Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2004, 20:25
Bird-one
Avatar van Bird-one
Bird-one is offline
Misschien niet de allerbeste topic-titel, maar ik houd het daar maar bij.

Ik maak dit jaar mijn 3havo af en nog 'n gedeelte van 4havo. Waarmee ik dus mijn overgangsbewijs heb en dus in principe mbo kan gaan doen. Dit is iets waar ik al 'n tijd heel erg goed over nadenk. En ik heb mij ook al aangemeld op 3 verschillende scholen om SPW te gaan doen. (Ook is er 'n opleiding bij de GGZWestelijk Noord-Brabant.)

Vandaag ben ik daar overigens wezen praten (bij de GGZWNB) en ze vertelde me dat ik, als ik de capaciteiten had, het beste m'n havo af kan maken. Omdat ik nu eenmaal met 'n hbo opleiding meer kan, meer mag, meer bereik e.d.

Ik zit nu ongelofelijk met mezelf te stoeien met wat ik moet doen. Nu nog heel hard doorwerken zodat ik op school mag blijven of volgend jaar toch SPW/mbo gaan doen. Als ik mbo wil gaan doen bij de GGZWNB moet ik 17 zijn en dus nog 'n jaar wachten. Dan zou ik 'n jaar iets anders kunnen gaan doen of gewoon nog 'n jaar door kunnen gaan met m'n middelbare school en daarna kijken wat me het beste lijkt. Maar dat moet me dan wel lukken.

Dat is zo ongeveer waar ik mee zit. Waarvan iedereen weet dat ik daarmee zit. Misschien beetje lang verhaal..

Maar dan is er eigenlijk nog iets.

SPW/SPH en dus ook de opleiding bij de GGZWNB is met mensen werken.
Op dit moment ben ik nog bang voor reacties van mensen, het contact maken met mensen en m'n zelfbeeld is ook al niet al te hoog. Waardoor ik me gauw schaam voor mezelf tegenover andere mensen. Waardoor ik weer niet goed durf te praten en me mezelf te voelen in het gezelschap van andere mensen.
Ik kan niet goed inschatten wat ik wel en wat ik niet kan. Waardoor ik gauw zeg dat ik iets niet kan en dus ook niet eens probeer.
Nu ben ik ontzettend bang dat het me niet gaat lukken. Zeker niet als ik daar kom, geen woord uit kan brengen bij dat intake/solicitatie-gesprek, zodat ik ten eerste al niet aangenomen wordt. En dan zou ik aangenomen worden, zou die opleiding me dan wel lukken? Zou het iets voor me zijn? En hoe kom ik er doorheen?
Misschien dat het gewoon angst voor de toekomst is en het volwassen worden. Het puberteit gedoe. En de moeilijkheid van het nu al kiezen van wat ik later zou willen doen, over 20 jaar ofzo.

Ik geloof niet dat ik het kan. En dan zou ik het, wat mij betreft, weer niet doen.
Maar ik moet iets. Want geen school is boete betalen.
En geen toekomst is ook niets.

Hm. Ik denk dat ik met dit hoop op herkenning, tips of weet ik veel wat.
Ik ben in ieder geval al blij dat het eruit is.

Bedankt voor het lezen..
__________________
who rubs our noses in the night?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2004, 21:30
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Ja dat zijn lastige keuzes... Ik kan je niet echt helpen, maar wat ik in jouw situatie zou doen is de havo afmaken. Dat werkt altijd in je voordeel, zelfs al zou je alsnog besluiten mbo te gaan doen. Verder vraag ik me een klein beetje af of een opleiding die gericht is op het helpen van mensen wel de juiste opleiding voor je is, omdat je zegt dat je moeite hebt met het omgaan met mensen. Kan je dan niet beter iets kiezen wat niet zo direct op andere mensen gericht is?

En oja, veel succes met een keuze maken! Ik zou zeggen, als het goed voelt, doen, en zo niet, blijf dan zitten waar je nu zit en maak geen keuzes waar je later spijt van krijgt...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 06:05
Verwijderd
Ik zou idd toch ook de havo afmaken...wat is de reden dat je dat niet doet (omdat je het niet redt?)? Als je je havo afmaakt dan kan je idd meer en je hoeft nu niet te kiezen.

