Oud 23-09-2007, 14:14
Crimson
Crimson is offline
Ik doe sinds september de studie American Studies aan de RuG. Het is vrij pittig, maar goed te doen. Na 2 weken zijn er al 2 mensen gestopt met deze studie..Wat vrij veel is, aangezien de groep eerstejaars vrij klein is (rond de 40 geloof ik), de overige mensen bij mijn vakken hebben 't als bijvak of doen het vak opnieuw.

Hoe zit dat bij jullie? Stoppen er ook mensen al na de eerste weken? Heb je dat zelf ook weleens gedaan?
Zelf snap ik het niet zo goed.. Je hebt je hele middelbare school kunnen nadenken over je studiekeuze en dan stop je na 2 weken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2007, 14:21
Verwijderd
Bij mij zijn nog geen mensen gestopt, wel een paar mensen die twijfelen waarvan ik denk dat er één misschien gaat stoppen (van de twijfelaras die ik ken dan). Dat komt doordat er tijdens de voorlichtingsdagen weinig gezegd wordt over het wiskunde niveau dat je moet hebben om het te redden, en over de hoeveelheid wiskunde zwijgen ze bijna.

Veel mensen zeggen al drie weken dat de hoeveelheid wiskunde te veel is, terwijl het best meevalt naar mijn idee. Stoppen met je studie kan je beter nu doen, dan over een half jaar naar mijn idee, nu kan je nog beginnen met een andere studie en daar meteen eerste kwartiel-vakken halen als je dat wil.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 14:49
Verwijderd
Volgens mij stoppen er bij elke studie wel een aantal mensen. Bij mij in de werkgroep zijn er van de 25 ook al 5 weg, vorig jaar waren er na een paar weken ook al een aantal weg. Aan de ene kant begrijp ik het wel, een studie kan heel ander uitvallen dan je had verwacht (door slechte voorlichting, te hoge verwachtingen). Maar toch heb ik vaak zoiets van 'even doorzetten'.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 16:30
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Bij Orthopedagogiek kende ik er ook redelijk veel die in het eerste jaar stopten met de studie, omdat het tegenviel. Aantallen weet ik niet, maar ik denk dat er ongeveer 100 gestopt zijn (van de 400). Bij de Pabo, waar ik nu de verkorte deeltijdstudie doe, begonnen we vorig jaar met 26 in een klas, en daarvan zijn er nu nog 14 over.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 18:06
Verwijderd
Bij mijn opleiding zijn na het 1e jaar 23 mensen gestopt van de 42. Dus heb nu een klein klasje over.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 18:39
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik ken wel een aantal mensen die binnen drie weken van opleiding zijn gewisseld. Wel vreemd, maar soms merk je gewoon dat het niet jouw plek is en dan heb je daar niet per se veel tijd voor nodig.

Hoeveel mensen van mijn studie zijn gestopt weet ik niet. Van mijn eerste groepje van 10-11 personen zijn er 2 gestopt (in 4 weken), maar of dat representatief is?
__________________
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 19:00
Verwijderd
Bij ons viel ongeveer 1/4 - 1/3 af in het eerste trimester, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 19:08
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Ik doe sinds september de studie American Studies aan de RuG. Het is vrij pittig, maar goed te doen. Na 2 weken zijn er al 2 mensen gestopt met deze studie..Wat vrij veel is, aangezien de groep eerstejaars vrij klein is (rond de 40 geloof ik), de overige mensen bij mijn vakken hebben 't als bijvak of doen het vak opnieuw.

Hoe zit dat bij jullie? Stoppen er ook mensen al na de eerste weken? Heb je dat zelf ook weleens gedaan?
Zelf snap ik het niet zo goed.. Je hebt je hele middelbare school kunnen nadenken over je studiekeuze en dan stop je na 2 weken?
Het punt is, je kunt wel naar voorlichtingsdagen en dergelijke gaan, maar pas als je het zelf echt studeert ervaar je hoe de studie echt is.

In de meest ideale situatie krijg je later ook een beroep dat aansluit op je studie, en als je je studie al niet leuk vindt houd je het nooit 40 jaar vol om 40 jaar dat werk te doen.

Dus dan kun je beter zo snel mogelijk stoppen lijkt me, nu kun je nog instromen bij een andere studie.

