Oud 14-01-2002, 23:27
*~*DutchGirl*~*
Nou vertel, ben je vegetarier en waarom? doe je het omdat je vlees niet lekker vind, of omdat je het zielig vind, of om je geloof.

Vertel!
Advertentie
Oud 14-01-2002, 23:32
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Ik eet gewoon vlees, omdat mesen nou eenmaal écht vlees nodig hebben (we zijn niet voor niets omnivoren) wat veel mensen ook zeggen, als je vlees en groente eet ben je gezonder.
Dat je dr dieren voor killt kan een reden zijn om et niet te doen, maar ik zie een verschl tussen een beest volledig opeten of em doden voor et plezier en et vlees dan maar opeten...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 14-01-2002, 23:35
dystopia
dystopia is offline
Kben semi-vegetarisch, ik eet sporadisch vlees en dan in vrijwel alle gevallen scharrelvlees.

Meeste vlees vind ik ranzig. 't is ook ranzig wat ermee is gebeurd. Denk aan iets van een frikandel. Dat is al 't overgebleven vlees waar de slager geen mooi stukje van kon maken. Met andere woorden: je eet het afval van de vleesboer.

Dan zielig, daar twijfel ik over. Natuurlijk is het zielig, maar er gaan zoveel dieren zomaar dood die nooit een mooi leven hebben gehad, en niet alleen door de mens. Scharrelvlees vind ik niet zielig, die dieren hebben enigzins een leven gehad. Ik vergelijk het met arme kinderen in Afrika: die gaan dood door uitdroging, gebrek aan voedsel, vliegjes die aan ze eten en eitjes in hen leggen (iig in tropiscche landen heb je mosquitos). Op die manier vraag ik me af: is survival of the fittest niet iets natuurlijks, waar je je niet tegen kunt verzetten? Een meteoriet die op aarde terechtkomt kunnen we ook niks aan doen. Hoewel er wel alternatieven voor vlees zijn, vind ik die niet altijd even lekker. Daar zit 'm bij mij dan ook 't probleem. Geef mij voldoende alternatieven, waardoor ik gezond zonder vlees kan leven en ik doe mee. Wat ik tot nu toe heb geproefd vond ik meer dan ranzig (helaasweet ik de namen niet meer verdorie)
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Oud 14-01-2002, 23:38
*~*DutchGirl*~*
Citaat:
dystopia schreef:
Kben semi-vegetarisch, ik eet sporadisch vlees en dan in vrijwel alle gevallen scharrelvlees.

Meeste vlees vind ik ranzig. 't is ook ranzig wat ermee is gebeurd. Denk aan iets van een frikandel. Dat is al 't overgebleven vlees waar de slager geen mooi stukje van kon maken. Met andere woorden: je eet het afval van de vleesboer.

Dan zielig, daar twijfel ik over. Natuurlijk is het zielig, maar er gaan zoveel dieren zomaar dood die nooit een mooi leven hebben gehad, en niet alleen door de mens. Scharrelvlees vind ik niet zielig, die dieren hebben enigzins een leven gehad. Ik vergelijk het met arme kinderen in Afrika: die gaan dood door uitdroging, gebrek aan voedsel, vliegjes die aan ze eten en eitjes in hen leggen (iig in tropiscche landen heb je mosquitos). Op die manier vraag ik me af: is survival of the fittest niet iets natuurlijks, waar je je niet tegen kunt verzetten? Een meteoriet die op aarde terechtkomt kunnen we ook niks aan doen. Hoewel er wel alternatieven voor vlees zijn, vind ik die niet altijd even lekker. Daar zit 'm bij mij dan ook 't probleem. Geef mij voldoende alternatieven, waardoor ik gezond zonder vlees kan leven en ik doe mee. Wat ik tot nu toe heb geproefd vond ik meer dan ranzig (helaasweet ik de namen niet meer verdorie)

Wat is Sporadisch vlees?

ik moet eerlijk zeggen, vlees is wel heeel erg lekker
ik word ook zwak als ik geen vlees eet.
aan die vervangers heb ik niks.. ik moet echt vlees hebben, want daar schijnt toch iets in te zitten.
Scharrelvlees (word dat gekeurd ofsow? en zoja met welk merk?)

leg ff uit.

Oud 14-01-2002, 23:40
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Ik ben juist gek op frikandellen....et kan mij niet schelen wat dr allemaal voor resten inzitten, zolang et onschadelijk is, et belangrijkste vind ik dattet lekker is...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 14-01-2002, 23:45
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
*~*DutchGirl*~* schreef:
Wat is Sporadisch vlees?
Sporadisch = heel af en toe. Op zondag eten wij thuis meestal wat duurder vlees dan iets gewoons, en als dat dan scharrelvlees is en dan lust ik ook een stukje, want idd, het voelt als zielig voor de dieren, ook bij mij (of het ook zo is laat ik ff in 't midden). Aan de andere kant vraag ik me zwaar af of planten ook geen gevoel enzo hebben. Planten kunnen wel zaken waarnemen. Bijv. licht/water/hitte. Althans dat lijkt me, nooit echt diep over nagedacht.

