Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2012, 12:31
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
@Fiets23 & @Loor123 ervaren jullie dit dan als positief of negatief? En kunnen jullie een beetje toelichten?
Absoluut positief! Wat mij vooral opviel is dat men in het algemeen met een heel sociale instelling naar UCU komt en dus aan veel activiteiten meedoet, en dat er ook heel veel dingen zijn om in mee te doen. Meest voor de hand liggende is natuurlijk de bar, maar daarnaast heb je iets van 20-30 commissies waar je lid of later bestuurslid van kunt worden, activiteiten voor kunt organiseren, etc. Mensen zijn over het algemeen gewoon heel open en actief en dat is echt heel tof.
Advertentie
Oud 07-12-2012, 21:27
Loor123
Loor123 is offline
Jep, zeker als positief. Wat mijn tutor me in de eerste week op UCU vertelde, is dat je op UCU misschien nog wel meer sociaal leert dan academisch. En gezien hoe intens veel je hier academisch leert, zegt dat dus wel iets. Omdat je heel veel mensen om je heen hebt, is er gewoon heel veel sociaal contact onderling. Het is niet zoals bij een normale universiteit dat je elkaar in de trein ziet zitten, of een collegezaal binnenloopt en hoopt iemand te zien wiens gezicht je kent. Hier doe je alles met iedereen, en met zo'n 800 mensen is het precies de goede balans tussen ongeveer-wel-de-naam-weten-maar-toch-nog-nieuwe-mensen-kunnen-ontmoeten. De mensen hier zijn een beetje anders dan de gemiddelde student, een beetje extremer in hun motivatie - zowel academisch als sociaal. Je doet hier gewoon heel erg veel. En dat is niet altijd even makkelijk, aan het einde van het eerste semester ben je wel echt aan die 6 weken vrij toe. Maar is dat erg? Nee! Ik kan na drie maanden UCU zeggen dat ik heel veel nieuwe dingen heb geleerd, academisch, maar ook over mensen en over mezelf. Je moet absoluut leren een balans te vinden, en de druk ligt hier hoog dus het is niet makkelijk. Maar het is wel echt waard om te proberen erop te komen, want elke dag is hier anders, en je kan bijna niet voorspellen hoe je dag er gemiddeld uit zal komen te zien.

En dan is er inderdaad altijd nog de hoeveelheid dingen die op de campus gebeuren. Zo was er vandaag Winter Wonderland. In het gebouw waar onze dining hall zit, werden 's middags kerststalletjes opgezet, waar mensen gluhwein, warme chocolademelk, oliebollen en pannekoeken konden krijgen. Vervolgens kon je een boek pakken van de UCU library en op een van de zitzakken neerploffen, of gewoon met wat vrienden gaan zitten. Er werden ook de hele middag kerstliedjes gezongen door het koor en de muziekclub. Heerlijke sfeer, zo met de finals in zicht. En dat is maar een klein voorbeeldje van de enorme hoeveelheid aan dingen die hier gebeuren. Soms is het zelfs een beetje teveel, want hoe graag je er ook heen wilt, er is ook nog zoiets als studeren. En slaap. Maar niet al te veel van dat laatste.
Oud 09-12-2012, 15:49
Priya_xxx
Priya_xxx is offline
Ontzettend leuk om jullie persoonlijke verhalen te horen

Ik heb nog 1 vraagje, als ik per vak mijn gemiddelde van examencijfers uit vwo 4 en 5 stuur is dat voldoende? Of willen ze persé je rapport uit de vijfde waar dus ook de normale toetsen in zijn verwerkt.
Oud 09-12-2012, 17:33
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
Ontzettend leuk om jullie persoonlijke verhalen te horen

Ik heb nog 1 vraagje, als ik per vak mijn gemiddelde van examencijfers uit vwo 4 en 5 stuur is dat voldoende? Of willen ze persé je rapport uit de vijfde waar dus ook de normale toetsen in zijn verwerkt.
Volgens mij willen ze graag alles zien als 't mogelijk is, maar je kunt 't altijd even navragen
Oud 09-12-2012, 17:56
Scholier20
Scholier20 is offline
Citaat:
Hoe is een niet geschreven essay beter dan één die wel geschreven is? Als je bij alles denkt 'mwah, dit ligt me niet zo goed, laat ik het niet doen', dan is dat niet de werkhouding die ze daar van je willen hebben, gok ik zo (vooral omdat het zo enorm breed begint). En over alles kun je je inlezen en meer leren. En welke onderwerpen zijn het precies? Want ook 'sciencedingen' hebben meerdere kanten, klimaatverandering heeft bijvoorbeeld (ook) een enorme impact op mensen (of kan die hebben), daar kun je het ook over hebben.
Heeey sorry voor het late antwoord!
Ja, dat van dat inlezen klopt natuurlijk! Maar dit zijn de onderwerpen:
Spoiler


Ik heb echt gééén idee hoe ik dit zou moeten aanpakken helaas Het enige wat me te binnen schiet is informatie van leraren vragen over het onderwerp omdat ikzelf amper weet wat het onderwerp eigenlijk is. Ja, dat klinkt heel dom. Mijn kennis over deze onderwerpen is gewoon zo slecht, ik ben gewoon bang dat ze diep ingaan op mijn essay. En het enige wat ik kan zeggen is dat ik geen idee heb omdat ik me niet heb verdiept in dat deel.

ps dat informatie vragen mag volgens mij niet want je moet het essay geheel zelfstandig maken

Je moet wel weten dat ik het echt wil gaan doen, maar ik betwijfel of het gunstig is als het gedurende mijn interview alleen maar zal zorgen voor een slechte indruk wegens gebrek aan kennis erover.

