Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2004, 20:04
evanescence
Avatar van evanescence
evanescence is offline
Ik heb al een paar gedichtjes op dit forum gezet, maar krijg vaak antwoord dat het te simpel is...etc...

ik wil graag mooie gedichten leren te schrijven, maar het lukt niet zo goed heb ik het gevoel en stagneer dan

Hoe dicht je? en waar haal je dan je motivatie en inspiratie vandaan?

of is dit iets wat in je moet zitten of vanzelf moet gaan?

tnx
__________________
Broken......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2004, 20:26
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Dichten gaat vanzelf en ook weer niet.
Eigenlijk is poëzie een van de hoogste vormen van taal:
- als je kennis van een taal gebrekkig is, kan je je niet goed genoeg uitdrukken
- er komen veel spelingen in, en natuurlijk verschillende patronen die je met inzicht moet zien.

Een gedicht moet volgens mij wel vanzelf komen: het zijn gevoelens die je op papier zet, en als je gevoelens forceert, forceer je je gedicht en heb je een slecht gedicht.

Misschien zitten je thema's niet goed, waardoor alles wat cliché overkomt; niet zeiken over het eeuwige liefje, want dan moet je al vreselijk goed zijn om nog positieve commentaar te krijgen bV.

Forceer geen rijmschema, dat probeer ikzelf in ieder geval, maar zorg wel dat er een ritme inzit. Daar moet je inzicht voor hebben, dat is wat het zo moeilijk maakt. Je kan een klein kind bijvoorbeeld niet uitleggen hoe een logaritme in elkaar zit, zonder dat hij weet hoe wiskunde in elkaar zit, en zo ook moet je een soort taalgevoel hebben.

Dus kort:
- blijf proberen, het komt wel goed
- niets forceren qua rijm of thema
- unieke thema's kiezen
- schrijf alleen als je daar zin in hebt

Vaak heb ikzelf een gedachte in mijn hoofd waarover ik wil schrijven, en bepaalde zinnen schieten me dan te binnen. Het enige wat je dan moet doen, is alles aan elkaar zetten, hier en daar wat veranderen zodat het ritme goed zit volgens je gevoel en gedachte. Herlees alles nog eens, zoek uit waar het niet goed zit, verander dat, laat het weg of zet er iets bij maar probeer zo weinig mogelijk afbreuk te doen aan je eerste gedachte: 'Wat wou ik ook alweer uiten met dit gedicht?'.

Ik hoop dat je al iets hebt hieraan, gewoon proberen, als je vastzit met een gedicht, vraag het dan gewoon op het forum!
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 20:53
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Lovetears dichttips:

- Veel oefenen, als je geen gevoel hebt, schrijf dan niet over een gevoel. Als je alleen maar gevoel hebt, probeer dat dan te verwoorden, maar werk dat later uit tot een compleet gedicht, als je vol zit met je gevoel en je schrijft is de kans vrij groot dat het een uitlaatklepgedicht wordt, die voor een lezer niet interessant is.

- Schrijf trouwens niet alleen voor de lezers, ook wat jij mooi vindt is belangrijk, want wij zijn in feite maar een stel pubers met allemaal een andere smaak.

- Probeer ook origineel te zijn, daar scoor je bij mij ook punten mee.

- Probeer het onderwerp van je gedicht niet in je gedicht te noemen(in een gedicht over liefde een gebeurtenis beschrijven die wel liefde uitbeeld, maar waarin je niet het woord liefde gebruikt, bijvoorbeeld: hij veegt haar traan weg, geeft haar bloemen, doet haar haar en geeft haar zoenen).

- Rijm niet geforceerd, dus geen zinnen gebruiken die eigenlijk niets aan het gedicht toevoegen maar die wel rijmen(ik zit alleen, met niemand om me heen--> als er mensen om je heen zouden zitten dan had je daar niet alleen gezeten.)