Citaat:
ik moet eerlijk zeggen, vlees is wel heeel erg lekker
ik word ook zwak als ik geen vlees eet.
aan die vervangers heb ik niks.. ik moet echt vlees hebben, want daar schijnt toch iets in te zitten.
Scharrelvlees (word dat gekeurd ofsow? en zoja met welk merk?)

leg ff uit.
Vind je al het vlees lekker? In vlees zitten idd bepaalde stoffen die in andere soorten eten niet zitten. Wat je ook mogelijk kunt doen is af en toe vis eten, dat is erg gezond en daar zit bijv. al veel ijzer in (maar ik persoonlijk vind het hypocriet om je dan vegetarisch te noemen, zo noem ik mezelf trouwens ook niet).

Scharrelvlees is vlees waarvan het dier nog enigzins een leven heeft gehad. Bijv. kippen die zitten gewoon met z'n allen opgepropt vanaf 't begin hun leven uit te zitten en worden vergemest enzo. Bij scharrelvlees is dat anders omdat die dieren meer vrijheid hebben gehad.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Oud 14-01-2002, 23:47
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Ik ben juist gek op frikandellen....et kan mij niet schelen wat dr allemaal voor resten inzitten, zolang et onschadelijk is, et belangrijkste vind ik dattet lekker is...
Dus als ik het goed begrijp, gaat lekker eten bij jou voor jouw gezondheid of de toestand waarin een dier heeft verkeerd voordat het het leven werd ontnomen, voorzover het een leven had

No offense btw
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Oud 14-01-2002, 23:50
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
zit wat in...laat iket zo zeggen:
Als ik een frikandel kop, dan vertrouw ik er op dat de snackbar een vleeskeurmerk heeft(zie je ook welles hange), dwz dat al zn vlees scharrelvlees is, en dat dat vlees veilig is, en dat et dier goed geleefd heeft.Voor mij maakt et dan niet uit dattet ressies zijn..dan is al het vlees teminste gebruikt...

[Dit bericht is aangepast door D@mien (14-01-2002).]
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 14-01-2002, 23:55
soulless
soulless is offline
Nou. Dit is waar het op neer komt, voor mij dan.

Ik eet niet zo veel vlees. Kben student en ik heb gewoon geen tijd/zin/geld, ik bak wel een eitje of zet wat rijst op (haal elke week 2 kg rijst en 2kg macaroni) en gooi daar wat groente doorheen... Beetje bonen, wat kaas, en een vitamine-pil met 500% van zo'n beethe alle mineralen en vitaminen die je per dag nodig hebt.

OP deze manier krijg ik alles binnen wat ik nodig heb.

Mooi is dat je van geen vlees eten gigantisch afvalt. Ik dacht altijd dat ik gewoon te veel chocola en chips ed naar binnen werkte om een wasbordje te hebben, maar dat is nix minder geworden, alleen minder vlees en je BEGINT ZE NU TE ZIEN
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Oud 15-01-2002, 00:45
drama
Avatar van drama
drama is offline
jah, ik.

Ben vegetarier en begin een beetje de veganistische kant op te gaan vanwege gewetensbezwaren..

Omdat:

-Vlees moord is
-Vlees geen noodzaak is, maar puur luxe
-Vlees niet practisch is; er gaat meer in de koe dan dat ze opleverd.
-Dieren geen producten zijn.
-Het slachten van dieren niet getuigd van enig respect voor het niet-menselijke leven
-Dieren imo niet ondergeschikt zijn aan mensen.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Oud 15-01-2002, 00:50
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Dat is al 't overgebleven vlees waar de slager geen mooi stukje van kon maken. Met andere woorden: je eet het afval van de vleesboer.

>>Dat vind ik dan weer goed, als je een beest slacht, gebruik dan zoveel mogelijk en gooi geen dingen weg.

Natuurlijk is het zielig, maar er gaan zoveel dieren zomaar dood die nooit een mooi leven hebben gehad, en niet alleen door de mens.

>>"Er gaan zoveel mensen dood in de wereld, er lijden zoveel mensen aan de vreselijkste ziektes, laat ze maar..."

Scharrelvlees vind ik niet zielig, die dieren hebben enigzins een leven gehad.

>>Scharrelvlees is nog steeds moord.

Hoewel er wel alternatieven voor vlees zijn, vind ik die niet altijd even lekker. Daar zit 'm bij mij dan ook 't probleem. Geef mij voldoende alternatieven, waardoor ik gezond zonder vlees kan leven en ik doe mee. Wat ik tot nu toe heb geproefd vond ik meer dan ranzig (helaasweet ik de namen niet meer verdorie)

>>je moet ook niet automatisch naar de cliche-burger grijpen maar gewoon zelf dingen uitvinden. Simpele pasta- en rijstgerechten bijvoorbeeld kunnen heel makkelijk vleesloos zonder dat je echt merkt dat het vegetarisch is (bewijs: m'n vader at het zonder uit zichzelf op te merken dat er geen vlees inzat, m'n vader is carnivoor)

__________________
Ik koop, dus ik besta
Oud 15-01-2002, 00:51
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
*~*DutchGirl*~* schreef:

want daar schijnt toch iets in te zitten.

Hormonen, antibiotica en dat soort poep.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Oud 15-01-2002, 00:52
soulless
soulless is offline
Gewoon melk, bonen, noten, eieren en kaas vervangen vlees perfect. Allemaal ok voedsel toch? Ik heb gewoon een kookboekje met een paar honderd vegetarische gerechten..

