Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2005, 13:28
Kawoutertje
Avatar van Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Wel, waarschijnlijk is de titel van dit topic niet erg duidelijk, maar ik wist niet hoe het te noemen.

Hoe navigeren gebruikers doorheen jouw website ?
Gebruik je linknamen zoals gastboek.php en nieuws.asp of worden de links op jouw website afgehandeld door een algemene page-handler (met dan bijvoorbeeld index.php?page=gastboek of index.php?page=nieuws)

En waarom doe je dit zo ?

Zelf heb ik beide manieren al gebruikt in websites die ik gemaakt heb, maar ik ben er zelf niet uit welke nu de handigste methode is.

De eerste methode (gewoon gastboek.php of zo) is vrij gemakkelijk te gebruiken en is snel geprogrammeerd. Het nadeel is wel dat mensen rechtstreeks de structuur van je website te zien krijgen adhv de link. (Maar in hoeverre mate is dit een nadeel ... )

De tweede methode (vb. index.php?page=gastboek) heeft heel wat extra programmeerwerk tot gevolg (nl. het programmeren van een handler), maar dan zien je links er wel allemaal proper hetzelfde uit en je hebt meer mogelijkheden wat bedreft het gebruiken van dynamische links.

Hoe denken jullie erover ?
__________________
When you are arguing with an idiot, make sure the other person isn't doing the same thing.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2005, 14:09
Verwijderd
Is afhankelijk van de mogelijkheden van de server en van jezelf.

Ik zou dus /guestbook gebruiken bijvoorbeeld.
En dan /guestbook /write oid.

Ziet er gewoon net uit.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 16:34
Verwijderd
mocht je met index.php?page=guestbook gaan werken, laat dan de index.php weg, dit maakt het makkelijker om over te gaan naar andere talen, zoals Perl, ASP, etc zonder al je links aan te passen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 17:49
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 23-05-2005 @ 17:34 :
mocht je met index.php?page=guestbook gaan werken, laat dan de index.php weg, dit maakt het makkelijker om over te gaan naar andere talen, zoals Perl, ASP, etc zonder al je links aan te passen.
Mensen die dat gebruiken, gebruiken vaak verschillende bestanden..
En als ze dat niet doen dan is iets als "index.php?page=../htpasswd" altijd leuk
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 17:53
Dr HenDre
Avatar van Dr HenDre
Dr HenDre is offline
ik doe meestal t eerste, simpelweg omdat dat makkelijker is, en t boeit me niet dat gebruikers weten welke bestanden ik gebruik.
Het tweede is meer werk, niet zozeer omdat includen zo moeilijk is, maar vooral om het goed en veilig te doen.
Ik zie het voordeel niet van werken met een page handler
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 20:01
Verwijderd
Cool URIs don't change
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 21:29
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
eddie schreef op 23-05-2005 @ 21:01 :
Cool URIs don't change
Precies. En dus: technologie-onafhankelijke URI's.
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 10:51
Kawoutertje
Avatar van Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Die pagina had ik voordien ook al eens gelezen :-) En idd, ik kan me er eigenlijk ook wel bij aansluiten.

Dit doe je dan door mod_rewrite op een apache webserver veronderstel ik.
Maar - voor zover ik hierin juist zit, want heb zelf nog niet met mod_rewrite gewerkt- verwijs je dan alle pagina's via mod_rewrite naar eenzelfde pagina die dan dienst doet als 'page-handler' en aldus de juiste bestanden include (zodat je intern werkt met index.php?page=guestbook)
Of zet je in je mod_rewrite dat ie /guestbook naar guestbook.php moet sturen en dat ie /photo naar foto.php moet sturen of zo ?

