Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2006, 07:26
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Voor een natuurkunde PO moeten we achter de werking van een muis komen middels experimenten.

Echter er is weinig informatie op internet over de exacte!( vermakkelijkte versie graag ) van de muis. We hebben enkel enkele globale sites gevonden.

Dus weet iemand goede sites?

Verder heb ik nog 2 vragen:
1. Hoe kan de muis weten welke kant het wieltje opdraait?
Enige wat wij konden bedenken was dat het LEDje 2 lichtsignalen uitzend.
2. Hoe is het mogelijk om infrarood licht waartenemen. We hebben geen infraroodbril tot onze beschrikking.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 20-05-2006 om 12:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2006, 08:55
bam
Avatar van bam
bam is offline
In vraag 1 heb je het over een wieltje, en je eigen antwoord is 2 ledjes

Anyway. Als je een muis heb met een bolletje, draai de onderkant eens open, zodat je de bol eruit kan halen, dan zie je hoe de muis 'weet' welke kant je op gaat

Engels: http://ppleyard.org.uk/archives/2005...ouse-work.html
http://computer.howstuffworks.com/mouse2.htm
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 10:31
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 20-05-2006 @ 08:26 :

2. Hoe is het mogelijk om infrarood licht waartenemen. We hebben geen inraroodbril tot onze beschrikking.
Dan zal het dus wel geen infrarood licht zijn he
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 12:14
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
bambix schreef op 20-05-2006 @ 09:55 :
In vraag 1 heb je het over een wieltje, en je eigen antwoord is 2 ledjes

Anyway. Als je een muis heb met een bolletje, draai de onderkant eens open, zodat je de bol eruit kan halen, dan zie je hoe de muis 'weet' welke kant je op gaat

Engels: http://ppleyard.org.uk/archives/2005...ouse-work.html
http://computer.howstuffworks.com/mouse2.htm
Nou draai jij je muis maar eens open en vertel het me.


En die sites die jij gaf had ik al gelezen , zij bevatten enkel hele globale informatie waar wij niks aan hebben.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 12:15
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-05-2006 @ 11:31 :
Dan zal het dus wel geen infrarood licht zijn he
Deze opmerking snap ik niet?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 12:18
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Around each edge of the disc, there two components. One is an infrared LED, emitting a constant beam of infrared light. The other is an infrared receiver, detecting the beam. As the mouse moves, the disc spins, and the beam of light is broken and re-made many times a second. From this motion, the mouse can calculate the distance and speed the mouse is moving.
De muis moet weten lijkt mij of het wieljte rechtsom of linksom draait. Hoe doet de muis dat?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 12:53
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
bambix schreef op 20-05-2006 @ 09:55 :
Anyway. Als je een muis heb met een bolletje, draai de onderkant eens open, zodat je de bol eruit kan halen, dan zie je hoe de muis 'weet' welke kant je op gaat
Wat je daarbij ook nog dan kan is je hand vlak op de muisbal houden en dan je hand naar een bepaalde richting laten glijden.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 18:08
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ok ik zal het nader toelichten...

Het gaat om een practicum op eind VWO niveau ! Ik verwacht dan ook reacties waarmee ik iets kan.

Tot zover hebben we de muis opengedraaid. Het ledje en de ontvanger los gesoldeert en los van elkaar aan elkaar gesoldeert. vervolgens sluiten we ze beiden aan aan stroom en meting.

De reactie die ik verwacht zijn op minstens eind VWO niveau. Schroef je muis eens open hoort daar niet bij.

We proberen erachter te komen hoe die muis de informatie over de bewegingen opslaat en naar de computer stuurt.

Ik had bedacht dat de ene frequentie van wieltje 1 voor x zorgt en de andere voor de y richting.
Met een frequentie en de draairichting van het wieltje kan je middels een polvergelijking alle kanten op.

Als dat zou kloppen (slechts een hypothese op weinig gebaseert) , zou de muis moeten weten welke kant het wieltje op word gedraait. Hierop heeft iemand de hypothese gedacht dat er mischien 2 lichtjes uit de LED komen en daardoor de ene net iets ieder geraakt word etc..

Dus vandaar die 2 vragen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 18:24
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 20-05-2006 @ 19:08 :
Ok ik zal het nader toelichten...

Het gaat om een practicum op eind VWO niveau ! Ik verwacht dan ook reacties waarmee ik iets kan.

Tot zover hebben we de muis opengedraaid. Het ledje en de ontvanger los gesoldeert en los van elkaar aan elkaar gesoldeert. vervolgens sluiten we ze beiden aan aan stroom en meting.