Ben het niet echt uit principe, als ik wel eens een keer tijd/geld heb ga ik gewoon wat kipfilet halen, rest hoef ik niet echt...
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Oud 15-01-2002, 00:57
soulless
soulless is offline
Citaat:
drama schreef:

-Vlees moord is >> jaja, een plant gaat ook dood hoor

-Vlees geen noodzaak is, maar puur luxe >> klopt helemaal, het is lekker geconcentreerd

-Vlees niet practisch is; er gaat meer in de koe dan dat ze opleverd. >> juist, en zo'n koe kan aminozuren vormen die niet uit veel andere dingen te halen zijn (zijn er wel hoor) maar die wij mensen wel nodig hebben

-Dieren geen producten zijn. >> planten wel dan?

-Het slachten van dieren niet getuigd van enig respect voor het niet-menselijke leven >> de manier waarop dat nu gebeurt niet nee

-Dieren imo niet ondergeschikt zijn aan mensen.>> weeknie, ik zal toch altijd voor een mens kiezen als het om dier/mens gaat
"Ik ben vegetarier. Niet omdat ik van diren houdt hoor. Ik haat planten"
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Oud 15-01-2002, 10:04
Verwijderd
Citaat:
*~*DutchGirl*~* schreef:
Nou vertel, ben je vegetarier en waarom? doe je het omdat je vlees niet lekker vind, of omdat je het zielig vind, of om je geloof.

Vertel!

Ik eet vlees, vooral omdat ik het lekker vind. Maar toch eet ik het steeds meer met twijfel...aan de ene kant is het vet zielig enz. enz. en aan de andere kant hebben we het ook nodig.

Ik ben de laatse maanden wel minder vlees gaan eten, nu eet ik het vaak alleen bij het avondeten.

Maargoed ik weet het dus eigenlijk niet bepaalde vergetariėrs hebben goede argumenten en ook bepaalde vlees-eters hebben goede argumenten...
Oud 15-01-2002, 10:26
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
WTF heeft dit met Flora en Fauna te maken?
Oud 15-01-2002, 11:21
The Wanderer
Avatar van The Wanderer
The Wanderer is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Ik eet gewoon vlees, omdat mesen nou eenmaal écht vlees nodig hebben (we zijn niet voor niets omnivoren) wat veel mensen ook zeggen, als je vlees en groente eet ben je gezonder.
Dat je dr dieren voor killt kan een reden zijn om et niet te doen, maar ik zie een verschl tussen een beest volledig opeten of em doden voor et plezier en et vlees dan maar opeten...
psies

__________________
SpoonBoy:Do not try to bend the spoon. That's impossible. Instead, only try to realize the truth. Neo:What truth? SpoonBoy:A spoon is for eating only.
Oud 15-01-2002, 11:49
leintjuh
leintjuh is offline
ik eet gewoon vlees.
Ik heb wel een tijd terug gehad dat ik een half jaar geen vlees heb gegeten, kwam omdat ik helemaal gek was van die kleine biggetjes en die kleine koetjes maar nu eet ik het weer gewoon. Het is tenslotte best gezond voor een mens.
Ads door Google
Oud 15-01-2002, 12:08
*~*DutchGirl*~*
Citaat:
Chimera schreef:
WTF heeft dit met Flora en Fauna te maken?

Flora fauna --> Dier --> dier opeten --> vegetarier,ofsow..

wat maakt het nou uit?
Oud 15-01-2002, 13:17
^Marije^
^Marije^ is offline
-Vlees moord is=> jaja, een plant gaat ook dood hoor
>> Een plant heeft geen centraal zenuwstelsel en voelt dus nergens wat van.

-Vlees niet practisch is; er gaat meer in de koe dan dat ze opleverd. => juist, en zo'n koe kan aminozuren vormen die niet uit veel andere dingen te halen zijn (zijn er wel hoor) maar die wij mensen wel nodig hebben
>> misschien wordt het dan eens tijd dat je gaat kijken naar de mogelijkheden om uit die andere dingen je aminozuren te halen.

-Dieren geen producten zijn. => planten wel dan?
>> imo wel, die moeten gewoon dingen kwijt; een tomatenplant moet zn tomaten kwijt, een koe hoeft zn vlees niet kwijt. Ooit een koe gesproken die zei 'hee ik heb nog een biefstuk over, heb je interesse?'

-Het slachten van dieren niet getuigd van enig respect voor het niet-menselijke leven => de manier waarop dat nu gebeurt niet nee
>>

-Dieren imo niet ondergeschikt zijn aan mensen.=> weeknie, ik zal toch altijd voor een mens kiezen als het om dier/mens gaat
>> ik niet, een dier is altijd eerlijker dan een mens en dat heft toch wel een hoge prioriteit bij mij

Citaat:
leintjuh schreef:
ik eet gewoon vlees.
Ik heb wel een tijd terug gehad dat ik een half jaar geen vlees heb gegeten, maar nu eet ik het weer gewoon. Het is tenslotte best gezond voor een mens.
En wie heeft jou die onzin wijsgemaakt??

__________________
[Avondje Canal+=> dat was weer leerzaam...zullen we dan maar..?] ~ [Happily verkerend with Thutshui :) *smek!*]
Oud 15-01-2002, 13:27
Verwijderd
ik ben sinds 3 maanden ofzo gestopt door een hele ranzige documentaire die ik toen bij ANW moest bekijken..Ik kon echt geen vlees meer zien..werd dr misselijk van..

