Oud 06-01-2008, 16:00
sgool
sgool is offline
Ik heb een paar nederlandse zinnen die ik moet ontleden.
Wil iemand mij corrigeren op fouten, want ben nogal zwak in ontleden.

Ik kan kiezen uit: pv / ow / nwg / wwg / voorzetselvoorwerp / lv / mewerkendvw / bwb / bijvbep.

1e zin: Voordat iemand bij de overheid een baan krijgt ondergaat hij eerst een pshychologische test.

Voordat: BWB
iemand: OW
bij de overheid:voorzetselvoorwerp
een baan: LV
krijgt: PV
ondergaat:?
hij:?
eerst: BWB
een psychologische test: NWG
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2008, 16:44
sgool
sgool is offline
Niemand???
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 17:04
Gemenerik
Avatar van Gemenerik
Gemenerik is offline
ondergaat is volgens mij een werkwoordelijk gezegde
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 18:51
sgool
sgool is offline
Komop, niemand goed in Nederlands
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 19:28
Gast ik
Volgens mij heb je hier te maken met een samengestelde zin. Dat kan je zien door de persoonsvormen te tellen. Als je de zin in het verleden zet krijg je:

Voordat iemand bij de overheid een baan kreeg, onderging hij eerst een psychologische test.

De zinnen worden gescheiden door de komma.
Ik heb alleen de laatste zin voorlopig ontleed:

Ondergaat: pv
hij: Ow ( als dat je afkorting voor onderwerp is.. ik moest dat afkorten tot o )
eerst: BWB
een psycholochische test LV

Een naamwoordelijkgezegde, ( zoals jij 'een psychologische test' eest noemde) koppelt een eigenschap aan het onderwerp met een koppelww.en dat is hier niet het geval, want ondergaan is geen koppelww.

Het eerste gedeelte vind ik wat lstig, maar als me nog iets te binnenschiet laat ik het weten.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 19:33
sgool
sgool is offline
Citaat:
Volgens mij heb je hier te maken met een samengestelde zin. Dat kan je zien door de persoonsvormen te tellen. Als je de zin in het verleden zet krijg je:

Voordat iemand bij de overheid een baan kreeg, onderging hij eerst een psychologische test.

De zinnen worden gescheiden door de komma.
Ik heb alleen de laatste zin voorlopig ontleed:

Ondergaat: pv
hij: Ow ( als dat je afkorting voor onderwerp is.. ik moest dat afkorten tot o )
eerst: BWB
een psycholochische test LV

Een naamwoordelijkgezegde, ( zoals jij 'een psychologische test' eest noemde) koppelt een eigenschap aan het onderwerp met een koppelww.en dat is hier niet het geval, want ondergaan is geen koppelww.

Het eerste gedeelte vind ik wat lstig, maar als me nog iets te binnenschiet laat ik het weten.

Heel erg bedankt
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 21:24
Anonymuis
Jouw 1e en Gast 1's 2e deel zijn juist.
Dus:

iemand; hij: ow
krijgt; ondergaat: pv
een baan; een psychologische test: lv
voordat; eerst: bwb
bij de overheid: vzv
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 21:59
sgool
sgool is offline
Citaat:
Jouw 1e en Gast 1's 2e deel zijn juist.
Dus:

iemand; hij: ow
krijgt; ondergaat: pv
een baan; een psychologische test: lv
voordat; eerst: bwb
bij de overheid: vzv
maar 'een baan' is ook lv, kan dat 2 lv in een zin
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 23:30
Verwijderd
Citaat:
maar 'een baan' is ook lv, kan dat 2 lv in een zin
Anonymuis heeft een schematische weergave van de uitkomst van een optelsom gegeven. Eigenlijk is er hier sprake van één zin, waarvan de beide, gelijkwaardige delen (waarbij we tijdsverhoudingen verwaarlozen) los van elkaar geanalyseerd moeten worden als waren zij zinnen op zichzelf.

Zodoende is 'een baan' het lijdend voorwerp van de 'eerste zin' en is 'een psychologische test' het lijdend voorwerp van de tweede zin.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2008, 16:53
Gast ik2
Citaat:
Jouw 1e en Gast 1's 2e deel zijn juist.
Dus:

iemand; hij: ow
krijgt; ondergaat: pv
een baan; een psychologische test: lv
voordat; eerst: bwb
bij de overheid: vzv

Volgens mij kan 'bij de overheid' geen voorzetzelvoorwerp zijn, aangezien je ook een baan kan krijgen van, door, en namens.

