Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2008, 14:09
sanjo
sanjo is offline
Hallo allemaal,

Ik studeer maatschappelijk werk en dienstverlening en ben met een project bezig over de eetstoornis boulimia. Ik moet een signaal gaan analyseren en een preventiemaatregel bedenken.
Mijn signaal is; ' Het duurt vaak (te) lang (een aantal jaren) voordat boulimiapatienten hulp zoeken, wat de weg naar genezing moeilijker en langer maakt. Slechts 45% geneest '

Nu ben ik benieuwd hoe mensen tegen deze eetstoornis aankijken en wat jullie meningen/vooroordelen hierover zijn. Dit omdat ik denk dat mensen geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Buiten dat mensen met boulimia vaak niet echt een 'ziektebesef' hebben. Zouden jullie misschien antwoord willen geven op onderstaande vragen ? Alvast bedankt.

Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?

Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voro boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?

Is boulimia een ziekte ?

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik denk dat mensen met boulimia geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Naar mijn idee zal er dan ook meer aandacht en informatie moeten komen over boulimia.

Alvast super bedankt !!!

Groetjes San

Laatst gewijzigd op 24-04-2008 om 14:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2008, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Hallo allemaal,

Ik studeer maatschappelijk werk en dienstverlening en ben met een project bezig over de eetstoornis boulimia. Ik moet een signaal gaan analyseren en een preventiemaatregel bedenken.
Mijn signaal is; ' Het duurt vaak (te) lang (een aantal jaren) voordat boulimiapatienten hulp zoeken, wat de weg naar genezing moeilijker en langer maakt. Slechts 45% geneest '

Nu ben ik benieuwd hoe mensen tegen deze eetstoornis aankijken en wat jullie meningen/vooroordelen hierover zijn. Dit omdat ik denk dat mensen geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Zouden jullie misschien antwoord willen geven op onderstaande vragen ? Alvast bedankt.

Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?
Een eetstoornis. Eten en het daarna weer uitkotsen.

Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?
Anorexia hongerd zichzelf uit en boulimia eet wel, maar geeft daarna meestal over.

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?
Normaal? Gokje.

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?
Ik denk dat het een manier is om met je problemen om te gaan, alleen doen zij dat op de verkeerde manier. Ik denk dat er psychisch iets verkeerd zit bij die mensen en ze het op die manier uiten.

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?
Dat is denk ik voor iedereen anders. Mss zoiets als een schokkende gebeurtenis of bijv. verwaarlozing, pesterijen enz.

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voor boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?
Ik denk niet echt dat er genoeg informatie over is. Volgensmij weten de meeste het verschil niet eens tussen boulimia en anorexia(ik weet niet of ik het helemaal goed heb maarja). Misschien zou er iets op school over verteld kunnen worden.

Is boulimia een ziekte ?
Ik denk eerder iets psychisch dan echt een ziekte. Aan een ziekte denk ik eerder iets als koorts of weet ik veel wat. Bij boulimia denk ik dat het met de psyche te maken heeft.

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik denk dat mensen met boulimia geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is.

Ja, dat zou kunnen, maar ik denk niet dat het alleen daar aan ligt. Ik denk dat ze niet snel hulp zullen zoeken, omdat ze sowieso hun problemen wegstoppen dmv eten/niet eten.

Alvast super bedankt !!!

Groetjes San
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 14:48
sanjo
sanjo is offline
Bedankt voor je reactie
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 15:06
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?
- Een eetstoornis, waarbij je eetbuien afwisselt met overgeven.

Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?
- Een anorexiapatiënt eet zo min mogelijk en hongert zichzelf dus uit, terwijl een boulimiapatiënte wél veel eet, maar alles er vervolgens met opzet uitspuugt.

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?
- Dat varieert sterk van mager tot dik.

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?
- Nee, boulimiapatiënten hebben 'n vertekend zelfbeeld.

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?
- Boulimia heeft sterk uiteenlopende oorzaken, bijv. overgewicht hebben, geobsedeerd zijn door 'n bepaalde fotomodel/actrice/zangeres, problemen in de familie of vriendenkring hebben, gepest worden, etc.

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voor boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?
- Ja, ik denk iedere boulimiapatiënt wel eens van 'boulimia' gehoord heeft en dus weet dat hij of zij ziek is.

Is boulimia een ziekte ?
- Absoluut.