MIJn broer vind het discriminatie dat ik wel vis eet...
Oud 15-01-2002, 13:29
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
ik eet het vlees wat mijn ouders me voorzetten.
Oud 15-01-2002, 13:30
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
*~*DutchGirl*~* schreef:
Flora fauna --> Dier --> dier opeten --> vegetarier,ofsow..

wat maakt het nou uit?
Nja. Beetje onzinnig, en persoonlijk vind ik 't onderwerp beter op Lifestyle passen. Een discussie die daar al ten uitentreure gehouden is.

Maar ga gerust je gang
Oud 15-01-2002, 13:32
soulless
soulless is offline
Citaat:
^Marije^ schreef:
-Vlees moord is=> jaja, een plant gaat ook dood hoor
>> Een plant heeft geen centraal zenuwstelsel en voelt dus nergens wat van.>> heeft een dier een zodanig bewustzijn dat pijn als iets anders dan gewoon een signaal ervaren wordt?

-Vlees niet practisch is; er gaat meer in de koe dan dat ze opleverd. => juist, en zo'n koe kan aminozuren vormen die niet uit veel andere dingen te halen zijn (zijn er wel hoor) maar die wij mensen wel nodig hebben
>> misschien wordt het dan eens tijd dat je gaat kijken naar de mogelijkheden om uit die andere dingen je aminozuren te halen.>> lees mn andere posts dan ff, dat doe ik meestal ook

-Dieren geen producten zijn. => planten wel dan?
>> imo wel, die moeten gewoon dingen kwijt; een tomatenplant moet zn tomaten kwijt, een koe hoeft zn vlees niet kwijt. Ooit een koe gesproken die zei 'hee ik heb nog een biefstuk over, heb je interesse?' >> mwa, als zo'n plant eenmaal gebloeid heeft in een kas vliegt ie eruit hoor, lekker opgefikt en dan nieuwe planten erin.. gebeurt met landbouw ook, een akker wordt elk jaar omgeploegd, niet echt nuttig wat je zegt duz

-Het slachten van dieren niet getuigd van enig respect voor het niet-menselijke leven => de manier waarop dat nu gebeurt niet nee
>> >>

-Dieren imo niet ondergeschikt zijn aan mensen.=> weeknie, ik zal toch altijd voor een mens kiezen als het om dier/mens gaat
>> ik niet, een dier is altijd eerlijker dan een mens en dat heft toch wel een hoge prioriteit bij mij >> dat vintk toch wel errug zweverig hoor, is ook strafbaar als je een mens in nood niet helpt en een dier wel



__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Oud 15-01-2002, 14:40
Verwijderd
Citaat:
drama schreef:
jah, ik.

Ben vegetarier en begin een beetje de veganistische kant op te gaan vanwege gewetensbezwaren..

Omdat:

-Vlees moord is
-Vlees geen noodzaak is, maar puur luxe
-Vlees niet practisch is; er gaat meer in de koe dan dat ze opleverd.
-Dieren geen producten zijn.
-Het slachten van dieren niet getuigd van enig respect voor het niet-menselijke leven
-Dieren imo niet ondergeschikt zijn aan mensen.
*eens*
Advertentie
Oud 15-01-2002, 15:54
Queen Klazina Wok
Avatar van Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
Citaat:
Mortischa schreef:
ik ben sinds 3 maanden ofzo gestopt door een hele ranzige documentaire die ik toen bij ANW moest bekijken..Ik kon echt geen vlees meer zien..werd dr misselijk van..

MIJn broer vind het discriminatie dat ik wel vis eet...

dat doet mijn zusje ook... no offense, maar dat is toch hypocriet? waarom zijn vissen minder zielig ofzo dan landdieren?

maargoed.. ik ben geen vegetarier. eigenlijk vind ik dat ik het wel moet worden, maar ik ben heel zwak en ik vind vlees gewoon te lekker om het niet te eten. en ja, ik weet dat dat heel dom is.
Oud 15-01-2002, 15:59
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik eet bijna geen vlees, maar dat komt omdat aan de ene kant, ik t nie lekker vind.. en aan de andere kant, ik van een heleboel soorten vlees superveel puistjes krijg.. oja..en mij boeit dat niet zow.. want k ben een echte groente fanaat
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 15-01-2002, 19:55
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
soulless schreef:
[B]

jaja, een plant gaat ook dood hoor

>>Ondanks ik nooit met zekerheid kan zeggen dat een plant geen bewustzijn/gevoel heeft, vind ik het aannemelijker om te zeggend at dieren bewuster zijn.

juist, en zo'n koe kan aminozuren vormen die niet uit veel andere dingen te halen zijn (zijn er wel hoor) maar die wij mensen wel nodig hebben

>>Je kunt puur plantaardig eten op dit moment, zonder ziek te worden. En veeteelt neemt veel meer ruimte in beslag.

planten wel dan?

>>Zie punt 1

de manier waarop dat nu gebeurt niet nee

>>Slachten zonder noodzaak vind ik altijd respectloos.

weeknie, ik zal toch altijd voor een mens kiezen als het om dier/mens gaat

>>Dat kan ook komen door een bepaalde verbpndenheid met mensen, jou soort, ofzo. Ik zou de keuze tamelijk moeilijk vinden btw.

