Oud 11-09-2005, 20:45
Vitamintje
Vitamintje is offline
Wie vindt het ook zo moeilijk om te kiezen welke vervolgopleiding je nu echt het liefste wilt doen?

Ik ben een twijfelaar en ik vind veel dingen leuk. De ene dag roep ik psychologie, de volgende dag zweer ik bij taalwetenschap en de dag erna kies ik toch weer voor onderwijskunde....of wordt het gezondheidswetenschappen?

Inmiddels zit ik in 6VWO en ik wil nu toch wel onderhand een beslissing gaan nemen.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen? Of is er iemand die nog tips heeft voor mij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2005, 20:50
Poesket
Poesket is offline
http://www.loopbaaninzicht.nl/index2.html
__________________
einde
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 21:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik kan je alleen maar een tip geven en dat is: probeer te accepteren dat het normaal is dat je meer dan een ding leuk vindt Je hoeft niet van alles wat je leuk vindt je werk te maken en dat te gaan studeren. Het is heel gezond dat er meerdere dingen zijn die je leuk vind en je kan ook prima dingen houden als hobby, daar is niets mis mee. Ik vind het eerlijk gezegd ongezonder als er echt maar een ding is wat je interesseert.

Wees niet bang om iets te kiezen. Of het een goede keuze geweest is zul je toch pas merken als je een poosje bezig bent. Het is geen ramp of schande om van studie te switchen, uit ervaring weet ik dat je er vaak alleen maar veel van kan leren en dat het zelden echt voor niets geweest is. Tuurlijk kies je iets met het doel om dat af te maken enzo maar wees niet bang om een keuze te maken omdat je bang bent om te switchen. Dat kan echt iedereen overkomen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 00:23
Verwijderd
Als je meerdere dingen leuk vindt, kun je uit die dingen geen verkeerde keuze maken. Dat is één. Twee is dat je zult moeten accepteren dat je niet studeert omdat het jou leuk gemaakt moet worden, maar omdat je een vak moet leren. Eindeloos geklootveeg met studieswitchen is er dus niet bij.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 06:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb hetzelfde en wordt er ook helemaal gek van. Meerdere studies lijken me misschien wel wat, maar ik twijfel heel erg. Ik ben ook meer bezig met de beroepsperspectieven... Zo wilde ik eerst psychologie studeren, maar ben ik niet 'hulpverlenend' ingesteld. Hetzelfde met pedagogische wetenschappen. Maar ja, wat dan? Theaterwetenschappen? Ik weet alleen niet of ik kunstgeschiedenis interessant vind en dat denk ik niet... Daarbij wordt het aan de uva gegeven en die geven gewoon 5 dagen per week les

Nou ja, en ga zo maar door...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 06:57
Verwijderd
Schrijf ze allemaal op, probeer je te bedenken of je ze allemaal echt even leuk vindt, als dat zo is; ogen dicht en kies er eentje. Klinkt gek, maar 't is heel normaal wanneer je geen keuze kan maken, dat is ook goed. Laat 't lot dus voor je kiezen Als je de keuze van het lot toch niet goed vond, kies je gewoon nog eens.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 10:33
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Blad maken met plus en minnetjes heeft bij mij de doorslag kunnen geven, dat kan je ook nog proberen als je dat nog niet gedaan hebt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 11:11
Verwijderd
Ik had het ook heel erg, maar nu, aan het begin van 6vwo, heb ik definitief voor taalwetenschap gekozen. Dat voelt erg goed.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 13:31
Verwijderd
Ik heb maar gewoon wat gekozen en gekeken of het me beviel. Dat was het geval, dus zit ik nu in het derde jaar.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 13:51
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik weet nu zo'n beetje wat ik echt graag wil, nu nog ervoor zorgen dat ik t ook daadwerkelijk mag...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 14:17
madwoman
madwoman is offline
Het is ook super moeilijk te kiezen! Je hebt nog een heel jaar, ik zou zeggen ga naar zo veel mogelijk opendagen van de opleidingen die je leuk vind. Vaak kun je na zo'n al een opleiding doorstrepen omdat het je toch helemaal niks lijkt (de sfeer, de docenten, manier waarop opleiding is opgebouwd). De opendagen beginnen weer in oktober/november dus ga kijken!