Ik denk ook dat dat bij elke studie wel zo is, als ik zo naar mijn smoelenboek van mijn eerste jaar Engels kijk kan ik ook een heleboel mensen aanwijzen waarvan ik weet dat ze gestopt zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 20:33
5803
5803 is offline
Ik ben vorig jaar na een week of acht met rechten gestopt. Ik wist eigenlijk na een week of vier al dat ik het niet echt tof vond, maar toen dacht ik dat ik het nog wel even kon volhouden. Al snel genoeg was mijn motivatie echt nul omdat ik het gewoon écht niet leuk vond.

Studiekeuze was toen al niet echt weloverwogen. Ik wilde altijd geschiedenis of filosofie gaan studeren en toen heb ik me in de zomer toch maar ingeschreven voor rechten.

Nu studeer ik filosofie en dat is echt 100 keer zo tof. En ook nog eens uitdagender.
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 20:40
zeep007
Avatar van zeep007
zeep007 is offline
Bij mijn vorige opleiding bleven er van de 180 maar 50 over ofzo.
Ik zelf ben toen tegen het einde van het 1e jaar gestopt.

Bij mijn huidige studie begonnen we met 30. Waarvan er in het 1e jaar iets van 18 ofzo gestopt zijn. En in de 2e waren er nog eens 3 gestopt. We zijn nu met een klein klasje

Meestal heb je in het eerste jaar ook meteen door welke mensen gaan stoppen. Dat is zooo voorspelbaar. Helaas moet je alleen altijd met die lui projecten gaan doen enzo
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Hoe zit dat bij jullie? Stoppen er ook mensen al na de eerste weken? Heb je dat zelf ook weleens gedaan?
Zelf snap ik het niet zo goed.. Je hebt je hele middelbare school kunnen nadenken over je studiekeuze en dan stop je na 2 weken?
Ik heb het zelf ook weleens gedaan, ik had er goed over nagedacht maar na 6a7 weken wist ik dat het niets voor mij was.

Trouwens vind ik het een onzinnige opmerking dat je er je hele middelbare schoolperiode over na hebt kunnen denken. In mijn ogen weten verreweg de meeste mensen dan nog helemaal niet wat ze echt willen, en op de verhaaltjes van de studie inrichtingen klinkt alles heel gaaf en leuk en geweldig, maar in de praktijk is het toch stukken anders. Ik ken zo goed als niemand die niet geswitcht is van studie, of die het er niet heel zwaar mee had die keuze vol te houden.

In de praktijk er zitten is gewoon compleet iets anders dan je denkt. Bij de een komen de twijfels heel snel, anderen blijven een tijdje zitten en gaan dan twijfelen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 22:36
Verwijderd
In mijn klas zijn nu al 5 mensen gestopt. Ik snap het niet precies, want ik doe een verkorte opleiding wat dus inhoudt dat iedereen die dit doet een vooropleiding heeft die lijkt op de opleiding die we nu doen. Een paar zijn gestopt omdat ze toch ineens geen zin hadden om nog een opleiding te doen, en één jongen deed eerst 2 dagen de Pabo, daarna kwam hij één dag bij ons in de klas, en nu is hij weer gestopt om te gaan werken
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 05:56
Verwijderd
Bij ons zat er eentje die twijfelde tussen Politicologie en Sociologie, en ging uiteindelijk door met Politicologie.
En er zijn er aardig wat die Sociologie nog maar wat raar vinden (waaronder ik trouwens).
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 09:41
Verwijderd
Ik ben twee jaar geleden ook na 6 weken geswitched van studie. Achteraf gezien misschien niet de verstandigste beslissing, trouwens. Maar je kunt nog zoveel voorlichtingsdagen bezoeken, dan nog weet je niet hoe het in de praktijk is.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 09:47
Lethe
Lethe is offline
Ik studeer rechten (eerste jaar) en uit mijn werkgroep is er nog niemand gestopt. Ik denk dat er na de eerste tentamenweek wel redelijk wat zullen afvallen.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 11:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Een van de inleidende vakken van de eerste periode schrijven in de regel rond de 30 mensen zich voor uit halverwege dat (verplichte) vak. Iets meer dan tien procent.