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik denk dat mensen met boulimia geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Naar mijn idee zal er dan ook meer aandacht en informatie moeten komen over boulimia.
- Wat bedoel je precies met die vooroordelen en misvattingen over boulimia? Dat veel boulimiapatiënten zich voor hun ziekte schamen, geloof ik graag, bovendien willen ze vaak ook niet geholpen worden.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 15:16
sanjo
sanjo is offline
Citaat:
- Wat bedoel je precies met die vooroordelen en misvattingen over boulimia? Dat veel boulimiapatiënten zich voor hun ziekte schamen, geloof ik graag, bovendien willen ze vaak ook niet geholpen worden.
Daarmee bedoel ik dat vaak gedacht wordt dat boulimia patienten zich alleen maar volstoppen en braken, ze 'gewoon' de discipline niet hebben om normaal met eten om te gaan en dat boulimia patienten dik zijn. Vaak wordt er niet gedacht aan de redenen waarom iemand boulimia krijgt en denken mensen bij boulimia dus vaak alleen aan 'zichzelf volstoppen en braken' terwijl een boulimia patient ook vaak periodes niets tot weinig (probeert) te eten, zij ook heel dun kunnen zijn en buiten overgeven ook nog veel andere soorten van compenseren voorkomen. Er is naar mijn idee veel meer overlapping met anorexia dan dat veel mensen denken, net als dat het vaak juist niet een uit de hand gelopen lijnpoging is, wat ik toch ook vaak hoor...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 15:53
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?
Boulimia is het hebben van eetbuien, waarbij iemand in een korte tijd meer eten wegwerkt dan iemand anders in eenzelfde tijd zou doen. Je kunt echter ook "subjectieve" eetbuien hebben, waarbij iemand in een korte tijd en vaak zonder echt te proeven heel snel iets naar binnen werkt, enkel met het doel "te moeten eten". Deze eetbuien worden vervolgens gecompenseerd door middel van óf overgeven, óf laxeren, óf vasten, óf overmatige lichaamsbeweging. Een combinatie kan natuurlijk ook. Er is onderscheid tussen "boulimia purgerend" en "boulimia niet-purgerend".


Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?

Ondergewicht is noodzakelijk om de diagnose anorexia te krijgen. Verder zijn er zoveel varianten eetstoornis mogelijk dat je niet kunt aangeven dat dit dé verschillen zijn tussen deze 2 stoornissen.

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?
Meestal normaal, maar ondergewicht of overgewicht komt ook voor.

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?
Voor sommige mensen wel, voor andere mensen niet. Er zijn zoveel achtergronden.

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?
Een combinatie van biologische, cultuur-maatschappelijke, sociale factoren en een eventuele trigger die dit laat exploderen. Het is in ieder geval níet alleen onzekerheid, of álleen het schoonheidsideaal.

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voor boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?
Nee, anorexia is veel meer "geaccepteerd". Daarbij worden ook altijde de extreme gevallen benadrukt, terwijl er zoooooooveel mengvormen zijn. Je hebt gevallen die 5x per dag vreten en 10x per dag braken, maar door alleen dat beeld te schetsen is acceptatie van hun ziekte lastig voor mensen die zich diep ongelukkig voelen maar een minder extreem eetpatroon hebben. De media houdt teveel vast aan extremen, ook bij anorexia. Daarbij is boulimia absoluut meer dan "discipline opbrengen".

Is boulimia een ziekte ?
Absoluut

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik denk dat mensen met boulimia geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Naar mijn idee zal er dan ook meer aandacht en informatie moeten komen over boulimia.


Nou ja, het blijkt wel uit mn antwoorden dat ik het er mee eens ben. Volgens mij is het probleem niet zozeer het zoeken van professionele hulp, maar eerder het daadwerkelijk erkennen dat de eetstoornis boulimia, ondanks dat iemand misschien niet aan het geidealiseerde beeld van vreten/braken x 10 voldoet.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 15:57
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
Daarmee bedoel ik dat vaak gedacht wordt dat boulimia patienten zich alleen maar volstoppen en braken, ze 'gewoon' de discipline niet hebben om normaal met eten om te gaan en dat boulimia patienten dik zijn. Vaak wordt er niet gedacht aan de redenen waarom iemand boulimia krijgt en denken mensen bij boulimia dus vaak alleen aan 'zichzelf volstoppen en braken' terwijl een boulimia patient ook vaak periodes niets tot weinig (probeert) te eten, zij ook heel dun kunnen zijn en buiten overgeven ook nog veel andere soorten van compenseren voorkomen. Er is naar mijn idee veel meer overlapping met anorexia dan dat veel mensen denken, net als dat het vaak juist niet een uit de hand gelopen lijnpoging is, wat ik toch ook vaak hoor...
^ dat dus
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 16:05
Verwijderd
Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?
Een eetstoornis waarbij iemand veel vreetbuien heeft en regelmatig overgeeft.

Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?
Anorexia patiënten proberen zo min mogelijk te eten, zichzelf uit te hongeren eigenlijk en geven over als ze toch hebben gegeten.
Boulimia patiënten hebben vaak vreetbuien, waarbij ze zoveel mogelijk naar binnen proppen (om het zo maar even te zeggen) en het daarna uitkotsen.

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?
Dat verschilt erg, de ene is behoorlijk stevig en de andere is mager.

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?
Nee, mensen met boulimia hebben een verkeerd beeld van zichzelf en willen daar iets aan doen (alleen op de verkeerde manier).

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?
Dat kan vanalles zijn. Bijv. (vroeger) gepest worden, maatschappelijke druk van een 'normaal' postuur, overgewicht, (onrealitisch) idool bijv een model etc.

