Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2011, 13:27
Caviamax
Caviamax is offline
Kan iemand mij vertellen hoe Nederland bestuurd werd? Werd het nu door regenten of door burgemeesters bestuurd? En welke types waren belangrijk voor ons land?

Danku!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2011, 19:13
Caviamax
Caviamax is offline
Kan iemand mij ook wat vertellen over het verschil van de stad en het platteland? Ook over de belangrijkste kenmerken van de agrarische markt, nijverheid en de handel?

Please help!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 17:24
Caviamax
Caviamax is offline
Weet niemand iets?!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 17:59
Verwijderd
Heb je zelf geen boeken waar dit soort dingen in staan? En heb je überhaupt google al geprobeerd? Als ik alleen al google op 'Bestuur in de Gouden Eeuw' kom ik wel een aantal pagina's waar dit soort dingen beschreven staan.

Probeer dat eerst eens, we zijn hier niet om jouw huiswerk te gaan maken .
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 19:49
Caviamax
Caviamax is offline
Waarom vat bijna iedereen hier zo snel op dat je gewoon maar een vraag post en dan met je benen omhoog gaat zitten met de verwachting ''iemand gaat zo'n uitgebreid verhaal opschrijven, knippen en plakken en dan ben ik klaar''. Ik zie dit forum als naslagwerk, niet als iets wat je huiswerk maakt. Ik heb het geprobeerd (nu ook gevonden) maar ik vind het nog vaag. Daarom post ik deze vraag. Ik snap dat het anders over kan komen, maar zo is het niet bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:39
F.
F. is offline
Misschien helpt het als je een iets specifiekere vraag stelt over wat je precies niet snapt?

Het bestuur in de gouden eeuw was in ider geval heel bijzonder: Alle 7 provincies hadden een eigen bestuur, waarin ze bijna alles konden regelen: rechtspraak, belasting, 'politie' etc.
Deze dingen werden in de gewestelijke Staten besloten.

Binnen de provincies hadden de steden ook veel zelfbestuur, dat was in handen van de vroedschap, oa de burgmeester.

Alleen over zaken die het landsbelang aangingen moesten de 7 provincien samen beslissen, dat ging dan over buitenlandse zaken, wat neer kwam op de oorlog. Dan stuurde elke provincie een afgevaardigde naar de staten-generaal, die daar samen over stemden.

Deze zaken werden geregeld door 2 belangrijke personen; de stadhouder en de raadspensionaris.
De stadhouder (een van Oranje) was bevelhebber van vloot en leger, en de raadspensionaris ging over de andere (politieke) zaken.
Bekendste stadhouder en raadspensionaris waren Maurits en van Oldebarnevalt.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:58
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Misschien helpt het als je een iets specifiekere vraag stelt over wat je precies niet snapt?

Het bestuur in de gouden eeuw was in ider geval heel bijzonder: Alle 7 provincies hadden een eigen bestuur, waarin ze bijna alles konden regelen: rechtspraak, belasting, 'politie' etc.
Deze dingen werden in de gewestelijke Staten besloten.

Binnen de provincies hadden de steden ook veel zelfbestuur, dat was in handen van de vroedschap, oa de burgmeester.

Alleen over zaken die het landsbelang aangingen moesten de 7 provincien samen beslissen, dat ging dan over buitenlandse zaken, wat neer kwam op de oorlog. Dan stuurde elke provincie een afgevaardigde naar de staten-generaal, die daar samen over stemden.

Deze zaken werden geregeld door 2 belangrijke personen; de stadhouder en de raadspensionaris.
De stadhouder (een van Oranje) was bevelhebber van vloot en leger, en de raadspensionaris ging over de andere (politieke) zaken.
Bekendste stadhouder en raadspensionaris waren Maurits en van Oldebarnevalt.
Dank je. Weet je ook wat het verschil was met het platteland? Was toch dat het platteland leeg liep omdat het in de stad meer werk was?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen KCV; Gouden eeuw
xElla.
0 03-06-2013 16:58
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie in de Gouden eeuw
Caviamax
5 05-03-2011 14:03
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Koopkracht gouden eeuw
SickNature
1 08-10-2009 20:53
Levensbeschouwing & Filosofie Islam en Wetenschap
jjorden
26 24-08-2007 00:28
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie gouden eeuw
jennii
2 07-05-2006 15:36
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Tolerantie in de gouden eeuw
kus_dorit
8 04-12-2005 11:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.