Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2003, 15:51
hamer&sikkel
Avatar van hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Laatst was ik op het Jesusfanpageforum (for no reason) waar (vermoedelijk een meisje) iemand vroeg hoe ze in contact kon komen met God. Ik dacht ik schrijf eens hoe ik erover denk. Ik vroeg haar om haar reactie, maar ik heb nooit meer wat van haar gehoord.

Beste moondance.
Laat iedereen maar bewijzen wat ze willen, maar bedenk je dat de één met het minste al genoegen neemt, terwijl de kritische en scherpe geest- en ik hoop voor je dat jij die hebt- doorvraagt. Ik ben niet aangesloten bij een kerk, omdat ik van mening ben, dat het onmogelijk is dat miljoenen kerkgangers van één geloof, precies hetzelfde geloven. Dat twee of drie mensen het volledig met elkaar eens zijn, dat wil ik best geloven, maar dat zoveel mensen elkaar in alles gelijk geven, dat is betwijfelenswaardig. Hiet is sprake van "niet kritisch genoeg zijn" of brainwashing: kinderen groeien op in een streng gelovig gezin, weten niet dat het ook anders kan. Er zijn mensen die geloven dat Jezus werkelijk over het water liep: veel mensen weten niet dat de bijbel spreekt met zg. metaforen (beeldspraak), dat betekent dat men met een simpel verhaal iets groters willen uitleggen. Iemand kan jou er, naar mijn mening, niet van overtuigen dat er een God is, omdat iedereen Hem of Haar op een andere manier kent. Dus als jij je laat overtuigen door iemand anders, geloof je wat diegene denkt, en dat zou je naïef kunnen noemen. Ik geloof het volgende, en daarbij kun jij je aansluiten: In de Bijbel staat: (1 korinthen 13) "belangrijk zijn Hoop, Geloof (in god) en Liefde (voor dat om je heen), maar het belangrijkste van deze drie is de Liefde". Even verderop staat de conclusie: Je hoeft geen Christen te zijn om een "goed mens" te zijn (in de ogen van God). Zolang je je medemens lief hebt en voornamelijk in jezelf gelooft (dat houdt in: van jezelf houden, jezelf kennen, verantwoordelijk zijn voor jezelf en anderen)ben je een goed mens. God is geen baardig mannetje op een troon. In de wetenschappelijke (zo objectief mogelijke) vertalingen van de bijbel komt noch Hemel noch Hel voor: dit zijn verzinsels uit de middeleeuwen om de mensen bang te maken. Ik zie het zo: God is het ideaal en Jezus kwam met zijn levensstijl, het meest dicht bij dat ideaal. In de bijbel staan veel wijsheden, maar aan de hand van metaforen, pas als je weet wat de verhalen uit de bijbel werkelijk inhouden (en dat moet je zelf uitvinden, want wat jij gelooft is jou waarheid, zo heb ik dat ook gedaan) heb je de bijbel begrepen. En wat bidden betreft, vergelijk het eens met mediteren: tot jezelf komen, rustig nadenken wat je hebt gedaan, wat je gaat doen en hoe je dat het best kunt aanpakken. Je mag tijdens het mediteren/bidden ook hopen en wensen, als je ergens echt in gelooft en je zet ervoor in (en het betreft geen wonder) dan kun je het voor elkaar krijgen. Je moet niet denken dat als je in Hem of Haar gelooft, meteen alles geregeld wordt. Je moet dus ook niet denken dat als je Zijn of Haar hulp vraagt, dan de ruzies met je ouders over gaan of dat je opeens verkering hebt met diegene waar je al een tijd verliefd op bent, je moet je er zelf voor (durven) inzetten, een goed en eerlijk mens zijn, steeds de situatie leren overzien en besluiten wat je beste aanpak is, het klinkt allemaal misschien een beetje ingewikkeld maar het gaat vanzelf. Help mensen, zoals jezelf ook geholpen zou willen worden, soms zul je zelfs moeite moeten doen voor een ander terwijl jij er niets aan hebt, je houdt enkel het gevoel dat je iets goeds hebt gedaan, je moet jezelf dan niet als een engel zien, maar als een mens: een mens zoals het zou moeten...
Laat me weten wat je ervan vindt.