Zelf heb ik nooit kunnen kiezen tussen HBO en universiteit en doe daarom 2 opleidingen
__________________
you can't milk a cow with your hands in your pants!!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 15:30
Verwijderd
Misschien eens kijken naar een studie als algemene sociale wetenschappen? Verder veel open dagen bezoeken, als het mogelijk is proefstuderen, praten met studenten die de studies doen, informatie boekjes en op internet doorlezen, enz.

Verder sluit ik me aan bij wat Daantje_0705 zegt.

En je kunt na een opleiding als je dat graag wilt altijd nog een opleiding doen. Dan zit je al op twee opleidingen die je leuk vindt. En mocht je daarna nog steeds zin (en geld) hebben, een derde, vierde, vijfde, ... opleiding kan ook altijd nog.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 17:11
Verwijderd
Als je meerdere studies even interessant vindt, kun je ook eens kijken naar de mogelijke beroepen die je uiteindelijk zult krijgen als je een bepaalde studie gevolgd hebt. Wat lijkt je van díe dingen belangrijk?
Het is belangrijk dat je een studie doet die je interessant vindt, maar het is ook belangrijk om uiteindelijk een interessante baan te krijgen. Daar zit je immers nog veel langer 'aan vast' dan aan een opleiding.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 19:02
Nyawa
Ik herken het heel erg. Ik heb wel een plannetje in mijn hoofd (IO/IB variant Spaans met minor Journalistiek erbij), maar omdat dat zo breed is en ik bang ben voor het 'van heel veel iets weten maar van niets veel'-effect twijfel ik toch nog heel erg. Liever zou ik iets specifiekers kiezen, maar het probleem is wat. Op zich vind ik het kiezen van een studie nog niet het allermoeilijkst omdat er heel veel dingen zijn die ik interessant vind, maar vooral wat voor beroep ik later wil uitoefenen. Ik ben heel erg bang dat ik een studie kies die ik wel heel erg leuk vind, maar dat het werk daarna tegenvalt.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 20:01
Vitamintje
Vitamintje is offline
Iedereen bedankt voor de tips! Ik ben al bij veel open dagen geweest maar ik wil dit jaar (voor de 2e keer) naar de studiebeurs gaan en proefstuderen bij een aantal studies. Open dagen ga ik ook nog bezoeken maar ik ben al op veel open dagen geweest. En Daantje je hebt wel gelijk dat het ook een voordeel is om een brede interesse te hebben Zo had ik het nog niet bekeken.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 22:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 12-09-2005 @ 07:25 :
Zo wilde ik eerst psychologie studeren, maar ben ik niet 'hulpverlenend' ingesteld. Hetzelfde met pedagogische wetenschappen.
Er zijn zo verschrikkelijk veel vlakken waar je terecht kan komen; lang niet al die beroepen zijn hulpverlenend.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 08:46
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Je moet eigenlijk zorgen dat je een dagje kan meelopen met een student, die de studie al doet. Dan krijg je een beetje een beeld van de opleiding.
En praat met mensen die de opleiding al hebben afgerond: waar zijn zij terecht gekomen, etc.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 10:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Balance schreef op 12-09-2005 @ 23:24 :
Er zijn zo verschrikkelijk veel vlakken waar je terecht kan komen; lang niet al die beroepen zijn hulpverlenend.
Maar ik wil ook niet de onderzoek in, aangezien ik ook nog andere plannen heb... En om nou alleen psychologie te gaan studeren om les te gaan geven, nou nee...

Ik weet t ook wel dat er andere beroepen zijn, maar het komt toch vaak op hulpverlenend neer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-09-2005, 10:59
Verwijderd
Met psychologie kun je veel meer dan alleen maar hulpverlener en onderzoeker worden, psychologen kom je zo wat overal tegen. Ik denk dat een studie als psychologie heel breed is, waardoor je eigenlijk overal inzetbaar bent (in het bedrijfsleven, in de reclamewereld, enz.).
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 22:42
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Wat ik moeilijk vond aan kiezen, was dat je uit die brochuurtjes eigenlijk niets bijleert... Ga eens wat lessen bijwonen, spreek eens met mensen die afgestudeerd zijn in die richting, met mensen die nog studeren...
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 18:39
mish85
Avatar van mish85
mish85 is offline
opendagen bezoeken, meeloop dagen etc etc etc
dag mee lopen met beroeps beoefenaar.. kijken wat er allemaal is

zelf loop ik ook al jaren te tweifelen.. misscien maar emigreren naar finland en daar duits gaan studeren ( geen grap)
__________________
mish
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 19:16
Verwijderd
Ik studeer onderwijskunde, dus als je daar vragen over hebt dan hoor ik het graag

