Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2002, 10:13
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
?!?! Waarom zou het niet eventueel samenkunnen?
Enneh, waarom kan het wel voor Marokkanen een dag later gehouden worden, maar niet voor Turken?
?!

------------------------
Basisscholen verschuiven Sinterklaas voor suikerfeest

Uitgegeven: 4 december 2002 08:29
Laatst gewijzigd: 4 december 2002 08:33
AMSTERDAM - Een kwart van de basisscholen in de randstad viert het Sinterklaas niet op 5 december, omdat het islamitische suikerfeest dit jaar ook op die dag valt. Dit blijkt uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad.

De krant verrichtte haar onderzoek op 120 basisscholen in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. De meeste scholen die het Sinterklaasfeest verplaatsen, vieren de verjaardag van de goedheiligman een dag voor of een dag na 5 december.

Het suikerfeest is de afsluiting van de islamitische vastenmaand Ramadan. Voor Marokkanen kan die afsluiting overigens nog een dag later plaats vinden. Dit is afhankelijk van de dag waarop de nieuwe maan zich toont.
Advertentie
Oud 04-12-2002, 10:15
*Burning water*
*Burning water* is offline
Dat moeten die basisscholen zelf weten. Als ze Sinterklaas een dag later vieren, vind ik dat beter dan wanneer er helemaal geen aandacht aan wordt besteed. Op deze manier krijgen die buitenlandse kinderen toch nog een beetje mee van Sinterklaas en daarmee van de Nederlandse gewoonten.
Oud 04-12-2002, 10:22
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
De moslims in Nederland mogen van mij best op 5 december suikerfeest houden. Ik vind echter uit principe niet dat wij, als Nederlanders, ons aan een minderheid moeten aanpassen en daarom sinterklaas maar moeten verschuiven. Dan vieren die Islamitische kinderen maar een keer een jaar geen sinterklaas, dat is toch ook niet zo erg?
Oud 04-12-2002, 10:50
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Volgens mij als je de twee samenvoegt krijg je een fantastisch sinterklaas/suikerfeest dat een kind nooit zal vergeten

NOG meer snoepgoed!
Oud 04-12-2002, 11:09
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Wel aardig van de goede Sint dat hij een dagje eerder kon
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 04-12-2002, 11:33
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Ik zie niet in wat moslims met een Christelijk feest zoals Sinterklaas moeten?
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Oud 04-12-2002, 12:02
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
het is weer de omgekeerde wereld; niks verbaast me meer in dit land. als morgen de Islamitische Republiek der Nederlanden wordt uitgeroepen bekeer ik me lachend tot de Islam
Oud 04-12-2002, 12:09
nps
Avatar van nps
nps is offline
Citaat:
BARON schreef:
het is weer de omgekeerde wereld; niks verbaast me meer in dit land. als morgen de Islamitische Republiek der Nederlanden wordt uitgeroepen bekeer ik me lachend tot de Islam
Je kan natuurlijk ook overdrijven. En tsja ach, als die basisscholen dat zo willen, wie ben jij dan om het te verbieden?

Ik vind het niet zo'n probleem eerlijk gezegd.
__________________
__________________
Oud 04-12-2002, 12:13
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:
Je kan natuurlijk ook overdrijven. En tsja ach, als die basisscholen dat zo willen, wie ben jij dan om het te verbieden?

Ik vind het niet zo'n probleem eerlijk gezegd.
ik ook niet, want ik ben een opportunist. ik weet welke groep over de wereld gaat heersen in de toekomst en sluit me op tijd bij hun aan!
Oud 04-12-2002, 12:15
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
BARON schreef:
ik ook niet, want ik ben een opportunist. ik weet welke groep over de wereld gaat heersen in de toekomst en sluit me op tijd bij hun aan!
de lpf zeker lol
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 04-12-2002, 12:17
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Joostje schreef:
de lpf zeker lol
nee de islam
Oud 04-12-2002, 12:45
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
denk dat het vooral de islamitische basisscholen zijn die het verplaatsen omdat op 5 december ook het einde van de vastenmaand valt
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 04-12-2002, 13:02
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
BARON schreef:
nee de islam
ow, de islam

de islamitische wereld, die een geweldige economische groei kent
de islamitische wereld, waarvan de invloedssfeer zo geweldig toeneemt
de islamitische wereld, die zo ongelovelijk groot is
de islamitische wereld, die een geweldige technische voorsprong kent
de islamitische wereld, waarvan de bevolking zo snel toeneemt