Laatst gewijzigd op 09-12-2012 om 18:24.
Oud 09-12-2012, 18:00
Scholier20
Scholier20 is offline
Citaat:
@Fiets23 & @Loor123 ervaren jullie dit dan als positief of negatief? En kunnen jullie een beetje toelichten?

@Scholier20 ik heb ook geen essay geschreven, grotendeels ook om de redenen die jij zei, en omdat ik graag de early deadline wilde halen en dus geen tijd had.. Maar ik weet niet, volgens mij is het niet heel belangrijk, maar kan het wel de doorslag geven. Zo van, ''we weten niet zeker of we hem aannemen.. hm, laten we eens kijken hoe zijn essay is. ''
Tenminste, dit was hoe ik het me bedacht had haha.
Oké, erg bedankt voor je antwoord! Er staat namelijk wel iets van 'het essay is niet verplicht, maar levert een belangrijke bijdrage blabla'. Dus ik dacht dat ze eigenlijk wel er van uit gingen dat je het deed. Maar ik denk dat ik me in de kerstvakantie ga verdiepen in een van de onderwerpen en dan zie ik wel of ik het doe of niet! Heb het nu gewoon zo druk met school dat een essay schrijven er niet echt in zit

Maar je hebt je dus al aangemeld voor AUC? Ben benieuwd! Laat even weten als je een reactie hebt van AUC
Oud 09-12-2012, 18:10
Scholier20
Scholier20 is offline
Ik heb ook nog een vraag over UCU

Het klinkt heel verwend maar het idee om badkamer en wc te delen met heel veel anderen staat me absoluut niet aan Ben namelijk soms wel drie kwartier ('s morgens) in de badkamer om me klaar te maken voor school en dat zal dus niet kunnen wanneer je daar op de campus bent lijkt me. Ook douche ik best vaak een half uur. :$ Zal het delen van alles uiteindelijk wennen en hebben meer mensen op UCU deze 'afkeer'? xd

Daarnaast is een heel groot pluspunt bij UCU dat je aan de UU een minor ondernemerschap kan doen, dat wil ik echt heel graag! AUC biedt dit helaas niet aan anders was mijn voorkeur wel duidelijk. Mijn vraag is eigenlijk: Als je iets in de richting van ondernemer wilt worden (dus met marketing, management, financiën), is het dan vereist/zeer verstandig om economie te gaan studeren?
Het zit namelijk zo, ik vind economie en management & organisatie wel interessant maar ik ben er echt heel slecht in. Hoeveel tijd ik er ook investeer, ik haal maximaal een 7, gemiddelde is van beide 6.4 Soms snap ik de stof ook pas na drie/vier keer intensief lezen Kan ik het dan wel op universitair niveau aan? En hoe belangrijk is het om economie te hebben gevolgd als je iets met ondernemerschap wilt gaan doen later?

Dat was het !
Oud 09-12-2012, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Oké, erg bedankt voor je antwoord! Er staat namelijk wel iets van 'het essay is niet verplicht, maar levert een belangrijke bijdrage blabla'. Dus ik dacht dat ze eigenlijk wel er van uit gingen dat je het deed. Maar ik denk dat ik me in de kerstvakantie ga verdiepen in een van de onderwerpen en dan zie ik wel of ik het doe of niet! Heb het nu gewoon zo druk met school dat een essay schrijven er niet echt in zit

Maar je hebt je dus al aangemeld voor AUC? Ben benieuwd! Laat even weten als je een reactie hebt van AUC
Ik denk ook wel dat het merendeel het doet inderdaad. Maar als ik zo die onderwerpen zie (en ja, je kan je er uitgebreid in gaan verdiepen ja, daar niet van) denk ik niet dat ik veel nuttigs op papier zou kunnen krijgen. Een onderwerp spreekt je aan, of niet. En als ik me er helemaal in ga verdiepen, is het niet mijn essay meer, maar neem ik standpunten over van een ander, die ik vervolgens niet kan verdedigen áls ik al op interview mag komen haha. Maar ik hoor het allemaal wel, AUC is ook niet mijn eerste keus, dus opzich zou het niet heel erg zijn als ik niet toegelaten word haha.

@Fiets & Loor, heel erg bedankt voor jullie persoonlijke verhalen, geeft mij toch weer wat inzicht over hoe het dagelijks leven er op UCU aan toe gaat. Het spreekt me echt heel erg aan haha. Nou heb ik eigenlijk nog een vraagje, in de welbekende documentaire over de Roosevelt Academy (''exellence in middelburg'' heette ie geloof ik..) zegt zo'n meisje: ''Eigenlijk is iedereen altijd moe''. Hoe ervaren jullie dat? Dat de werkdruk hoog is, is wel duidelijk, maar is het echt zo erg dat iedereen als zombies rondloopt? :'))
Oud 09-12-2012, 18:38
Scholier20
Scholier20 is offline
Citaat:
Ik denk ook wel dat het merendeel het doet inderdaad. Maar als ik zo die onderwerpen zie (en ja, je kan je er uitgebreid in gaan verdiepen ja, daar niet van) denk ik niet dat ik veel nuttigs op papier zou kunnen krijgen. Een onderwerp spreekt je aan, of niet. En als ik me er helemaal in ga verdiepen, is het niet mijn essay meer, maar neem ik standpunten over van een ander, die ik vervolgens niet kan verdedigen áls ik al op interview mag komen haha. Maar ik hoor het allemaal wel, AUC is ook niet mijn eerste keus, dus opzich zou het niet heel erg zijn als ik niet toegelaten word haha.
Inderdaad, je verwoordt precies wat ik bedoel! Het zou dan niet meer mijn essay zijn en ik zou het zelfde probleem hebben tijdens het interview. Maar goed, ook zonder de essay kom je al gemotiveerd over als je je al bij de eerste deadline hebt opgegeven, das wel een voordeel voor jou denk ik!