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voor boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?
Er is aandacht voor, maar niet genoeg vind ik. De meeste mensen weten wel wat boulimia is maar het merendeel weet niet hoe ze het kunnen signaleren, eventueel voorkomen of hoe ze mensen met boulimia kunnen helpen etc. Dat zou wel beter mogen vind ik. Informatie is er wel redelijk genoeg over te vinden.

Is boulimia een ziekte ?
Een psychische ziekte ja.

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik denk dat mensen met boulimia geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Naar mijn idee zal er dan ook meer aandacht en informatie moeten komen over boulimia.

Ik wil er nog even bij zeggen dat veel mensen met een eetstoornis (ongeacht welke) vooral in het begin ontkennen dat ze eetgestoord zijn en daardoor ook geen of minder snel hulp zoeken.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 16:14
MrsDepp
Avatar van MrsDepp
MrsDepp is offline
Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?
Het is een eetstoornis, kan soms als een combinatie tussen anorexia en binge eating disorder worden gezien. Periodes van eetbuien worden afgewisseld met perioden waarin de patient bijna niets eet.

Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia?
Bij anorexia eet een patient weinig tot vrijwel niets en bij boulimia eet een patient wel, maar geeft vaak over.

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?
Dat verschilt per persoon.

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?
Niet altijd. Ook hier verschilt het per persoon.

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?
Ook dit verschilt per persoon. Kan zijn problemen thuis, op school, negatief zelfbeeld etc.

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voro boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?
Ja, bijna iedereen weet wel wat het is. Alleen is de informatie vaak eenzijdig.

Is boulimia een ziekte ?
Ja.

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik denk dat mensen met boulimia geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Naar mijn idee zal er dan ook meer aandacht en informatie moeten komen over boulimia.

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens. Het is vaak zo dat mensen met boulimia zich schamen over hun stoornis. Het is dan ook niet echt iets om trots op te zijn. Ik bijvoorbeeld (ik heb zelf een eetstoornis) vind het ontzettend zwak en ik zou dan ook nooit hiermee naar iemand toegaan.
Ik vind alleen niet dat er te weinig aandacht aan wordt gegeven, maar het is de kwaliteit van de informatie die tekortschiet. De beschikbare informatie kan in sommige gevallen de situatie juist verslechteren. Door verhalen te lezen van (ex)patienten kan je op ideeën gebracht worden. En ik was nog nooit op een pro-ana site geweest voor het lezen van een artikel in een tijdschrift, juist bedoeld om dit tegen te gaan. Kortom, er is op dit moment teveel eenzijdige informatie. De informatie die naar buiten komt moet wel verantwoord en behulpzaam zijn. Er heerst op dit moment nogal een clichébeeld van boulimiapatiënten en dat zorgt er ook voor dat patiënten minder snel hulp zullen zoeken.
__________________
In mundo fabellarum vivo (A)..
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 16:31
sanjo
sanjo is offline
Volgens mij weten jullie er echt veel van... In ieder geval bedankt voor de heldere, uitgebreide antwoorden

Kan al jullie antwoorden echt goed gebruiken bij mijn stuk !!!

Laatst gewijzigd op 24-04-2008 om 16:36.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 16:35
sanjo
sanjo is offline
Citaat:
Ik vind alleen niet dat er te weinig aandacht aan wordt gegeven, maar het is de kwaliteit van de informatie die tekortschiet. De beschikbare informatie kan in sommige gevallen de situatie juist verslechteren. Door verhalen te lezen van (ex)patienten kan je op ideeën gebracht worden. En ik was nog nooit op een pro-ana site geweest voor het lezen van een artikel in een tijdschrift, juist bedoeld om dit tegen te gaan. Kortom, er is op dit moment teveel eenzijdige informatie. De informatie die naar buiten komt moet wel verantwoord en behulpzaam zijn. Er heerst op dit moment nogal een clichébeeld van boulimiapatiënten en dat zorgt er ook voor dat patiënten minder snel hulp zullen zoeken.
Op internet is idd heel erg veel informatie te vinden, maar ik bedoel ook vooral op TV en onder jongeren bijvoorbeeld, via scholen o.i.d. Op TV komt het onderwerp anorexia best vaak voor maar boulimia heb ik alleen via internet gevonden van een lange tijd geleden.

Met je stukje over het clichebeeld waardoor boulimia patienten ook minder snel hulp zullen zoeken ben ik het helemaal eens. Daarom vind ik dat er meer op TV of via scholen verteld moet worden over mensen met boulimia. Het is zo'n eenzaam wereldje als je dat hebt en ik denk dat het veel zou helpen als meer mensen weten hoe het in elkaar zit (ookal verschilt dat natuurlijk per persoon) maar iig het clichebeeld een beetje bijschaven en meer inzicht geven ofzo...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 17:08
sanjo
sanjo is offline
Citaat:
[B]

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voro boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?
Teveel. Juist doordat veel mensen ervan weten, is de kans groter dat mensen die er gevoelig voor zijn het ook gaan krijgen.
Denk je dat dit ook het geval zal zijn als juist ervaringsdeskundigen aan het woord zouden zijn en de gevolgen en moeizame weg naar genezing zouden vertellen, de lasten verteld worden en wat het allemaal met zich mee kan brengen ??
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 17:11
Verwijderd
Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?
Verkeerd lichaamsbeeld, vindt zichzelf veel te dik, veel dikker dan hij/zij is. Dwangmatig met eten omgaan eventueel, in ieder geval eetbuien en het dan weer uitkotsen.

Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?
Met anorexia eet je veel te weinig. Bij boulimia heb je eetbuien en spuug je het weer uit. Maar in mijn ervaring hebben mensen met boulimia vaak ook anorexia - dwz, ze eten dwangmatig veel te weinig, maar hebben af en toe tot regelmatig een eetbui waarin ze dan helemaal doorslaan, en spugen dat vervolgens weer uit.

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?
Ligt eraan hoe lang ze de ziekte hebben, of niet? Denk als het begint meestal gemiddeld, maar als je maar lang genoeg ziek bent, wordt het vanzelf erg mager.

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?
Deels, misschien, in de zin dat elke vorm van zelfdestructief gedrag tot op zekere hoogte wel aandacht vragen zal zijn.

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?
Daar is geen eenduidige oorzaak van lijkt me zo. Grote onzekerheid, neiging tot verslaving/dwangmatig gedrag, ongelukkig zijn lijkt me allemaal iig van invloed.

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voro boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?
Wat heet. Niet te veel of te weinig lijkt me.

Is boulimia een ziekte ?
Ja.

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik denk dat mensen met boulimia geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Naar mijn idee zal er dan ook meer aandacht en informatie moeten komen over boulimia.

Hm, ik weet niet in hoeverre mensen zich schamen. Deels misschien wel, maar mensen zijn er ook wel goed in om erg lang gewoon te doen alsof er niks aan de hand is, al kotsen ze elke avond hun eten weer uit. Denk dat veel mensen het ook niet aan zichzelf toe willen geven, in eerste instantie. "Hoezo eetstoornis, ik wil gewoon afvallen, wat is daar nou mis mee?"

Als er schaamte in het spel is, heeft dat denk ik minder te maken met een verkeerd beeld van de ziekte in de media, dan met een soort schaamte voor jezelf, "moet je nou kijken, ik kan niet eens normaal eten", of "ik kan me niet eens inhouden, wat belachelijk". Maar ja, niemand die boulimia heeft (gehad) in mijn nabije omgeving, dus ik weet het niet zeker.

Maar meer informatie zal allicht geen kwaad kunnen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 18:34
Verwijderd
Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?
Boulimia is het in korte tijd meer eten dan de meeste mensen onder dezelfde omstandigheden zullen eten en dit daarna compenseren. Tijdens zo'n eetbui heeft de cliënt geen controle meer. Compenseren is braken, laxeren, vasten, sporten of gebruik van klysma's. Mensen met boulimia hebben een vertekend lichaamsbeeld en een verstoorde kijk op eten.

Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?
Mensen met anorexia hebben een bmi onder de 17.5 en worden niet meer ongesteld. Zij kunnen ook eetbuien hebben met compenseren. Mensen met boulimia hebben ook een vertekend lichaamsbeeld, eten soms naast de eetbuien weinig/niks en willen niet aankomen.

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?
Dit is heel wisselend. Officieel hebben ze minimaal een bmi van 17.5, wat betekend dat ze wel mager zijn (maar weer niet zó mager als anorexia patiënten), meestal hebben ze een normaal postuur.

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?
Ja, maar niet in de negatieve zin van het woord.

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?
Daar zijn verschillende oorzaken voor te vinden.

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voro boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?
Nee er is niet genoeg aandacht voor boulimia (en nao en bed). De meeste aandacht gaat nog altijd uit naar anorexia.

Is boulimia een ziekte ?
Jazeker.

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik denk dat mensen met boulimia geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Naar mijn idee zal er dan ook meer aandacht en informatie moeten komen over boulimia.
De vooroordelen en misvattingen weet ik niet, ik denk voornamelijk de enorme schaamte en dat er nog niet veel begrip is voor de ziekte.

Zelf op psych zijn nog zoveel misvattingen over deze stoornis. 'Grappig'.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 18:40
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Ik vind het wel frappant dat heel veel mensen denken dat boulimia alleen maar braken is, terwijl het om compensatiegedrag in het algemeen gaat. Braken is daar slechts één vorm van.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 19:49
Verwijderd
Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?
Het is een ziekte waarbij mensen een verkeerd beeld van zichzelf hebben en willen afvallen. Soms heel extreem, maar dat houden ze dan niet vol en dan krijgen ze eetbuien en dat gaan ze compenseren door bijvoorbeeld braken, laxeren, overmatig sporten enz. Na een tijd krijg je hier ook lichamelijke klachten door (tanden en slokdarm gaan kapot door braken en/of darmen werken niet meer goed door laxeren en vaak heeft men ernstige vitamine en mineralen tekorten)
Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?
Bij anorexia (ligt de nadruk op) het niet eten en bij boulimia (ligt de nadruk op) de eetbuien en het compenseren. Bovendien wordt anorexia pas vastgesteld onder een bepaald BMI

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?
Ik denk een normaal figuur, maar ik zou het niet weten.