Nee, als ik jou was zou ik maar chinees worden.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 04-12-2002, 13:08
PimpDude86
Avatar van PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
Joostje schreef:


de islamitische wereld
is dat een andere planeet ofzo
__________________
Better a witty fool than a foolish wit.../Ik ben noch pimp, noch dude...en uuh ook geen 16, of 86 ofzo...
Oud 04-12-2002, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Cleopatraan schreef:
De moslims in Nederland mogen van mij best op 5 december suikerfeest houden. Ik vind echter uit principe niet dat wij, als Nederlanders, ons aan een minderheid moeten aanpassen en daarom sinterklaas maar moeten verschuiven. Dan vieren die Islamitische kinderen maar een keer een jaar geen sinterklaas, dat is toch ook niet zo erg?
Ben ik het wel mee eens. Sinterklaas verschuiven zou betekenen dat Nederland zich aan moet passen aan de mensen die in Nederland zijn komen wonen. Het omgekeerde lijkt me juist de bedoeling.
Verder: waarom kan die niet op één dag? Krijg je eerst op school pepernoten en vier je het feest daarna thuis en als je geluk hebt krijg je 's avonds ook nog eens kado's van sinterklaas. Ja, ik noem maar wat, maar ik zie het probleem er niet van in. Bovendien is Sinterklaas 6 december het land al uit .
Oud 04-12-2002, 13:37
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Joostje schreef:
ow, de islam

de islamitische wereld, die een geweldige economische groei kent
de islamitische wereld, waarvan de invloedssfeer zo geweldig toeneemt
de islamitische wereld, die zo ongelovelijk groot is
de islamitische wereld, die een geweldige technische voorsprong kent
de islamitische wereld, waarvan de bevolking zo snel toeneemt

Nee, als ik jou was zou ik maar chinees worden.
je spreekt jezelf weer lekker tegen, Joostje. In een andere topic prijs je ze werkelijk de hemel in en nu geef je plotseling zelf toe dat het Westen superieur is! (ik ga er van uit dat je weer sarcastisch bent op jouw manier)

Wat je hier trouwens zegt is helaas nog waar ook, behalve dan van die technologische en economische voorsprong. Daar hebben ze echter wat op gevonden en dat heet infiltratie. Door hier gewoon de boel over te nemen, wat al aardig begint te lukken, halen ze ons eenvoudig in. Jammer genoeg ziet bijna niemand dat, maar gelukkig ik wel. Inmiddels heb ik ontdekt dat mijn waarschuwingen toch aan dovemansoren zijn gericht, dus ik maak me er echt niet druk meer om. Ik denk dat ik mezelf maar op tijd tot de Islam bekeer!! Dan kan ik nog lachen als ze jouw met geweld gaan bekeren
Oud 04-12-2002, 13:40
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Als je nou Amsterdam neemt, er wonen hier veel marokkaanse en turkse kinderen, op de basisscholen wordt veel aan sinterklaas gedaan, die marokkaanse en turkse kinderen doen leuk mee met het knutselen e.d.
Nou is het zo dat hun feest op 5 december valt, waardoor er veel kinderen anfwezig zouden zijn en sinterklaas missen en dat terwijl de meeste er naar uit kijken.

En om de vraag te beantwoorden waarom marokkanen en turken het alle 2 op een andere dag vieren heeft te maken met de stand van de maan (ik weet ook verder niet precies hoe dat zit).
Als de maan een bepaalde stand heeft bereikt dan is het het einde van de rammadan.

Voor de mensen die denken "wat weet je toch veel"
ik ben geen moslim maar ik ga wel veel met ze om.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Oud 04-12-2002, 14:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Bovendien is Sinterklaas 6 december het land al uit .
Hm,.. daar zeg je wat. Ik meen me nog een discussie van zo'n 10 jaar terug te herinneren waarin werd gezegd wanneer Sinterklaas nu jarig was of niet.
(hij is overigens niet jarig, maar het is zijn sterftedag) De een meende dat het 5 December was, de ander dat het 6 December was.