Vorig jaar zijn we op mijn opleiding geloof ik in het eerste jaar een stuk of 30-40 man kwijtgeraakt van om en nabij de 250 eerstejaars.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 13:01
Nyawa
Omdat er veel recidivisten zijn is het moeilijk om te zeggen, maar we zitten nu bij de hoorcolleges wel in een half zo kleine zaal als in het eerste jaar. Uit mijn werkgroep van toen, bestaande uit zo'n vijftien personen, zijn er geloof ik een stuk of vijf gestopt.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 14:52
Verwijderd
In mijn klas zijn er ook al 2 gestopt (van de 30). Geen idee hoe dat bij de overige eerstejaars zit (750 op onze faculteit). In de regel schijnt 40% het eerste jaar niet te halen...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-09-2007, 16:05
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
Citaat:
In de regel schijnt 40% het eerste jaar niet te halen...
lekker vooruitzicht...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 17:13
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Om dan maar even met echt cijfermateriaal te komen:

Van de generatie 2006 voltijdstudenten op de TU/e zijn er 794 van de 1211 opnieuw ingeschreven dit jaar, komt dus neer op zon 65%. Op mijn studie 61 van de 94, wat als ik me niet vergis relatief veel is (vergeleken met voorgaande jaren).

En van die 33 afvallers was er zeker 1 in de eerste week van het eerste jaar al weg, om antwoord te geven op de vraag van de ts.
__________________
Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 22:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Bij mij haakte in de eerste maanden zo'n 25% af geloof ik. Ik hoorde laatst dat van de lichting na mij van de middelbare school, 50% al was gestopt met z'n studie. Het kan met verschillende dingen te maken hebben. De studie kan anders zijn dan je dacht, begeleiding vanuit school was niet goed, etc.

Ik kan me best voorstellen dat je stopt met je studie, ondanks dat je er jaren over na hebt kunnen denken. Sommige mensen weten het na die 4, 5 of 6 jaar gewoon nog steeds niet en bij sommige mensen is de studie uiteindelijk heel anders dan ze dachten. Wat ik me niet voor kan stellen is dat mensen daar na 2 weken al achter zijn. Mijn eerste twee weken waren namelijk totaal anders dan het latere deel van mijn studie.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 22:52
Verwijderd
Citaat:
Bij mij haakte in de eerste maanden zo'n 25% af geloof ik. Ik hoorde laatst dat van de lichting na mij van de middelbare school, 50% al was gestopt met z'n studie. Het kan met verschillende dingen te maken hebben. De studie kan anders zijn dan je dacht, begeleiding vanuit school was niet goed, etc.

Ik kan me best voorstellen dat je stopt met je studie, ondanks dat je er jaren over na hebt kunnen denken. Sommige mensen weten het na die 4, 5 of 6 jaar gewoon nog steeds niet en bij sommige mensen is de studie uiteindelijk heel anders dan ze dachten. Wat ik me niet voor kan stellen is dat mensen daar na 2 weken al achter zijn. Mijn eerste twee weken waren namelijk totaal anders dan het latere deel van mijn studie.
Aan de andere kant heb je natuurlijk ook mensen die gewoon willekeurig iets kiezen, wat dan goed blijkt uit te pakken, zoals ondergetekende.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 00:11
Lethe
Lethe is offline
Naastgetekende?
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 13:47
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Meestal heb je in het eerste jaar ook meteen door welke mensen gaan stoppen. Dat is zooo voorspelbaar. Helaas moet je alleen altijd met die lui projecten gaan doen enzo
Zo herkenbaar
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 03:48
wortel187
wortel187 is offline
Klopt het dat als je stopt met je studie dat je al je studiefinanciering moet terug betalen? Of dat je een boete krijgt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2007, 09:41
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Klopt het dat als je stopt met je studie dat je al je studiefinanciering moet terug betalen? Of dat je een boete krijgt?
Dat ligt eraan.

Je moet binnen 10 jaar nadat je je eerste stufi ontvangen hebt een diploma halen. Zo niet, dan moet je niet alleen je definitieve lening terugbetalen, maar ook je basisbeurs, evt. aanvullende beurs en je OV.

En als je in je eerste jaar dat je stufi ontvangt voor februari stopt dan hoef je het ook niet terug te betalen geloof ik (maar dat heb ik niet gedaan dus ik weet zo niet of dat alleen voor basisbeurs geldt of voor alle stufi die je in die tijd ontvangen hebt). Je bent alleen je recht op die maanden stufi wel kwijt als je weer aan een nieuwe opleiding begint.