Waarom kies je voor SPW als je eigenlijk niet zo graag met mensen wilt werken? Of wil je dat wel, maar ben je alleen bang dat het je niet lukt? Misschien kun je dat van te voren aangeven bij die opleiding en vragen of ze je er bij willen helpen? De dingen die jij omschrijft zijn dingen die je in de meeste gevallen op kunt lossen en/of kunt leren, misschien met professionele hulp, maar het kan. En ik denk dat je ook bij een opleiding als SPW heel erg veel over je zelf kunt leren, maak daar dan gebruik van.

En probeer ook (al is het maar een beetje) in je zelf te geloven, al is dat misschien nog zo moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 06:44
Bird-one
Avatar van Bird-one
Bird-one is offline
Ik ben wél geinteresseerd in de mens, zegmaar. En vooral die richting (geestelijk gezondheid zorg). Maar ik ben inderdaad bang dat het me niet gaat lukken.
Maar misschien wordt dat ook anders naar mate ik ouder word.

Met de havo wil ik stoppen omdat ik mijn minimumtempo niet haal, waarschijnlijk. En dan moet ik wel van school af. Ik ben gewoon te langzaam voor deze school. En dan is het misschien beter als ik m'n havo op 'n "normale" school zou afmaken. Maar ik weet niet of ik dat nog wel op kan brengen..

In ieder geval bedankt.
__________________
who rubs our noses in the night?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 07:09
Verwijderd
een deel van je verhaal herken ik wel. ik ben ook bang om aan een oleiding te beginnen want ik weet nmiet of ik het wel red. ik wil misschien creatieve therapie gaan doen. ik ben al heel bang voor het toelatings examen (faalangst) en dnek dat ik de opleiding niet red, wantik weet toch helemaal niet wat goedi s voor die mensen enz. maar wat mensen dan tegen mij zeggen en das miss wel zo, op deze leeftijd (17) hoef je nog niet alles te kunnen. dus dan denk ik at ik het miss wel kan,
nou ja beetje onduidelijk geloof ik maar miss heb je er wat aan
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 07:17
Verwijderd
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 08-04-2004 @ 08:09 :
dnek dat ik de opleiding niet red, wantik weet toch helemaal niet wat goedi s voor die mensen enz. maar wat mensen dan tegen mij zeggen en das miss wel zo, op deze leeftijd (17) hoef je nog niet alles te kunnen. dus dan denk ik at ik het miss wel kan
Idd. En waarom volg je een opleiding? Om dingen te leren, toch?
(Geldt ook voor TS. )
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 15:47
Bird-one
Avatar van Bird-one
Bird-one is offline
Om dingen te leren inderdaad.
Ik moet gewoon beseffen dat ik het natuurlijk niet allemaal al kan. Anders zou je helemaal geen opleiding meer hoeven te volgen.

Voor 'n toelatingsexamen/intakegesprek ben ik idd ook bang.
Maar ik stel mijn toetsen ook enorm veel uit omdat ik meestal het gevoel heb dat ik het niet kan. Dan leer ik nog liever wat. (Niet dat ik al heel veel leer.. maar daarom stel ik ze waarschijnlijk ook nog eens uit.)
Ik denk dat dat wel zo'n beetje met faalangst te maken heeft..
__________________
who rubs our noses in the night?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Bird-one schreef op 08-04-2004 @ 16:47 :
Ik denk dat dat wel zo'n beetje met faalangst te maken heeft..
Misschien kan je daar dan iets aan gaan doen, eventueel met hulp als je het in je eentje niet lukt.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 21:15
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Citaat:
Bird-one schreef op 08-04-2004 @ 07:44 :
Ik ben wél geinteresseerd in de mens, zegmaar. En vooral die richting (geestelijk gezondheid zorg). Maar ik ben inderdaad bang dat het me niet gaat lukken.
Maar misschien wordt dat ook anders naar mate ik ouder word.

Met de havo wil ik stoppen omdat ik mijn minimumtempo niet haal, waarschijnlijk. En dan moet ik wel van school af. Ik ben gewoon te langzaam voor deze school. En dan is het misschien beter als ik m'n havo op 'n "normale" school zou afmaken. Maar ik weet niet of ik dat nog wel op kan brengen..