Dat wetende maakt het natuurlijk niet uit wanneer je Sinterklaas viert 5 of 6 December.
Ads door Google
Oud 04-12-2002, 14:22
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:

En om de vraag te beantwoorden waarom marokkanen en turken het alle 2 op een andere dag vieren heeft te maken met de stand van de maan (ik weet ook verder niet precies hoe dat zit).
Als de maan een bepaalde stand heeft bereikt dan is het het einde van de rammadan.
Ja, dat las ik inderdaad. Maar hoe het precies is?!?!
Oud 04-12-2002, 14:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef:
je spreekt jezelf weer lekker tegen, Joostje. In een andere topic prijs je ze werkelijk de hemel in en nu geef je plotseling zelf toe dat het Westen superieur is! (ik ga er van uit dat je weer sarcastisch bent op jouw manier)
Nee, hij zegt dat China superieur is
Oud 04-12-2002, 14:49
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Hm,.. daar zeg je wat. Ik meen me nog een discussie van zo'n 10 jaar terug te herinneren waarin werd gezegd wanneer Sinterklaas nu jarig was of niet.
(hij is overigens niet jarig, maar het is zijn sterftedag) De een meende dat het 5 December was, de ander dat het 6 December was.

Dat wetende maakt het natuurlijk niet uit wanneer je Sinterklaas viert 5 of 6 December.
Ok, hij is 6 december jarig geloof ik, maar 5 december is de pakjesavond dus dan wordt het gevierd, want 6 december is in de naamkalenders Sint Nicolaas (heb er een op de plee hangen namelijk )

en om je 2e vraag te beantwoorden
De maan moet geloof ik precies op dezelfde stand staan als dat ze begonnen zijn (want dat is precies een MAANd )
maar dat verschilt omdat turkije en marokko toch wel een stuk van elkaar af liggen.
Ik denk dat het zo ongeveer is (weet het alleen niet zeker )
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Oud 04-12-2002, 15:40
Imir
Imir is offline
Ik vind het juist een heel goed idee. Als er nu met de Nederlandse kinderen ook nog aandacht aan het suikerfeest wordt besteed is iedereen blij. Maar ik ben überhaubt blij dat er aandacht aan Islamistische kinderen besteed wordt. Op mijn oude school (met veel Islamitische leerlingen) was er vorig jaar (TIJDENS) de Ramadan een verplichte kerstbrunch. Konden moslims lekker gaan zitten kijken hoe anderen aten, leuk...
Het kan trouwens veel erger, op Australische scholen met Islamitische leerlingen mocht de Kerstman (maar dan hebben we het ook over iemand ) niet langskomen. Maar Kerst is ook wel iets Christelijker dan Sinterklaas...
Oud 04-12-2002, 17:17
scara
scara is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ok, hij is 6 december jarig geloof ik, maar 5 december is de pakjesavond dus dan wordt het gevierd, want 6 december is in de naamkalenders Sint Nicolaas (heb er een op de plee hangen namelijk )

in nederland wordt het de 5e december gevierd
maar in belgie wordt het de 6e december gevierd !
__________________
[ krababelaskovitschka]
Oud 04-12-2002, 18:44
NN
NN is offline
(Dit was onlang ook in Buitenhof.)

Ik vind het heel redelijk dat scholen waar de meerheid van de leerlingen allochtoon is zich met het Nederlandse feest Sinterklaas aanpast aan het Islamitische suikerfeest. Minderheden moeten zich immers al het hele jaar aanpassen aan alle christelijke feestdagen als kerst, pasen, etc.. Mogen zij dat ook één keertje hun feest op hun dag vieren? Als ze Sinterklaas wel op de vijfde laten komen moeten de kinderen één van beide feesten missen en dat is jammer voor hen.

Het idee om beide feesten te combineren vind ik wel aardig. Dat komt de integratie en het respect voor elkaar vast ten goede.
Oud 04-12-2002, 19:18
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
sinterklaas neemt de kados mee en laat de snoeppieten achter in spanje
de islamitische kinderen nemen het snoep mee
iedereen happy