- Voorkom overdadig gebruik van jij hij mij zij wij ons jouw je ik (ik kan even niet meer komen op hoe die woorden heten). Dat maakt vaak dat een gedicht vrij letterlijk wordt. Algemene verwoordingen vind ik veel mooier.
(Voorbeeld:

Je zit aan mijn hand,
ik vind je zo mooi
ik laat je nu los
je vliegt uit je kooi

of:

een kneep in mijn hand
jij als zonlicht zo mooi
en het slot maak ik los
voor een vlucht uit de kooi

Nou geef ik toe dat beide gedichten slecht zijn, maar het is om het verschil te illustreren. Ik kan het niet goed verwoorden, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).

- Stel jezelf doelen. Probeer een doel te bereiken, bijvoorbeeld een gedicht over schoenen, of een gedicht in sonnetvorm, of een gedicht waarin het onderwerp niet voorkomt, of een gedicht met/zonder rijm, wat voor doe je stelt maakt niet zoveel uit, maar prikkel jezelf door jezelf uit te dagen. Dat helpt mij vaak als ik niet automatisch iets schrijf.

- Alle voorgaande punten zijn vooral tips en geen criteria voor een goed gedicht. In een goed gedicht moet je iets voelen tijdens het lezen, en dat is niet makkelijk aan te leren. Bepaalde dingen als goede metaforen of minimaal taalgebruik kunnen wel helpen bij het krachtig overbrengen van een bepaald gevoel, maar er is ook wel een xfactor denk ik.

Dat vind ik er wel genoeg voor nu, misschien hebben anderen nog tips?

Als antwoorden op je vragen tot slot nog:

Hoe dicht je?
vaak zittend, zelden liggend of staand, liefst met pen en papier en daarna op een computer bijschaven.

Waar haal je dan je motivatie en inspiratie vandaan?
Ik heb vrij zelden inspiratie, het is vooral een hobby, ik knutsel met woorden zeg maar. Mijn motivatie is een dat ik alles met gevoel in woorden wil kunnen vatten, en vooral de dingen die me bezig houden(wat eigenlijk neerkomt op dat ik negen van de tien keer over liefde schrijf, omdat er weinig dingen zijn die mij zoveel bezig houden als dat ene gevoel).

Is dit iets wat in je moet zitten of vanzelf moet gaan?
Mja, deels wel denk ik. Maar het is niet alleen maar talent, een groot deel is ook oefenen en jezelf dingen leren.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 20:56
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Het was dat ik de post van ILUsion pas zag nadat ik de mijne gepost had, anders had ik gewoon kunnen zeggen dat ik het met hem eens was .
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 22:23
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 21-08-2004 @ 21:26 :
- unieke thema's kiezen

natuurlijk is een 'uniek' thema leuk, maar je kunt ook origineel zijn met standaard onderwerpen. bovendien zijn gedichten waar cliché's in centraal zijn niet per definitie slecht.

wat tips betreft, ik vind het moeilijk om goede tips te geven, mijn dichtader is al máánden verstopt. schrijf veel en probeer met woorden te spelen, zoek wel naar bij elkaar passende klanken, maar maak het ook niet een te geforceerd maaksel. bij sommige gedichten kun je er iets té goed van af lezen dat de dichter probeert over te komen als een zeer diepzinnige en proffesionele dichter.. schrijf op een manier die bij je past en over onderwerpen die bij je passen en probeer gewoon een boel dingen uit.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 23:01
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
sublime schreef op 21-08-2004 @ 23:23 :
natuurlijk is een 'uniek' thema leuk, maar je kunt ook origineel zijn met standaard onderwerpen. bovendien zijn gedichten waar cliché's in centraal zijn niet per definitie slecht.
Dat is ook niet wat ik zeg! Ik zeg dat je bij een cliché onderwerp al zeer goed moet kunnen dichten om dan nog een goed geidicht te krijgen. Als je een matig gedicht krijgt over {vul hier uw exotisch thema in} en je krijgt een matig gedicht over {vul hier uw cliché in, bij voorkeur 'liefde} dan heb je meer bewondering voor het eerste omdat je denkt: "zeg wie denkt er nu aan een gedicht schrijven over {exotisch thema}" en bij het tweede zeg je: "mja, het klopt wel wat er staat, maar dat heb ik in de vorige 500 ook al gelezen, eigenlijk".
Dat is het verschil: om op te vallen tussen de 500 gedichten over een cliché moet je veel talent hebben, om op te vallen tussen de 3 gedichten over {exotisch thema} moet je heel wat minder moeite doen, niet dat je daarom een minderwaardig gedicht hebt dat betere commentaar krijgt maar gewoon dat de lat bij clichégedichten hoger ligt dan bij andere.