In ieder geval bedankt.
op wat voor soort school zit je dan, dat je niet op een 'normale'school zit?
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 06:45
Bird-one
Avatar van Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
marlies schreef op 08-04-2004 @ 22:15 :
op wat voor soort school zit je dan, dat je niet op een 'normale'school zit?
Tja. Het is wel redelijk normaal, geloof ik.
Maar je moet het allemaal zelfstandig doen. Kan uitleg vragen. Maar er zijn geen vaste data's voor toetsen. Je moet 'n bepaalde hoeveelheid kaarten volmaken in 'n bepaalde tijd. Je minimumtempo bepaalt hoeveel kaarten dat minimaal moeten zijn. (En op dit moment zit ik daar ruim onder.)
Bijna niemand in de klas loopt precies gelijk. En dan ben ik ook nog 1 van de 4 die in 'n klas van 30 personen eigenlijk in de 4e hoort te zitten. De rest hoort gewoon in de 3e te zitten. (Maar de aandacht gaat nu grotendeels wel uit naar hun.)
__________________
who rubs our noses in the night?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 18:29
On Fire
Avatar van On Fire
On Fire is offline
Zo aan je verhaal te horen heb je nog lang niet voor jezelf besloten wat je wil gaan doen in je leven. Misschien is het daarom wel een goed idee om je Havo af te maken. Je bent nog best onzeker over of je de opleiding wel "kan". Ik denk dat als je je havo af maakt en wat ouder bent en je zelfvertrouwen wat hoger is, je je ook beter op je opleiding kan richten en er meer met overgave en overtuiging mee bezig kan zijn.

Minimum tempo enzow...Zit je toevallig op het Roncalli?? Ik zit daar ook op namelijk..en er was ook sprake dat ik naar MBO moest. Ik wilde dat absoluut niet, ik was toen 15 en echt niet klaar om naar een school buiten de stad te reizen e.d. Nu heb ik de Havo af, wel in 6 jaar, omdat ik ook niet een van de snelst lerende mensen ben
Ik merk nou dat ik er veel meer "aan toe" ben om naar een andere school te gaan. Ik heb t hier wel weer gezien!!! Ik ben intussen ook nog 3 keer van opleiding veranderd, dus k ben blij dat ik mijn havo toch "gehaald heb"... jaja k moet in Mei examen doen!!! *stresss* Maar tis wel een lekker gevoel dat ik t dan gehaald heb!

succes met je keuze!
__________________
*Does it come with balloons?*
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 23:16
Bird-one
Avatar van Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
Jakkiebakkie schreef op 10-04-2004 @ 19:29 :
Zo aan je verhaal te horen heb je nog lang niet voor jezelf besloten wat je wil gaan doen in je leven. Misschien is het daarom wel een goed idee om je Havo af te maken. Je bent nog best onzeker over of je de opleiding wel "kan". Ik denk dat als je je havo af maakt en wat ouder bent en je zelfvertrouwen wat hoger is, je je ook beter op je opleiding kan richten en er meer met overgave en overtuiging mee bezig kan zijn.

Minimum tempo enzow...Zit je toevallig op het Roncalli?? Ik zit daar ook op namelijk..en er was ook sprake dat ik naar MBO moest. Ik wilde dat absoluut niet, ik was toen 15 en echt niet klaar om naar een school buiten de stad te reizen e.d. Nu heb ik de Havo af, wel in 6 jaar, omdat ik ook niet een van de snelst lerende mensen ben
Ik merk nou dat ik er veel meer "aan toe" ben om naar een andere school te gaan. Ik heb t hier wel weer gezien!!! Ik ben intussen ook nog 3 keer van opleiding veranderd, dus k ben blij dat ik mijn havo toch "gehaald heb"... jaja k moet in Mei examen doen!!! *stresss* Maar tis wel een lekker gevoel dat ik t dan gehaald heb!

succes met je keuze!
Jup. Ik sinds zit vorig schooljaar op het Roncalli.
Ik vind het wel enorm vervelend dat ik er in de 3e ben begonnen..eigenlijk.

Ik weet het inderdaad nog niet. Ik weel wel dat dat het gene is wat me interesseert. Maar of ik het later zo wil. En of ik het wel kan, weet ik niet. Weet ik echt nog niet.

En het lijkt me ook slim om voor meer tijd te kiezen om m'n keuze te maken.
+ Als ik dan mijn havo af heb ben ik daar ook weer blij mee, waarschijnlijk. Want dan hoef ik niet eerst mbo te doen, maar kan ik gelijk naar de hbo.
__________________
who rubs our noses in the night?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 19:33
On Fire
Avatar van On Fire
On Fire is offline
Citaat:
Bird-one schreef op 11-04-2004 @ 00:16 :
Jup. Ik sinds zit vorig schooljaar op het Roncalli.
Ik vind het wel enorm vervelend dat ik er in de 3e ben begonnen..eigenlijk.

