Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2002, 17:40
Smin
Smin is offline
wat is ookalweer het verschil tussen sujet en fabel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2002, 17:51
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
sujet
® persoon ® mens1 ® wezen1
synoniem
= element
--> synoniemenboek

su´jet [syZet]
het sujet; de sujetten

1 onguur individu
voorbeeld
+ bijvoeglijk naamwoord
een gemeen sujet
2 persoon of zaak waarmee men zich bezighoudt, waarvan men gebruik maakt enzovoort
3 <taalkunde; literatuur> geheel van gebeurtenissen en motieven in de volgorde zoals het verhaal die aan de lezer presenteert
--> woordenboek

fa·bel
de fabel; de fabels/fabelen

1 korte moraliserende vertelling met dieren of dingen als handelende personen
voorbeeld
+ zelfstandig naamwoord
iets naar het rijk der fabelen verwijzen
er niets van geloven
het logenstraffen
2 <literatuur> samenvatting in chronologische volgorde van de handeling of inhoud van een werk
voorbeeld
+ zelfstandig naamwoord
de fabel van een toneelstuk
--> woordenboek

fabel1
® verhaal

fabel2
synoniem
= verzinsel 4
= bedenksel
= fabeltje
= fictie
= verdichting <literatuur>
= verdichtsel <literatuur>
--> synoniemenboek
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 18:01
Smin
Smin is offline
dankje, maar ik bedoelde eigenlijk gewoon de begrippen als bij nederlands. Ik weet het nou wel: sujet is de volgorde zoals in het boek, de fabel is de chronologische volgorde.

groeten
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 18:05
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Smin schreef:
dankje, maar ik bedoelde eigenlijk gewoon de begrippen als bij nederlands. Ik weet het nou wel: sujet is de volgorde zoals in het boek, de fabel is de chronologische volgorde.

groeten
fabel chronologisch?
Chronologisch is toch op tijdsvolgorde van de gebeurtenis?
:\ mja, dat dacht ik dus..
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Betamethason schreef:
fabel chronologisch?
Chronologisch is toch op tijdsvolgorde van de gebeurtenis?
:\ mja, dat dacht ik dus..
Ja...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 21:00
Verwijderd
Fabel:
Een kort, gefantaseerd verhaal over dieren, met een moraal. Bekend is bijvoorbeeld de fabel van de vos en de raaf, geschreven door Jean de Lafontaine.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef:
Fabel:
Een kort, gefantaseerd verhaal over dieren, met een moraal. Bekend is bijvoorbeeld de fabel van de vos en de raaf, geschreven door Jean de Lafontaine.
Daar is de topicstarter niet naar op zoek, en eigenlijk is de vraag al beantwoord
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 10:08
Verwijderd
Citaat:
Smin schreef:
dankje, maar ik bedoelde eigenlijk gewoon de begrippen als bij nederlands. Ik weet het nou wel: sujet is de volgorde zoals in het boek, de fabel is de chronologische volgorde.

groeten
Citaat:
perseus schreef:
Daar is de topicstarter niet naar op zoek, en eigenlijk is de vraag al beantwoord
Ik gaf toch gewoon het begrip zoals bij Nederlands? Iets uitgebreider dan 'chronologisch'...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 18:14
anti-andijvie
het gaat niet om een fabeltje met dieren. maar om de beschrijvingen van de begrippen in verband met de literatuur.

Andijvie is raar
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 18:55
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
het gaat niet om een fabeltje met dieren. maar om de beschrijvingen van de begrippen in verband met de literatuur.

Andijvie is raar
Dat moet jij nodig zeggen bij zo'n up...
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 17:08
Pieuw.
Fabel (of story): een reeks logisch-chronologische gebeurtenissen.