Laatst gewijzigd op 10-12-2012 om 11:10.
Oud 09-12-2012, 19:02
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
Ik heb ook nog een vraag over UCU

Het klinkt heel verwend maar het idee om badkamer en wc te delen met heel veel anderen staat me absoluut niet aan Ben namelijk soms wel drie kwartier ('s morgens) in de badkamer om me klaar te maken voor school en dat zal dus niet kunnen wanneer je daar op de campus bent lijkt me. Ook douche ik best vaak een half uur. :$ Zal het delen van alles uiteindelijk wennen en hebben meer mensen op UCU deze 'afkeer'? xd

Daarnaast is een heel groot pluspunt bij UCU dat je aan de UU een minor ondernemerschap kan doen, dat wil ik echt heel graag! AUC biedt dit helaas niet aan anders was mijn voorkeur wel duidelijk. Mijn vraag is eigenlijk: Als je iets in de richting van ondernemer wilt worden (dus met marketing, management, financiën), is het dan vereist/zeer verstandig om economie te gaan studeren?
Het zit namelijk zo, ik vind economie en management & organisatie wel interessant maar ik ben er echt heel slecht in. Hoeveel tijd ik er ook investeer, ik haal maximaal een 7, gemiddelde is van beide 6.4 Soms snap ik de stof ook pas na drie/vier keer intensief lezen Kan ik het dan wel op universitair niveau aan? En hoe belangrijk is het om economie te hebben gevolgd als je iets met ondernemerschap wilt gaan doen later?

Dat was het !
W.b. de badkamer: daar wen je in mijn ervaring echt heel snel aan, en ik heb werkelijk nooit in die twee jaar hoeven wachten op een douche, noch het idee gehad dat ik op moest schieten omdat anderen wilden douchen. Doordat je met max. 3 mensen 1 douche deelt en mensen heel uiteenlopende schema's hebben zit je eigenlijk altijd wel goed, en ik denk dat je die afkeer snel 'afleert'.

En dat is het mooie van UC: doe gewoon het vak "Intro to Economics" en dan zie je wel of 't wat voor je is! Het staat bekend als beste een zware richting binnen UCU, dus je moet idd zeker weten dat dat je daaraan wilt binden als je eraan begint, maar ik zou 't gewoon met één vak proberen en dan zien hoe het gaat. Het is namelijk voorzover ik weet geen vereiste maar wel een enorme pré als je een achtergrond in die vakgebieden hebt.

Citaat:
marlous126 schreef:
@Fiets & Loor, heel erg bedankt voor jullie persoonlijke verhalen, geeft mij toch weer wat inzicht over hoe het dagelijks leven er op UCU aan toe gaat. Het spreekt me echt heel erg aan haha. Nou heb ik eigenlijk nog een vraagje, in de welbekende documentaire over de Roosevelt Academy (''exellence in middelburg'' heette ie geloof ik..) zegt zo'n meisje: ''Eigenlijk is iedereen altijd moe''. Hoe ervaren jullie dat? Dat de werkdruk hoog is, is wel duidelijk, maar is het echt zo erg dat iedereen als zombies rondloopt? :'))
Haha, jep die docu is best berucht, ik heb 'm ook gezien en denk eerlijk gezegd dat die dame in kwestie een minderheid vertegenwoordigt. Weet inderdaad wel waar je aan begint, want het is echt intensief en als je naast studie ook een uitgebreid sociaal leven wil hebben én één of meer dagen per week werkt, kost dat je inderdaad je slaap. Als je dat makkelijk kunt hebben (ik kan zelf bijv. met 4-5 uur per nacht gewoon functioneren maar ik ken mensen die niet zonder 9 uur kunnen) dan is dat geen probleem, maar als je echt lang slaapt moet je goed gaan plannen. Het kan absoluut, want ik ken genoeg mensen die elke avond de 8 halen, maar weet dat je dan wel moet gaan plannen. Is natuurlijk alleen maar goed, want dat is een goeie oefening voor de real world. In short: men loopt er dus niet bij als zombies, en hoeveel je slaapt is gewoon afhankelijk van wie je bent.
Oud 09-12-2012, 19:28
rosaaaaaa
rosaaaaaa is offline
hallo iedereen,

ik ben heel erg geintresseerd in ucu en auc, weet alleen nog niet wat ik moet kiezen..... dat terzijde wou eerst ff wat andere dingetjes vragen. ik zit nu in 6 vwo maar wil graag een gap year in amerika doorbrengen voordat ik ga studeren. kan dit volgens jullie? want, ik heb dan natuurlijk geen mogelijkheid om daar persoonlijk te solliciteren als ik in amerika. daarnaast lees ik heel veel over rapporten die je moet versturen van 5 en 4 vwo, maar als je al geslaagd bent, zijn dan je eindcijfers op je diploma wel voldoende? ik heb volgens mij niet eens een eindrapport uit de 5e dus zodoende. als laatste, kan iemand mij vertellen wat precies het verschil is in vakken bij auc en ucu? xxxx
Oud 09-12-2012, 22:37
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
hallo iedereen,

ik ben heel erg geintresseerd in ucu en auc, weet alleen nog niet wat ik moet kiezen..... dat terzijde wou eerst ff wat andere dingetjes vragen. ik zit nu in 6 vwo maar wil graag een gap year in amerika doorbrengen voordat ik ga studeren. kan dit volgens jullie? want, ik heb dan natuurlijk geen mogelijkheid om daar persoonlijk te solliciteren als ik in amerika. daarnaast lees ik heel veel over rapporten die je moet versturen van 5 en 4 vwo, maar als je al geslaagd bent, zijn dan je eindcijfers op je diploma wel voldoende? ik heb volgens mij niet eens een eindrapport uit de 5e dus zodoende. als laatste, kan iemand mij vertellen wat precies het verschil is in vakken bij auc en ucu? xxxx
Nog meer mensen die zich aanmelden, nice!