De reactie die ik verwacht zijn op minstens eind VWO niveau. Schroef je muis eens open hoort daar niet bij.

Met jouw verwachtingen zou ik het maar niet op een scholierenforum proberen en zeker niet op deze toon.
Zou je mensen hiervoor betalen, ja, dan kan je eisen stellen, maar nu simpelweg niet. Je kan mensen wel vragen op vwo niveau te reageren, maar meer niet.


Verder, jullie gebruiken een optische muis, right? Dat is meer moeite, als je een niet-optische muis gebruikt en die uit elkaar haalt, heb je niet te maken met infrarood-whatever, maar met een simpele, logische opbouw die je snel en makkelijk uit kan leggen.

Lijkt mij dan.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 18:35
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
I love stars schreef op 20-05-2006 @ 19:08 :
Ok ik zal het nader toelichten...

Het gaat om een practicum op eind VWO niveau ! Ik verwacht dan ook reacties waarmee ik iets kan.

Tot zover hebben we de muis opengedraaid. Het ledje en de ontvanger los gesoldeert en los van elkaar aan elkaar gesoldeert. vervolgens sluiten we ze beiden aan aan stroom en meting.

De reactie die ik verwacht zijn op minstens eind VWO niveau. Schroef je muis eens open hoort daar niet bij.

We proberen erachter te komen hoe die muis de informatie over de bewegingen opslaat en naar de computer stuurt.

Ik had bedacht dat de ene frequentie van wieltje 1 voor x zorgt en de andere voor de y richting.
Met een frequentie en de draairichting van het wieltje kan je middels een polvergelijking alle kanten op.

Als dat zou kloppen (slechts een hypothese op weinig gebaseert) , zou de muis moeten weten welke kant het wieltje op word gedraait. Hierop heeft iemand de hypothese gedacht dat er mischien 2 lichtjes uit de LED komen en daardoor de ene net iets ieder geraakt word etc..

Dus vandaar die 2 vragen.
Als je over VWO niveau begint, brabbel dan niet over wieltjes EN ledjes.

Je heb muizen die werken met een balletje en je heb muizen die werken op laser.
Als je een muis met een balletje open maakt, zie rechts en boven 2 rolbalken + nog een diagonale 'wiel' Die 3 dingen zorgen ervoor dat de computer weet welke kant het pijltje op moet.

Praat je over een muis met een laser, begin dan niet over wieltjes, maar begin je onderzoek eens opnieuw en zoek het verschil eens op tussen die 2 muizen.

En inderdaad, een arrogante toon heffen op een forum heeft geen zin, als je geholpen wil worden, wees vriendelijk.

Offtopic:
Ik verwacht op VWO niveau dat ze zelf onderzoek doen en alles zelf opzoeken x)
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 22:51
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Wat bedoel je met wieltje? De muisbal van een mechanische muis, of het wieltje bovenop, tussen de linker- en rechtermuisknop?

En wat bedoel je met het ledje en infrarood? Het licht van een optische muis, of de infraroodzender van een draadloze muis?

Optische muizen gebruikten vroeger een rode laser, en tegenwoordig een rood ledje (zichtbaar licht dus). Voor het detecteren van de beweging wordt dus geen infrarood gebruikt, alleen voor de communicatie met de pc (net zoals de afstandsbediening van de tv dus).

Mechanische muizen gebruiken een paar wieltjes die worden bewogen door de muisbal. Deze wieltjes wekken kleine stroompjes op die afhankelijk zijn van de richting en snelheid van de beweging van de muis. Ik zie hier mogelijkheid voor een tof experiment.

Optische muizen gebruiken een beeldsensor die zo'n 1500 beeldjes per seconde maakt, en met behulp van de oneffenheden in de ondergrond en de verschillen tussen opvolgende plaatjes de verplaatsing berekent. Tamelijk ingewikkeld, ik hoop voor jou dat je een mechanische muis hebt
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 09:43
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 20-05-2006 @ 23:51 :
Wat bedoel je met wieltje? De muisbal van een mechanische muis, of het wieltje bovenop, tussen de linker- en rechtermuisknop?

En wat bedoel je met het ledje en infrarood? Het licht van een optische muis, of de infraroodzender van een draadloze muis?

Optische muizen gebruikten vroeger een rode laser, en tegenwoordig een rood ledje (zichtbaar licht dus). Voor het detecteren van de beweging wordt dus geen infrarood gebruikt, alleen voor de communicatie met de pc (net zoals de afstandsbediening van de tv dus).

