Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2004, 13:12
M.R.10
Avatar van M.R.10
M.R.10 is offline
Citaat:
Peperkorrel schreef op 30-10-2004 @ 13:32 :
...

Laatst het Noorse Svidd Neger gezien (n.a.v. de gelijknamige soundtrack van Ulver). Vermakelijke film, heel aparte sfeer.
hoe kom je daaraan? issie al uit met ned/eng ondertiteling dan?

probeer dan ook eens lycantropen ook met muziek van ulver
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2004, 15:04
Verwijderd
Gedownload. :] En Lycantropen stond idd al op mn to-see lijst, zal hem binnenkort eens kijken.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 15:58
Verwijderd
Leg mij nou eens wat precies het verhaal is achter de Dogma films?s
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 16:37
Verwijderd
De reden voor het maken van het soort films?

Voor zover ik weet hebben enkele scandinavische filmmakers(?) een klein tiental jaar geleden een aantal regels opgesteld als reactie op de geijkte blockbusters/high-budget producties uit Hollywood, met als doel filmmakers, met beperkte middelen, sterke, creatieve films neer te laten zetten. Films die aan de regels voldoen krijgen de zgn. Dogme'95 'stempel'...iets wat beetje is uitgegroeid tot een populaire erkenning...

Dat het zo - relatief - populair is geworden is eigenlijk een beetje een ontwikkeling die de bedenkers zelf liever niet gezien hadden (zo heb ik een van hun een keer horen vertellen in een documentaire) omdat je nu juist een situatie krijgt waarin een hoop filmmakers maar krampachtig aan alle regeltjes willen voldoen om maar dat welbegeerde stempeltje te krijgen - met als uiteindelijk product ongeinspireerde dogma-bagger...juist het tegenovergestelde van wat de bedenkers er mee wilden bereiken...maar das een ander verhaal. :]
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 17:40
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Mooie omschrijving peperkorrel.
Op een gegeven moment kwam er inderdaad onderscheid tussen de ECHTE dogma-films (ik geloof een stuk of 5) en de andere films die zo'n dogma stempeltje kregen (ruim meer dan 50 naar ik meen).
Het feit alleen al dat het merendeel van die dogme-stempeltjes naar Amerikaanse producties ging, zegt voor mij reeds genoeg

Omdat het mainstream begon te worden (wat ze niet wilden inderdaad) is de dogmagroep een paar jaar geleden ontbonden.
__________________
What? Don't stop here, this is bat country!!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:10
Hank McCrank
Avatar van Hank McCrank
Hank McCrank is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 28-10-2004 @ 17:11 :
Is IJsland ook Scandinavië?
Ik dacht altijd van wel
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:58
Verwijderd
Ik heb een hekel aan Lars von Trier. Overschat schreeuwerdje.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 15:03
Verwijderd
Citaat:
RaoulDuke schreef op 03-11-2004 @ 00:10
Snap je überhaupt wel het DOEL van de dogme-groep???
Quasi-intelligent, pseudo-interessant en hèèl erg elitair "kunst" (want dàt is het, het zijn geen films, het is kùnst, mensen!) maken? Kom op, zeg. Die oorspronkelijke "Dogme"-ventjes zijn niets meer als een stel verveelde kleuters die heel recalcitrant met een Sony Handycam en een stel vrienden een kutverhaaltje in elkaar flanzen. En de "cinematografisch verantwoorde" filmkijker kruipt, mijns inziens zonder enige reden, lekker in het holletje van Lars von Trier. Want het is revolutionair, mensen. Lekker interessant doen met en over een film gemaakt waar geen rooie rotcent in zit, en dus per definitie al top is.

Nee, sorry, ik vind 't niet meer dan een hele grote hoop gebakken lucht, heel 't "dogme"-principe.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 09-11-2004 @ 16:03 :
Lekker interessant doen met en over een film gemaakt waar geen rooie rotcent in zit, en dus per definitie al top is.
De pot verwijt de ketel...Natuurlijk is niet elke dogme film 'per definitie' top, maar ga dan ook niet roepen dat elke film 'per definitie' kut is.
Er zijn altijd mensen die elitair gaan lopen doen met hun cultclubjes en artsy invalshoeken, maar er zijn ook oprechte filmmakers die wel degelijk aardige producties hebben afgeleverd (of je er nou van houdt of niet).
Denk dat de bedenkers het zelf ook echt zo hebben bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 19:26
Lady Jane
Avatar van Lady Jane
Lady Jane is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 03-11-2004 @ 10:07 :
Tilsammans
sorry
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 08:31
*Primo
Avatar van *Primo
*Primo is offline
Citaat:
11568 schreef op 27-10-2004 @ 19:37 :
Weet iemand nog Scandanavische films (voornamelijk om de taal) die een beetje aan te raden zijn? Na Fucking Amal en wat vage series op tv (Adam & Eva oa ) wil ik nog wel wat titels weten, dusss iemand?
ik ben zelf half noors en spreek de taal en kijk de films enz enz ik zal thuis ff voor je kijken. Heb er een heeeele hoop dus