- Jep, je kunt gewoon een gesprek hebben via Skype.
- Jep, diploma is zelfs nog beter!
- Vakkenverschillen kan niemand je echt vertellen denk ik, omdat we allemaal maar één vd twee doen, maar ik hoop dat je er wat aan hebt als je de course listings van beide colleges doorneemt.
Oud 10-12-2012, 11:10
Scholier20
Scholier20 is offline
Citaat:
W.b. de badkamer: daar wen je in mijn ervaring echt heel snel aan, en ik heb werkelijk nooit in die twee jaar hoeven wachten op een douche, noch het idee gehad dat ik op moest schieten omdat anderen wilden douchen. Doordat je met max. 3 mensen 1 douche deelt en mensen heel uiteenlopende schema's hebben zit je eigenlijk altijd wel goed, en ik denk dat je die afkeer snel 'afleert'.
*
En dat is het mooie van UC: doe gewoon het vak "Intro to Economics" en dan zie je wel of 't wat voor je is! Het staat bekend als beste een zware richting binnen UCU, dus je moet idd zeker weten dat dat je daaraan wilt binden als je eraan begint, maar ik zou 't gewoon met één vak proberen en dan zien hoe het gaat. Het is namelijk voorzover ik weet geen vereiste maar wel een enorme pré als je een achtergrond in die vakgebieden hebt.


Oh fijn dat is wel geruststellend om te horen ! Ik had het idee dat je met 8 man badkamer deelde, beetje verkeerd begrepen dus.. Verder is het dan denk ik inderdaad het beste om de introductie course te doen en dan zien we wel! Thanks voor je reactie
Oud 10-12-2012, 17:34
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
Oh fijn dat is wel geruststellend om te horen ! Ik had het idee dat je met 8 man badkamer deelde, beetje verkeerd begrepen dus.. Verder is het dan denk ik inderdaad het beste om de introductie course te doen en dan zien we wel! Thanks voor je reactie
Nja, je deelt soms wel met 9 man een badkamer, maar die heeft dan 3 douches en 3 toiletten (en niet van die douches waarvan er maar één tegelijk warm kan zijn maar gewoon goeie douches) dus dat gaat prima!
Oud 12-12-2012, 15:19
Verwijderd
Whoop whoop, 8 januari een interview @ UCU! Ik had niet verwacht dat ik al zo snel wat zou horen haha. Super tof!
Oud 12-12-2012, 15:39
Verwijderd
Ik kwam net dit tegen, misschien ook nog wel leuk om te zien voor jullie.
Oud 12-12-2012, 16:14
Scholier20
Scholier20 is offline
Citaat:
Whoop whoop, 8 januari een interview @ UCU! Ik had niet verwacht dat ik al zo snel wat zou horen haha. Super tof!
Ah gaaf dat je interview al zo vroeg is! Aangezien ik me aanmeld voor de latere deadline zal het nog wel een tijdje duren voordat ik te horen krijg of ik interview heb e.d.
Oud 12-12-2012, 20:46
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
Whoop whoop, 8 januari een interview @ UCU! Ik had niet verwacht dat ik al zo snel wat zou horen haha. Super tof!
Gaaf, heel veel succes alvast!
Oud 13-12-2012, 18:39
faithfully
faithfully is offline
Ik had nog een vraag (hoop niet dat die al gesteld is, want ik heb niet alles gelezen): wat voor type mensen zitten er op zo'n university college?

Is het heel erg afwisselend, of zijn het meer nerdtypes (ik heb niets tegen nerds, sterker nog, ik reken mezelf ook zo nu en dan in die categorie, maar ik ben gewoon geïnteresseerd!) of zijn het juist rijke mensen, die gepusht worden door hm ouders?

