Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2007, 14:14
ster100
ster100 is offline
Is er een (verzamel)woord voor: smorgens wassen, scheren, haar kammen, etc?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2007, 14:40
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
toi·let·te·ren2 (wk.ww., zich ~)
1 het uiterlijk verzorgen => opschikken, optutten

Hoewel dat niet enkel voor 's morgens bedoelt is denk ik...
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 15:20
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Is er een (verzamel)woord voor: 's morgens wassen, scheren, haar kammen, etc?
In het Frans kun je dit omschrijven als faire sa toilette le demain.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 11:39
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
faire sa toilette du matin
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 14:36
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
faire sa toilette du matin
Nee, mijn Thematische Woordenschat Frans van Intertaal geeft le matin als de vertaling van 's morgens. Op dezelfde wijze wordt 's avonds als le soir vertaald en 's nachts als la nuit.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Nee, mijn Thematische Woordenschat Frans van Intertaal geeft le matin als de vertaling van 's morgens. Op dezelfde wijze wordt 's avonds als le soir vertaald en 's nachts als la nuit.
Hoe kom je bij 'le demain' dan?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 19:29
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Hoe kom je bij 'le demain' dan?
Dat moet inderdaad le matin zijn. Ik heb demain (morgen in de betekenis "dag na vandaag") en matin (morgen in de betekenis "begin van de dag") door elkaar gehaald. De gezochte uitdrukking moet dus faire sa toilette le matin zijn.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 22:56
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
faire sa toilette du matin (ben franstalig, maar als je me niet gelooft -> google -> 9940 resultaten)
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 18:23
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
faire sa toilette du matin (ben Franstalig, maar als je me niet gelooft -> google -> 9940 resultaten)
De vertaling die jij geeft is de vertaling van "zijn/haar ochtendtoilet maken". De oorspronkelijke vraag was: hoe geef je het 's ochtends wassen, enzovoort, in één term weer? Dit kun je weergeven als "'s ochtends zijn/haar toilet maken". Dit vertaal je als faire sa toilette le matin. Jouw vertaling klopt dus alleen als je de vraag interpreteert als een omschrijving van "zijn/haar ochtendtoilet maken". Ik ben echter uitgegaan van "'s ochtends zijn/haar toilet maken", wat echter niet hetzelfde is en dus een andere vertaling krijgt. In jouw interpretatie ligt de nadruk op het soort toilet dat je maakt, dus het ochtendtoilet, vandaar dus faire sa toilette du matin, maar in mijn interpretatie ligt de nadruk op het tijdstip waarop het toilet wordt gemaakt, dus 's morgens, wat dan faire sa toilette le matin als vertaling geeft.
Iets vergelijkbaars krijg je als je "een ochtendkrant lezen" en "'s ochtends een krant lezen" gaat vertalen. Het eerste vertaal je als lire un journal du matin, en het tweede als lire un journal le matin.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 11-09-2007 om 17:33.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 19:38
Verwijderd
TS vraagt überhaupt niet wat het in het Frans is, of lees ik ergens heel erg overheen?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 20:27
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
TS vraagt überhaupt niet wat het in het Frans is, of lees ik ergens heel erg overheen?
Dewinter zei het nog zo: de verfransing slaat op alle vlakken toe! Zelfs bij zijn of haar ochtendtoilet.
Die vertaling is toch ook geen reactie op ster maar op Mathfreak???
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 00:10
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Conclusie:
Is er een (verzamel)woord voor: smorgens wassen, scheren, haar kammen, etc?

Ja, ochtendtoilet.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 11:44
Verwijderd
Ik heb nog nooit van ochtendtoilet gehoord en vind het ook niet in het woordenboek; het doet me heel Vlaams aan...

Ik zou er zelf niet één woord voor gebruiken, maar het omschrijven als 'klaarmaken in de ochtend'. 'Toiletteren' is ook dekkend, maar dan moet je wel nog de ochtend erbij vermelden, dus 'toiletteren in de ochtend' bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 18:18
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
TS vraagt überhaupt niet wat het in het Frans is, of lees ik ergens heel erg overheen?
Je hebt gelijk. Omdat vosje16 als eerste antwoordde, en omdat dat meestal op een taalkwestie in het Frans betrekking heeft, ben ik er (ten onrechte) van uitgegaan dat het hier om een verzoek van een Franse vertaling ging. Het is dat jij dat nu opmerkt, anders had ik er nu nog geen erg in gehad.

@ster100: Bij deze: 's morgens wassen, scheren, haar kammen, etc kun je samenvatten met 's ochtends toilet maken.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Is er een (verzamel)woord voor: smorgens wassen, scheren, haar kammen, etc?
Ik zeg altijd gewoon 'wassen en aankleden' dan begrijpt iedereen wel wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 18:33
InvisibleGirl
Avatar van InvisibleGirl
InvisibleGirl is offline
Ochtendrituelen?

EDIT: laat maar, staat niet in de Dikke van Dale. 'Ochtendtoilet' overigens ook niet.
__________________
Dance like no-one sees you. Scream like no-one hears you. Love like you've never been hurt.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 13:47
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik zeg altijd 'dingen doen'
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 18-10-2007, 15:47
Krynn
Krynn is offline
Bij toiletteren denk ik altijd aan het op een pot zitten en laten lopen van zekere vloeistoffen...

Je toilet maken is beter, maar nog wel erg ouderwets.

Ik kom eigenlijk (ook) niet verder dan klaarmaken om de deur uit te gaan...
__________________
Zet de lijnen - neem je pen // Zet de lijnen en ren
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.