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?
Dat kan. Misschien niet opzettelijk, maar vaak is er een onderliggend probleem waar ze niet mee uit de voeten kunnen en hopen ze op hulp, maar ik denk dat grofweg de meeste boulimia patiënten zich zo enorm schamen dat ze het verbergen.

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?
Ik denk echt dat daar zo veel verschillende oorzaken voor zijn, ik zou er geen zinnig woord over kunnen zeggen. In ieder geval hebben denk ik alle boulimia patiënten een heel laag zelfbeeld.

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voro boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?
Ja dat denk ik wel. Volgens mij wordt er op iedere middelbare school wel aandacht aan besteed in biologie- of verzorginsles. Dat betekent niet dat er genoeg begrip is, en sommige mensen houden er toch wel een eigen mening op na, maar ik denk dat er best wel veel informatie wordt gegeven over deze stoornis.

Is boulimia een ziekte ?
ja

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik denk dat mensen met boulimia geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Naar mijn idee zal er dan ook meer aandacht en informatie moeten komen over boulimia.

Ik denk zeker dat boulimia patiënten zich schamen en daarom niet snel hulp zoeken en er zijn ook vast heel veel vooroordelen en misvattingen, maar ik denk niet dat dit te maken heeft met gebrek aan informatie. Voor veel mensen is zo'n stoornis een ver-van-hun-bed-show en kunnen ze het daarom niet begrijpen en vormen ze een verkeerd beeld ervan. Ik denk dat er best wel veel informatie wordt verschaft en dat er veel aandacht is voor boulimia (en anorexia). Bij een overload aan aandacht heb je ook weer meer kans op een soort "hype". Ik denk wel dat het goed zou zijn als mensen als docenten en ouders meer informatie krijgen over het herkennen van signalen en wat daar mee te doen. (Hiermee zeg ik overigens niet dat alleen jongeren boulimia krijgen/hebben, maar daar ligt wel een grote potentiele patiënten groep).
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 19:51
Verwijderd
Oh en wat ik nog wilde zeggen: het psychologie-forum is niet echt een goede afspiegeling van de maatschappij. Hier komen vaak alleen mensen die al heel veel weten van psychologie en/of er zelf mee te maken hebben. Hierdoor zijn mensen hier veel beter geïnformeerd en hebben ze veel meer begrip voor (geestes)zieken.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het wel frappant dat heel veel mensen denken dat boulimia alleen maar braken is, terwijl het om compensatiegedrag in het algemeen gaat. Braken is daar slechts één vorm van.
Dat en dat anorexia alleen gaat om niet eten, terwijl zij ook eetbuien kunnen hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-04-2008, 07:05
sanjo
sanjo is offline
Ja, dat dacht ik ook al, dat de mensen hier meer weten en begripvoller zijn dan veel mensen die je 'op straat tegen komt' om het maar zo te zeggen...

En nog een vraagje, vinden boulimia patienten zichzelf altijd te dik of kan het ook echt gaan om het eten en het daarmee weg maken van bijvoorbeeld gevoelens of nare dingen ?? De controle verliezen en schuil vinden in het bezig zijn met (niet) eten e.d. ??
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 07:54
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat dacht ik ook al, dat de mensen hier meer weten en begripvoller zijn dan veel mensen die je 'op straat tegen komt' om het maar zo te zeggen...

En nog een vraagje, vinden boulimia patienten zichzelf altijd te dik of kan het ook echt gaan om het eten en het daarmee weg maken van bijvoorbeeld gevoelens of nare dingen ?? De controle verliezen en schuil vinden in het bezig zijn met (niet) eten e.d. ??
Het heeft zeker wel te maken met gevoelens en je problemen wegstoppen dmv wel/niet eten. Het is gewoon een manier om problemen te uiten, ook al is het eigenlijk niet de goede manier.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 08:35
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat dacht ik ook al, dat de mensen hier meer weten en begripvoller zijn dan veel mensen die je 'op straat tegen komt' om het maar zo te zeggen...