alvast: Olsen Banden, Emil, Fucking åmal natuurlijk, Jalla!Jalla!, rest hoor je nog, zal ff voor je in de videocollectie kijken vanmiddag!
__________________
Simpel gezegt ingewikkeld, maar niet te moeilijk doen....
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 15:18
vivelafete!
Avatar van vivelafete!
vivelafete! is offline
bye bye blue bird vond ik ook wel apart
en the idiots!!! (hele bizarre film)

en natuurlijk fucking amal en together en lilja 4-ever jalla jalla en adam en eve een geweldige kinderserie..
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 18:54
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
vivelafete! schreef op 15-11-2004 @ 16:18 :
bye bye blue bird vond ik ook wel apart
en the idiots!!! (hele bizarre film)

en natuurlijk fucking amal en together en lilja 4-ever jalla jalla en adam en eve een geweldige kinderserie..
Idioterne en Tilsammans
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 08:23
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Mja, dat dogma vind ik een beetje suf. Wel leuk bedacht natuurlijk, met zo min mogelijk middelen zo veel mogelijk bereiken, en als dat lukt dan vind ik dat ook wel knap(zoals bijvoorbeeld festen), maar ik zie liever een film waarin alles uit de kast wordt gehaald om de kijker te overdonderen met schoonheid. Vooral het ontbreken van muziek vind ik zonde.

En mijn favoriete scandinavie films zijn jalla! jalla! en kopps. Niet dat ik alleen van oppervlakkige films hou, maar ze zijn gewoon zo ontiegelijk grappig, dat kijk ik tien keer liever dan een lilya 4ever of een fucking amal.

"Freeze mothafucker!"
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 15:26
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
FESTEN is vet
__________________
Romantici rouleren de wereld
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 17:16
Verwijderd
Jalla! Jalla! is erg cool ja. Kopps moet ik nog zien, staat in middels op mijn pc.

Den som frykter ulven (Noors) schijnt ook goed te zijn, moet hem ook nog zien.

Fröken Sverige (Internationaal: Miss Sweden) is ook erg leuk, maar voor de divx versie is nog geen ondertiteling, dus je moet wel een beetje Zweeds kunnen om daar iets van te begrijpen. Alexandra Dahlström (blonde van Fucking Åmål) speelt de hoofdrol.

Verder zijn de films van Lukas Moodysson natuurlijk aan te raden, ik ben erg benieuwd naar zijn nieuwe film (Ett hål i mitt hjärta).
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 17:32
dark princess
Avatar van dark princess
dark princess is offline
Ik dacht dat de verfilming van het boek 'De wereld van Sofie' ook scandinavisch is... het originele boek wel iig. Ik heb de film eens op school gezien voor het vak filosofie, was wel nederlands ondertiteld
__________________
*~ * Big in Japan *~ *
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 15-11-2004 @ 19:54 :
Idioterne en Tilsammans
Tillsammans.
Op de DVD hoes staat trouwens erg groot TOGETHER, beetje jammer.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 09:23
*Primo
Avatar van *Primo
*Primo is offline
Citaat:
Ufke schreef op 16-11-2004 @ 18:16 :
Jalla! Jalla! is erg cool ja. Kopps moet ik nog zien, staat in middels op mijn pc.

Den som frykter ulven (Noors) schijnt ook goed te zijn, moet hem ook nog zien.

Fröken Sverige (Internationaal: Miss Sweden) is ook erg leuk, maar voor de divx versie is nog geen ondertiteling, dus je moet wel een beetje Zweeds kunnen om daar iets van te begrijpen. Alexandra Dahlström (blonde van Fucking Åmål) speelt de hoofdrol.

Verder zijn de films van Lukas Moodysson natuurlijk aan te raden, ik ben erg benieuwd naar zijn nieuwe film (Ett hål i mitt hjärta).
"Den som frykter ulven" --> hij die de wolf vreest? leuke titel ik kende em nog niet
__________________
Simpel gezegt ingewikkeld, maar niet te moeilijk doen....
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 10:50
Verwijderd
Ja zoiets, volgens mij een krimi.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio VPRO [scandanavische films]
11568
61 14-08-2005 15:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.