ik zeg maar: als je je best maar doet kan je ieder klein rot mugje een olifant maken
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Advertentie
Oud 04-12-2002, 19:18
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik vind dat immigranten moeten integreren. In dit geval vind ik dat Sinterklaas en het suikerfeest tegelijk gevierd moeten worden.
Oud 04-12-2002, 19:19
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef:
Als je nou Amsterdam neemt, er wonen hier veel marokkaanse en turkse kinderen, op de basisscholen wordt veel aan sinterklaas gedaan, die marokkaanse en turkse kinderen doen leuk mee met het knutselen e.d.
Nou is het zo dat hun feest op 5 december valt, waardoor er veel kinderen anfwezig zouden zijn en sinterklaas missen en dat terwijl de meeste er naar uit kijken
Helemaal waar, die kinderen moeten er niet de dupe van worden. Het is nou eenmaal zo en wat maakt het uit om het op school es een keer 1 dag eerder te vieren, je gaat er niet dood aan hoor. Het heeft niets met omgekeerde wereld oid te maken, het gaat om het plezier van de kinderen. Maar ja, omdat het geloof erbij wordt gesleept wordt daar niet aan gedacht. Ennem, tis trouwens een GOEDheiligman, hij kan niet anders, het ligt in zijn aard ALLE kinderen een plezier te doen.

Citaat:
Unexplained schreef:
Ik zie niet in wat moslims met een Christelijk feest zoals Sinterklaas moeten?
Dan zie ik ook niet in wat kinderen die niet gelovig zijn opgevoed ermee te maken hebben. Onzin, het is gewoon een Nederlandse traditie.

Citaat:
NN schreef:
Het idee om beide feesten te combineren vind ik wel aardig. Dat komt de integratie en het respect voor elkaar vast ten goede.
Dat vind ik nou overintegratie. En hoe zou je die feesten in hemelsnaam willen combineren? Volgend jaar is dit probleem niet meer, dus ik zie niet in waarom het nu gecombineerd zou moeten worden.
Oud 04-12-2002, 19:57
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik vind het eerlijk gezegd een logische stap. Moslimkinderen zijn normaalgesproken met het suikerfeest vrij, logisch, "christenen" zijn ook vrij met kerstmis. Als er veel kinderen afwezig zijn is het toch vrij simpel om even een dag te verplaatsen? En wat maakt het nou helemaal uit of de sint 4 of 5 december langskomt? Er worden nu toch ook op allerlei plaatsen sinterklazen gesignaleerd?
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Oud 05-12-2002, 08:29
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd een logische stap. Moslimkinderen zijn normaalgesproken met het suikerfeest vrij, logisch, "christenen" zijn ook vrij met kerstmis. Als er veel kinderen afwezig zijn is het toch vrij simpel om even een dag te verplaatsen? En wat maakt het nou helemaal uit of de sint 4 of 5 december langskomt? Er worden nu toch ook op allerlei plaatsen sinterklazen gesignaleerd?
sinds wanneer gaan moslimkinderen naar school met kerstmis??
Oud 05-12-2002, 10:17
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
BARON schreef:
je spreekt jezelf weer lekker tegen, Joostje. In een andere topic prijs je ze werkelijk de hemel in en nu geef je plotseling zelf toe dat het Westen superieur is! (ik ga er van uit dat je weer sarcastisch bent op jouw manier)

Westerse wereld heeft een grote technische en materiele voorsprong, ja. Als je dat als maatstaf voorsuperioriteit wilt nemen.

Wat je hier trouwens zegt is helaas nog waar ook, behalve dan van die technologische en economische voorsprong. Daar hebben ze echter wat op gevonden en dat heet infiltratie. Door hier gewoon de boel over te nemen, wat al aardig begint te lukken, halen ze ons eenvoudig in. Jammer genoeg ziet bijna niemand dat, maar gelukkig ik wel. Inmiddels heb ik ontdekt dat mijn waarschuwingen toch aan dovemansoren zijn gericht, dus ik maak me er echt niet druk meer om. Ik denk dat ik mezelf maar op tijd tot de Islam bekeer!! Dan kan ik nog lachen als ze jouw met geweld gaan bekeren
China groeit sneller qua economie, invloedsfeer, bevolking, technologie.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 05-12-2002, 10:46
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
BARON schreef:
sinds wanneer gaan moslimkinderen naar school met kerstmis??
Volgens mij valt dat altijd in de kerstvakantie, dus ik zie weinig reden om hen dan naar school te sturen wel?