Ik weet het inderdaad nog niet. Ik weel wel dat dat het gene is wat me interesseert. Maar of ik het later zo wil. En of ik het wel kan, weet ik niet. Weet ik echt nog niet.

En het lijkt me ook slim om voor meer tijd te kiezen om m'n keuze te maken.
+ Als ik dan mijn havo af heb ben ik daar ook weer blij mee, waarschijnlijk. Want dan hoef ik niet eerst mbo te doen, maar kan ik gelijk naar de hbo.
Precies. En ik denk wel dat ik weet wie je bent nou Maar ik weet zeker wel dat je de havo kan halen hoor! Je bent zeker slim genoeg. Enja, ik weet niet precies bij welke W je nou bent, maar met een jaar langer doen verlicht je al een hoop van de druk.
Ik heb dan 2 hele jaren over de vierde gedaan en het laatste jaar in 1 jaar gedaan. T zijn dan wel nog 6 kaarten in de vijfde, maar omdat je niet persee voldoende kaarten hoeft te halen en de leraren erop voorbereid zijn dat er veel moet gebeuren, is het best haalbaar.
Ook vond ik het wel fijn om bij mensen in de klas te zitten die op tempo liepen en dus ook in 1 jaar de vijfde moesten doen. Je word dan een beetje meegesleept.

Ook helpt het voor je tempo misschien om iemand te vinden die redelijk kan doorwerken, waarmee je samen kan plannen. Zo heb je iemand die je "controleerd". Je zegt dan ook minder snel toetsen af, omdat je diegene en jezelf niet teleur wil stellen. Dit hielp bij mij tenminste.

Als je geinteresseerd bent in die richting zou ik me daar zeker in verdiepen. Maar je kan hem ook op HBO nivea doen. Ik ga dan zelf maatschappelijk werk doen en Breda, maar er zijn zoveel richtingen die met "de mens" te maken hebben.
Ik zou gewoon al je opties bekijken, op mbo en hbo niveau en dan bepalen welke van de richtingen je het meest ligt. Dan kan je beslissen of je dus je havo af wil maken of niet.
Je kunt natuurlijk ook via mbo naar hbo, maar dat ligt er een beetje aan hoe graag je op het Roncalli wil blijven

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
__________________
*Does it come with balloons?*
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 15:49
Bird-one
Avatar van Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
Jakkiebakkie schreef op 11-04-2004 @ 20:33 :
Precies. En ik denk wel dat ik weet wie je bent nou Maar ik weet zeker wel dat je de havo kan halen hoor! Je bent zeker slim genoeg. Enja, ik weet niet precies bij welke W je nou bent, maar met een jaar langer doen verlicht je al een hoop van de druk.
Ik heb dan 2 hele jaren over de vierde gedaan en het laatste jaar in 1 jaar gedaan. T zijn dan wel nog 6 kaarten in de vijfde, maar omdat je niet persee voldoende kaarten hoeft te halen en de leraren erop voorbereid zijn dat er veel moet gebeuren, is het best haalbaar.
Ook vond ik het wel fijn om bij mensen in de klas te zitten die op tempo liepen en dus ook in 1 jaar de vijfde moesten doen. Je word dan een beetje meegesleept.

Ook helpt het voor je tempo misschien om iemand te vinden die redelijk kan doorwerken, waarmee je samen kan plannen. Zo heb je iemand die je "controleerd". Je zegt dan ook minder snel toetsen af, omdat je diegene en jezelf niet teleur wil stellen. Dit hielp bij mij tenminste.

Als je geinteresseerd bent in die richting zou ik me daar zeker in verdiepen. Maar je kan hem ook op HBO nivea doen. Ik ga dan zelf maatschappelijk werk doen en Breda, maar er zijn zoveel richtingen die met "de mens" te maken hebben.
Ik zou gewoon al je opties bekijken, op mbo en hbo niveau en dan bepalen welke van de richtingen je het meest ligt. Dan kan je beslissen of je dus je havo af wil maken of niet.
Je kunt natuurlijk ook via mbo naar hbo, maar dat ligt er een beetje aan hoe graag je op het Roncalli wil blijven

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Ik weet nu denk ik ook wel wie jij ben..