Je hoeft dus een opleiding die je niet leuk vindt niet af te maken omdat je bang bent voor allerlei boetes, als je maar binnen 10 jaar EEN diploma haalt, dat hoeft niet voor de eerste opleiding te zijn waar je stufi voor ontving.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 12:23
Verwijderd
In mijn eerste jaar stopten er 5 à 6 mensen van de 20 binnen een paar maanden.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 18:38
Verwijderd
Bij ons (Media & Cultuur aan de UvA) stopt ongeveer de helft na het eerste jaar, waarvan de meesten in het eerste halfjaar. Nu zitten we met zo'n 400/350 mensen, dus zo'n 200 gaan stoppen.

Ik vind het aan de ene kant wel grappig omdat ik zelf juist heel enthousiast ben over de studie, maar aan de andere kant was er bij ons al iemand gestopt na het eerste college. Dan denk je toch van wtfff.

Van onze werkgroep is er ook alweer een gestopt na de eerste week en een aantal mensen schijnen niet gestopt te zijn maar zijn nooit komen opdagen. Of zijn weggebleven na de eerste keer. Dan kun je er ook gif op innemen dat ze het jaar niet gaan halen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 23:09
Crimson
Crimson is offline
Ik kijk er zo van op hoe mensen denken, voor mijn eerste toets had ik een 9, was een eitje. En ongeveer de helft had zo rond de 4. En dan zeggen ze: ja maar je mag 2 jaar over je propedeuse doen hoor. Eeehh... Ok.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 10:29
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
In Leiden heb je te maken met een bindend studieadvies. Dat houdt in dat je in je eerste jaar 40 ECTS moet halen en binnen 2 jaar je propedeuse. Bij mijn studie (geschiedenis) vallen er sowieso al veel mensen af. Maar door dat bsa vallen er nog eens extra mensen af. Ik geloof dat we begonnen zijn met 180 man, en nu zijn we nog met de helft.
De meeste studenten stopten voor februari van hun eerste studiejaar, want dat is handig ivm studiefinanciering. Bovendien geldt het bsa dan niet.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 11:38
Verwijderd
Bij mijn studie (Taalwetenschap, RU) vielen er ook vrij veel mensen af het eerste semester, geloof ik. Allemaal omdat het niet was wat ze verwacht hadden (wat ik raar vind, want op de opendag kreeg ik juist een heel goed beeld van de studie). Uiteindelijk haalden 2 mensen van de overgebleven 14 ofzo hun propedeuse in 1 jaar (onder anderen ik ), de over gebleven 12 zijn een mix van serieus en compleet niet-serieus... Ik verwacht dat zeker 6 mensen nog zullen afvallen. Veel dus, in verhouding...
(We begonnen misschien met rond de 25/30 man, maar ik kan 't me nauwelijks nog herinneren.)

Bij mijn vorige opleiding (Japans, HBO) vielen er in de eerste 2 weken ook veel mensen af, omdat het te moeilijk bleek. Ook dat snap ik écht niet, want die eerste weken waren juist het makkelijkst Uiteindelijk ben ik na het tweede jaar gestopt omdat ik meer verdieping wilde.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2007, 22:17
Lethe
Lethe is offline
Ik vind stoppen met een studie eerlijk gezegd heel erg zonde, daarom hoop ik echt dat ik genoeg studiepunten ga halen om te mogen blijven op de faculteit
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 11:01
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Ik vind stoppen met een studie eerlijk gezegd heel erg zonde, daarom hoop ik echt dat ik genoeg studiepunten ga halen om te mogen blijven op de faculteit
ligt er natuurlijk aan waarom iemand stopt eh
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 11:14
Verwijderd
Volgens mij zijn wij met de reguliere opleiding nu met meer dan waar we mee begonnen...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 14:55
Verwijderd
Soms schrikken mensen omdat ze voor het eerst op de universiteit zitten. Ja, het is even wennen, maar je komt er snel genoeg achter hoe alles werkt..
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 15:30
optimistic
optimistic is offline
ik ben ook na 2 weken gestopt met mijn opleiding.. je hebt gelijk als je zegt dat je lang de tijd hebt gehad om na te denken, maar toch heb ik een goede reden gehad om te stoppen met mijn opleiding..
het is namelijk zo dat ik tot op het laatst altijd heb geweten wat ik wilde (ookal is dat wel zo nu en dan eens veranderd), voor de opleiding die ik eind vorig jaar wilde, moest ik een toelatingstest doen.. ik werd niet toegelaten.. ja, ik had een tweede keuze, maar die tweede keuze had ik eigenlijk gemaakt, zodat ik die toelatingstest het jaar daarna nóg een keer zou kunnen doen (mijn tweede keuze had in het eerste jaar dezelfde vakken als mijn eerste keuze).. maar ik was afgeknapt op mijn eerste keuze en wilde het niet nog een keer proberen.. en mijn tweede keuze was totaal niet iets wat ik wilde..
dus moest ik halsoverkop iets nieuws zoeken.. ik vond iets wat mij geweldig leek.. het leek dé perfecte studie.. toen ik begon ging het redelijk.. de eerste week was te doen.. maar de tweede week werd als maar minder en minder.. de toekomstmogelijkheden en de studie spraken me totaal niet meer aan.. en ik ondervond dat het niets voor me was..
dus toen ben ik gestopt, omdat ik zo een jaar studiefinanciering over heb en zodat ik een jaar de tijd heb om opnieuw uit te vogelen wat nu eigenlijk écht wil