Waar ik voor zou willen pleiten is een beperkt aantal dagen dat vrij genomen mag worden door alle scholieren. Het grootste aantal hiervan gaat op aan vakanties, en de rest mag onafhankelijk van de religie zelf worden ingedeeld.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Oud 05-12-2002, 10:52
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
BARON schreef:
Wat je hier trouwens zegt is helaas nog waar ook, behalve dan van die technologische en economische voorsprong. Daar hebben ze echter wat op gevonden en dat heet infiltratie. Door hier gewoon de boel over te nemen, wat al aardig begint te lukken, halen ze ons eenvoudig in. Jammer genoeg ziet bijna niemand dat, maar gelukkig ik wel. Inmiddels heb ik ontdekt dat mijn waarschuwingen toch aan dovemansoren zijn gericht, dus ik maak me er echt niet druk meer om. Ik denk dat ik mezelf maar op tijd tot de Islam bekeer!! Dan kan ik nog lachen als ze jouw met geweld gaan bekeren
Dus je gaat je bekeren tot en godsdienst waar je zelf niet eens achter staat? Ik merk namelijk niet dat je het eens bent met islamitische denkbeelden... Dan zit je jezelf toch te verloochenen joh!

Citaat:
Unexplained schreef:
Ik zie niet in wat moslims met een Christelijk feest zoals Sinterklaas moeten?
Sinds wanneer is Sinterklaas een christelijk feest? Het heeft niets met christendom te maken hoor, 't is gewoon een onderdeel van de Nederlandse cultuur. En het kan helemaal geen kwaad als buitenlanders daar kennis mee maken als ze hier wonen, toch?
Oud 05-12-2002, 11:41
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Milk schreef:
Dan zie ik ook niet in wat kinderen die niet gelovig zijn opgevoed ermee te maken hebben. Onzin, het is gewoon een Nederlandse traditie.
Je zegt het goed: een Nederlandse traditie. Dus geen Marokkaanse. Daarom vind ik het onzinnig dat die kinderen eraan mee moeten doen.
Citaat:
*Burning water* schreef:
Sinds wanneer is Sinterklaas een christelijk feest? Het heeft niets met christendom te maken hoor, 't is gewoon een onderdeel van de Nederlandse cultuur. En het kan helemaal geen kwaad als buitenlanders daar kennis mee maken als ze hier wonen, toch?
Het is evident dat het Sinterklaasfeest een Nederlandse traditie is vanuit Christelijk oogpunt ontstaan.
Natuurlijk kan het geen kwaad als moslims hun cultuur willen verrijken met de Nederlandse tradities, maar om daardoor de Nederlandse tradities te verschuiven? Laat hen het suikerfeest maar een dag opschuiven! We leven hier in Nederland, niet in een moslimland.

En nee, ik ben geen rascist (je moet je tegenwoordig indekken bij dit soort uitlatingen), mijn vriendin heeft een niet-blanke achtergrond, maar ik vind wel dat immigranten zich aan moeten passen en niet de heersende cultuur.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen

Laatst gewijzigd op 05-12-2002 om 11:43.
Oud 05-12-2002, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
Je zegt het goed: een Nederlandse traditie. Dus geen Marokkaanse. Daarom vind ik het onzinnig dat die kinderen eraan mee moeten doen.

Het is evident dat het Sinterklaasfeest een Nederlandse traditie is vanuit Christelijk oogpunt ontstaan.
Natuurlijk kan het geen kwaad als moslims hun cultuur willen verrijken met de Nederlandse tradities, maar om daardoor de Nederlandse tradities te verschuiven? Laat hen het suikerfeest maar een dag opschuiven! We leven hier in Nederland, niet in een moslimland.

En nee, ik ben geen rascist (je moet je tegenwoordig indekken bij dit soort uitlatingen), mijn vriendin heeft een niet-blanke achtergrond, maar ik vind wel dat immigranten zich aan moeten passen en niet de heersende cultuur.


in Amerika gaar mn ook niet zeiken over kerstman, haloween of thanksgiving. iedereen met een andere(buitenlandse) achtergrond houdt dat daar binnenshuis, en zo hoort het. dus geen petten op school betekent ook geen hoofddoekjes. en ramadan of niet, het is hier Nederland dus 5 december sinterklaas.
Oud 05-12-2002, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
Je zegt het goed: een Nederlandse traditie. Dus geen Marokkaanse. Daarom vind ik het onzinnig dat die kinderen eraan mee moeten doen.
Dat slaat gewoon nergens op. Nu zit iedereen te miepen over het integreren, doen ze het eindelijk eens door aan een Nederlandse traditie mee te doen, is het nog niet goed. Die kinderen beleven er veel plezier aan op school, dus waarom zou je ze dat afpakken? Thuis vieren ze het toch niet, dus dan heb je deels je zin.