En wat vinden jullie?
__________________
...Overigens ben ik van mening dat Carthago met de grond gelijk gemaakt moet worden!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2003, 20:22
Verwijderd
Ik zou het geschreven kunnen hebben
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 20:35
ranonkel
ranonkel is offline
Ik vind het prachtig en voor mij heel herkenbaar.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 20:37
Tupac A. Shakur
Tupac A. Shakur is offline
great words man
there's an inner god in all of us for which we have the creator to thank, and, that god is our love and light that binds us all becáuse we all have the creator to thank for that
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 19:37
Opuntjepuntje
Opuntjepuntje is offline
Ik geloof in je.. maar lees het later...
__________________
"Schoonheid is waarheid, waarheid is schoonheid"
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 19:46
Opuntjepuntje
Opuntjepuntje is offline
Als je het zo zegt... Ja...
__________________
"Schoonheid is waarheid, waarheid is schoonheid"
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 21:43
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Tupac A. Shakur schreef op 17-08-2003 @ 21:37:
great words man
there's an inner god in all of us for which we have the creator to thank, and, that god is our love and light that binds us all becáuse we all have the creator to thank for that
Jaja, nu weten we het wel. Nu gewoon weer in het Nederlands.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 00:46
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ja dit vind ik een liberalere vorm van het hele bijbelgebeuren, ik vind het wel puik, alleen dat hele idee DAT er een god is, dat er een bijbel is geschreven,en meer zulker onzin,dat stuit mij tegen de borst, deze verzinsels zijn echt te oud en achterhaald, hoe in hemelsnaam kan je daar nog achterstaan in het jaar 2003? en trouwens ik vroeg me laatst af, als jezus rond het jaar nul zou zijn gestorven oid en het toen dus begon met god ,jezus en de whole happy family, hoe is het dan mogelijk dat de aarde een slordige 4,5miljard jaar ''normaal'' heeft gefunctioneerd?daarvoor waren ookal mensen en complete beschavingen met goden en dergelijken...ik vind het allemaal vrij vague,maargoed wie ben ik? 1van de 6miljard...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 01:06
hamer&sikkel
Avatar van hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
"God" is enkel een woord om het ideaal te omschrijven. Of de kracht in jezelf, om dingen voorelkaar te krijgen. Geloof je daar niet in?
En dat de bijbel ooit is geschreven, kun je niet ontkennen.
Ik zeg: geschreven door wijze mensen, niet door god. Of wel door god als we spreken over het ideaal.

Trouwens, Jezus werd geboren in het jaar 0.

Daarvóór, waren er ook goden, dat is juist het punt. Ik probeer ook uit te leggen dat "god" universeel is. Dat de kracht en de wil in de mensen altijd bestaan heeft. Ook vóór de geboorte van de man die deze krachten optimaal besteedde.

Moslims, Joden, Christenen, Boeddhisten, Atheïsten, eigenlijk zijn ze allemaal bezig met dezelfde geest, namelijk: hun eigen.

Iedereen geeft er alleen een andere naam aan. Sommigen gebruiken het om zondig te leven of een reden te hebben om levensstijlen van anderen af te keuren.
__________________
...Overigens ben ik van mening dat Carthago met de grond gelijk gemaakt moet worden!

Laatst gewijzigd op 19-08-2003 om 01:12.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 01:10
hamer&sikkel
Avatar van hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Tinjooo schreef:
Citaat:
hoe in hemelsnaam kan je daar nog achterstaan in het jaar 2003
Hoe ironisch.
__________________
...Overigens ben ik van mening dat Carthago met de grond gelijk gemaakt moet worden!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 01:36
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
haha, ja indd en ik had het zelf niet eens door terwijl ik het schreef, naja das ook wel een typisch voorbeeld van hoe alles wat met het geloof te maken heeft is ingeburgerd. Maar ik blijf er bij dat mensen die nog helemaal streng in de heer geloven ,zijn blijven hangen in de middeleeuwen ergesn,toen wist men immers niet beter,tegenwoordig zijn we zoveel slimmer en kunnen we dingen verklaren mbv wetenschap ed. ,maar sommigen willen het maar niet zien.
In jezelf geloven is natuurlijk altijd goed, als je zelf maar leeft op een goede manier en geen andere mensen en dieren tot last bent,maar probeert samen in harmonie er iets moois van te maken...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 19:36
hamer&sikkel
Avatar van hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Inderdaad mensen die op een fundamentalistische manier in de Schepper, Heer, Allah, etc. geloven, en de wijsheid niet op een moderne manier interpreteren, zijn wat mij betreft ook in de middeleeuwen blijven hangen. Ik bedoel: natuurlijk staat er niet: "Gij zult condooms gebruiken!" omdat die er toen nog niet waren. Dat is geen reden om nu te zeggen: de bijbel spreekt niet van condooms dus laten we een derde van de Afrikanen sterven aan aids (probeer maar te bidden!).
__________________
...Overigens ben ik van mening dat Carthago met de grond gelijk gemaakt moet worden!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie helpt bidden?
CD-R
102 26-11-2003 20:37
Levensbeschouwing & Filosofie evolutie of schepping
Ace*Dusty
286 29-10-2003 08:47
Levensbeschouwing & Filosofie Tot welke levensbeschouwing voel jij je aangetrokken?
Gatara
132 23-10-2003 20:23
Levensbeschouwing & Filosofie de hemel corrupt
breezerboy
31 06-10-2003 09:50
Levensbeschouwing & Filosofie Mening over Jehova's
zlatani9
26 27-08-2003 14:57
Levensbeschouwing & Filosofie Een schitterende ideaalwereld?
frankzinnig
15 27-08-2003 01:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35.