B]
__________________
Ik koop, dus ik besta
Oud 15-01-2002, 20:05
Ieme
Avatar van Ieme
Ieme is offline
Ieme is ook vega en gebruikt daarnaast ook geen zuivel, ben beetje veganist. Maar zo langzamerhand is het een beetje een afgezaagd onderwerp geworden.
__________________
--- back --- www.doyouknowflo.nl --- There's n eye in me soup. Fetch me musket! ---
Oud 15-01-2002, 22:24
Piccola
Piccola is offline
Ik at altijd heel veel vlees! Ik vond het echt super lekker en at het zo vaak en veel mogelijk! Maar van de 1 op de andere dag lustte ik ineens bijna geen vlees meer! Echt heel raar! Geen idee waar het door komt. Ik eet alleen nog maar tartaartjes en voor de rest niets meer.. Gek! Ook niet meer op brood, dus geen ham meer ofzo!
Oud 15-01-2002, 22:38
soulless
soulless is offline
Geen vlees is goed voor je als je 't handig aanpakt...

En als je even je best doet zijn er ook wel andere lekkere dingen te maken hoor. "t is gewoon ook af en toe wel lekker, ik heb niet zulke grote morele bezwaren op 't oment.
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Oud 16-01-2002, 11:40
^Marije^
^Marije^ is offline
-Een plant heeft geen centraal zenuwstelsel en voelt dus nergens wat van.=> heeft een dier een zodanig bewustzijn dat pijn als iets anders dan gewoon een signaal ervaren wordt?
>> Ja, een dier reageert daar op een bepaalde manier op die vergelijkbaar is met die van een mens. Als ik bij wijze van spreken een poot afhak van mijn hond (beetje cru maar ik moet ff een voorbeeld hebben ) krijg je alleen een wat hondsere reactie dan bij een mens, maar hij zal wel gaan janken en kermen enz.

- misschien wordt het dan eens tijd dat je gaat kijken naar de mogelijkheden om uit die andere dingen je aminozuren te halen.=> lees mn andere posts dan ff, dat doe ik meestal ook
>> zorry

-imo wel, die moeten gewoon dingen kwijt; een tomatenplant moet zn tomaten kwijt, een koe hoeft zn vlees niet kwijt. Ooit een koe gesproken die zei 'hee ik heb nog een biefstuk over, heb je interesse?' >> mwa, als zo'n plant eenmaal gebloeid heeft in een kas vliegt ie eruit hoor, lekker opgefikt en dan nieuwe planten erin.. gebeurt met landbouw ook, een akker wordt elk jaar omgeploegd, niet echt nuttig wat je zegt duz
>> jah zo kun je het ook zien. Toch vind ik het lullig dat er leven wordt gefokt om voor ons een luxe te creeeren.

-een dier is altijd eerlijker dan een mens en dat heeft toch wel een hoge prioriteit bij mij => dat vind toch wel errug zweverig hoor, is ook strafbaar als je een mens in nood niet helpt en een dier wel
>> ja maar zo is de wet, die gaat niet uit van een principe dat een vegetarier kan hebben, het is een algemeen principe. Bovendien ben ik niet zo'n fan van de wet, ook niet van ambtenaren en al helemaal niet van de mens. Misschien is het zweverig, maar ik heb je er nog geen concrete argumenten tegenin zien brengen, dus ik denk dat er ergens toch wel wat in zit.







__________________
[Avondje Canal+=> dat was weer leerzaam...zullen we dan maar..?] ~ [Happily verkerend with Thutshui :) *smek!*]
Oud 16-01-2002, 12:10
apekop123
Avatar van apekop123
apekop123 is offline
Ik eet gewoon vlees. Ik vind het ook niet zielig ofzow. Kijk in de natuur een leeuw eet toch ook een hert of een ander dier. Dat is gewoon de natuur. Verder is vlees WEL gezond in kleine mate.

lees ff deze text


Voedingsstoffen in vlees

Vlees en vleeswaren bevatten waardevolle voedingsstoffen voor het menselijk lichaam.
Waar dienen de verschillende voedingsstoffen in vlees voor?

vitamines
mineralen: ijzer en zink
eiwitten
vetten
cholesterol
koolhydraten
Vitamines
Vlees is een belangrijke bron van met name vitamine B1, B6, B12 en D.
Vitamine B1: speelt een rol bij de afbraak van koolhydraten en is nodig bij de overdracht van prikkels van zenuwen op de spieren.
Vitamine B6: speelt een rol bij de afbraak en opbouw van eiwitten en vetten en reguleert de werking van bepaalde hormonen.
Vitamine B12: speelt een rol bij de celdeling, is nodig bij de opbouw en instandhouding van zenuwcellen en helpt bepaalde vormen van bloedarmoede voorkomen. Daarnaast speelt vitamine B12 bij kinderen een rol in de normale van de ontwikkeling van de hersenen. De laatste tijd is er ook steeds meer aandacht voor het beschermende effect dat vitamine B12 samen met foliumzuur kan hebben op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Deze vitamine komt alleen in dierlijke producten voor.
Vitamine D: zorgt voor een goede conditie van tanden, botten en skelet.

