Oud 25-10-2002, 18:01
Verwijderd
Hoi allemaal,

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: een van mijn beste vriendinnen heeft hulp nodig. Ze heeft een heleboel problemen (faalangst, eetstoornis, paniekaanvallen en flauwvallen) en die hebben maar één oorzaak: haar ouders. Ze wordt geschopt, geslagen, uitgemaakt voor van alles en nog wat, haar broertjes en zusjes worden gigantisch voorgetrokken en ze willen haar het liefste uit huis hebben. Ze snijdt zichzelf uit pure woede, ze heeft problemen met flauwvallen en zo op school, maar dat mogen haar ouders niet weten, want die schoppen haar het ziekenhuis in. En ik voel me zo verschrikkelijk machteloos... Ik wil haar zo graag helpen, maar het enige wat ik kan doen is zorgen dat ze daar zo snel mogelijk weg is, maar dat duurt nog twee jaar. Ondertussen nemen haar broertjes en zusjes het gescheld van haar ouders over. Ze heeft niemand thuis, ik ben zowat de enige die ze vertrouwt, en ik wil haar helpen, maar ik zou niet weten hoe.
Ik weet wel dat dit zo niet kan, en dat ze hulp moet zoeken, maar ik weet ook dat ze daar niet toe in staat is en veel liever wegloopt van haar problemen... Maar hoe kan ik haar helpen, haar overtuigen dat ze gewoon moet gaan eten, zich niet meer snijdt en dergelijke?

Ik weet het echt niet meer, heeft iemand hier ervaring mee?

Krummeltje...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2002, 18:09
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline
Tot op zekere hoogte kan ik je misschien wel wat dingentjes vertellen. Ik snij zelf ook en heb anorexia 'gehad'. Maar ik woon(de) niet in zo'n gezin als dat van haar, dat van mij is liefdevol ook al zijn mijn ouders uit elkaar.
Je kunt haar tot op zekere hoogte helpen. veel met haar praten en haar laten merken dat jij wel van haar houd, maar je bent geen psychologe of psychiater en kunt haar dus niet de hulp bieden die ze het hardste nodig heeft. Ze heeft een onhoudbare thuissituatie waar ze zo vlug mogelijk weg moet. Eventueel kun je samen met haar contact opnemen met Bureau Jeugdzorg of met de ggz in je woonplaats.
020- 6993399 (Jeugdzorg) voor het adres in jou woonplaats. zij kunnen ervoor zorgen dat jou vriendin in een veilige stabiele omgeving terecht komt, waar ze rustig aan het verwerken kan beginnen en het genezen van haar eetstoornis. Ze kan ook bellen met de kindertelefoon : 0800-0432

Ik herken mezelf in het feit dat ik ook uit pure woede snijd. Wat bij mij niet helpt, is het verbieden of er boos om worden. (maar ik denk niet dat jij dit doet) Boos worden zorgt er alleen voor dat je in een vicueuze cirkel beland omdat je je weer schuldig voelt dat iemand boos op je is en het vervolgens weer gaat afreageren enz enz.

Nogmaals, je kunt haar veel steunen door haar op te zoeken, met haar te praten dat ze met dit gedrag van de regen in de drup terecht komt. Dit zal niet meteen bij haar aanslaan als ze er nogal diep inzit. maar lief voor haar zijn en haar proberen te begrijpen is het allerbelangrijkste en daar heeft ze het meeste aan.
Verder zou ik dus hulp van buitenaf zoeken, want dit kunnen jullie niet samen oplossen.

Heeel erg veel sterkte en succes en als je meer van mij wilt weten, voeg me dan toe aan msn: feelthesnow@hotmail.com

liefs M
__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 18:14
Verwijderd
Hej,

Ze is gelukkig al een heel stuk beter dan in het begin (vooral vorig jaar was ze zwaar depressief met zelfmoordneigingen) maar ik begin eigenlijk nu pas de omvang van haar problemen te begrijpen: ze heeft echt alles.
Probleem is dat ik het zelf niet echt begrijp omdat ik er zelf niet echt last van heb: ik ben redelijk happy en dergelijke...

Maar goed, daarom vraag ik jullie dus ook om raad.



Krummeltje
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 18:17
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:
Hej,

Ze is gelukkig al een heel stuk beter dan in het begin (vooral vorig jaar was ze zwaar depressief met zelfmoordneigingen) maar ik begin eigenlijk nu pas de omvang van haar problemen te begrijpen: ze heeft echt alles.
Probleem is dat ik het zelf niet echt begrijp omdat ik er zelf niet echt last van heb: ik ben redelijk happy en dergelijke...

Maar goed, daarom vraag ik jullie dus ook om raad.



Krummeltje
Ja, dat snap ik. Maar daarom zeg ik ook, dat het belangrijk is dat ze hier niet alleen mee blijft zitten en dat jij niet tevergeefs moet handelen, want ze is gebaat bij meer hulp dan alleen een luisterend oor. Ookal klinkt dat lullig.
heb je wat aan mijn adviezen of vind je het maar niks?
__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 18:19
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Wow, ben het helemaal met Snow White
eens eigenlijk..
Idd, praat met haar, wees lief,
zo steun je haar het beste..
Mja, ze heeft wel hulp nodig,
hulp die jij niet kan bieden denk ik..
Jij kan niet zorgen dat ze niet meer
snijd, alleen zij zelf kan dat doen..
Kweenie, k zit eigenlijk
alleen maar Snow White te herhalen..
Maar zorg er wel voor
dat jij je niet laat meeslepen
met haar problemen,
blijf happy, probeer dat vol te houden..
Ik ben nog steeds van mening
dat je een situatie pas echt kan begrijpen
als je het hebt meegemaakt,
maar als je iig haar laat weten
dat je er voor haar bent,
dat je haar wilt steunen, kom je al vrij ver.
Overtuig haar dat ze hulp nodig heeft,
dat ze alleen maar dieper weg kan zakken
als ze wegloopt ervoor..
Heel veel suc6 ermee
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekbespreking "La vie à reculons"
designerfox
5 18-04-2007 14:57
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 21:32
Liefde & Relatie hoe moet ik het aanpakken ??? hulp gevraagd
casual dreamer
12 30-05-2005 22:58
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Iederwijs
Jochem12
102 14-04-2005 12:31
Liefde & Relatie contact leggen met een leuke meid
Dotcom
13 05-03-2002 17:14
Liefde & Relatie What should I do
mysteryyy
22 15-02-2002 17:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.