Ik ben heel benieuwd! Ik zit nu op een gymnasium in het Gooi en die arrogantie van mijn medestudenten hangt me soms wel eens de keel uit en daarom hoop ik op de universiteit in een andere omgeving te komen, dus vandaar mijn vraag.
Oud 13-12-2012, 21:16
Verwijderd
Over het algemeen zijn er veel verschillende types en is het erg afwisselend: er zijn zeker niet alleen maar nerdtypes of rijke mensen. Ik ben eigenlijk ook nog niemand tegengekomen die alleen maar door zijn ouders gepusht word, want ze komen er op een toelatingsinterview wel achter of je echt zelf naar UCU wil, of dat alleen je ouders dat willen. Ik zou zeggen, doe eens een meeloopdag en ervaar zelf hoe het is.
Oud 14-12-2012, 19:18
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
Over het algemeen zijn er veel verschillende types en is het erg afwisselend: er zijn zeker niet alleen maar nerdtypes of rijke mensen. Ik ben eigenlijk ook nog niemand tegengekomen die alleen maar door zijn ouders gepusht word, want ze komen er op een toelatingsinterview wel achter of je echt zelf naar UCU wil, of dat alleen je ouders dat willen. Ik zou zeggen, doe eens een meeloopdag en ervaar zelf hoe het is.
Jep, hier sluit ik me helemaal bij aan. Het publiek is, mede doordat je praktisch alles kunt studeren, heel divers en er is voor iedereen wat: mensen die van feesten houden kunnen zo vaak als ze willen naar de bar, maar er zijn genoeg mensen die dat minder of niet doen en die via commissies, je huis, groepjes in lessen hun vrienden vinden. Mogelijkheden en menssoorten zat.
Oud 16-12-2012, 09:55
Verwijderd
En ook voor Amsterdam staat de status inmiddels op interview, nog geen officiële email gehad though, maar die komt vast binnenkort wel haha. Zijn er trouwens meer mensen hier die zich aangemeld hebben voor een early application bij een van de university colleges?
Oud 16-12-2012, 10:12
Verwijderd
Gefeliciteerd! Weet je al of UCU of AUC je voorkeur heeft?
Oud 16-12-2012, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Gefeliciteerd! Weet je al of UCU of AUC je voorkeur heeft?
Dankje! En nee, ik switch er telkens een beetje tussen haha. Ik vind Utrecht iets gezelliger ogen, meer een soort van kleine community, maar in Amsterdam mag je je kamer schilderen, en heb je een eigen keukentje, en dat lijkt me ook wel heel erg fijn.. Maar to be honest ben ik ook nog niet in Amsterdam geweest, ik heb de open dag gemist namelijk. We gaan het allemaal wel zien haha, eerst maar eens afwachten hoe de interviews gaan!
Oud 18-12-2012, 15:45
faithfully
faithfully is offline
Hoi, ik zit nu in de vierde en ben nog helemaal niet op de hoogte van alle studiemogelijkheden, maar wat ik hier lees over uc klinkt heel leuk! Ik hoorde dat de universiteit op je activiteiten binnen en buiten school let. Bij activiteiten binnen school kan ik me genoeg dingen voorstellen, maar wat zijn activiteiten buiten school. Is zoiets als een sport of het bespelen van een muziekinstrument al goed, of wordt er iets anders bedoeld? En zijn deze twee aspecten erg belangrijk of gaat het ook vooral om je cijfers en motivatie?
Oud 18-12-2012, 18:06
rkooiker
rkooiker is offline
Met activiteiten buiten school bedoelen ze 'extracurricular activities', oftewel activiteiten die buiten het schoolcurriculum vallen. Deze activiteiten kunnen ook buiten schooltijd op school plaatsvinden. Denk maar aan dingen als meespelen in de schoolmusical, clubs zoals een debatclub en dergelijke. Ook het bespelen van muziekinstrumenten valt in deze categorie, net als bijvoorbeeld stukjes schrijven voor scholieren.com.

Deze aspecten zijn wel belangrijk, maar volgens mij worden ze pas echt belangrijk als er iets 'gecompenseerd' moet worden. Er wordt natuurlijk in de eerste plaats op cijfers gelet. Als Jantje een 7 gemiddeld heeft gehaald, maar actief heeft meegedaan aan allerlei goede 'extracurriculars' dan zullen ze hem volgens mij eerder aannemen dan Pietje die een 8 gemiddeld heeft gehaald maar verder niks interessants buiten school heeft gedaan.

Je kunt met je activiteiten ook je motivatie laten zien. Als je schrijft dat je een internationale carrière in de politiek of diplomatie of zo wil bereiken, dan is het natuurlijk fijn als jij hebt meegedaan aan een debatclub of in de werkersraad of MR hebt gezeten.
Oud 19-12-2012, 04:13
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
Deze aspecten zijn wel belangrijk, maar volgens mij worden ze pas echt belangrijk als er iets 'gecompenseerd' moet worden. Er wordt natuurlijk in de eerste plaats op cijfers gelet. Als Jantje een 7 gemiddeld heeft gehaald, maar actief heeft meegedaan aan allerlei goede 'extracurriculars' dan zullen ze hem volgens mij eerder aannemen dan Pietje die een 8 gemiddeld heeft gehaald maar verder niks interessants buiten school heeft gedaan.
Cijfers zijn zeker niet doorslaggevend inderdaad en de extracurriculars tellen echt wel mee. Een 8 gemiddeld en helemaal niets ernaast is in principe een nadeel maar als je kunt laten zien extreem gemotiveerd te zijn en internationaal georiënteerd te zijn, dan kun je dat weer compenseren. Het gaat inderdaad uiteindelijk om het totale plaatje en probeer dan op alle parameters zo goed mogelijk te scoren.
Oud 23-12-2012, 10:29
Verwijderd
Citaat:
Hoi, ik zit nu in de vierde en ben nog helemaal niet op de hoogte van alle studiemogelijkheden, maar wat ik hier lees over uc klinkt heel leuk! Ik hoorde dat de universiteit op je activiteiten binnen en buiten school let. Bij activiteiten binnen school kan ik me genoeg dingen voorstellen, maar wat zijn activiteiten buiten school. Is zoiets als een sport of het bespelen van een muziekinstrument al goed, of wordt er iets anders bedoeld? En zijn deze twee aspecten erg belangrijk of gaat het ook vooral om je cijfers en motivatie?
Sterker nog, ik denk dat ik op interview mag komen vanwege mijn motivatie en mijn extracurriculars, want mijn cijfers zijn niet heel denderend :') Maar aangezien jij nu in de vierde zit, is er nog genoeg tijd om daar lekker mee aan de slag te gaan, en een mooi 'CV' op te bouwen hahaha.
Oud 01-01-2013, 18:22
Verwijderd
Dus over exact één week heb ik mijn interview in Utrecht, iemand nog tips? (en nu niet allemaal zeggen dat ik mijn motivatiebrief moet kennen, want dat zit wel snor :') )

En een vraagje aan de bestaande UC'ers: wat is jullie uiteindelijk nou het meeste tegengevallen? (of laat ik het iets anders zeggen, wat vinden jullie het minst leuk aan university college?)
Oud 01-01-2013, 22:12
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
Dus over exact één week heb ik mijn interview in Utrecht, iemand nog tips? (en nu niet allemaal zeggen dat ik mijn motivatiebrief moet kennen, want dat zit wel snor :') )

En een vraagje aan de bestaande UC'ers: wat is jullie uiteindelijk nou het meeste tegengevallen? (of laat ik het iets anders zeggen, wat vinden jullie het minst leuk aan university college?)
Heel veel meer dan 'ken je brief' kan ik er niet van maken, aangezien daar als het goed is instaat: a) waarom je naar UC wil b) wat je daar wil doen c) waarom je daar geschikt voor bent en d) wat voor persoon je bent. Daar zullen de meeste vragen over gaan. Volg verder een beetje de actualiteiten, dat kan ook helpen. Heel veel succes!