Mineralen: ijzer en zink
Mineralen zijn, net als vitamines, stoffen die een belangrijke rol spelen bij allerlei processen in ons lichaam. Belangrijke mineralen in vlees zijn onder andere ijzer en zink. IJzer: vormt een onmisbaar onderdeel van de rode bloedkleurstof in ons bloed (hemoglobine). Dit zorgt voor het transport van zuurstof van de longen naar alle lichaamscellen. Als er langdurig te weinig ijzer in de voeding voorkomt kan bloedarmoede ontstaan, met klachten als hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid. Vlees is een belangrijke bron van ijzer. De hoeveelheid ijzer is echter niet alleen belangrijk, ook de vorm waarin het ijzer in het vlees voorkomt speelt een rol. Het is een vorm die gemakkelijk in ons lichaam kan worden opgenomen. IJzer komt ook voor in plantaardige producten. Voor ons lichaam is ijzer uit vlees echter een stuk gemakkelijker te gebruiken. Zink: net als ijzer is ook zink een belangrijk mineraal. Kinderen, tieners, zwangere vrouwen en ouderen hebben extra veel zink nodig. Deze bevolkingsgroepen lopen daardoor een groter risico op een tekort aan zink. Onderstaande bevolkingsgroepen hebben daadwerkelijk een te lage zinkinneming. Zink speelt een rol bij de celdeling en vernieuwing van weefsels en is op die manier bij kinderen ook nodig voor de hersenontwikkeling.

zinkinname
Jongens 13 - 19 jaar 5 % lager dan aanbevolen
Meisjes 13 - 16 jaar 20 % lager dan aanbevolen
Vrouwen 16 - 19 jaar 5 % lager dan aanbevolen
Vrouwen 19 - 22 jaar 10 % lager dan aanbevolen
Zwangere vrouwen 20 - 35 % lager dan aanbevolen


Zink heeft vele functies
Zink is een belangrijk mineraal dat betrokken is bij een groot aantal lichaamsfuncties:

Verhoogd de weerstand en verkleint zo kans op infecties.
Draagt bij aan goede wondgenezing en gezonde huid.
Is bij kinderen belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen.
Van belang voor goede reuk en smaak.
Helpt het lichaam bij het maken van vitamine A en beschermt zo tegen nachtblindheid.
Vlees is rijk aan zink
Vlees is een belangrijke bron van zink. Het bevat niet alleen veel zink, zink uit vlees wordt, net als ijzer, veel beter opgenomen uit dierlijke producten dan uit plantaardige producten. Vegetariėrs lopen hierdoor een groter risico op een tekort aan zink.

Eiwitten
Eiwitten zijn belangrijk voor onder andere de opbouw van onze organen, botten, spieren en zenuwstelsel. Juist het kwalitatief hoogwaardig eiwit in vlees is daarvoor erg geschikt. Ons lichaam kan de eiwitten goed gebruiken.
Vetten
Vetten zijn stoffen die het lichaam energie leveren om te kunnen functioneren. Maar vetten zijn bijvoorbeeld ook nodig om onze lichaamstemperatuur op peil te houden. Het is duidelijk dat we vetten nodig hebben, maar met het oog op onze gezondheid is het belangrijk op de hoeveelheid te letten. Verzadigde en onverzadigde vetten Ook het soort vet is van belang. Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten verhogen het cholesterolgehalte in het bloed. Onverzadigde vetten daarentegen blijken in staat dat cholesterolgehalte te verlagen. Voor veel vleessoorten geldt dat onverzadigde vetten meer dan de helft uitmaken van de totale hoeveelheid vet. Toch blijft minder vet eten het belangrijkste advies. In de praktijk betekent het dat de wat vettere vleessoorten regelmatig afgewisseld moeten worden met de magere soorten.
Cholesterol
Cholesterol is een vetachtige stof die het lichaam in kleine hoeveelheden goed kan gebruiken. Tot voor kort dachten onderzoekers dat cholesterol in de voeding een ongunstig effect had op het cholesterolgehalte in het bloed. Uit onderzoek is echter gebleken dat het effect van verzadigde vetten op het cholesterolgehalte in het bloed veel sterker is en dat het cholesterol in de voeding maar een geringe invloed heeft. Een voeding die niet meer dan 300 milligram cholesterol bevat is dan ook een goede voeding.
Koolhydraten
Koolhydraten is de verzamelnaam voor zetmeel en suikers. Ze spelen een belangrijke rol als energieleverancier. Energie die het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Vlees bevat maar kleine hoeveelheden koolhydraten. In verhouding bevat orgaanvlees wat meer koolhydraten, maar het gaat nog steeds om kleine hoeveelheden. Voor meer informatie: zie ook Voedingscentrum.

__________________
You lost...
Oud 16-01-2002, 12:55
punkertje !
punkertje ! is offline
Citaat:
drama schreef:
jah, ik.

Ben vegetarier en begin een beetje de veganistische kant op te gaan vanwege gewetensbezwaren..

Omdat:

-Vlees moord is
-Vlees geen noodzaak is, maar puur luxe
-Vlees niet practisch is; er gaat meer in de koe dan dat ze opleverd.
-Dieren geen producten zijn.
-Het slachten van dieren niet getuigd van enig respect voor het niet-menselijke leven
-Dieren imo niet ondergeschikt zijn aan mensen.

hier ben ik het ook mee eens. Ik probeer er ook achter te komen in wat voor andere producten nog dierlijke spullen zitten. bv roomijs of gelatine, sommige kaas en boter. en vast nog veel meer waar ik niets van weet....
EN mensen, eet NOOIT wat bij de mac donalds!

[Dit bericht is aangepast door punkertje ! (16-01-2002).]
Oud 16-01-2002, 13:53
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
punkertje ! schreef:

hier ben ik het ook mee eens. Ik probeer er ook achter te komen in wat voor andere producten nog dierlijke spullen zitten. bv roomijs of gelatine, sommige kaas en boter. en vast nog veel meer waar ik niets van weet....
EN mensen, eet NOOIT wat bij de mac donalds!

[Dit bericht is aangepast door punkertje ! (16-01-2002).]

