Oud 18-01-2001, 19:53
ees
ees is offline
wie weet hoe het verhaal van electra gaat??
en als je het weet wil je het dan hier neerzetten?

alvast bedankt ees
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2001, 22:27
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Ik weet het niet precies uit mijn hoofd en ik weet niet of ik het nog ergens heb, maar ik zal even zoeken.
Volgens mij was het zoiets;
Agamemnon, Electra's vader was op gemene wijze vermoord door klytaimnestra en aigisthos (zijn vrouw en haar minnaar) en volgens de Griekse gebruiken moest Agamemnon gewreekt/gewroken (?) worden. Haar broer Orestes moest dat doen. Die vluchte en kwam terug toen hij een volwassen man was om dit te doen. Electra spoort hem hiertoe aan. Maar het is een dilemma, want hij moet zijn moeder eigenlijk doden, omdat dat de moordenares/medeplichtige is, maar als hij zijn moeder dood is dat ook weer een slechte daad.

Als iemand een aanvulling/verbetering heeft graag, want het is al een tijd geleden dat we dit behandeld hebben.

[Dit bericht is aangepast door Onbekende (18-01-2001).]
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2001, 18:31
Verwijderd
Wat ik hierover ooit in een werkstuk over Sophocles over geschreven heb is:

Het stuk speelt zich afop het plein voor het paleis der Atriden in Mycene.
In de proloog maken de pedagoog, die indertijd Orestes bij koning Strophis in veiligheid bracht, Orestes en Pylades een afspraak. De pedagoog zal namens koning Phanoteus, een vriend van Aegisthus en Clytaemnestra, aan de twee laatstgenoemden het valse bericht geven dat Orestes door een ongeval bij de Pytische spelen is omgekomen. Orestes en Pylades zullen dan Agamemnons graf bezoeken en vervolgens een urn met Orestes' as komen brengen. Als zij het toneel hebben verlaten komt Electra op en zingt een klaaglied waarin zij de Erinyen om wraak en de terugkeer van Orestes smeekt. Het koor, bestaande uit Myceense vrouwen, vriendinnen van Electra probeert haar tevergeefs te troosten. Electra vertelt over de oorzaak van haar verdriet en over het schandelijke gedrag van Aegisthus en Clytaemnestra. Zij wordt onderbroken door haar zus Chrysothemis, die met dodengaven op weg is naar het graf van Agamemnon in opdracht van Clytaemnestra die een boze droom heeft gehad. Electra haalt haar over om niet de dodengaven van Clytaemnestra, maar haarlokken van hen beiden en Electra's gordel naar het graf te brengen en om daar te bidden om de terugkeer van Orestes. Het koor voorspelt de spoedige voltrekking van de wraak.
Als de koningin en Electra ruzie hebben, komt de pedagoog als bode, zoals afgesproken, met de mededeling dat Orestes overleden is. Als de pedagoog en de koningin zich verwijderd hebben, zingen Electra en het koor een klaaglied. Dan komt Chrysothemis die vertelt dat ze op het graf gaven heeft aangetroffen die alleen van Orestes kunnen zijn. Electra wil dit niet geloven en vraagt haar zus om samen met haar de wraak te voltrekken, maar zij weigert. Als Orestes en Pylades de urn komen brengen, hoort Orestes Electra om hem jammeren. Dit maakt zo'n indruk dat hij zich bekend maakt. Electra herkent hem en samen beramen zij hun wraakactie.
De pedagoog en Orestes vermoorden Clytaemnestra, terwijl Electra buiten Aegisthus aan de praat houdt. Hij vraagt of Orestes echt dood is en een bedekt lijk wordt zichtbaar met daarnaast Pylades en Orestes. Aeghistus denkt dat het het lijk van Orestes is, maar als hij de sluier oplicht, herkent hij Clytaemnestra en beseft hij dat hij in de val is gelopen.
Orestes dwingt hem het paleis binnen te gaan en doodt hem op dezelfde plaats als waar Agamemnon viel. Het koor sluit het stuk af met een jubelzang over de bevrijding van het geslacht van Atreus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Vrouwenopvang Fryslân
Verwijderd
17 05-03-2007 15:12
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Gootsteenontstopper
Verwijderd
10 13-12-2004 15:35
Verhalen & Gedichten tja...een verhaal..ofzo
Romie
11 08-07-2004 07:11
Verhalen & Gedichten [kort verhaal] F.'s verhaal
Just Johan
2 23-02-2004 14:41
Psychologie Stap in het verhaal van de ander-Topic.
Dreamerfly
31 11-11-2003 19:30
Verhalen & Gedichten verhaaltje
b-z
7 03-05-2003 22:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.