En tegenvallen, tja... 't klinkt als goedkope reclame, maar ik heb oprecht niet een punt waarvan ik zeg 'dat is echt stom'. Het enige jammere vind ik dat je uiteindelijk zelfs op zo'n kleinschalig college altijd mensen zal hebben van wie je denkt 'die had ik eigenlijk beter willen leren kennen', maar dat zul je altijd, overal hebben. Over het algemeen is het echt een heel sociaal college waar je heel veel leuke mensen leert kennen!
Oud 01-01-2013, 22:15
Verwijderd
Ik ben ook nog aan het denken over tegenvallende punten, maar ik kom nog niet verder dan de reisafstand voor mij, door persoonlijke omstandigheden is tweeënhalf uur toch wel lang.
Oud 04-01-2013, 08:56
Anna6
Anna6 is offline
Ik wilde altijd naar een UC maar heb het een aantal maanden geleden afgeschreven.
Nu heb ik net een vriendin gesproken die op een UC zit en het begint toch weer heel erg te kriebelen. Ik heb de websites weer doorgelezen en ik ben weer helemaal enthousiast! Het biedt zo veel meer dan een gewone studie!

Ik ga nu hard werken aan m'n motivation letter en 2 leraren vragen voor een recommendation volgende week. Ik hoop dat ik de aanmeldingsdeadline nog haal. Ik ga me aanmelden voor UCU en AUC. UCU leek me altijd al leuk maar AUC had ik nog nooit zo goed naar gekeken. Amsterdam zelf schrikt mij een beetje af en ik heb gehoord dat het heel erg elitair is. Maar AUC trekt mij nu zelfs meer vanwege het vakkenaanbod. Ik wil de science kant op, biomedical. 19 januari ga ik naar de open dag. Ik ben benieuwd!

Zit er hier iemand op AUC? Of is er iemand die AUC op nr. 1 heeft staan? Ik ben best wel benieuwd naar jullie redenen om voor AUC te kiezen.
Oud 04-01-2013, 09:22
Verwijderd
Citaat:
Ik wilde altijd naar een UC maar heb het een aantal maanden geleden afgeschreven.
Nu heb ik net een vriendin gesproken die op een UC zit en het begint toch weer heel erg te kriebelen. Ik heb de websites weer doorgelezen en ik ben weer helemaal enthousiast! Het biedt zo veel meer dan een gewone studie!

Ik ga nu hard werken aan m'n motivation letter en 2 leraren vragen voor een recommendation volgende week. Ik hoop dat ik de aanmeldingsdeadline nog haal. Ik ga me aanmelden voor UCU en AUC. UCU leek me altijd al leuk maar AUC had ik nog nooit zo goed naar gekeken. Amsterdam zelf schrikt mij een beetje af en ik heb gehoord dat het heel erg elitair is. Maar AUC trekt mij nu zelfs meer vanwege het vakkenaanbod. Ik wil de science kant op, biomedical. 19 januari ga ik naar de open dag. Ik ben benieuwd!

Zit er hier iemand op AUC? Of is er iemand die AUC op nr. 1 heeft staan? Ik ben best wel benieuwd naar jullie redenen om voor AUC te kiezen.
Haha herkenbaar dit verhaal, zo ging het bij mij ook! Volgens mij zijn hier weinig AUC'ers, maar ik kan je wel de redenen geven waarom het bij mij nu op 1 staat:
- alles is nieuw daar, zowel de dorms als het ''schoolgebouw''.
- leukere vakken in het humanities-gebied (ik wil nml graag de communicatie in haha).
- eigen keukentje / badkamertje.

Dus dat zijn mijn beweegredenen haha, maar het switcht elke week ongeveer, want utrecht is ook heel erg tof!
Oud 04-01-2013, 10:00
Verwijderd
Ik zit er ook over te denken om naar AUC te gaan, maar ik weet nog niet zeker of ik dat wil of een 'normale studie'. Ik vraag me af of je als je na een UC aan je master begint, niet een enorme achterstand hebt omdat je bepaalde dingen niet geleerd hebt. Is er iemand die mij daar meer over kan vertellen?
Oud 04-01-2013, 10:18
Fiets23
Fiets23 is offline
Citaat:
Ik zit er ook over te denken om naar AUC te gaan, maar ik weet nog niet zeker of ik dat wil of een 'normale studie'. Ik vraag me af of je als je na een UC aan je master begint, niet een enorme achterstand hebt omdat je bepaalde dingen niet geleerd hebt. Is er iemand die mij daar meer over kan vertellen?
Goed om te horen dat zoveel mensen zich aan willen gaan melden voor UCs! Wat betreft aansluiting op de master, misschien helpt deze statistiek van UCU:

"How much time do graduates need to repair deficiencies between UCU and their Master’s program?

None
82.5 %
Less than three months
7.5 %
Between three and six months
4.0 %
Between six and twelve months
4.0 %
More than twelve months
2.0 %
(Bron: http://www.uu.nl/university/college/EN/afterucu/Pages/Statistics.aspx)"

Conclusie: voor het overgrote merendeel van de masters loop je niet 'achter'. Notoire voorbeelden waar dat wel zo is zijn de specifieke sciences (natuurkunde, scheikunde), psychologie en Nederlands recht (hoewel voor die laatste nu ook al programma's worden opgezet om dat te voorkomen). Over het algemeen heb je er dus geen problemen mee, en zeker als je naar Engeland gaat is er praktisch altijd directe doorstroom mogelijk.
Oud 04-01-2013, 10:37
Anna6
Anna6 is offline
Citaat:
Haha herkenbaar dit verhaal, zo ging het bij mij ook! Volgens mij zijn hier weinig AUC'ers, maar ik kan je wel de redenen geven waarom het bij mij nu op 1 staat:
- alles is nieuw daar, zowel de dorms als het ''schoolgebouw''.
- leukere vakken in het humanities-gebied (ik wil nml graag de communicatie in haha).
- eigen keukentje / badkamertje.

