Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2009, 11:31
Nonexistinghero
Nonexistinghero is offline
Ik woon in Doetinchem (zo'n 30 kilometer van Arnhem af) en ik heb vorig jaar de versnelde Havo afgerond. Ik wil graag psychologie studeren, uiteindelijk op een universiteit, maar ik weet niet precies waar ik dat het beste kan doen.

Ik vroeg me af of iemand hier mij kan adviseren?

Edit: Oh, and kan iemand precies uitleggen wat het verschil is tussen Toegepaste Psychologie and gewoon Psychologie? Of is 't enige verschil dat het eerste op HBO is, and het andere op universiteitsniveau.
__________________
Iedereen is hetzelfde totdat je ze leert kennen.

Laatst gewijzigd op 16-02-2009 om 11:36. Reden: Was vergeten iets toe te toevoegen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2009, 19:02
Flowerless
Flowerless is offline
Het verschil (tenminste wat ik heb gehoord) is dat je met Toegepast Psychologie veel meer praktijk gericht bezig bent. Als het goed is ga je op het HBO al in het eerste jaar stage lopen, terwijl dit op de universiteit totaal niet het geval is. Op universiteit ben je veel meer bezig met theorie en dingen onderzoeken, en dus geen praktijk. Met HBO weet je wel een aantal dingen te noemen en te redelijk te verklaren maar met uni ga je er echt dieper op in en weet je veel meer het hoe waarom etc.
Om eerlijk te zijn is het wel dat je met universiteit veel meer kan met psychologie, in de zin van zelfstandiger en hogere functies.
Als ik jou was zou ik je eerst afvragen of je praktijk gericht of theoretisch ter werk wilt gaan.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 19:04
Flowerless
Flowerless is offline
Wat ik trouwens ook nog zou willen weten over Psychologie aan een universiteit. Maakt het in principe nog veel uit aan welke universiteit je in Nederland gaat studeren, qua kwaliteit e.d.? Ik heb tot nu toe gemerkt dat op alle universiteiten wel redelijk hetzelfde niveau is en dezelfde sfeer hangt.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 20:23
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik woon in Doetinchem (zo'n 30 kilometer van Arnhem af) en ik heb vorig jaar de versnelde Havo afgerond. Ik wil graag psychologie studeren, uiteindelijk op een universiteit, maar ik weet niet precies waar ik dat het beste kan doen.

Ik vroeg me af of iemand hier mij kan adviseren?

Edit: Oh, and kan iemand precies uitleggen wat het verschil is tussen Toegepaste Psychologie and gewoon Psychologie? Of is 't enige verschil dat het eerste op HBO is, and het andere op universiteitsniveau.
Het eerste jaar Toegepaste Psychologie is een oriënterend jaar. In het laatste kwartiel maak je een keuze: toegepaste psychologie, SPH, maatschappelijk werk, personeel en arbeid of PABO. Ik meen overigens dat de opleiding op de schop is gegaan en het tegenwoordig PPP heet (pedagogiek, psychologie... en??)

Kies je voor Toegepaste Psychologie, dan word je uiteindelijk toegepast psycholoog. Dit houdt in dat je allerlei testen afneemt en diagnoses op mensen plakt.

Informeer ook even bij hogescholen/ universiteiten! Via het internet kun je een folder van betreffende opleidingen aanvragen.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2009, 10:41
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Ik doe zelf Toegepaste Psychologie. Overigens staat het bij mij totaal los van SPH en MWD. Het 'probleem' van de opleiding is dat het nog een heel jonge opleiding is, en de werkvelden van een toegepast psycholoog niet echt duidelijke grenzen kent. Het verschil tussen toegepaste psychologie en psychologie aan de uni is dat je je bij tp heel erg richt op de praktijk. Je krijgt bijv. vrijwel geen biopsychologie. Voorbeelden van banen zijn loopbaanbegeleider, coach (bijv. motiveren van leerlingen), asseser, maar je kunt ook meer richting de gezondheidszorg.
Maar zoals ik al zei, het is nog niet heel duidelijk wat je er precies wel en niet mee kunt. Maar je hebt zoiezo minder verantwoordelijkheid dan een psycholoog van de uni.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Toegepaste psychologie of SPH
Secretdog
6 11-03-2013 18:36
Studeren [IBMS] wel of niet doen?
InspirAzn
13 29-05-2010 01:21
Studeren HBO- orientatie HELP!!
lara 19
6 17-03-2006 10:32
Studeren Master Journalistiek, maar welke bachelor?
Riantje
44 22-10-2005 11:57
Algemene schoolzaken P halen van opleiding A, P halen van opleiding B…. diploma halen opleiding A
fib
12 01-04-2005 09:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.