En nog een vraagje, vinden boulimia patienten zichzelf altijd te dik of kan het ook echt gaan om het eten en het daarmee weg maken van bijvoorbeeld gevoelens of nare dingen ?? De controle verliezen en schuil vinden in het bezig zijn met (niet) eten e.d. ??
Mensen met boulimia vinden zichzelf niet altijd te dik, maar meestal wel. (Is mijn ervaring.) En eigenlijk gaat het niet om eten. (Niet) eten is een manier om met achterliggende problemen en emoties om te gaan.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 15:26
MrsDepp
Avatar van MrsDepp
MrsDepp is offline
Citaat:
En nog een vraagje, vinden boulimia patienten zichzelf altijd te dik of kan het ook echt gaan om het eten en het daarmee weg maken van bijvoorbeeld gevoelens of nare dingen ?? De controle verliezen en schuil vinden in het bezig zijn met (niet) eten e.d. ??
Ik denk dat de meeste boulimia patiënten zich wel dik voelen. Maar het is natuurlijk ook een middel om nare gevoelens weg te werken, al heeft het op deze manier weinig nut. Vaak begint het bij lijnen en wordt het van kwaad tot erger.
Het gebeurt naar mijn idee zelden alleen om nare gevoelens weg te werken, vrijwel altijd komt het dik zijn om de hoek kijken. Als je controle verliest, dan kies je misschien iets waar je wel controle over kunt hebben, maar er moet wel een basis voor zijn, of anders komt het alsnog later aan de orde. Maar die gevoelens of nare dingen kun je natuurlijk heel breed opvatten.
__________________
In mundo fabellarum vivo (A)..
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 15:38
ogendicht
Avatar van ogendicht
ogendicht is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Ik studeer maatschappelijk werk en dienstverlening en ben met een project bezig over de eetstoornis boulimia. Ik moet een signaal gaan analyseren en een preventiemaatregel bedenken.
Mijn signaal is; ' Het duurt vaak (te) lang (een aantal jaren) voordat boulimiapatienten hulp zoeken, wat de weg naar genezing moeilijker en langer maakt. Slechts 45% geneest '

Nu ben ik benieuwd hoe mensen tegen deze eetstoornis aankijken en wat jullie meningen/vooroordelen hierover zijn. Dit omdat ik denk dat mensen geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Buiten dat mensen met boulimia vaak niet echt een 'ziektebesef' hebben. Zouden jullie misschien antwoord willen geven op onderstaande vragen ? Alvast bedankt.

Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?
boulimia is een eetstoornis waarbij mensen een verkeerd beeld van zichzelf hebben. Door verkeerd met eten om te gaan, ontstaan er eetbuien. Deze worden vervolgens ofwel uitgekotst, ook wel gebruik van laxeer gemaakt en vaak ook veel bewegen.

Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?
Bij anorexia ligt naar mijn idee heel erg de nadruk op het niet eten, en bij boulimia dan meer op het wel eten en dan een eetbui krijgen en het er dan weer uit krijgen.

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?
Normaal

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?
Een beetje aparte vraag, het kan zo zijn namelijk, maar hoeft natuurlijk niet.

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?
Kan verschillende factoren hebben, genetisch, maar ook psychisch.

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voro boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?
Naar mijn idee wel een stuk minder informatie dan over anorexia, van mij zou er wel meer aandacht naar mogen.

Is boulimia een ziekte ?
Ja

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik denk dat mensen met boulimia geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis, wat mede veroorzaakt wordt door de vele vooroordelen en misvattingen die er bestaan over deze stoornis en omdat er weinig informatie gegeven wordt over boulimia, waardoor mensen hun eigen beeld krijgen van mensen met boulimia, wat naar mijn idee vaak niet overeenkomt met hoe het is. Naar mijn idee zal er dan ook meer aandacht en informatie moeten komen over boulimia.
Volgens mij zoeken mensen met boulimia wel eerder hulp dan mensen die anorexia hebben. Volgens mij erkennen ze ook sneller/eerder dat ze ziek zijn, hulp nodig hebben. Dat ze zich ervoor schamen, dat zal wel zo zijn, denk ik.

Alvast super bedankt !!!

Groetjes San
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 17:12
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?
Het obsessief bezig zijn met je uiterlijk en eten. Je hebt last van eetbuien en compenseerd deze vervolgens door laxeermiddelen, braken, heel veel sporten noem het maar op.

Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?
Anorexia heb je geen of veel minder eetbuien. De eetbuien staan iig niet net zo centraal als bij boulimia

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?
Normaal, omdat je niet alle calorieën vd eetbuien kunt compenseren.

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?
Zeker niet. Het is niet voor niets dat de meeste mensen met boulimia zich er kapot voor schamen. Anders kwamen ze er wel openlijk voor uit.

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?
Door psychische problemen. Niet omkunnen gaan met emories, trauma's, noem het maar op. Verder kan het ook genetisch bepaald zijn dat je erg gevoelig bent om een eetstoornis te ontwikkelen maar er moet altijd een bepaalde gebeurtenis zijn waardoor de stoornis zich kan manifesteren.

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voro boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?
Nee, het wordt nog behoorlijk vaak gezien als een manier van aandacht vragen en de oorzaken worden ook vaak niet duidelijk naar voren gebracht. Zo denken veel mensen dat het puur en alleen door de media en dunne modellen komt maar dit zijn slechts zogenaamde 'triggers', net dat beetje extra dat ervoor zorgt dat de eetstoornis naar boven komt.

Is boulimia een ziekte ?
Zekers.