Een voorzeltzelfvoorwerp moet toch aan een vast voorzetzel staan? bijvoorbeeld houden van, schamen voor enz

Of praat ik nou onzin
Met citaat reageren
Oud 07-01-2008, 18:45
sgool
sgool is offline
Citaat:
Volgens mij kan 'bij de overheid' geen voorzetzelvoorwerp zijn, aangezien je ook een baan kan krijgen van, door, en namens.

Een voorzeltzelfvoorwerp moet toch aan een vast voorzetzel staan? bijvoorbeeld houden van, schamen voor enz

Of praat ik nou onzin
Wat moet volgens jou ''bij de overheid'' zijn dan.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2008, 21:50
Gast ik3
Bij de overheid zou ik een bijwoordelijke bepaling (van plaats) noemen. Al is het niet letterlijk een plaatst natuurlijk... hmm..

Maar ik studeer geen nederlands ofzo, dus weet het niet zeker.
Maar je mag vast wel 1 foutje hebben toch?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2008, 21:56
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij kan 'bij de overheid' geen voorzetzelvoorwerp zijn, aangezien je ook een baan kan krijgen van, door, en namens.

Een voorzeltzelfvoorwerp moet toch aan een vast voorzetzel staan? bijvoorbeeld houden van, schamen voor enz

Of praat ik nou onzin
Nee, je hebt helemaal gelijk; een voorzetselvoorwerp krijg je bij werkwoorden met een vast voorzetsel. Ik zou het ook een bijwoordelijke bepaling van plaats noemen.

Dus:
| Voordat (bwb) | iemand (ow) | bij de overheid (bwb) | een baan (lv) | krijgt (pv) |,| ondergaat (pv) | hij (ow) | eerst (bwb) | een pshychologische test (lv) |.

Het zijn twee hoofdzinnen in een nevenschikkend verband, zoals iemand boven me ook al zei, daarom heb je twee ow's, twee pv's en twee lv's.

Kijk ook eens hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zinsontleding
Daar staat veel kort uitgelegd met een paar voorbeelden, soms wel handig Het maakt soms ook duidelijk waarom dingen zijn zoals ze zijn, dat geeft je wat meer houvast.

Laatst gewijzigd op 07-01-2008 om 22:04.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2008, 22:39
sgool
sgool is offline
Citaat:
Bij de overheid zou ik een bijwoordelijke bepaling (van plaats) noemen. Al is het niet letterlijk een plaatst natuurlijk... hmm..

Maar ik studeer geen nederlands ofzo, dus weet het niet zeker.
Maar je mag vast wel 1 foutje hebben toch?
vast wel maar ik neem altijd het zekere van het onzekere..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2008, 22:39
sgool
sgool is offline
Citaat:
Nee, je hebt helemaal gelijk; een voorzetselvoorwerp krijg je bij werkwoorden met een vast voorzetsel. Ik zou het ook een bijwoordelijke bepaling van plaats noemen.

Dus:
| Voordat (bwb) | iemand (ow) | bij de overheid (bwb) | een baan (lv) | krijgt (pv) |,| ondergaat (pv) | hij (ow) | eerst (bwb) | een pshychologische test (lv) |.

Het zijn twee hoofdzinnen in een nevenschikkend verband, zoals iemand boven me ook al zei, daarom heb je twee ow's, twee pv's en twee lv's.

Kijk ook eens hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zinsontleding
Daar staat veel kort uitgelegd met een paar voorbeelden, soms wel handig Het maakt soms ook duidelijk waarom dingen zijn zoals ze zijn, dat geeft je wat meer houvast.
Heeel erg bedankt
Met citaat reageren
Oud 07-01-2008, 22:42
sgool
sgool is offline
Volgens kenners blijft het schilderij van de overleden schilder Arthur bijzonder waardevol.

volgens kenners=BWb
blijft=PV
het schilderij van de overleden schilder Arthur=OW
bijzonder waardevol=nwgez (samen met blijft)

Klopt het ontleden van deze zin
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 11:52
Verwijderd
Volgens mij heb je het goed, inderdaad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dubbele nationaliteit II
Gatara
500 25-03-2007 01:28
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe herken je (in het Nederlands) de accusativus cum infinitivo?
juliettebinoche
17 01-03-2005 15:36
Lichaam & Gezondheid opslag van koolhydraten/energie in je lichaam
Al Murphy
7 31-08-2004 17:20
Algemene schoolzaken Nederlands studeren?
Verwijderd
4 16-03-2004 23:19
Algemene schoolzaken Functie bijzin herkennen
KoRn-flakes
5 18-06-2003 16:20
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Iemand die (Nederlandse) taal en letterkunde studeerd?
Verwijderd
2 27-10-2001 21:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.