Ben het overigens eens met lovetear:
- niet schrijven voor de lezer, maar voor jezelf: het is een soort uitlaatklep

Een onderwerp in een gedicht niet noemen is natuurlijk wel heel leuk, maar echt als regel zien zou ik het niet doen: het is gewoon een evenwicht zoeken eigenlijk. Als je 10 keer 'liefde' gebruikt in een gedicht over leifde, heb je overdreven, komt het eens voor, dan kan het door de beugel...

Hoe ikzelf dicht: op een stukje papier, half zittend maar vaak liggend met wat muziek op ofzo. Dat is eigenlijk wel gek, want opstellen, dagboek, ... schrijf ik steeds elektronisch. Mja, blijkbaar wil ik toch mijn handschrift nog in vorm houden (of zijn die hanenpoten toch niet te vermijden?)
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 00:04
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 21-08-2004 @ 21:56 :
Het was dat ik de post van ILUsion pas zag nadat ik de mijne gepost had, anders had ik gewoon kunnen zeggen dat ik het met hem eens was .
.

Qua tips heb ik niet zoveel meer toe te voegen; de dingen waar je als eerste op moet letten zijn imo al genoemd.

Maar ik kan misschien wel nog iets zeggen over inspiratie. Als ik wil dichten, komt dat voort omdat ik daar óf gewoon de behoefte toe voel en mijn 'ding' wil uitvoeren, óf echt door puur het gevoel, dat ik iets op moet schrijven en mijn gevoel wil verwoorden. Dit uit zich vaak in verschillende dichten; bij het eerste wordt het vaak een wat vastere vorm, en gaat het over een duidelijker thema, bij het tweede wordt het waarschijnlijk een stukje melodramatiek, die soms kan neigen naar prozaïsche teksten.

Waar het daarbij maar om gaat, is dat je schrijft omdat je het zo voelt; ik schrijf als ik wíl schrijven, en laat vooral bij het tweede mijn gedachten dan gewoon de vrije loop. Dus geef ik als raad; oefen eerst veel in de wat vastere vormen als je graag veel wilt oefenen, en ga dan gewoon eens 'uit de losse hand' schrijven, en ga daarna je gedicht bijschaven en misschien wat interessante en originele dingen ertussen gooien.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 00:20
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Ga ook m'n bijdrage leveren aan de tips. Heb wel de voorgaande reacties niet gelezen dus sorry als ik in herhaling val.

Schrijf wanneer je zin hebt. Forceer niets. Als het niet gaat dan gaat het niet. Ook al is het een maand of een jaar dat je niet schrijft, inspiratie komt altijd terug.

Schrijf ergens waar je je goed voelt, tenminste als je echt wilt schaven aan een gedicht. Meestal schrijf ik 's nachts, als het stil is in huis en als ik in m'n bed lig.

Als je niet direct inspiratie hebt maar toch zin hebt om te schrijven kan het helpen om gedichten van andere mensen te lezen. Ze kunnen je helpen om je op ideeën te brengen.