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik ben het wel met je eens, maar ik denk ook dat het een kwestie is van wíllen. Wat ik van anorexia patiënten weet is dat ze vaak niet van hun eetstoornis af wíllen omdat het ergens ook wel veilig is. Een bepaalde controle maar weet eerlijk gezegt niet hoe dit precies bij boulimia zit.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 21:01
sanjo
sanjo is offline
Bedankt weer voor de reacties !! Zijn hier miss ook mensen die zelf deze eetstoornis hebben en die (per mail) een korte vragenlijst zouden willen beantwoorden ?? Met betrekking tot duur, hulp, etc ? Mocht je het prive willen houden maar wel oke vinden, dan kan je ook per mail aangeven dat je het wilt doen... Zo niet, ook oke natuurlijk

Fijn weekend/vakantie iig allemaal !!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2008, 08:28
Verwijderd
^^ Ja hoor, pm me maar.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 08:44
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Kom maar op.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 09:04
sanjo
sanjo is offline
Heel fijn !! Al vind ik het natuurlijk wel heel rot voor jullie...
Ik ga alleen NU een week naar Turkije dus het wordt daarna.
Maar dan zal ik jullie zeker PM'en !!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 10:30
sanjo
sanjo is offline
Citaat:
Ja, want over overgewicht wordt ook veel door deskundigen gebracht op tv.
Ja dat klopt, maar dat vind ik toch een beetje anders... Overgewicht opzich is geen stoornis... en vaak als mensen al overgewicht hebben, is het heel moeilijk daar vanaf te komen maar volgens mij letten wel steeds meer mensen bewust op wat ze eten, door alle aandacht in de media. Het aantal mensen met overgwicht is volgends mij de afgelopen 2 jaar ook wel wat gedaald... Maar weet daar niet genoeg van om er wat over te kunnen zeggen eigenlijk...
Zou het niet meer afschrikken en mensen er bewuster NIET aan beginnen, omdat ze meer de gevolgen weten en 'erge' verhalen gehoord hebben ?? Het is nu een best wel onbekend iets voor velen denk ik, of iig hoe het van kwaad tot erger kan lopen, miss dat mensen er dan minder snel 'inrollen' om het maar zo te noemen ??
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 19:22
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik word hartstikke gek van die overdreven veel aandacht over overgewicht. Dat je tegenwoordig precies weet hoeveel calorieën in alles zit en wordt doodgegooid met reclame over hoe je kan afvallen. Ze houden niet echt rekening met mensen met ondergewicht, heb ik het idee. En ik denk juist dat meer informatie over eetstoornissen goed zou zijn, iemand schreef hier ook al dat het misschien wat minder op de extreme gevallen gefocust moet zijn en daar ben ik het mee eens. Een eetstoornis krijg je niet doordat je er enge verhalen over hebt gehoord, het kan ook door heel andere factoren komen, zodat je pas door hebt dat er iets is als het eigenlijk al veel te laat is.

Ik weet niet of het nog zin heeft dat ik je vragenlijst verder invul, ik heb alle reacties al gelezen en je hebt er zo te zien al een aantal? Eventueel mag je me die andere vragenlijst nog pb'en, maar ik heb verder niet echt een officiele eetstoornis (meer), ik heb voornamelijk moeite met eten door maagpijn.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-04-2008, 17:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?
Met anorexia eet je veel te weinig. Bij boulimia heb je eetbuien en spuug je het weer uit. Maar in mijn ervaring hebben mensen met boulimia vaak ook anorexia - dwz, ze eten dwangmatig veel te weinig, maar hebben af en toe tot regelmatig een eetbui waarin ze dan helemaal doorslaan, en spugen dat vervolgens weer uit.
Die indruk ontstaat doordat tegenwoordig een andere definitie van anorexia en boulimia gebruikt wordt, dan waar het werkelijk voor staat.
Eigenlijk is het verschil tussen anorexia en boulimia het lichaamsgewicht. Mensen met anorexia hebben een ondergewicht als gevolg van hun eetprobleem. Mensen met boulimia daarentegen, hebben een normaal lichaamsgewicht of zelfs iets er boven.

In de praktijk lijkt men te denken dat anorexia het vermageren is door niet te eten en boulimia het vermagen door te kotsen. Die gedachte is ontstaan, doordat mensen die succesvol zijn in het vermagen, niet zoveel vreetbuien hebben. Immers, door vreetbuien kom je aan en ben je niet succesvol. In de praktijk vermagen veel anorexia patientjes (ondergewicht) dus door niet/weinig te eten. Tegelijkertijd zijn het juist de patienten mét eetbuien bij wie het niet lukt een laag lichaamsgewicht te krijgen en zij hebben dus boulimia. Om te compenseren kotsen ze vaak, maar daarmee zijn niet alle vreetbuien te niet te doen en dus bereikt men niet dat ondergewicht.

