Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2011, 14:18
.OneMoreTime
.OneMoreTime is offline
Ik heb gelezen dat je afvalt door meer energie te gebruiken, dan dat je binnenkrijgt.
Ook heb ik gelezen dat een man per dag 2500 kilocalorieen nodig heeft.
Dat is echter 2500 × 1000 = 2.500.000 calorieen.
En op een andere site heb ik gelezen dat je 25 minuten moet hardlopen om 100 calorieen te verbruiken. Als je dit alleen zou doen, zou je 2.500.000/100 = 25000 × 25 minuten moeten lopen.
Hoe moet dan verwacht worden dat je zo vet kan verbranden ???
Oud 11-02-2011, 14:38
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Het basisprinicipe is eigenlijk heel simpel:

Energie in -> [lichaam] -> energie uit.

Energie in = eten.
Energie uit = groeien, bewegen, ademhalen, oftewel: alles waar je energie voor nodig hebt.

Meer energie uit dan in? Dan wordt de voorraad in je lichaam (o.a. opgeslagen in vet) verbruikt.
Meer energie in dan uit? Dan wordt de extra energie als voorraad in je lichaam opgeslagen, o.a. als vet.

Nu spelen er nog wat meer dingen een rol, zo is een uitgehongert lichaam bijvoorbeeld zuiniger met energie, en sowieso verschilt het per mens, maar daar komt het op neer. Het is ook niet zo dat iedere man zoveel caleriën nodig heeft, het zal gemiddeld zo zijn, maar een grote sportieve man, met veel spieren en een (van zichzelf) hoge verbranding heeft er natuurlijk meer nodig dat een klein iemand die op kantoor werkt, praktisch niet beweegt, en door het vele dieëten ondertussen een 'zuiniger' lichaam heeft. Het ene lichaam zal ook meer verbranden door te sporten dan het andere, als was het maar omdat niet iedereen even hard hardloopt.

En verder snap ik je vraag niet zo goed. Vet verbranden doe je dus door: energie uit > energie in. Oftewel, meer energie verbruiken aan de ene kant (door bewegen, hoewel je ook zonder beweging energie zal verbruiken) en aan de andere kant door minder energie binnen te krijgen, dus minder te eten/minder energierijk te eten.
Oud 11-02-2011, 14:51
.OneMoreTime
.OneMoreTime is offline
mijn vraag is eigenlijk simpel.
Hoe kan je mogelijk maken, dat er meer energie uitgaat, dan dat er inkomt?
als de man 2500 kilocalorieen per dag nodig heeft, en stel dat hij dit ook binnenkrijgt.
dan moet hij 2500 kilocalorieen per dag verbruiken.
Terwijl als je bijvoorbeeld na 25 minuten hardloopt ongeveer 100 calorieen verbruikt.
dat is dus één vijfentwintigduizendste van de binnengekregen calorieen.
Wil je dus echt meer verbruiken dan dat je binnenkrijgt, moet je 25.000 × 25 min hardlopen???
Zoveel tijd is er nog niet eens in een heel jaar. Dus die verhoudingsverschil is groot.
Oud 11-02-2011, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Ik heb gelezen dat je afvalt door meer energie te gebruiken, dan dat je binnenkrijgt.
Ook heb ik gelezen dat een man per dag 2500 kilocalorieen nodig heeft.
Dat is echter 2500 × 1000 = 2.500.000 calorieen.
En op een andere site heb ik gelezen dat je 25 minuten moet hardlopen om 100 calorieen te verbruiken. Als je dit alleen zou doen, zou je 2.500.000/100 = 25000 × 25 minuten moeten lopen.
Hoe moet dan verwacht worden dat je zo vet kan verbranden ???
Kilocalorieën en calorieën worden door elkaar heen gebruikt, daar zit probleem nummer een.

Je normale dagelijkse verbruikte hoeveelheid als gemiddelde man met gemiddelde beweging is 2500 calorieën. Wil jij er graag 3000 eten en op gewicht blijven, dan moet je de overige 500 verbruiken met bijvoorbeeld hardlopen. Als jouw getallen kloppen, dan moet je voor die extra 500 calorieën (bijvoorbeeld een burger van macdonalds) 5x25 minuten hardlopen, dus 125 minuten (ruim twee uur). Ik twijfel echter of je getallen kloppen, volgens mij heb je 100 calorieën in een half uur met gewoon lopen.

Edit; je hebt dus drie punten
1) de factor 1000 die je je verrekent
2) de denkfout bij het rekenen
3) je verbruikt die 2500 al met gewoon 'leven' en kunt dat ophogen met sporten
Oud 11-02-2011, 15:06
.OneMoreTime
.OneMoreTime is offline
Citaat:
Kilocalorieën en calorieën worden door elkaar heen gebruikt, daar zit probleem nummer een.

Je normale dagelijkse verbruikte hoeveelheid als gemiddelde man met gemiddelde beweging is 2500 calorieën. Wil jij er graag 3000 eten en op gewicht blijven, dan moet je de overige 500 verbruiken met bijvoorbeeld hardlopen. Als jouw getallen kloppen, dan moet je voor die extra 500 calorieën (bijvoorbeeld een burger van macdonalds) 5x25 minuten hardlopen, dus 125 minuten (ruim twee uur). Ik twijfel echter of je getallen kloppen, volgens mij heb je 100 calorieën in een half uur met gewoon lopen.