Maar als ik dit jaar tot en met 22/23 kom. Moet ik volgend jaar toch heel de 4e gewoon in 1 jaar doen? Ofniet?
Want 7 kaarten in 'n heel jaar, dat wordt doorwerken hoor.
Nouja, met 'n goede planning en je er aan houden kom je al heel ver.

Ik heb besloten, voor mezelf, nu, om 27 april gewoon naar dat intakegesprek te gaan voor SPW in Rotterdam. En naar de openavond bij de GGZWNB. En proberen op het Roncalli te kunnen blijven. Dan heb ik genoeg keuze. Dan kan ik, als ik aangenomen ben naar Rotterdam en dat jaar daarop dan misschien die opleiding bij de GGZWNB, ligt er natuurlijk ook aan wat ik van SPW in R'dam vind.
Of volgend jaar nog op het Roncalli en daarna naar de GGZWNB of gewoon m'n havo afmaken op het Roncalli. Maar dat kan ik dan alsnog beslissen.

Tuurlijk heb ik er wat aan.
__________________
who rubs our noses in the night?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 15:39
On Fire
Avatar van On Fire
On Fire is offline
Citaat:
Bird-one schreef op 13-04-2004 @ 16:49 :
Ik weet nu denk ik ook wel wie jij ben..

Maar als ik dit jaar tot en met 22/23 kom. Moet ik volgend jaar toch heel de 4e gewoon in 1 jaar doen? Ofniet?
Want 7 kaarten in 'n heel jaar, dat wordt doorwerken hoor.
Nouja, met 'n goede planning en je er aan houden kom je al heel ver.

Ik heb besloten, voor mezelf, nu, om 27 april gewoon naar dat intakegesprek te gaan voor SPW in Rotterdam. En naar de openavond bij de GGZWNB. En proberen op het Roncalli te kunnen blijven. Dan heb ik genoeg keuze. Dan kan ik, als ik aangenomen ben naar Rotterdam en dat jaar daarop dan misschien die opleiding bij de GGZWNB, ligt er natuurlijk ook aan wat ik van SPW in R'dam vind.
Of volgend jaar nog op het Roncalli en daarna naar de GGZWNB of gewoon m'n havo afmaken op het Roncalli. Maar dat kan ik dan alsnog beslissen.

Tuurlijk heb ik er wat aan.
De vierde loopt tot en met kaart 28, dus als je tot 23 zou kunnen komen moet je er 5 doen. Dat zou wel perfect zijn natuurlijk! Magoed, als je niet gewend bent om hard te werken kan ik me voorstellen dat je dat niet zo rooskleurig inziet
Ik ken het hoor! Als je eenmaal in dat 3 maanden per kaart ritme zit, kom je er niet snel meer vanaf!

Maar als je denk dat W 22 of 23 voor dit jaar haalbaar is, zou ik daar zeker voor gaan! Voor volgend jaar zullen 5/6 kaarten wel lukken...al moet je wel ff wat harder werken dan je gewend bent. Magoed, das een kwestie van gewenning en in een ritme komen.

En naar die intake gesprekken, meeloopdagen en wat heb je allemaal nog meer, zou ik idd gaan! Misschien word je wel zo verliefd op een school en opleiding, dat je persee dat wil gaan doen. Dan zou het ook onnodig zijn om zo mega op roncalli te gaan stressen.
Wel zou ik de doorstoommogenlijkheden naar HBO in de gaten houden. Je bent, zoals ik al zei, zeker slim genoeg...en om door je opleiding heen te fietsen is misschien ook niet altijd leuk

Magoed, je bent zeker niet de enige die hiermee zit hoor! Mijn zusje moet misschien ook naar MBO omdat ze d'r minimum tempo niet haalt. Zij heeft, in tegenstelling tot jou, nog totaal geeeeen idee wat ze wil gaan doen met haar leven. Het kan erger zie je wel!

Enja, je hebt een plan! Das in ieder geval al iets toch!
*kus!*
__________________
*Does it come with balloons?*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie te lieve broer, verlatingsangst
vleesstreepje40
6 12-10-2011 20:53
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09
Psychologie Het-grote-lucht-je-hart-topic #159
kroot
480 08-12-2010 15:37
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #102
rare kwast
498 11-07-2007 12:15
Algemene schoolzaken Ongelukkig door huidige school
skullsplitter
6 14-10-2002 15:20
Liefde & Relatie contact leggen met een leuke meid
Dotcom
13 05-03-2002 16:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.