Dus dat zijn mijn beweegredenen haha, maar het switcht elke week ongeveer, want utrecht is ook heel erg tof!
Oja. Dat nieuwe kan natuurlijk ook heel voordelig zijn! Dat eigen keukentje/badkamertje lijkt me idd wel erg fijn! Ben jij ook naar de open dag geweest? Zoja, hoe vond je de sfeer?
Oud 04-01-2013, 11:44
Verwijderd
Citaat:
(Bron: http://www.uu.nl/university/college/EN/afterucu/Pages/Statistics.aspx)"

Conclusie: voor het overgrote merendeel van de masters loop je niet 'achter'. Notoire voorbeelden waar dat wel zo is zijn de specifieke sciences (natuurkunde, scheikunde),
Ik denk er helaas wel over om daarna een scheikunde master te gaan doen... Dat is dus inderdaad een beetje mijn punt... Toch nog maar even goed over nadenken dan.

In ieder geval bedankt voor je statistieken! is fijn om te zien
Oud 07-01-2013, 20:53
caaat
caaat is offline
Marlous, heel veel succes met je interview morgen! Ik heb net te horen gekregen dat ik 28 januari mijn interview heb
Oud 08-01-2013, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Marlous, heel veel succes met je interview morgen! Ik heb net te horen gekregen dat ik 28 januari mijn interview heb
Gefeliciteerd! En dankje nog haha, al zie ik het nu pas. Het ging opzich wel redelijk voor mijn idee, eerst zat die man me echt uit te lokken, alles wat ik zei was fout en verkeerd en weet ik het allemaal, het ging ook echt over waarom mensen dik zijn, en het verschil tussen Aruba, Bonaire & Curacao :')
Maar op het einde zei hij dat ik niet 'all too dangerously afraid' moest zijn, oftewel, dat het wel goed zou komen. Dus, we gaan het zien!

Succes met je interview iig caaat, bereid je niet al te strak voor, want voor je het weet gaat het opeens over de dikheid van mensen :')
Oud 08-01-2013, 16:54
Anna6
Anna6 is offline
Waar had je je eerste interview, Marlous? Bij UCU?
Fijn dat het goed ging! Je wordt vast aangenomen

Ik heb vandaag m'n mentor gevraagd of hij een recommendation wil schrijven voor UCU en AUC. Hij wil! Morgen ga ik nog een andere leraar vragen. Ik ben erg laat met mijn aanmelding (ik haal de deadline waarschijnlijk net) en hoop niet dat dat een negatieve invloed gaat hebben..Maar ik ga er voor!
Oud 08-01-2013, 17:32
Endorsed
Endorsed is offline
Nou, ik denk dat ik mij toch maar ga aanmelden voor AUC/UCU.
Liever AUC omdat daar volgens mij meer aandacht is voor de sciences en ik een master Natuurkunde wil studeren. Sta nu een 7.5 gemiddeld dus dat ligt precies op het gemiddelde niet zo heel hoog maarja, mijn Engels is goed dus daar maak ik me geen zorgen over, heb alleen niet hele bijzondere activiteiten buiten school. Essay schrijven gaat me ook wel lukken, heb al een goed idee voor het eerste onderwerp Ik doe het vooral omdat ik eigenlijk een heleboel leuk vind, bio/economie/scheikunde/wiskunde/engels. Dus het breed opgeleid zijn lijkt me leuk. Bovendien heb ik altijd al een studie in het buitenland willen doen en dat lijkt me gemakkelijker als je op een UC zit. Heb alleen examens over een week dus heb maar 2 weken de tijd om de deadline van 2 Februari te halen. Lukt dit, of moet ik er echt nu al mee beginnen?

Citaat:
Gefeliciteerd! En dankje nog haha, al zie ik het nu pas. Het ging opzich wel redelijk voor mijn idee, eerst zat die man me echt uit te lokken, alles wat ik zei was fout en verkeerd en weet ik het allemaal, het ging ook echt over waarom mensen dik zijn, en het verschil tussen Aruba, Bonaire & Curacao :')
Maar op het einde zei hij dat ik niet 'all too dangerously afraid' moest zijn, oftewel, dat het wel goed zou komen. Dus, we gaan het zien!
Wat een slechte vraag.. Die vraag waarom mensen te dik zijn kan ik me nog in vinden aangezien je dat uit wel heel veel verschillende invalshoeken kan aanpakken en als je een beetje logisch nadenkt je wel een degelijk antwoord kan vinden. Maar die over aruba is wel zo specifiek..
Oud 08-01-2013, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Waar had je je eerste interview, Marlous? Bij UCU?
Fijn dat het goed ging! Je wordt vast aangenomen