Edit; je hebt dus drie punten
1) de factor 1000 die je je verrekent
2) de denkfout bij het rekenen
3) je verbruikt die 2500 al met gewoon 'leven' en kunt dat ophogen met sporten
ik weet dat het voorvoegsel kilo de factor 1000 betekent,
maar op elke site, staat er dat een man 2500 kcal, dus kilocalorieen nodig heeft.
en op meerdere sites staat er dat er per bepaalde sport een hoeveelheid energie, met een eenheid van calorieen (dus zonder kilo=factor 1000) wordt verbruikt
Dat is iets wat ik vreemd vond, daarom vraag ik het hier.
Oud 11-02-2011, 15:11
Verwijderd
Citaat:
ik weet dat het voorvoegsel kilo de factor 1000 betekent,
maar op elke site, staat er dat een man 2500 kcal, dus kilocalorieen nodig heeft.
en op meerdere sites staat er dat er per bepaalde sport een hoeveelheid energie, met een eenheid van calorieen (dus zonder kilo=factor 1000) wordt verbruikt
Dat is iets wat ik vreemd vond, daarom vraag ik het hier.
Dat weet ik ook, maar het wordt door elkaar gebruikt en hetzelfde wordt bedoeld. Men heeft het over calorieën en het gaat stiekem over kilocalorieën, maar overal wordt dezelfde maat gebruikt dus jij hoeft niks om te rekenen met een factor 1000. Het is erin geslopen uit gemakzucht, zodat mensen niet steeds de kilo ervoor zeggen.


Ik heb even voor je gezocht. Als je deze site gebruikt:
http://www.voedingswaardetabel.nl/be...ergieverbruik/, kun je met je gewicht bepalen hoeveel energie je bij welke activiteit verbruikt. Ik heb als gemiddelde man 80 kg ingevuld, bij 25 minuten joggen geeft dat een energieverbruik van 300 (kilo)calorieën, op www.calorielijst.nl kun je dit vergelijken met voeding. Je kunt er een stuk of zes appels van eten, of een tosti en een appel, bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd op 11-02-2011 om 15:18.
Oud 11-02-2011, 15:37
Verwijderd
Ja, het grootste probleem is dat men niet altijd Kilo voor calorieën zet, terwijl het altijd om Kcal gaat, ga daar maar vanuit. Erg verwarrend, ik snapte het eerst ook niet, maar mensen zijn blijkbaar te lui om een K'tje ervoor te zetten.
Oud 11-02-2011, 15:46
Verwijderd
Je hebt ook gewoon calorieen nodig als je slaapt, zit, huiswerk maakt, computerd......etc.
Oud 11-02-2011, 16:20
.OneMoreTime
.OneMoreTime is offline
Oke, nu snap ik de fout die gemaakt werd.
Maar is het ook waar dat je om een (zichtbare) six-packt te hebben je vetpercentage lager dan 10 procent moet zijn?
Oud 12-02-2011, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Oke, nu snap ik de fout die gemaakt werd.
Maar is het ook waar dat je om een (zichtbare) six-packt te hebben je vetpercentage lager dan 10 procent moet zijn?
Dat hangt af van je vetverdeling, nou hebben mannen niet zoals vrouwen dat hun vet vooral op buik, billen of bovenbenen zit, dus zal dat wat algemener te noemen zijn..
Al wordt je vetpercentage wel lager naarmate je je spiermassa vergroot.
Ik lees vaak rond de 12/14 % Maar dan moet je je vetpercentage ook ergens professioneel laten meten. Zo'n berekening op internet is niet erg nauwkeurig.
Oud 12-02-2011, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Oke, nu snap ik de fout die gemaakt werd.
Maar is het ook waar dat je om een (zichtbare) six-packt te hebben je vetpercentage lager dan 10 procent moet zijn?
Voor een 6pack moet je vet percentage ong rond de 8 zitten.

Maar das trouwens de 2e fout die veel mensen aannemen.
Dat de resultaten van je training klaar zijn zodra je van die loopband afkomt.
In mijn ogen is cardio alleen maar een onderdeel van een goede uitgebalanceerde training, omdat het weliswaar een andere vorm van conditie aanspreekt maar de effecten zijn minder als dat je bijvoorbeeld gewichten zou gaan heffen in combinatie met cardio.
Omdat je dan meer spiergroepen stimuleert, en je lichaam gaat die automatisch herstellen, wat als gevolg heeft dat je een hogere ruststofwisseling hebt voor ong 48 uur na je training (ong 30% hoger)

Dus als resultaat dat je lichaam meer verbrand, en dus energie nodig heeft.
Het beste is om die dus uit eiwitten te halen die je spieren sneller en beter herstellen.(grotere spieren dus)
Oud 12-02-2011, 15:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Bovenaan dit subforum hebben wij een topic genaamd 'Voedings- en gezondheidstopic'. Daar kun je vragen over calorieën en voedinginname plaatsen. Als je vragen hebt over hoe een sixpack te kweken (en dan gericht op het sporten) kun je beter op Sport terecht.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie (kilo)calorieën
fizzle-fluffy
6 31-12-2009 16:40
Eten & Drinken In welke voedsel zit de meeste calorieen?
LexCi
1 16-04-2006 15:21
Eten & Drinken Calorieën
mariek1
3 25-02-2006 21:56
Lichaam & Gezondheid hoeveel calorieen nodig?
Buskruitje
23 28-01-2005 18:23
Lichaam & Gezondheid bloemkool en sperzie bonen bevatten maar 2 calorieen
miep
5 16-11-2001 21:18
Lichaam & Gezondheid Het verbranden van calorieën, help even!
Proud
2 20-10-2001 18:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.