Citaat:
Unexplained schreef:
Het is evident dat het Sinterklaasfeest een Nederlandse traditie is vanuit Christelijk oogpunt ontstaan.
Natuurlijk kan het geen kwaad als moslims hun cultuur willen verrijken met de Nederlandse tradities, maar om daardoor de Nederlandse tradities te verschuiven? Laat hen het suikerfeest maar een dag opschuiven! We leven hier in Nederland, niet in een moslimland.

En nee, ik ben geen rascist (je moet je tegenwoordig indekken bij dit soort uitlatingen), mijn vriendin heeft een niet-blanke achtergrond, maar ik vind wel dat immigranten zich aan moeten passen en niet de heersende cultuur.
Sjongejonge, tis echt een ramp hoor, dat het 1 dag opschuift
Maar als immigranten zich aan moeten passen he, wat moeten de hier geboren Turkse en Marokkaanse en Surinaamse (etc.) kinderen dan? Tis gewoon gezeik weer, het wordt verschoven zodat alle kinderen mee kunnen doen, volgend jaar hoeft dat niet dus laten we erover ophouden, de Sint vetrekt toch morgen weer.
Oud 05-12-2002, 12:38
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Nou is het zo dat hun feest op 5 december valt, waardoor er veel kinderen anfwezig zouden zijn en sinterklaas missen en dat terwijl de meeste er naar uit kijken.
Dus als ik het goed begrijp wordt Sinterklaas verschoven zodat de moslim kinderen vandaag lekker kunnen spijbelen, zonder Sinterklaas te missen. Briljant land Nederland, wetsovertreders een cadeautje geven
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje

Laatst gewijzigd op 05-12-2002 om 12:50.
Ads door Google
Oud 05-12-2002, 12:46
Escapism
Avatar van Escapism
Escapism is offline
uiteindelijk is dit juist een vorm van integratie, het geeft aan dat die moslimse kinderen mee gaan in een stukje NL-se cultuur, goed tog?
__________________
He thought the diaries of Anne Frank were "an Adrian Mole sort of thing"
Oud 05-12-2002, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Escapism schreef:
uiteindelijk is dit juist een vorm van integratie, het geeft aan dat die moslimse kinderen mee gaan in een stukje NL-se cultuur, goed tog?
Voor sommige mensen is het nooit goed.
Oud 05-12-2002, 13:19
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Milk schreef:
Dat slaat gewoon nergens op. Nu zit iedereen te miepen over het integreren, doen ze het eindelijk eens door aan een Nederlandse traditie mee te doen, is het nog niet goed. Die kinderen beleven er veel plezier aan op school, dus waarom zou je ze dat afpakken? Thuis vieren ze het toch niet, dus dan heb je deels je zin.
Omdat het traditie is dat het op 5 december is. Dit is geen intergreren maar de Islam opdringen aan de Nederlandse cultuur.
Wat mij betreft hoeven ze niet mee te doen aan Sinterklaas. Het is hun eigen keuze of ze mee willen doen aan Sinterklaas of aan het suikerfeest. Daar hoeven de andere kinderen, en de traditie, niet de dupe van te worden.
Citaat:
Sjongejonge, tis echt een ramp hoor, dat het 1 dag opschuift
Waarom schuift dat suikerfeest dan niet één dag op, als het geen ramp is?
Citaat:
Maar als immigranten zich aan moeten passen he, wat moeten de hier geboren Turkse en Marokkaanse en Surinaamse (etc.) kinderen dan?
Punt blijft dat de kinderen van immigranten wél de cultuur, normen en waarden overnemen van hun ouders. En die conflicteren soms met de heersende cultuur. Of dat nu officieel immigrant of Nederlander heet maakt geen bal uit.
Citaat:
Tis gewoon gezeik weer, het wordt verschoven zodat alle kinderen mee kunnen doen, volgend jaar hoeft dat niet dus laten we erover ophouden, de Sint vetrekt toch morgen weer.
Nee, het is geen gezeik, en het gaat ook niet alleen om de sinterklaasvierig. Het gaat om het principe dat een oeroude Nederlandse traditie moet wijken voor een feest dat haar oorsprong vindt in een niet-Nederlandse cultuur.
Principieel ben ik het absoluut niet hiermee eens, dit kan wel eens precedentwerking hebben. Tja, ach, het is dan wel Nederlandse traditie dat we geen mensen stenigen of handen afhakken, maar vanuit de andere cultuur wel - dus laten we de Nederlandse traditie om dat niet te doen maar even wijken voor deze ene keer.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Oud 05-12-2002, 13:21
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Dus als ik het goed begrijp wordt Sinterklaas verschoven zodat de moslim kinderen vandaag lekker kunnen spijbelen, zonder Sinterklaas te missen. Briljant land Nederland, wetsovertreders een cadeautje geven
Volgens mij is het toch echt geen overtreding van de wet hoor, om vrij te vragen op een religieuze feestdag