Mechanische muizen gebruiken een paar wieltjes die worden bewogen door de muisbal. Deze wieltjes wekken kleine stroompjes op die afhankelijk zijn van de richting en snelheid van de beweging van de muis. Ik zie hier mogelijkheid voor een tof experiment.

Optische muizen gebruiken een beeldsensor die zo'n 1500 beeldjes per seconde maakt, en met behulp van de oneffenheden in de ondergrond en de verschillen tussen opvolgende plaatjes de verplaatsing berekent. Tamelijk ingewikkeld, ik hoop voor jou dat je een mechanische muis hebt
Ik word eindelijk serieus genomen, mooi .


A close-up of one of the optical encoders that track mouse motion: There is an infrared LED (clear) on one side of the disk and an infrared sensor (red) on the other. -> onze muis heeft echter maar er maar 1 in het midden en 1 ontvanger.



Hierop is het infaroodlicht op gebaseerd en het wieltje is dat zwarte wieltje met die gaatjes erin.


Citaat:
Mechanische muizen gebruiken een paar wieltjes die worden bewogen door de muisbal. Deze wieltjes wekken kleine stroompjes op die afhankelijk zijn van de richting en snelheid van de beweging van de muis. Ik zie hier mogelijkheid voor een tof experiment.
Dit klopt ook de muisbal beweegt die wieltjes. Hiermee zijn we bezig. We hebben allemaal voltage gemeten maar hebben tot dusver geen verschil kunnen meten per richting.
Dus zijn we verder gegaan met het bekijken van de werking van het Ledje.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 10:08
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-05-2006 @ 10:43 :
Ik word eindelijk serieus genomen, mooi .
(...)
Offtopic:
ik dacht dat dit meer 't VWO niveau is, in plaats van een vaag topic openen en maar blaten dat niemand je helpt?
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 11:46
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-05-2006 @ 10:43 :


Dit klopt ook de muisbal beweegt die wieltjes. Hiermee zijn we bezig. We hebben allemaal voltage gemeten maar hebben tot dusver geen verschil kunnen meten per richting.
Dus zijn we verder gegaan met het bekijken van de werking van het Ledje.
Sorry hoor, maar als jij denk dat het verschil in voltage de enige manier is 'links en rechts' en 'omhoog en omlaag'.
Dan weer, begin je onderzoek eens opnieuw.

Zoek verder, zoek eens op de printplaat

Zo'n 'wieltje' heet gewoon een scrollknopje of scrollwieltje.
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 11:50
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
dafelix schreef op 21-05-2006 @ 11:08 :
Offtopic:
ik dacht dat dit meer 't VWO niveau is, in plaats van een vaag topic openen en maar blaten dat niemand je helpt?
Offtopic: Agree. Dit lijkt meer op een, ik schroef de muis maar eens open en ik rommel maar wat aan.

Als je niet eens alle knoppen kan benoemen wat zichtbaar is aan de buitenkant van de muis... )
(en dat terwijl je dit onderwerp gaat gebruiken voor je PO :') )
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 12:31
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik word hier allemaal afgekraakt terwijl, ik enkel om bronnen vraag waar ik meer over de muis kan vinden. Ook hoopte ik op suggesties voor onderzoek.

Ik vraag een slotje voor dit topic.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 21-05-2006 om 12:44.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 13:03
namnatulco
Avatar van namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-05-2006 @ 13:31 :
Ik word hier allemaal afgekraakt terwijl, ik enkel om bronnen vraag waar ik meer over de muis kan vinden. Ook hoopte ik op suggesties voor onderzoek.

Ik vraag een slotje voor dit topic.
slecht idee.
De 'wieltjes' die door de muisbal worden aangedreven, een signaal afgeven. Zeker is dat het meten met een lichtpoort gaat. Natuurlijk kan je dit zomaar 'even' op gaan zoeken, maar je kunt het natuurlijk beter proefondervindelijk bewijzen.

De volgende vraag is, hoe kan je dit aantonen? Op de foto die je eerder postte werkt de muis met 2 lichtpoorten per 'wieltje'. Onze muis (een logitech, weet het merknummer niet uit me hoofd) werkt echter maar met 1 lichtpoort per 'wieltje'. Wij willen dus weten hoe je met 1 lichtpoort het verschil in richting kunt meten. Wij dachten dat je, als je het licht kon zien, je makkelijk kon zien of er iets speciaals was aan de lichtpoort (bijvoorbeeld 2 signalen).

