Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2004, 17:23
DopeBean
DopeBean is offline
Ik moet voor school uitzoeken wat het verschil is tussen whiskey en whisky. Ik weet dat eentje uit Ierland komt en de andere uit Engeland maar weet niet welke precies. Ik zou graag meer wille weten over de verschillen en geschiedenis en zo.

ik hoop dat jullie iets weten.

Greetz

DopeBean

ps: als jullie een internet-site vinden waar dat te vinden is zou ik dat ook erg waarderen.
__________________
http://I-TuneFM.tk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2004, 17:28
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
The history of whiskey is shrouded in some mystery. First produced in the Middle Ages, it has gained a worldwide audience and is produced from Ireland to India. For the whiskey connoisseur, no library would be complete without this fascinating look at the world of whiskey (as it is spelled in Ireland and the United States--Scotland and Canada spell it "whisky"). With more than 1,000 entries on everything from individual brands to the history of single-malt scotch, Whisk(e)y will appeal to aficionados and novices alike.


asjeblieft, een site
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 16:03
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Eten & Drinken ---> Moderne Talen
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 16:24
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
whisky --> nederlands
whiskey --> engels
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 16:30
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 08-06-2004 @ 17:24 :
whisky --> nederlands
whiskey --> engels
nee.

Whisky wordt ook zeker wel in het engels gebruikt, en whiskey ook in het nederlands. De schrijfwijze geeft t land van herkomst aan, zoals extinction hierboven aangaf.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 17:21
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
extinction schreef op 07-06-2004 @ 18:28 :
The history of whiskey is shrouded in some mystery. First produced in the Middle Ages, it has gained a worldwide audience and is produced from Ireland to India. For the whiskey connoisseur, no library would be complete without this fascinating look at the world of whiskey (as it is spelled in Ireland and the United States--Scotland and Canada spell it "whisky"). With more than 1,000 entries on everything from individual brands to the history of single-malt scotch, Whisk(e)y will appeal to aficionados and novices alike.


asjeblieft, een site
Klopt dat wel?...ik dacht dat zonder "e" allen maar uit Schotland kwam...met "e" uit allerlei andere landen...en bourbon dan uit de VS...

http://www.bennevisclub.nl/dramtermencontent.html
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 17:39
Emilia
Emilia is offline
Is 'whiskey' niet de enige correcte spelling in het Nederlands?
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 18:42
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Emilia schreef op 08-06-2004 @ 18:39 :
Is 'whiskey' niet de enige correcte spelling in het Nederlands?
Mijn Van Dale pocketwoordenboek kent alleen whisky

overigens:

Whiskey en whisky

De verschillende spelling verraadt of dit distillaat uit Schotland (altijd whisky) komt, of elders, zoals Ierland (altijd whiskey), de VS (meestal whiskey, soms ook whisky) of Canada (meestal whisky, maar soms ook whiskey). Schotland is het whiskyland bij uitstek. Al in de vijftiende eeuw werd dit graandistillaat van gemoute gerst in de Hooglanden gemaakt. Haver, maïs, tarwe en rogge kunnen andere ingrediënten zijn. De naam whisky is niet be-schermd (in tegenstelling tot champagne en cognac). Een malt whiskey wordt gemaakt van louter gemoute gerst en is over het algemeen zachter van smaak dan de blends. Blends zijn whisky’s met verschillende jaren door elkaar. Ook de leeftijd (lagering) van een whisky heeft een positieve uitwerking op de zachtheid van de smaak. Een Schotse whisky moet bij wet minimaal drie jaar oud zijn voordat deze verkocht mag worden.Veel Amerikanen drinken whisky on the rocks, een doodzonde.
Drink whisky uit een tumbler met hooguit een paar druppels water.

uit: Klanker en De Vries. Het Blauwe Boekje: over manieren, eten, drinken en kleding. (2004)
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 19:18
Forumschorum
Avatar van Forumschorum
Forumschorum is offline
whisky = engels
whiskey= amerikaans
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 19:27
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 08-06-2004 @ 19:42 :
Mijn Van Dale pocketwoordenboek kent alleen whisky

overigens:

Whiskey en whisky

De verschillende spelling verraadt of dit distillaat uit Schotland (altijd whisky) komt, of elders, zoals Ierland (altijd whiskey), de VS (meestal whiskey, soms ook whisky) of Canada (meestal whisky, maar soms ook whiskey). Schotland is het whiskyland bij uitstek. Al in de vijftiende eeuw werd dit graandistillaat van gemoute gerst in de Hooglanden gemaakt. Haver, maïs, tarwe en rogge kunnen andere ingrediënten zijn. De naam whisky is niet be-schermd (in tegenstelling tot champagne en cognac). Een malt whiskey wordt gemaakt van louter gemoute gerst en is over het algemeen zachter van smaak dan de blends. Blends zijn whisky’s met verschillende jaren door elkaar. Ook de leeftijd (lagering) van een whisky heeft een positieve uitwerking op de zachtheid van de smaak. Een Schotse whisky moet bij wet minimaal drie jaar oud zijn voordat deze verkocht mag worden.Veel Amerikanen drinken whisky on the rocks, een doodzonde.
Drink whisky uit een tumbler met hooguit een paar druppels water.