en ik heb eindelijk eens een keer de tijd om te doen wat ik wil.. niemand die zegt wat ik moet doen.. en op welke manier kan ik beter uitvinden wat ik wil, dan door volkomen mijzelf te zijn?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-10-2007, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Soms schrikken mensen omdat ze voor het eerst op de universiteit zitten. Ja, het is even wennen, maar je komt er snel genoeg achter hoe alles werkt..
Maar dan is stoppen toch volstrekt onzinnig. Of je moet stoppen en naar HBO gaan, maar geloof niet dat veel mensen dat doen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Ik vind stoppen met een studie eerlijk gezegd heel erg zonde, daarom hoop ik echt dat ik genoeg studiepunten ga halen om te mogen blijven op de faculteit
Vind je stoppen (en iets anders gaan studeren) meer zonde dan een studie afronden waar je niets mee wilt?

Je kunt idd de hele middelbare school nadenken wat je wilt, de jaren daarvoor ook trouwens, maar dat wil niet zeggen dat er tijdens je schooltijd of daarna niets kan veranderen, zich niets voor kan doen waardoor je een andere keuze moet maken of dat een studie niet tegen kan vallen of wat dan ook.

Sinds de brugklas wilde ik de lerarenopleiding wiskunde gaan doen. Doordat ik eerst mavo en daarna havo heb gedaan had ik geen wiskunde B in mijn pakket en daarom werd het afgeraden om de lerarenopleiding wiskunde te gaan doen. Wel wist ik zeker dat ik docent wilde worden, dus koos ik voor het vak waar ik na wiskunde het best in was en het leukst vond: Duits. Na een maand of vier bleek dat ik dyslexie had ('foutje' van de basis- en middelbare school) en ik had niet het idee dat het realistisch was om te denken dat ik die opleiding ooit voldoende af zou ronden ed, om die reden ben ik toen gestopt. In het nieuwe schooljaar ben ik PABO gaan doen, dat beviel erg goed en ging ook erg goed, tot ik ziek(er) werd. Om die reden ben ik na de tweede overgestapt naar een andere opleiding.

Had ik vooraf geweten hoe alles zou lopen, dan had ik meteen na de middelbare school andere keuzes gemaakt, maar sommige dingen kun je nou eenmaal niet voorzien.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 21:15
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Vind je stoppen (en iets anders gaan studeren) meer zonde dan een studie afronden waar je niets mee wilt?