Jah, en je hebt ook nog bepaalde E-nummers. Zit iets van gestampte bladluis in ofzo. Maar dat kan ook kunstmatig zijn, en er staat nooit op de verpakking wat precies gebruikt is dus ja...dat gaat dan weer wat moeilijker.

Verder probeer ik zuivel noveel mogelijk te boycotten. Alleen kaas is errug moeilijk, ben opziek naar een alternatief. En in producten waar al dingen als boter enzo inzitten is het tamelijk frustrerend. Maar goed, ben op dit moment toch nog niet in staat om 100% veganistisch te eten.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Oud 16-01-2002, 14:03
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Ben vegetarier, eet dus niks waarvoor een dier heeft moeten sterven (dus ook geen kaas en dingen die gelatine etc bevatten!).

Waarom? Een jaar of 8 geleden begon ik erover na te denken en voelde ik me niet goed meer bij het idee dat andere dieren moeten sterven om mij van voeding te voorzien. Ik zie mezelf niet als meerdere van die dieren...toen ben ik dus gestopt met het eten van vlees.
__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Ads door Google
Oud 16-01-2002, 14:29
Verwijderd
vegetariers zijn hypocriet!
Oud 16-01-2002, 14:46
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
sjek schreef:
vegetariers zijn hypocriet!
zou je misschien de moeite willen nemen om een opmerking als deze te onderbouwen? of heb je verder niets nuttigs toe te voegen?

*heeft een hekel aan mensen zie zomaar losse onzinnige kreten ergens neerzetten*

__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Oud 16-01-2002, 14:58
punkertje !
punkertje ! is offline
Citaat:
drama schreef:


Verder probeer ik zuivel noveel mogelijk te boycotten. Alleen kaas is errug moeilijk, ben opziek naar een alternatief. En in producten waar al dingen als boter enzo inzitten is het tamelijk frustrerend. Maar goed, ben op dit moment toch nog niet in staat om 100% veganistisch te eten.
nee inderdaad is erg moeilijk, want bijna in alles zit boter. en ook ik eet nog wel kaas, omdat ik niet weet wat ik in de plaats moet eten. Maar ik ben niet van plan om veganistisch te worden. er mogen van mij best dierlijke spullen ergens inzitten zolang het dier er maar niet voor doodgemaakt is. EN, ik loop nog steeds op leren schoenen........
Oud 16-01-2002, 15:30
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
punkertje ! schreef:
nee inderdaad is erg moeilijk, want bijna in alles zit boter. en ook ik eet nog wel kaas, omdat ik niet weet wat ik in de plaats moet eten.
wat dacht je van biologische kaas? (zelfs te koop bij de Albert Heijn!). Daar zit tenminste geen stremsel in dus dat is in ieder geval vegetarisch (ok niet veganistisch maar dat wou je toch niet worden )
__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Oud 16-01-2002, 16:44
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Citaat:
drama schreef:
jah, ik.

Ben vegetarier en begin een beetje de veganistische kant op te gaan vanwege gewetensbezwaren..

Omdat:

-Vlees moord is
-Vlees geen noodzaak is, maar puur luxe
-Vlees niet practisch is; er gaat meer in de koe dan dat ze opleverd.
-Dieren geen producten zijn.
-Het slachten van dieren niet getuigd van enig respect voor het niet-menselijke leven
-Dieren imo niet ondergeschikt zijn aan mensen.
ben k het nie mee eens

-vlees is geen moord, het is nodig om te overleven (denk eens aan een vleesetende dieren en wat Dutchgirl schreef)
-vlees is wel noodzaak, we zijn ten slotte omnivoren, en wat Dutchgirl al zei, je hebt het nodig voor bepaalde stoffen
-vlees is geen produkt, maar we hebben het wel nodig om te overleven
-respect: als een haai een vis naar binnenwerkt is het natuur, als wij een koe (met meer respect omdat de mens het dier gelijk doodt) slachten is het opeens wreed, vinnik nogal vaag
-ze zijn niet ondergeschikd neej, maar ze staan wel lager in de voedsel keten

[Dit bericht is aangepast door Stff (16-01-2002).]
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Oud 16-01-2002, 19:17
punkertje !
punkertje ! is offline
Citaat:
TearSong schreef:
wat dacht je van biologische kaas? (zelfs te koop bij de Albert Heijn!). Daar zit tenminste geen stremsel in dus dat is in ieder geval vegetarisch (ok niet veganistisch maar dat wou je toch niet worden )

Goh dat wist ik niet eens. (schaam mij diep). Bedankt.

Oud 16-01-2002, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Drexz schreef:
Vitamine B12: speelt een rol bij de celdeling, is nodig bij de opbouw en instandhouding van zenuwcellen en helpt bepaalde vormen van bloedarmoede voorkomen. Daarnaast speelt vitamine B12 bij kinderen een rol in de normale van de ontwikkeling van de hersenen. De laatste tijd is er ook steeds meer aandacht voor het beschermende effect dat vitamine B12 samen met foliumzuur kan hebben op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Deze vitamine komt alleen in dierlijke producten voor.
de rest hebik geen zin om te leze, maar van B12 wist ik dat dat vooral in vlees zit, maar je lichaam maakt oowk zelf B12 aan door zonlicht ofsow en het zit niet alleen in vlees, ook in adere voedingsmiddelen (kzag pas toevallig B12 op de verpakking van cornflakes staan)