Nogmaals, ik vind zoals het nu gaat niet ideaal, maar vind het absoluut logisch zoals het is gegaan op sommige scholen
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Oud 05-12-2002, 13:25
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Omdat het traditie is dat het op 5 december is. Dit is geen intergreren maar de Islam opdringen aan de Nederlandse cultuur.
Wat mij betreft hoeven ze niet mee te doen aan Sinterklaas. Het is hun eigen keuze of ze mee willen doen aan Sinterklaas of aan het suikerfeest. Daar hoeven de andere kinderen, en de traditie, niet de dupe van te worden.
De traditie schrijft echt niet voor dat sinterklaas op school op 5 december langs komt. Dit is vaak genoeg al onmogelijk omdat de 5e in het weekend valt. Pakjesavond hoeft voor al die kinderen ook heus niet meteen de 4e.

Citaat:
Unexplained schreef:
Waarom schuift dat suikerfeest dan niet één dag op, als het geen ramp is?
Suikerfeest is op de meeste scholen iets wat thuis gevierd word, en NIET op school. Het is niet de een die wijkt voor de ander, het is een pragmatische oplossing van veel docenten.

Citaat:
Unexplained schreef:
Nee, het is geen gezeik, en het gaat ook niet alleen om de sinterklaasvierig. Het gaat om het principe dat een oeroude Nederlandse traditie moet wijken voor een feest dat haar oorsprong vindt in een niet-Nederlandse cultuur.
Principieel ben ik het absoluut niet hiermee eens, dit kan wel eens precedentwerking hebben. Tja, ach, het is dan wel Nederlandse traditie dat we geen mensen stenigen of handen afhakken, maar vanuit de andere cultuur wel - dus laten we de Nederlandse traditie om dat niet te doen maar even wijken voor deze ene keer.
Scheve vergelijking. Er word nergens gezegd dat we iets over zouden moeten nemen.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Oud 05-12-2002, 13:26
PimpDude86
Avatar van PimpDude86
PimpDude86 is offline
HET IS OOK NOOIT GOED

Wat lopen die zogenaamde pro-integratie-drammers nou ineens weer allemaal te zeuren???
Dit was toch zo'n lekkere inburgeractie om de buitenlandertjes bij het nederlandse sinterklaas feest te betrekken, dus wat is nu weer het probleem?
__________________
Better a witty fool than a foolish wit.../Ik ben noch pimp, noch dude...en uuh ook geen 16, of 86 ofzo...
Oud 05-12-2002, 14:37
Youssef
Avatar van Youssef
Youssef is offline
Dat het Turkse en Marokkaanse feest gescheiden kunnen worden gehouden ligt aan het feit dat de Turken af gaan op een wetenschappelijke berekening en dus niet zullen kijken of de maan ook daadwerkelijk nieuw is geworden. De Marokkanen (en daarbij ook vaak de rest van de Arabische wereld) bekijken de maan met de telescoop waarna ze melden of het wel of geen feest is.

Wordt de maan niet gezien dan is het geen feest en wordt er nog een dag gevast. Daarna is het echter wel feest omdat een maanmaand logischerwijs niet meer dan 30 dagen kan hebben en er dus geen maanschouwing meer plaats hoeft te vinden.
Oud 05-12-2002, 14:43
Verwijderd
STom dat ze het niet tegelijkertijd doen...
Oud 05-12-2002, 14:52
Youssef
Avatar van Youssef
Youssef is offline
Citaat:
perseus schreef:
STom dat ze het niet tegelijkertijd doen...
Zal vast door Attaturk komen, volgens de islam moet men het vasten beginnen wanneer de nieuwe maan gezien wordt en hetzelfde met het suikerfeest. Het kan dus wel degelijk tegelijk gevierd worden als de berekeningen kloppen...
Oud 05-12-2002, 15:56
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Youssef schreef:
Zal vast door Attaturk komen, volgens de islam moet men het vasten beginnen wanneer de nieuwe maan gezien wordt en hetzelfde met het suikerfeest. Het kan dus wel degelijk tegelijk gevierd worden als de berekeningen kloppen...
Het is Ataturk, met 1 T