Dat zeg ik toch niet? Als de studie je om wat voor reden dan ook niet bevalt is het uiteraard meer zonde om door te gaan dan om te stoppen.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 10-10-2007, 14:53
Verwijderd
Citaat:
Dat zeg ik toch niet? Als de studie je om wat voor reden dan ook niet bevalt is het uiteraard meer zonde om door te gaan dan om te stoppen.
Ik zeg niet dat je dat vindt, zegt of wat dan ook: ik vraag of je dat vindt.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2007, 20:41
Lethe
Lethe is offline
Oh, excuses
Mijn antwoord is dus nee
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 10-10-2007, 23:58
Crimson
Crimson is offline
Ik vind als je stopt na 2 weken, je erg weinig doorzettingsvermogen hebt. De eerste twee weken leken ook heel veel dingen verschrikkelijk veel en moeilijk. Een maand later en het valt allemaal reuze mee.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Ik vind als je stopt na 2 weken, je erg weinig doorzettingsvermogen hebt. De eerste twee weken leken ook heel veel dingen verschrikkelijk veel en moeilijk. Een maand later en het valt allemaal reuze mee.
Daarbij vergeet je dat, als je zo snel al weet dat iets je echt niet ligt, je die twee weken nog wel weer in kunt halen bij een níeuwe studie. Stel dat Nederlands in de eerste twee weken echt vreselijk was geweest, dan was ik gauw naar Engels gegaan. Als je langer wacht, mis je gewoon een jaar stufi. Beetje jammer als je meteen al weet dat het niks is.

Ik ben trouwens na een jaar gestopt met Illustratie op de kunstacademie, om verschillende redenen (met name slecht toekomstperspectief, gebrek aan 'noodzaak' om kunstenaar te zijn/worden, en het feit dat ik liever wetenschappelijker aan het werk wilde). Toen Nederlands gaan doen en dat was wel hip. Maar waarschijnlijk maak ik het nu na de bachelor nog niet af, omdat ik nu in ieder geval Engels af wil ronden en daarna ws. geen zin meer heb
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 11:14
Dr. Korsakov
Avatar van Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Ik weet niet of er bij ons al mensen gestopt zijn, maar het is een beetje moeilijk om uit 400 man net die persoon te kennen die gestopt is. Volgens mij is er trouwens ook nog niemand gestopt. Morgen tentamen, misschien volgende week de eersten dus.

Ik wil in ieder geval niet stoppen, ik vind het hartstikke leuk en interessant. En ook al is het soms moeilijk, het is toch echt wel wat ik wil doen.
__________________
"Give her a banana. Monkey see, monkey barf." - Gregory House
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 16:03
optimistic
optimistic is offline
Citaat:
Ik vind als je stopt na 2 weken, je erg weinig doorzettingsvermogen hebt. De eerste twee weken leken ook heel veel dingen verschrikkelijk veel en moeilijk. Een maand later en het valt allemaal reuze mee.
misschien stop je dan niet alleen om de studie, maar ook om je toekomstmogelijkheden..

mijn studie viel wel mee.. ik kreeg veel psychologie, dat heb ik altijd interessant gevonden en statistiek vonden de meeste mensen verschrikkelijk, terwijl mij dat ook wel meeviel..
als ik echter dacht aan de dingen die ik ermee kon, zag ik een toekomst voor me die niet bij mij past..

dat had ik dan misschien eerder kunnen bedenken, maar ik heb én snel een keuze moeten maken én ik wíst niet wat je ermee kon, daar kwam ik pas achter tijdens de opleiding
Met citaat reageren
Oud 13-10-2007, 23:18
lau1187
lau1187 is offline
Ik ben dit jaar begonnen met de opleiding Grafisch ontwerpen op de kunstacademie in Rotterdam. Ik dacht zeker te weten dat dit DE studie voor mij was, ik had de keuze hiervoor al halverwege 5VWO gemaakt. Nu weet ik al praktisch zeker dat ik dit jaar niet af ga maken, waarschijnlijk stop ik dus voor februari ivm stufi.

Ik dacht dat HBO beter bij me zou passen dan het WO (want praktijkgerichter) maar nu begin ik in te zien dat een universitaire studie waarschijnlijk toch beter bij me past. Ik vind ook het klassikale van mn opleiding niet erg prettig, het voelt alsof ik nog op de middelbare school zit en daar heb ik wel genoeg van Ook weet ik niet zeker of ik ooit goed genoeg zal zijn om er mn brood mee te verdienen. Creatief ben ik wel, maar meer als het mij uitkomt. Tekenen etc. is meer een hobby dan iets dat ik wil studeren.

Als ik de knoop eerder had doorgehakt had ik nog kunnen switchen naar een andere opleiding, nu zal ik waarschijnlijk doorbikkelen tot februari, dan een paar maandjes werken en daarna een nieuwe studie starten (hoogstwaarschijnlijk Engelse taal & cultuur in Leiden).