Oud 16-01-2002, 21:55
CodeName Egg
Avatar van CodeName Egg
CodeName Egg is offline
ben sinds september 1998 vegetariėr, da's dus nu 4 jaar en 4 maanden geleden.
Ik ben het geworden omdat ik toen in reincarnatie geloofde (nu niet meer) en ik ben het gebleven sindsdien omdat mijn lichaam veel beter werkte sinds ik ben gestopt met vlees eten. Ik had altijd erg last van een droge huis en sindsdien niet meer, en ik voel me veel minder snel ziek.
Dus om gezondheidsredenen eigenlijk.
__________________
"ég gaf ykkur von sem varš aš vonbrigšum.. žetta er įgętis byrjun"
Oud 17-01-2002, 00:10
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
TearSong schreef:
wat dacht je van biologische kaas? (zelfs te koop bij de Albert Heijn!). Daar zit tenminste geen stremsel in dus dat is in ieder geval vegetarisch (ok niet veganistisch maar dat wou je toch niet worden )


ik weet...

Maar er zit wel zuivel in.

__________________
Ik koop, dus ik besta
Oud 17-01-2002, 00:15
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Stff schreef:


-vlees is geen moord, het is nodig om te overleven (denk eens aan een vleesetende dieren en wat Dutchgirl schreef)

>>De mens heeft geen vlees nodig om te overleven, dus het doden van dieren is imo niet te rechtvaardigen vanwege overlevingsredenen.

-vlees is wel noodzaak, we zijn ten slotte omnivoren, en wat Dutchgirl al zei, je hebt het nodig voor bepaalde stoffen

>>We zijn omnivoren idd, wat inhoudt dat we zowel plantaardig als dierlijk voedsel kunnen verteren. De stoffen in vlees zijn ook uit plantaardig voedsel te halen, en in vlees zitten stoffen die helemal niet zo goed zijn voor mensen. Feitje: vegetariers leven gemiddeld langer dan vleeseters. Niet dat ik het daarom doe ofzo; ik rook dus dat verschil is alweer gecompenseerd

-vlees is geen produkt, maar we hebben het wel nodig om te overleven

>>Da's dus niet waar.

-respect: als een haai een vis naar binnenwerkt is het natuur, als wij een koe (met meer respect omdat de mens het dier gelijk doodt) slachten is het opeens wreed, vinnik nogal vaag

>>Een haai KAN niet overleven door alleen zeewier te eten, de mens kan wel overleven en normaal functioneren zonder vlees te eten. Dat is het verschil.

-ze zijn niet ondergeschikd neej, maar ze staan wel lager in de voedsel keten

>>En dat is een argument om ze dan maar op te eten? neuh...

__________________
Ik koop, dus ik besta
Oud 17-01-2002, 00:17
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Shadow Of Death schreef:
de rest hebik geen zin om te leze, maar van B12 wist ik dat dat vooral in vlees zit, maar je lichaam maakt oowk zelf B12 aan door zonlicht ofsow en het zit niet alleen in vlees, ook in adere voedingsmiddelen (kzag pas toevallig B12 op de verpakking van cornflakes staan)

Het zit in vlees, en in andere dierlijk voedsel zoals eieren e.d. Je kunt het ook wel uit plantaardig spul halen maar daar zit het wel minder in. Zeewier is een B12-bron (en ja, dat is gewoon eetbaar, wordt al jaren in de keuken gebruikt )

__________________
Ik koop, dus ik besta
Oud 17-01-2002, 11:43
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
drama schreef:
ik weet...

Maar er zit wel zuivel in.


dat weet ik maar het was bedoeld voor punkertje!, en die gaf zelf al aan geen veganist te willen worden, wel vegetarier. Deze kaas is geschikt voor vegetariers..vandaar.
__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Oud 17-01-2002, 17:16
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
TearSong schreef:

dat weet ik maar het was bedoeld voor punkertje!, en die gaf zelf al aan geen veganist te willen worden, wel vegetarier. Deze kaas is geschikt voor vegetariers..vandaar.


ow, sorry, dacht dat je mijn post had gekwoot

__________________
Ik koop, dus ik besta
Oud 18-01-2002, 10:14
Verwijderd
GVD! we zijn gewoon verwend! de mensen in de ontwikkelingslanden zouden blij zijn als ze een dier konden slachten om te kunnen eten! als ze vegetarier zouden zijn daar dan zouden ze binnen een week allemaal verhongerd zijn! wees blij dat je hier vlees kan eten zoveel als je wilt en ga niet zeggen dat vlees moord is want je hebt het gewoon nodig! Ik kan me echt zo boos maken om zulke mensen! ok je kan hier in een welvaartsstaat vervangende middelen eten maar dan komt het er dus gewoon op neer dat je vlees nodig hebt! jullie beseffen(volgens mij) niet hpe luxe e het hier in de westerse wereld hebben!
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Black Russaains bij Stef in bed. #1754
Trimm Trabb
500 14-12-2012 13:25
Eten & Drinken Waarom ben je wel/niet vegetariėr?
Dreamerfly
158 26-01-2006 13:02
Eten & Drinken Waarom ben jij vegetariėr?
WeR
369 27-10-2004 11:43
Eten & Drinken waarom vegetarier?!?(help)
pientje3
160 27-04-2004 15:50
Flora & Fauna 50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood
Kupu
87 13-10-2002 09:48
Flora & Fauna **Ben Jij Een Vegetarier En waarom?** [Deel 2]
[DFU]DutchGirllie
135 19-07-2002 22:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.