geen verkeerde gewoontes aanleren? ![]() Kut cbr ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Ten eerste vraag ik me af waar ze denken dat jongeren het geld vandaan moeten halen. Juist die groep heeft al veel schulden en is vaak niet erg rijk (studenten).
Ten tweede vraag ik me af welke maatstaaf ze gaan gebruiken om te kijken of iemand voldoende ervaren is om mee te doen (sommigen hebben met een jaar nog maar 20 uur gereden; anderen rijden dagelijks). Ten derde betwijfel ik sterk of je de doden er inderdaad mee verminderd. Jongeren sterven niet in het verkeer door verkeerd aangeleerde gewoontes, maar gewoon door onoplettendheid, stoerdoenerij, drank en meer van dat soort oorzaken die zich óók voor zullen doen wanneer men zo'n tussentijdse test heeft gedaan. Ten vierde vraag ik me af wat jongeren zullen doen met de tips die hen opgedrongen worden met zo'n verplichte toets waar ze helemaal geen zin in hebben.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder vind ik het een goed idee, op het moment dat de toets gratis is. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Exact, eerst maar eens even al die bejaarden van 70+ die een enorm gevaar opleveren voor anderen herkeuren, in plaats van een geintje van een medische keuring elke 5 jaar, voordat dit wordt ingevoerd.
Ik heb de afgelopen weken in totaal 9 keer moeten anticiperen om een ongeluk te voorkomen. Daarvan was 1 een domme wegbrengdoos die niet kon rijden. 1 een bellende manager. 1 een schoolkind van 17 dat nog steeds geen besef van links of rechts had. 6 keer voor een domme actie van een bejaarde.
Laatst gewijzigd op 28-12-2005 om 23:48. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niet eerlijk tegenover mensen als mijzelf. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Ads door Google |
![]() |
||
Citaat:
Over één-miljoen automobilisten en 5000 verkeersslachtoffers genomen: 0,08*1.000.000 = 80.000 jongeren 0,22*5.000 = 1100 1100/80.000*100% = 1,4% van de jongeren veroorzaakt een verkeersongeluk tegenover 3900/920.000*100% = 0,4% van de niet-jongeren. Dat is écht een significant verschil.
||
Citaat:
Verder heb ik niets tegen een herhalingstoets. Kan nooit kwaad en als het één keer in de vijf jaar iets van 80 euro zou kosten, dan is dat alleen maar goed. Maar dan moet het niet leeftijdsgebonden zijn zoals ze nu voorstellen. Het enige probleem is dat men altijd z'n voorganger wil overtreffen. Degene die het nu bedacht heeft wil er geen consequenties aan binden en het voor jongeren laten gelden. Als blijkt dat het 'een succes' is (doordat mensen na zo'n herhalingstoets nog een aantal rijlessen nemen bijvoorbeeld), dan doen ze het voor alle leeftijden invoeren. En dan kun je op het moment wachten dat ze er wel consequenties aan binden. Daar wordt ik altijd zo moe van, die ambtenaren die het beter willen doen dan hun voorganger. Soms is het genoeg... er zijn risico's verbonden als je gaat deelnemen aan het verkeer. Punt. Die risico's kun je steeds kleiner maken, maar er is ergens een punt dat het genoeg is. Nul verkeersdoden gaat niet lukken, tenzij je iedereen in een treintje zet dat in een tunnel rijd met foutloze techniek. Er zijn best wat dingen te verbeteren, maar over het algemeen vind ik het verkeer in Nederland erg veilig en goed geregeld. Zeker als je ziet hoe ontzettend veel verkeer er is, op veel te weinig wegen. Maar waarschijnlijk ben ik de enige die het zo wel goed vind.
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik zou graag naar zo'n test gaan, heck, vrijwillig, als ik het geld ervoor kon missen. Zelf ben ik de afgelopen dagen druk bezig geweest op een verlaten parkeerterrein mezelf te leren hoe m'n schrootkist reageert op ijs en sneeuw, omdat een slipcursus een klauw geld kost. Simpelweg omdat ik niet wil dat een lullig laagje ijs ervoor zorgt dat ik iemand anders een graf in rijdt, en in mindere mate om mezelf op de weg te houden. Dit in tegenstelling tot bejaarden die ondanks dat ze duvels goed weten dat ze een gevaar vormen blijven doorrijden.
||
Citaat:
overigens heeft zo'n toetsje van t cbr waarschijnlijk weinig toegevoegde waarde voor je rijvaardigheid. Immers, je rijdt dan meestal onder normale omstandigheden. Bij een slipcursus daarentegen word je echt in een moeilijke situatie gegooid, daar leer je nog eens wat van.
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb de cursus trouwens gedaan en denk dat ik er geen flikker van heb geleerd. Ik noodsituaties vergeet ik echt of ik nou wel of niet mag remmen, of ik wel of niet de koppeling in mag trappen en of ik m'n stuur om mag gooien. Sterker nog, ik zou het nu al niet eens meer weten en het is anderhalf jaar terug dat ik die cursus deed. En over dat gratis maken: dat lijkt me inderdaad niet haalbaar. Maar het lijkt me ook niet haalbaar om mensen verplicht een dure test op te leggen. Dus het dwingende karakter zou er af moeten. Maar dat brengt dan weer met zich mee dat júist de toeren-uithalende jongeren niet komen en de voorzichtigrijdende lui wel. Dan bereik je nog je doelgroep niet.
||
Citaat:
Daar ben ik het mee eens. Heb nog geen rijbewijs, maar volg al wel rijles, en je rijvaardigheid gaat echt vooruit, in tegenstelling tot bejaarden,. als je ziet wat die soms uithalen... Wat dan ook het het kromme eraan is: het is een door de overheid verplichte toets, maar je moet zelf gaan betalen. Klopt niet.
||
Citaat:
de basisverzekering is toch ook verplicht, en die betaal je toch ook zelf ? rijlessen een rij-examen zijn toch ook verplicht, en die betaal je ook zelf, toch ? verzekeringen zijn soms verplicht, en die betaal je ook zelf.
||
Citaat:
Ik ben wel aan het praten met iemand in de buurt die les geeft aan de VRO 2 in Lelystad of die niet op een vrije dag eens kan laten zien hoe het écht moet. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
basisverzekering = verplicht. je bent niet verplicht een rijbewijs te halen, maar wel om examen te doen als je een rijbewijs wilt hebben. duh. er zijn zoveel dingen verplicht die je zelf moet betalen, en dat weet je heus wel.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat leuk dat je dat zo fijnzinnig brengt. Dan hebben we een verschil van inzicht, want de overheid geeft je toch ook zorgtoeslag?
![]() |
||
Citaat:
daarnaast, je zei zelf al dat een rijbewijs halen niet verplicht is. Daar kies je zelf voor, met alle verplichtingen die daarbij horen.
||
Citaat:
||
Citaat:
als je een rijbewijs hebt of wilt, horen daar verplichtingen bij. als je die niet wil, moet je geen rijbewijs willen halen. Een rij-examen is toch ook verplicht ?
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Als de overheid het betaalt vind ik het een goed idee!
Anders is het inderdaad eigenlijk geldklopperij: als de persoon gewoon goed rijdt is ie in feite voor niks gegaan. Weg geld. In principe wordt nu elke jonge bestuurder gewantrouwd, en dat lijkt me niet terecht. Je hebt toch je examen al gehaald? Ander goed idee: maak een dealtje met de verzekeraars: als je het goed doet met de herhalingsrit betaal je minder premie! Hoef je niet te wachten tot je 24 bent voor je een auto kunt betalen... ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|