Verder is het inderdaad normaal dat je meerdere dingen leuk vindt. Je moet toch uiteindelijk iets kiezen, en misschien zal er wel iets zijn dat nog veel beter bij je past en dat je niet gekozen hebt, maar is dat zo erg? Als je maar een opleiding vindt waar je niet met tegenzin naartoe gaat.

Elke opleiding heeft leuke en minder leuke kanten. Niemand wordt wakker en denkt "Ja, laat ik eens voor een tentamen gaan leren". Het blijft school. Maar het is meestal leuker dan de middelbare school, omdat je altijd iets kiest wat in je interesse ligt.

Moraal van het bovenstaande: het zal wel loslopen.

Citaat:
nare man schreef op 12-09-2005 @ 01:23 :
Als je meerdere dingen leuk vindt, kun je uit die dingen geen verkeerde keuze maken. Dat is één.
Dit dus
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 21:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 20-09-2005 @ 20:16 :
Ik studeer onderwijskunde, dus als je daar vragen over hebt dan hoor ik het graag
Wat vind jij leuk aan onderwijskunde? (ik ben echt geinteresseerd )
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 20-09-2005 @ 22:57 :
Wat vind jij leuk aan onderwijskunde? (ik ben echt geinteresseerd )
Offtopic: Ik heb gewoon heel veel interesse in het onderwijs en alles wat ermee te maken heeft, dus ik zit wel op mn plek daar. Het interessante is onder andere dat het een opleiding is waar je op heel veel plekken mee terecht kunt, qua werk. En je leert leermaterialen & cursussen ontwerpen, wat ik erg interessant vind, en onderwijsbeleid begrijpen en bekritiseren ( ) en onderzoek doen op en advies geven aan scholen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 17:58
Vitamintje
Vitamintje is offline
@ Krummeltje
Hoe veel contacturen heb je ongeveer?
En hoe veel mensen zitten er ongeveer in een jaar?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2005, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Vitamintje schreef op 27-09-2005 @ 18:58 :
@ Krummeltje
Hoe veel contacturen heb je ongeveer?
En hoe veel mensen zitten er ongeveer in een jaar?
ongeveer 6-10 in een week, best weinig dus. Positief: je houdt tijd over voor de leuke dingen (zoals ik nu, besturen van de studievereniging, of werk ofzo, dat soort dingen). Negatief: je moet nog wel een boel thuis doen. In de praktijk ben je wel meer op school trouwens, groepsoverleg en dat soort dingen.
In mijn jaar, voltijd regulier, zaten 18 mensen. Ook niet echt veel dus. De voltijd verkorters/pre-masters zijn met zn 40-en meestal en dan heb je nog 20 deeltijders ofzo.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 13-09-2005 @ 11:59 :
Met psychologie kun je veel meer dan alleen maar hulpverlener en onderzoeker worden, psychologen kom je zo wat overal tegen. Ik denk dat een studie als psychologie heel breed is, waardoor je eigenlijk overal inzetbaar bent (in het bedrijfsleven, in de reclamewereld, enz.).
Behalve dan dat zoveel mensen psychologie doen dat je nauwelijks meer aan de bak kunt komen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 08:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Morgan schreef op 28-09-2005 @ 19:07 :
Behalve dan dat zoveel mensen psychologie doen dat je nauwelijks meer aan de bak kunt komen.
Bij mij op school wordt het ook door iedere docent afgeraden om psychologie te gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 09:03
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
je kan natuurlijk je studie psychologie ook aanvullen met minors uit andere richtingen, dat vergroot je perspectieven weer wat.