Sujet (of plot): feitelijke weergave van de gebeurtenissen in de literaire tekst.
De fabel bevat dus het materiaal (gebeurtenissen, personages, ruimte, tijd) waaruit
door het toepassen van kunstgrepen het sujet kan worden afgeleid.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2012, 12:58
koekjeslover
Citaat:
wat is ookalweer het verschil tussen sujet en fabel?
Als je dan de tekst die je gelezen hebt de gebeurtenissen in hun logisch-chronologische volgorde en samenhang weergeeft, dan noemen we dat de fabel (pf story). De fabel is dus een reeks logisch- chronologische geordende gebeurtenissen. de fabel bevat het materiaal waaruit door het toepassen van kunstgrepen het sujet (of plot) ontstaat:
de feitelijke weergave van de gebeurtenissen in de tekst.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2012, 17:14
Verwijderd
Ik denk dat we alle mogelijke antwoorden wel hebben gehad nu
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 08:21
Niet geregis
Ja hoor wat heb ik hier aan??
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 15:00
Missss-chien
Citaat:
wat is ookalweer het verschil tussen sujet en fabel?
In bijna geen enkel verhaal worden de gebeurtenissen in volstrekt chronologische volgorde verteld.
Men kan onderscheiden: het 'sujet', d.i. het verloop van de gebeurtenissen zoals dat in de roman gegeven is, en de 'fabel': een 'chronologische herordening' van die gebeurtenissen.
Dus als je nu - om een voorbeeld te geven - eens kijkt naar de roman Twee Vrouwen door Harry Mulisch, dan zie je dat het sujet bestaat uit een presenteren van de romanfiguur Laura die zich te Avignon bevindt en alles overdenkt wat haar is overkomen. Maar de fabel is een reconstructie die de lezer kan maken waarbij deze gebeurtenissen aanvangen met een ontmoeting tussen Laura en Sylvia - misschien moet je nog verder terug: naar de jeugdherinneringen van Laura.
Dit komt ongeveer overeen met het Engelse onderscheid in plot en story.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2015, 18:21
TochEvenZeggen
Citaat:
In bijna geen enkel verhaal worden de gebeurtenissen in volstrekt chronologische volgorde verteld.
Men kan onderscheiden: het 'sujet', d.i. het verloop van de gebeurtenissen zoals dat in de roman gegeven is, en de 'fabel': een 'chronologische herordening' van die gebeurtenissen.
Dus als je nu - om een voorbeeld te geven - eens kijkt naar de roman Twee Vrouwen door Harry Mulisch, dan zie je dat het sujet bestaat uit een presenteren van de romanfiguur Laura die zich te Avignon bevindt en alles overdenkt wat haar is overkomen. Maar de fabel is een reconstructie die de lezer kan maken waarbij deze gebeurtenissen aanvangen met een ontmoeting tussen Laura en Sylvia - misschien moet je nog verder terug: naar de jeugdherinneringen van Laura.
Dit komt ongeveer overeen met het Engelse onderscheid in plot en story.
Dat is een goede uitleg, hier in het Nederlands boek Laagland, staat het volgende:

fabel: Chronologisch geordende geschiedenis
Sujet: De volgorde van de gebeurtenissen in een verhaal

Sujet en fabel zijn hetzelfde als de schrijver geen *kunstgrepen toepast.
Sujet en fabel wijken af als de schrijver een andere vertelvolgorde kiest. (dmv flashbacks)

*kunstgrepen: de schrijver heeft ingegrepen in het verhaal, de gebeurtenissen naar zijn hand gezet.
Redenen ervoor:
- verhaal spannender maken
- lezer actiever bij het verhaal betrekken
- nieuwsgierig maken
- de thematiek verduidelijken
Met citaat reageren
Oud 29-01-2015, 18:02
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
Dat is een goede uitleg, hier in het Nederlands boek Laagland, staat het volgende:

fabel: Chronologisch geordende geschiedenis
Sujet: De volgorde van de gebeurtenissen in een verhaal

Sujet en fabel zijn hetzelfde als de schrijver geen *kunstgrepen toepast.
Sujet en fabel wijken af als de schrijver een andere vertelvolgorde kiest. (dmv flashbacks)

*kunstgrepen: de schrijver heeft ingegrepen in het verhaal, de gebeurtenissen naar zijn hand gezet.
Redenen ervoor:
- verhaal spannender maken
- lezer actiever bij het verhaal betrekken
- nieuwsgierig maken
- de thematiek verduidelijken
Goede uitleg!
__________________
Montaigne: ''Que sais-je?''
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Schrappen van verbod op godslastering
niekjuh
112 29-03-2008 20:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.