Enne perseus, het is helemaal niet stom, misschien wel een beetje raar, maar zo een ding waar ze bij t wetenschappelijk onderzoek mee werken kan de nieuwe maan beter bepalen dan een mensenoog.
Dus als de rest vd arabische wereld nou ook met wetenschappelijk gedoe ging werken dan viert iedereen t op dezelfde dag.
Oud 05-12-2002, 16:00
Atje85
Atje85 is offline
Ik vind dat het Sinterklaasfeest dit jaar gewoon niet opgeschoven moest worden.
Ik weet niet hoe het bij andere bevolkingsgroepen zit, maar bij de Turken duurt het suikerfeest 4 dagen.
En aangezien het vieren van sinterklaas door allochtone leerlingen een goede vorm van integratie is, moet t gewoon door allen gevierd kunnen worden, maar hiervoor hoefde je de dag van het sinterklaasfeest niet te veranderen, aangezien het suikerfeest meerdere dagen duurt.
Dus gewoon donderdag 5 december sinterklaas en de vrijdag gewoon vrij aan islamitische leerlingen zodat die ook hun feest kunnen vieren. Bovendien sluit dit jaar -heel toevallig en mooi- de 2e dag vh suikerfeest, de vrijdag mooi aan op t weekend, dus t zou mij gezien dit allemaal veel beter lijken om gewoon 5dec sinterklaas te vieren met zn allen en 6dec suikerfeest voor islamitische leerlingen.

Wat vind je ervan?
Oud 05-12-2002, 16:03
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Volgens mij is het toch echt geen overtreding van de wet hoor, om vrij te vragen op een religieuze feestdag
En hoeveel ouders denk je dat er nu werkelijk vrijstelling van de leerplicht aanvragen bij de schoolleiding ? Dat zullen een heleboel ouders niet doen. Komt het dus gewoon neer op ontduiking van de leerplicht. In dat geval gelijk de onderwijsinspectie erop af, en een fijne boete aansmeren.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Oud 05-12-2002, 16:25
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Sinterklaas is een traditioneel familiefeest dat door velen niet op 5 december gevierd wordt maar op een vrijdag of zaterdag vanwege werk etc etc. Het Sinterklaasfeest leent zich naar mijn mening daardoor makkelijker om te verschuiven. Hij is 4 december toch ook nog in het land?

Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen hierover lopen te zeiken. Als scholen er geen problemen mee hebben om het een dag op te schuiven, waarom niet?
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Oud 05-12-2002, 16:26
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Volgens mij is het toch echt geen overtreding van de wet hoor, om vrij te vragen op een religieuze feestdag
Dus ik zou onder het mom van mijn eigen verzonnen religie vrij mogen vragen wanneer ik dat wil?
Is dat de vrijheid van godsdient niet iets tever doorgeschoten?

De overheid heeft de taak op zich genomen om kinderen een goede educatie te geven. Als iedereen op elk moment maar zou kunnen verzuimen, lopen ze belangrijke lesstof mis, wat alleen maar debet kan zijn aan de educatie.
Citaat:
De traditie schrijft echt niet voor dat sinterklaas op school op 5 december langs komt. Dit is vaak genoeg al onmogelijk omdat de 5e in het weekend valt.
Ongeveer een kans van 2/7e. Dus 71,4% van de tijd is het wél mogelijk om het zo te doen. En, zou het niet zo moeten zijn dat we juist doordat het niet altijd kan, er op de momenten dat het wel kan ons aan de traditie vasthouden?
Zoals gezegd vind ik de sinterklaasviering ansich niet zo relevant, maar wel de precedentwerking dat dit mogelijk opent.
Citaat:
Suikerfeest is op de meeste scholen iets wat thuis gevierd word, en NIET op school. Het is niet de een die wijkt voor de ander, het is een pragmatische oplossing van veel docenten.
Sinterklaas is ook iets dat voornaamlijk thuis gevierd wordt.
En het suikerfeest verplaatsen zou ook een pragmatische oplossing zijn - niet alleen voor scholen maar voor iedereen.
Citaat:
Scheve vergelijking. Er word nergens gezegd dat we iets over zouden moeten nemen.
Moeten? Nee. Maar het wordt wel behoorlijk opgedrongen op deze manier en ik vind dat geen prettige gedachte.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.