daarnaast, gewoon doen wat je leuk vindt. ga alsjeblieft niet een studie kiezen omdat je denkt daar rijk van te worden.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 15:19
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-09-2005 @ 10:03 :
daarnaast, gewoon doen wat je leuk vindt. ga alsjeblieft niet een studie kiezen omdat je denkt daar rijk van te worden.
Je moet natuurlijk een balans vinden. Met Afrikanistiek loop je kans om schoonmaker te worden in een verpleeghuis.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 17:41
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
Snees schreef op 29-09-2005 @ 16:19 :
Je moet natuurlijk een balans vinden. Met Afrikanistiek loop je kans om schoonmaker te worden in een verpleeghuis.
maar als je daarom iets gaat doen wat je eigenlijk helemaal niet leuk vindt, kom je ook nergens want dan doe je er geen flikker aan. (spreekt uit ervaring)


Ik ben net geswitcht van studie, van HBO (media and entertainment management) naar WO (Sociologie).
Ik hoop dat dat wel wat is, ik vond het HBO iig niets (álle vakken in groepjes etc.)
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 13:09
Zonnebloempje
Avatar van Zonnebloempje
Zonnebloempje is offline
Ff een tip aan de hand van je interesses (voor zover ik die natuurlijk kan zien ), maar bij de UvA is het propedeuse jaar van onderwijskunde en pedagogiek samengevoegd, maybe 'n idee voor jou aangezien je in beide takken wel interesses hebt... Na dit jaar kan je kiezen óf pedagogiek, óf onderwijskunde.
Hoop dat je uit je keuze komt, veel succes ! -x-
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 13:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Zonnebloempje schreef op 02-10-2005 @ 14:09 :
Ff een tip aan de hand van je interesses (voor zover ik die natuurlijk kan zien ), maar bij de UvA is het propedeuse jaar van onderwijskunde en pedagogiek samengevoegd, maybe 'n idee voor jou aangezien je in beide takken wel interesses hebt... Na dit jaar kan je kiezen óf pedagogiek, óf onderwijskunde.
Hoop dat je uit je keuze komt, veel succes ! -x-
Dan kan ze beter naar de VU gaan denk ik, of heb je daar geen onderwijskunde? Naja, daar zijn de orientatiejaren (het eerste jaar) in ieder geval in veel gevallen nog groter.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 13:52
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Snees schreef op 29-09-2005 @ 16:19 :
Je moet natuurlijk een balans vinden. Met Afrikanistiek loop je kans om schoonmaker te worden in een verpleeghuis.
(bestaat dat echt, afrikanistiek ?)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 14:39
Zonnebloempje
Avatar van Zonnebloempje
Zonnebloempje is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-10-2005 @ 14:19 :
Dan kan ze beter naar de VU gaan denk ik, of heb je daar geen onderwijskunde? Naja, daar zijn de orientatiejaren (het eerste jaar) in ieder geval in veel gevallen nog groter.
Oh dat zou ook best kunnen hoor dat weet ik niet Ik weet alleen dat ze aan de UvA het eerste jaar nog gecombineerd zijn, maar zou goed kunnen dat dit op meerdere universiteiten ook zo is...
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 15:09
Vitamintje
Vitamintje is offline
Bedankt voor de tip maar onderwijskunde lijkt me toch leuker dan pedagogiek. Ik zit nu eigenlijk vooral te twijfelen tussen onderwijskunde en taalwetenschap en k wil bij allebei gaan proefstuderen. En als k t dan nog niet weet kan k altijd nog een muntje opgooien
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-10-2005, 16:31
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 01-10-2005 @ 18:41 :
maar als je daarom iets gaat doen wat je eigenlijk helemaal niet leuk vindt, kom je ook nergens want dan doe je er geen flikker aan. (spreekt uit ervaring)
Dat zeg ik, je moet een balans vinden.

En MightyMarcel: ja, de bachelor heet officieel 'Talen en culturen van Afrika'.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 16:56
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Snees schreef op 02-10-2005 @ 17:31 :
Dat zeg ik, je moet een balans vinden.