Ik heb vandaag m'n mentor gevraagd of hij een recommendation wil schrijven voor UCU en AUC. Hij wil! Morgen ga ik nog een andere leraar vragen. Ik ben erg laat met mijn aanmelding (ik haal de deadline waarschijnlijk net) en hoop niet dat dat een negatieve invloed gaat hebben..Maar ik ga er voor!
Jaa, bij UCU! En ik weet het zo net nog niet hoor, die vragen waren echt heel raar soms. Maar thanks!
Oud 08-01-2013, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Wat een slechte vraag.. Die vraag waarom mensen te dik zijn kan ik me nog in vinden aangezien je dat uit wel heel veel verschillende invalshoeken kan aanpakken en als je een beetje logisch nadenkt je wel een degelijk antwoord kan vinden. Maar die over aruba is wel zo specifiek..
We hadden het over de landen die ik bezocht had haha, vandaar dat we het over dikke mensen in new york hadden, en over bonaire en aruba en curacao. Maar ik vond het echt hele bizarre vragen, en hij was het ook niet helemaal met mijn antwoorden eens. Maar we gaan het zien! Succes met je aanmelding alvast
Oud 08-01-2013, 17:52
Endorsed
Endorsed is offline
Citaat:
We hadden het over de landen die ik bezocht had haha, vandaar dat we het over dikke mensen in new york hadden, en over bonaire en aruba en curacao. Maar ik vond het echt hele bizarre vragen, en hij was het ook niet helemaal met mijn antwoorden eens. Maar we gaan het zien! Succes met je aanmelding alvast
Haha ok, ik dacht hij pakt 3 random landen. Hoe wist hij overigens dat je die landen had bezocht, had je dat in je motivatie gezet? Mijn ouders houden erg veel van reizen dus ik werd altijd meegesleurd naar reizen naar Afrika/Azie/Amerika ^.^ en ik denk dat ze dat wel als een pluspunt zien. De 29e is overigens een TOEFL test in Amsterdam. Net op tijd :')
Oud 08-01-2013, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Haha ok, ik dacht hij pakt 3 random landen. Hoe wist hij overigens dat je die landen had bezocht, had je dat in je motivatie gezet? Mijn ouders houden erg veel van reizen dus ik werd altijd meegesleurd naar reizen naar Afrika/Azie/Amerika ^.^ en ik denk dat ze dat wel als een pluspunt zien. De 29e is overigens een TOEFL test in Amsterdam. Net op tijd :')
Stond idd in mijn brief, want = internationaal, en dat vinden ze leuk. Vooral opschrijven dus!

Laatst gewijzigd op 08-01-2013 om 18:15.
Oud 08-01-2013, 18:40
Anna6
Anna6 is offline
Citaat:
Haha ok, ik dacht hij pakt 3 random landen. Hoe wist hij overigens dat je die landen had bezocht, had je dat in je motivatie gezet? Mijn ouders houden erg veel van reizen dus ik werd altijd meegesleurd naar reizen naar Afrika/Azie/Amerika ^.^ en ik denk dat ze dat wel als een pluspunt zien. De 29e is overigens een TOEFL test in Amsterdam. Net op tijd :')
De TOEFL is toch niet verplicht?

Ik neig ook meer naar AUC vanwege de sciences
Oud 08-01-2013, 18:41
Anna6
Anna6 is offline
Citaat:
Stond idd in mijn brief, want = internationaal, en dat vinden ze leuk. Vooral opschrijven dus!
Bedankt! Goede tip. Ga ik zeker ook doen dan!
Oud 09-01-2013, 15:37
caaat
caaat is offline
Citaat:
Gefeliciteerd! En dankje nog haha, al zie ik het nu pas. Het ging opzich wel redelijk voor mijn idee, eerst zat die man me echt uit te lokken, alles wat ik zei was fout en verkeerd en weet ik het allemaal, het ging ook echt over waarom mensen dik zijn, en het verschil tussen Aruba, Bonaire & Curacao :')
Maar op het einde zei hij dat ik niet 'all too dangerously afraid' moest zijn, oftewel, dat het wel goed zou komen. Dus, we gaan het zien!

Succes met je interview iig caaat, bereid je niet al te strak voor, want voor je het weet gaat het opeens over de dikheid van mensen :')
oh okee dankjewel marlous! Het komt vast wel goed ja maar ging het gesprek zegmaar alleen over je motivatiebrief en dingen daaromheen, of ook over hele andere dingen?
Oud 09-01-2013, 19:43
Anna6
Anna6 is offline
Weten jullie eigenlijk al welke kant jullie op willen qua major/theme? Ik ben wel benieuwd!
Ik wil zelf pre-med gaan doen dus op AUC the theme: Health and Well-being.
Oud 13-01-2013, 23:06
vrrrieskist
vrrrieskist is offline
hallo iedereen!

Zoals de meeste hier ben ik ook sterk geïnteresseerd in UC's. Alleen twijfel ik enorm of ik wel een kans maak in de strenge selectieprocedure. Ik heb in 2012 eindexamen gedaan en hoewel ik het gehaald heb, waren de meeste cijfers toch afgerond een 6. Ook voor mijn wetenschappen, terwijl ik het liefst de science richting op wil. Is deze richting nu compleet kansloos voor mij?

Daarnaast heb ik op zich wel een goede motivatie en relevante ervaring qua internationale omgevingen en liberal arts. Met mijn Engels zit het verder ook wel snor. Ik ben gewoon heel erg bang dat ze me om mijn cijfers af gaan wijzen. Nu zag ik dat je in je motivatie brief ook een reden zou kunnen vermelden waarom mijn cijfers 'tegenvallen'. Zou ik hiermee nog een kans maken? Ik wilde me eigenlijk aanmelden voor UCU en AUC, al zijn dit gelijk de moeilijkste om binnen te komen!

x
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren University College #11
dippedinice
1 27-09-2013 15:01
Studeren University College #7
harpje
500 10-04-2010 10:18
Studeren University College #5
SchelefrieS
500 18-02-2008 19:17
Studeren University College #3
kiss_the_sky
493 15-01-2007 15:57
Studeren International Economic Studies vs. International Business
-::SyrinX-NL::-
27 12-10-2004 17:31
Algemene schoolzaken Studeren in Amerika
rianne3006
14 09-01-2002 00:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25.