Maar zodoende is eigenlijk iemand met anorexia én boulimia niet mogelijk, omdat je niet én ondergewicht én een normaal lichaamsgewicht kan hebben. Maar in de praktijk is een geheel andere definitie ontstaan.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2008, 09:17
Verwijderd
Citaat:
Bedankt weer voor de reacties !! Zijn hier miss ook mensen die zelf deze eetstoornis hebben en die (per mail) een korte vragenlijst zouden willen beantwoorden ?? Met betrekking tot duur, hulp, etc ? Mocht je het prive willen houden maar wel oke vinden, dan kan je ook per mail aangeven dat je het wilt doen... Zo niet, ook oke natuurlijk

Fijn weekend/vakantie iig allemaal !!
Je mag me pm'en

en wat betreft de antwoorden op je vragenlijst sluit ik me helemaal aan bij Yana's antwoorden.

Ik vind het wel opvallend dat vrijwel alleen de mensen met een eetstoornis(verleden) het verschil tussen en de juiste definitie van boulimia en anorexia kennen. Dat geeft toch wel aan dat veel mensen geen goed beeld hebben. (lees: AN is leven op een appel per dag, BN is alles uitbraken)
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 18:21
darkfairy
Avatar van darkfairy
darkfairy is offline
je mag mij ook pm'en.
__________________
(8)je vecht nooit alleen(8)
Met citaat reageren
Oud 29-05-2008, 17:41
eatdrumseatcym_
Avatar van eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Wat is boulimia volgens jou, wat houdt het in ?

ernstige vreetbuien

Wat is het verschil tussen boulimia en anorexia ?

anorexia is onthouding en boulimia is het tegnovergestelde, ze kunnen in mekaar overlopen.

Wat voor figuur (mager, normaal, stevig, dik) hebben de meeste mensen met boulimia ?

srevig denk'

Is boulimia een manier van aandacht vragen ?

nee.

Hoe wordt boulimia veroorzaakt ?

1. anorexia, 2. ligt ingewikkelder. en dat mag je lekker zelf gaan uitzoeken.

Vind jij dat er genoeg aandacht in de media is voro boulimia en er genoeg informatie over deze stoornis gegeven wordt in onze maatschappij ?

nee. maar er wordt meer andacht aan gegeven dan bijv eczeem.

Is boulimia een ziekte ?

ja, chronisch probleem, psych en ook lichamelijk. dus ziekte.

Wat vinden jullie van mijn mening, zijn jullie het hiermee eens of niet, en waarom ?
Ik denk dat mensen met boulimia geen (niet snel) hulp durven zoeken omdat zij zich erg schamen voor hun stoornis,


mensen zoeken vaak geen hulp omdat ze die hulpverlening niet vertrouwen, dat is iig bij mij wel zo. die shitzooi aan dietisten die weten zelf ook geen ene flikker behalve hoe je calorien bij mekaar moet optellen of hoe ze anderen moeten aftrekken. en de 'kennis van de schijf van 5', wat een eeuwenoude marketing truc is, waar ze bij zweren, en waardoor ik geen vertrouwen in ze heb. Ze kotsen ook maar in je gezicht wat zij uit boeken hebben gelezen en voor hun aannemelijk klonk. of het allemaal echt waar is weten ze eigenlijk niet. ze kennen alleen het principe 'elk pondje gaat door het mondje'. En daar hebben ze 4 jaar voor gestudeerd. Ja daar hebben we als anorexia of boulimia patienten (dus niet) veel aan.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2008, 21:44
Nikita2502
Nikita2502 is offline
Hallo dames,

Graag wil ik even jullie aandacht.
Momenteel volg ik een HBO opleiding tot verpleegkundige.
Hiervoor moet ik binnenkort een presentatie geven over eetstoornissen.
Nu is mijn vraag of ik bij iemand misschien via de mail een intervieuw af mag nemen door enkele vragen te beantwoorden. Ik kan natuurlijk intervieuws op internet vinden over deze eetstoornissen, maar het lijkt mij leuker om met iemand in persoonlijk kontakt te komen. Hiermee kan ik mijn klasgenoten en de rest van mijn school een beter beeld geven over eetstoornissen. Het maakt niet uit wat voor eetstoornis het is, alles is welkom en ik sta overal voor open. Ik veroordeel niemand, ik ben juist benieuwd naar jullie manier van leven, waar jullie prioriteiten liggen en waarom sommige mensen hieronder 'lijden'.
Als iemand geïnteresseert is mag diegene mij een mail sturen op onderstaand e-mail adres. Ik zou jullie medewerking ontzettend op prijs stellen. Het lijkt mij erg leuk om een gesprek aan te gaan met iemand voor mijn presentatie.
Groetjes,
Nikita
Nikita1986@hotmail.com
ps. als diegene wilt dat ik alles anoniem vertel in de klas is dat natuurlijk mogelijk, ik wil niemand zijn/haar privecy schaden.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2008, 00:55
Verwijderd
Je kan beter een eigen topic openen op contact gezocht.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-10-2008, 10:42
Verwijderd
+ iets met spelling
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 19:03
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Als je vragen hebt, wil ik ze wel via mail/pm voor je beantwoorden.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #135
Missy1234567890
497 26-09-2008 21:37
Psychologie boulima, kun je er helemaal vanaf komen?
Maresha
14 06-01-2006 20:27
Lichaam & Gezondheid anorexia/bolumia?!
meissie
44 03-03-2003 18:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.