En MightyMarcel: ja, de bachelor heet officieel 'Talen en culturen van Afrika'.
ik zou toch geen studie uitkiezen waar je echt amper wat mee kan, tenzij je toevallig al een redelijke financiele zekerheid hebt (hbo-diploma bijvoorbeeld).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-10-2005 @ 14:19 :
Dan kan ze beter naar de VU gaan denk ik, of heb je daar geen onderwijskunde? Naja, daar zijn de orientatiejaren (het eerste jaar) in ieder geval in veel gevallen nog groter.
Aan de VU is onderwijskunde apart van pedagogiek. OWK is daar ook veel meer gericht op de beleidskant van het onderwijs. Utrecht is wat dat betreft wat algemener geloof ik.

Maar als je twijfelt tussen pedagogiek en OWK, is zo'n combi wel een goed idee natuurlijk. In Groningen hebben ze het ook.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 11:56
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
madwoman schreef op 12-09-2005 @ 15:17 :
Het is ook super moeilijk te kiezen! Je hebt nog een heel jaar, ik zou zeggen ga naar zo veel mogelijk opendagen van de opleidingen die je leuk vind. Vaak kun je na zo'n al een opleiding doorstrepen omdat het je toch helemaal niks lijkt (de sfeer, de docenten, manier waarop opleiding is opgebouwd). De opendagen beginnen weer in oktober/november dus ga kijken!

Zelf heb ik nooit kunnen kiezen tussen HBO en universiteit en doe daarom 2 opleidingen
welke 2 ?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 18:02
Ici-Paris_#
Avatar van Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Ik heb die probleem ook. Ik zit nu in VWo 5. Ik zou je aanraden om naar de studiebeurs gaan, veel informatie zoeken en informeren bij de decaan
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 17:42
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Ik heb precies hetzelfde. De ene keer wil ik Geneeskunde, dan vind ik het weer stom, nu is het weer terug op mn lijstje. Dan wil ik weer Gezondheidswetenschappen, ook al hoor ik dat de stof niet zo diep gaat. Nu heb ik weer iets gelezen over Béta-Gamma (iemand die het doet?) en ondertussen blijven Rechten en Criminologie ook staan. En Biomed. staat er ook nog.
Ik vind eigenlijk dat ik al heel goed op weg ben, heb al Psychologie weggestreept en Communicatie bijna. Heb ook al een selectie van steden gemaakt. Ik moet natuurlijk wel nog heel veel doen
Mijn probleem is denk ik dat ik niets écht superleuk vind.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 22:44
Verwijderd
Voor mij is de stad al helemaal duidelijk, Utrecht. Vind het gewoon een geweldige stad en de uni ook dus daar wil ik heen. Maar wat?
-rechten
-geschiedenis
-sociale geografie en planologie
-liberal arts and science
-economie

gewoon teveel. Open dagen bezoeken doe ik al vanaf de 4e, moest verplicht 100slu's volmaken met lob. Maar het is gewoon zoo lastig. Ga me nu meer richten op meeloopdagen om de lijst in te gaan korten. Grootste twijfel zal rechten of sgp worden denk ik. Maar damn waarmo zijn er zoveel:9.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 10:09
Miroir
Avatar van Miroir
Miroir is offline
Ik had het probleem ook, ik vond 6 studies leuk. Maar nadat elsevier in een onderzoek een top tien had gemaakt van studies, en als je die had afgerond, dat daar de meeste werklozen zouden zijn en bleek dat vijf van mijn zes opleidingen daarin stonden.. heb ik gewoon gekozen voor Rechten
Ik vind het heel belangrijk om na mijn studie werk te vinden. Maar ik dub zelf nog wel waar ik dat ga doen. Tilburg heeft de beste rechtenstudie maar dan zou ik op kamers moeten en Utrecht overweeg ik ook nog. De open dag van Utrecht en de meeloopdagen van beide studies zullen het verschil moeten maken
__________________
Every road has a turning, that's the way you keep learning..
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 11:13
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Jaa, ik zit ook te twijfelen tussen Social Work en de Pabo. Ik vind het allebei leuk, maar ga voor een goede beslissing maar even meeloopdagen regelen!
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 10:50
Verwijderd
Okay, even als aanvulling op mijn laatste post hier. Dat 'definitief' is ook weer niet helemaal.