Een precieze manier om te dichten is er niet. Sommige mensen maken echt gedichten en bij anderen rolt het er gewoon uit. Ik ben eigenlijk iemand uit de laatste categorie maar heb dankzij een aantal mensen op het forum geleerd om toch te "schaven" aan gedichten. Wat je kan doen is als je een inval hebt, je gedicht gewoon opschrijven in de ruwe vorm. En nadien beginnen kijken of je geen woorden 2 keer gebruikt hebt ofzo. Enkele overbodige woorden weglaten. Misschien een ander beeld gebruiken. (en tips vragen aan andere mensen, helpt echt wel)

Wat je zegt over té simplistisch zou ik me niet teveel aantrekken. Moeilijke woorden zijn niet per definitie een meerwaarde aan je gedicht. Je kan speciale beelden gebruiken om gevoelens te uiten of een cliché origineel aanbrengen. Een verrassend slot in je gedicht steken.

Nog een laatste tip, veel gedichten lezen en oefenen...Je bent al heel ver dat je je gevoelens durft op papier te zetten. De rest komt wel door te oefenen en niet bang te zijn van het witte blad dat voor je ligt

grtz
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 02:24
Verwijderd
Ik ga ranten.

Ik heb geen specifieke tips. Soms komt een zin in mijn hoofd en krabbel ik die ergens neer om als ik tijd heb er eens aandacht aan te besteden (wat er eigenlijk bijna nooit van komt).

Zelf noem ik het altijd vloeien: niet nadenken, gaan, voel die gedachten, laat de gevoelens door je aderen kronkelen en de waanzin door je huid naar buiten kruipen. Gooi het op papier zonder rekening te houden met rijm, metrum ritme. Als je het erna bekijkt en voelt dat er iets schort, kun je het nog altijd veranderen.

Laat je niet in een bepaalde vorm duwen, doe wat goed voelt, vooral NIET nadenken als je met gevoelens speelt. Laat de gevoelens zelf de woorden zoeken.

Alleen als je echt voor de vorm wilt gaan, zul je daar rekening mee moeten houden, maar laat dit nooit je schrijven bepalen, het gaat nog altijd om wat er op papier komt, niet wat er op MOET komen volgens de regels.

Neem eens een keer een voorwerp. Zomaar iets. Een stoel, een plant, het stof op je tv, de boxen aan je muur, en schrijf daarover wat in je opkomt, oefen het vloeien .
Ik ben geen held in het uitleggen wat ik doe en wat een ander moet doen, maar ik hoop dat je een beetje een zicht krijgt op wat ik bedoel?

En oh ja, wees niet bang om een pauze in te lassen als je een tijdlang niets op papier krijgt. op een moment komt het vanzelf wel weer. Hetzelfde met de inspiratie. Als je tussenin toch nog wat wil doen, ik doe dan wat ik net hiervoor schreef: het eerste beste nemen wat je ziet en schrijven. Of ik vraag aan iemand een woord en ga daar dan over schrijven.

Maak niet de fout alles te willen beschrijven, dat deed ik vroeger ook: een verhaal in dichtvorm gieten, dat lukt toch nooit, daar is proza voor. Omschrijf het, laat de lezer een beetje in spanning, hou het interessant.

Bah. Ik ben hier niet goed in .
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 11:10
evanescence
Avatar van evanescence
evanescence is offline
Hahah bedankt allemaal....ik zal er vast wel wat aan hebben
__________________
Broken......
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Trein....
evanescence
10 22-08-2004 17:01
Verhalen & Gedichten Het dichten zelf
Meadow
1 17-05-2004 20:07
Verhalen & Gedichten 3 Nederlandse gedichten
love is life
1 12-03-2003 19:01
Verhalen & Gedichten (Algemeen: post hier mooie gedichten over angst/afscheid nemen)
Proud
1 15-11-2002 18:05
Verhalen & Gedichten Dop krijgt niveau?
Ulfheðin
75 25-04-2002 12:11
Verhalen & Gedichten moeder-dochter (dubbel gedicht ofzo, iig rare vorm enzo)
Verwijderd
2 10-11-2001 17:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.