Ik ben er zelf ook niet blij mee dat het zo gegaan is, het voelt een beetje alsof dit een verspild jaar gaat worden. Toch liever zo dan dat ik doorga met iets dat ik niet zie zitten...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 09:39
Memorex
Memorex is offline
Citaat:
Ik vind ook het klassikale van mn opleiding niet erg prettig, het voelt alsof ik nog op de middelbare school zit en daar heb ik wel genoeg van

Als ik de knoop eerder had doorgehakt had ik nog kunnen switchen naar een andere opleiding, nu zal ik waarschijnlijk doorbikkelen tot februari, dan een paar maandjes werken en daarna een nieuwe studie starten (hoogstwaarschijnlijk Engelse taal & cultuur in Leiden).
Nou, sorry dat ik het moet zeggen, maar Engelse Taal & Cultuur is pas erg met klassikaal gedoe.. Ik doe nu bachelor1 Engelse Taal & Cultuur in Nijmegen, en ja.. overweeg nu dus om te stoppen

Het is echt saai, naar mijn mening(!). Ik vind het echt lijken op de brugklas, qua omgangsvorm.. Je moet elke college bijwonen, zo niet, haal je de desbetreffende vak niet... Ik zit dusecht niet te wachten op de kinderachtige gedoe. Ik ben 2 keer ziek geweest op dezelfde dag, nu komt de leraar bij me en zegt "je bent 2 keer niet geweest, je mag nu mss niet meedoen met het tentamen en moet volgend jaar deze "course" over doen.

Dan vind ik ook dat ik dat de lessen vrij onzinnig zijn. Enige wat je zo'n beetje doet, zijn opdrachten nakijken (klassikaal dus), overigens staan de opdrachten bij sommige vakken achter in het boek.

Ik wou juist meer vrijheid en LEUK studeren. Ik vind dit niks.. (A)

Saaie stof, tè strenge omgang en ik heb niet idee dat ik nuttig ben in de lessen en zit dus niet te wachten om dit te blijven doen..

Dit was ff mijn mening over Engels

De vraag van TS.. Nou, ik denk er dus aan nu.. Mja is zo verrot, dan wat? En hoe in godsnaam zit dat met studiefinanciering.. krijg ik volgend jaar de eerste maanden geen studiefinanciering? Mja, moet ik de IBtjes maar ff voor mailen/
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 10:19
Nyawa
Citaat:
De vraag van TS.. Nou, ik denk er dus aan nu.. Mja is zo verrot, dan wat? En hoe in godsnaam zit dat met studiefinanciering.. krijg ik volgend jaar de eerste maanden geen studiefinanciering? Mja, moet ik de IBtjes maar ff voor mailen/
Als je voor 1 februari stopt hoef je dacht ik je stufi niet terug te betalen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Nou, sorry dat ik het moet zeggen, maar Engelse Taal & Cultuur is pas erg met klassikaal gedoe.. Ik doe nu bachelor1 Engelse Taal & Cultuur in Nijmegen, en ja.. overweeg nu dus om te stoppen
Een opleiding wordt op verschillende universiteiten natuurlijk ook op verschillende manieren gegeven.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 18:54
Verwijderd
Citaat:
De vraag van TS.. Nou, ik denk er dus aan nu.. Mja is zo verrot, dan wat? En hoe in godsnaam zit dat met studiefinanciering.. krijg ik volgend jaar de eerste maanden geen studiefinanciering? Mja, moet ik de IBtjes maar ff voor mailen/
Nee, je krijgt gewoon studiefinanciering volgend jaar. Alleen krijg je het allerlaatste half jaar (drie maanden, whatever, hangt ervan af hoe snel je je stufi opzegt) van je volgende studie, dus over een jaar of vier, geen stufi meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Stoppen met studie en een jaar later weer doorgaan
Suikerdons
4 16-12-2012 20:08
Algemene schoolzaken tijdelijk stoppen met studie mogelijk?
Jocelyna01234
1 28-10-2010 16:30
Studeren Gestopt met studie/jaar er tussenuit of wat nieuws...
Joopiedegekste
29 18-09-2007 14:44
Psychologie stoppen met studie?
ikkuh15
34 24-10-2006 21:10
Werk, Geld & Recht stoppen met studie voor 1 februari
Chloe Siere
23 26-01-2005 09:20
Algemene schoolzaken Gestopt met studie, wat nu?
kakelkip
35 15-01-2005 20:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.