En nog een vraagje ? Kan je mod_rewrite enkel naar php-docs laten verwijzen of ook naar andere types van programmeertalen ?
__________________
When you are arguing with an idiot, make sure the other person isn't doing the same thing.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 11:05
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
?page=pagina&lang=taal

Het is eenvoudiger, omdat wij altijd werken met een basistemplate die ook meteen de meertaligheid van onze websites moet kunnen ondersteunen. Uiteindelijk includen/requiren we dan de pagina's die in de submappen staan of, op sommige pagina's, halen we de informatie dynamisch uit de database en is er alleen een index.php met een index.css zonder andere bestanden. Dat is vooral handig op websites die met ons easy-CMS werken.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 11:11
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
********** schreef op 23-05-2005 @ 18:49 :
Mensen die dat gebruiken, gebruiken vaak verschillende bestanden..
En als ze dat niet doen dan is iets als "index.php?page=../htpasswd" altijd leuk
Joah, je moet wel een beetje knowhow hebben als het gaat om security. Maar dat geldt voor alles. Als je eens kijkt hoeveel sites nog te hacken zijn met eenvoudige SQL injection. Iemand hoeft niet eens verstand te hebben van dat soort zaken om je dan te hacken, het is gewoon copy-paste werk.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Kawoutertje schreef op 24-05-2005 @ 11:51 :
Dit doe je dan door mod_rewrite op een apache webserver veronderstel ik.
Maar - voor zover ik hierin juist zit, want heb zelf nog niet met mod_rewrite gewerkt- verwijs je dan alle pagina's via mod_rewrite naar eenzelfde pagina die dan dienst doet als 'page-handler' en aldus de juiste bestanden include (zodat je intern werkt met index.php?page=guestbook)
Of zet je in je mod_rewrite dat ie /guestbook naar guestbook.php moet sturen en dat ie /photo naar foto.php moet sturen of zo ?
Enlightenment heeft daar eens wat over gepost
Ik zou alle requests naar een script laten gaan en daar de rest verzorgen (paramters uitlezen, request URI, etc).


Citaat:
Kawoutertje schreef op 24-05-2005 @ 11:51 :

En nog een vraagje ? Kan je mod_rewrite enkel naar php-docs laten verwijzen of ook naar andere types van programmeertalen ?
Voor Apache maakt het niks uit. Je kan het dus ook naar .pl, .cfm, .asp, .html, .html.en, .html.nl, etc laten redirecten. Of naar bla.vwxyz. Zolang je er maar een geldige action-handler (of hoe heet dat ding) aan hebt hangen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 20:22
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
eddie schreef op 24-05-2005 @ 13:59 :
Enlightenment heeft daar eens wat over gepost
Ik zou alle requests naar een script laten gaan en daar de rest verzorgen (paramters uitlezen, request URI, etc).
Dat doe ik ook altijd. Het is namelijk makkelijker om iets aan je globale setup te veranderen als die wordt opgezet in een bestand. Als je een heleboel losse bestandjes hebt is het veel lastiger om daar wijzigingen in aan te brengen.
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 20:30
Verwijderd
Ik handel alleen content pagina's via een script/prog taal af.
Stylesheets/images/etc niet, kost alleen cpu kracht en is vrij zinloos.
(Dan heb ik het over echte websites, geen huis-tuin-en-keuken websites )
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 21:33
vbmot
Avatar van vbmot
vbmot is offline
Ik gebruik allebei de methoden eigenlijk wel. Voor grote sites waarbij het handig is om modulair te werken is het tweede handiger. Om snel iets in elkaar te draaien voldoet methode één uitstekend.

Overigens kun je (i.v.m. security) ook met een nummersysteem werken in plaats van direct naar bestandsnamen te verwijzen. Dan schrijf je een functie die nummers omzet naar namen (gewoon hardcoded, wel zo snel). Wel iets extra bij te houden, maar met één resolve functie is dit zeker nog wel te overzien.
__________________
With everyone unique, you can't be perfect because I already am.

Laatst gewijzigd op 24-05-2005 om 21:37.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 13:29
Kawoutertje
Avatar van Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
eddie schreef op 24-05-2005 @ 13:59 :
Enlightenment heeft daar eens wat over gepost
Ik zou alle requests naar een script laten gaan en daar de rest verzorgen (paramters uitlezen, request URI, etc).
Bedoel je deze posts ?
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=756256
http://forum.scholieren.com/showthre...13#post9110813

Das idd vrij netjes opgelost zo.
Ga ik ook eens proberen dan


Btw, sorry voor de late post. Ben tijdje weg geweest.
__________________
When you are arguing with an idiot, make sure the other person isn't doing the same thing.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Kawoutertje schreef op 31-05-2005 @ 14:29 :
Bedoel je deze posts ?
Yup.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48.