Ik heb echt het gevoel dat ik álles en níets leuk vind. Okay, algemene taalwetenschap is wel iets dat erg binnen mijn interesses past, maar dat wilt nog niet zeggen dat ik het ook echt leuk ga vinden. Want niet iedereen vindt algemene taalwetenschap het einde. Zo vinden m'n ouders taalwetenschap maar onzin. 'Ga rechten of bestuurskunde doen, daar kan je wat mee'! Dus ik voel me ook helemaal niet gesteund.

En ze hebben ook wel een beetje gelijk, misschien. Taalwetenschap is iets vrij specialistisch, het legt zich helemaal toe op taal (wel een breed begrip natuurlijk) en het zou natuurlijk wat eenzijdig kunnen worden. Maar om daarom rechten of bestuurskunde te gaan doen? Ik zit eigenlijk in dubio tussen twee kanten: de maatschappelijke kant (rechten, bestuurskunde, sociologie) en de letterenkant (taalwetenschap, muziekwetenschap, taal&cultuurstudies). Voor beide valt wel wat te zeggen.

en ja ik ben een zeikkind
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 12:56
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Sylph schreef op 12-11-2005 @ 11:50 :
'Ga rechten of bestuurskunde doen, daar kan je wat mee'! Dus ik voel me ook helemaal niet gesteund.
iedere boerenlul die niet weet wat-ie moet doen gaat rechten studeren. (vrij naar Youp van t hek).

zit je er echt op te wachten om nog 40 jaar werk te hebben waar je voor gestudeerd hebt, maar dat je eigenlijk niet leuk vindt ? kijk, als je bestuurskunde of rechten nou wel leuk vindt, gewoon doen, heb je idd meer kans op werk. maar als je taalwetenschap wel leuk vind en rechten niet, is het geen slim idee om dan 'toch maar' rechten te gaan studeren, volgens mij.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 13:11
Nyawa
Citaat:
Sylph schreef op 12-11-2005 @ 11:50 :
'Ga rechten of bestuurskunde doen, daar kan je wat mee'! Dus ik voel me ook helemaal niet gesteund.[/SIZE]
Vooral niet iets gaan studeren omdat je ouders zeggen dat je dat moet doen. Jij zit er straks mee, jij hebt straks veertig jaar lang een aansluitende baan en jij bent degene die er gelukkig mee moet worden. En blijkt taalwetenschap niet jouw studie te zijn, dan kun je altijd nog rechten gaan doen. Je legt niet meteen je hele leven vast met je studiekeuze ofzo.

En dat zegt iemand die zelf enorm twijfelt of ze niet gewoon lekker Romaanse talen zal gaan doen in plaats van IO/IB. *zucht*
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 14:49
Vitamintje
Vitamintje is offline
@ Sylph

Ik denk dat je toch nooit helemaal zeker weet of je echt de juiste studie kiest. Ondanks brochures, open dagen en meeloopdagen kom je er volgens mij pas écht achter wat een studie nou precies inhoudt als je er mee bezig bent. Ik zou in ieder geval wel voor jezelf kiezen en niet voor je ouders. Ik denk dat zij (zoals zo veel mensen) ook niet goed weten wat taalwetenschap nou precies inhoudt en wat je er mee kunt. Zelf twijfel ik overigens ook nog steeds, dus je bent niet de enige.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 15:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik spring nog steeds heen en weer van opleiding naar opleiding Ik doe nu psychologie en zou daar wel wat mee willen doen... Maar eigenlijk wil ik niet direct psychologie gaan studeren. Ik zou graag meer de bedrijfskant op willen. Je hebt loopbaanpsychologie maar ik ben bang dat dat te veel op personeel & arbeid lijkt en dat vind ik dus helemaal niets. Ik wil me meer met de communicatie en commerciele kant van een bedrijf bezighouden... Hmz.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie ik weet het niet meer
Barb4
7 30-12-2007 19:34
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Verhalen & Gedichten Roalds belofte
joes
3 13-08-2005 15:32
Liefde & Relatie Twijfels over mijn lange relatie
Innocence
51 27-02-2005 18:38
Psychologie Wat moet ik doen kweet het niet meer
diane
19 28-04-2003 19:30
Liefde & Relatie Pff misschien overdreven maar wie herkent dit? :(
Verwijderd
10 06-02-2002 16:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58.