uit: Klanker en De Vries. Het Blauwe Boekje: over manieren, eten, drinken en kleding. (2004)
Van Dale is niet de te raadplegen instantie voor spellingskwesties. Het groene boekje kent alleen whiskey.
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:01
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Emilia schreef op 08-06-2004 @ 20:27 :
Van Dale is niet de te raadplegen instantie voor spellingskwesties. Het groene boekje kent alleen whiskey.
Ik heb er even mijn Nieuwe Spellinggids van de Nederlandse Taal op nageslagen. Deze kent alleen de spelling whisky. Mijn Prisma Woordenboek Nederlands geeft beide spellingsvormen, en in mijn Thematische woordenschat Engels van Intertaal geeft de omschrijvingen Scottish whisky/Irish whiskey, wat overeenstemt met wat martijn1985 erover vermeldde.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
whiskey is voor Ierse whiskey (behalve die uit Noord-Ierland (tenzij t misschien door een Iersgezinde stokerij gestookt wordt ) en whisky is Brits.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 13:14
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Dan klopt het verhaal van Extinction weer niet, want in de VS zeggen ze tegen whiskey 'Scotch'. Ze schrijven het in de VS met een e, maar in Schotland niet.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 14:22
Stoetel
Avatar van Stoetel
Stoetel is offline
Over het algemeen wordt "whisky" in Schotland gemaakt en "whiskey" in Ierland en Amerika (maar vooral in Ierland).
__________________
~Wie zijn gat verbrandt mag blij zijn dat hij niet andersom stond~
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 09:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Boogie schreef op 09-06-2004 @ 14:14 :
Dan klopt het verhaal van Extinction weer niet, want in de VS zeggen ze tegen whiskey 'Scotch'. Ze schrijven het in de VS met een e, maar in Schotland niet.
njah, kijk gewoon op de flesse. Schotse whisky en Ierse whiskey.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 10:04
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 08-06-2004 @ 21:01 :
Ik heb er even mijn Nieuwe Spellinggids van de Nederlandse Taal op nageslagen. Deze kent alleen de spelling whisky. Mijn Prisma Woordenboek Nederlands geeft beide spellingsvormen, en in mijn Thematische woordenschat Engels van Intertaal geeft de omschrijvingen Scottish whisky/Irish whiskey, wat overeenstemt met wat martijn1985 erover vermeldde.
Ik weet niet door wie die Spellinggids is uitgegeven, maar als het om de spelling van het Nederlands gaat, is de Woordenlijst Nederlandse taal (het Groene Boekje) toch het naslagwerk dat het meest gezag heeft, eventueel aangevuld met de Spellingwijzer van het tijdschrift Onze Taal.
De Prisma-woordenboeken al helemaal niet!
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 19:35
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Emilia schreef op 10-06-2004 @ 11:04 :
Ik weet niet door wie die Spellinggids is uitgegeven, maar als het om de spelling van het Nederlands gaat, is de Woordenlijst Nederlandse taal (het Groene Boekje) toch het naslagwerk dat het meest gezag heeft, eventueel aangevuld met de Spellingwijzer van het tijdschrift Onze Taal.
De Prisma-woordenboeken al helemaal niet!
Ik heb het even nagekeken. De Spellinggids is samengesteld door redacteurs van Van Dale Lexicografie, Wolters' Woordenboeken en Prisma Woordenboeken. Dat het Groene Boekje het meeste gezag heeft is wat mij betreft leuk en aardig voor degenen die daar de voorkeur aan geven, maar ik hou het persoonlijk liever bij mijn eigen voorkeur.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 08:40
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 10-06-2004 @ 20:35 :
Ik heb het even nagekeken. De Spellinggids is samengesteld door redacteurs van Van Dale Lexicografie, Wolters' Woordenboeken en Prisma Woordenboeken. Dat het Groene Boekje het meeste gezag heeft is wat mij betreft leuk en aardig voor degenen die daar de voorkeur aan geven, maar ik hou het persoonlijk liever bij mijn eigen voorkeur.
dan kun je ook zoo sreiven...
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-06-2004, 20:19
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Emilia schreef op 11-06-2004 @ 09:40 :
dan kun je ook zoo sreiven...
Zó ver gaat mijn persoonlijke voorkeur nou ook weer niet...
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Lekkere whisky's
Hengelodegekste
16 20-10-2010 14:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49.