Uit onze metingen bleek dat er waarschijnlijk infrarood licht uit de led kwam (vandaar het verhaal over infra-rood licht).

ik heb onderhad ondekt hoe de communicatie tussen chip=computer in elkaar zit: http://www.computer-engineering.org/ps2mouse/

hoe dan ook, graag nog even een serieus verhaal zonder flames als dat niet te veel gevraagd is
__________________
www.mastermovies.nl
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 14:36
Engadin
Avatar van Engadin
Engadin is offline
Misschien moet je ff een een scoop aan de uitgang van de lichtsensor hangen en kijken watvoor signaal daar uitkomt, dan krijg je misschien weer nieuwe ideeen (heeft het zich ook wel eens afgevraagt hoe een muis met maar 1 sensor verschil tussen op en neer kan bepalen)
__________________
Jongeren - Natuur: http://www.njn.nl
     Kom mee op zomerkamp: http://www.zomerkampen.njn.nl
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-05-2006, 17:18
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-05-2006 @ 10:43 :
Ik word eindelijk serieus genomen, mooi .

[afbeelding]
A close-up of one of the optical encoders that track mouse motion: There is an infrared LED (clear) on one side of the disk and an infrared sensor (red) on the other. -> onze muis heeft echter maar er maar 1 in het midden en 1 ontvanger.

Hierop is het infaroodlicht op gebaseerd en het wieltje is dat zwarte wieltje met die gaatjes erin.
[knip]
Dit klopt ook de muisbal beweegt die wieltjes. Hiermee zijn we bezig. We hebben allemaal voltage gemeten maar hebben tot dusver geen verschil kunnen meten per richting.
Dus zijn we verder gegaan met het bekijken van de werking van het Ledje.
Even voor de zekerheid: De muis die jullie onderzoeken is dus draadloos en mechanisch?
Je zou kunnen proberen de datastroom die de muis stuurt af te vangen met behulp van een USB monitor en het protocol voor het datapakket dat jullie al gevonden hadden.

Ik vermoed dat de gaatjes in het wieltje dienen voor het tellen van de afgelegde afstand. In dat geval is het voltage niet cruciaal. Aan de plek van de lichte vlekken op de beeldsensors kan de muis berekenen welke kant het wiel op draait. Niet lullig bedoeld, maar bedenk je wel dat beeldverwerkingsalgorithmen flink wat lineaire algebra gebruiken, wat eigenlijk vwo niveau wel een beetje te boven gaat.

@bambix:
Nee, het scrollwiel is heel iets anders en niet wat ze bedoelt met wieltje. Beetje sneue opmerking
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 18:53
namnatulco
Avatar van namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 21-05-2006 @ 18:18 :
Even voor de zekerheid: De muis die jullie onderzoeken is dus draadloos en mechanisch?
Je zou kunnen proberen de datastroom die de muis stuurt af te vangen met behulp van een USB monitor en het protocol voor het datapakket dat jullie al gevonden hadden.

Ik vermoed dat de gaatjes in het wieltje dienen voor het tellen van de afgelegde afstand. In dat geval is het voltage niet cruciaal. Aan de plek van de lichte vlekken op de beeldsensors kan de muis berekenen welke kant het wiel op draait. Niet lullig bedoeld, maar bedenk je wel dat beeldverwerkingsalgorithmen flink wat lineaire algebra gebruiken, wat eigenlijk vwo niveau wel een beetje te boven gaat.

@bambix:
Nee, het scrollwiel is heel iets anders en niet wat ze bedoelt met wieltje. Beetje sneue opmerking
hier.

We namen aan dat het een simpele lichtpoort betreft (als het licht door kan, gaat er een puls naar de muis-processor). Dit geld dan voor X en Y. Vervolgens zijn er dus nog de muistoetsen. Dan is er bij een uitbreiding van het protocol, nog het scrollwieltje. Zie ook de bovengenoemde site, onder het stukje Intellimouse Extensions.

Kan iemand aub kort een hypothese stellen hoe het verschil gemeten kan worden?

Voor de duidelijkheid: Het is een PS/2 muis (je weet wel die oude ronde aansluiting die ook voor een toetsenbord werkt) met draad, 3 knoppen, 1 scoll wieltje en een muisbal (die 2 'wieltjes' aandrijft, X en Y). hier een plaatje hoe ie er ongeveer aan de buitenkant uit ziet. ik kan zosnel geen plaatje van de binnenkant vinden, maar er zit dus 1 lichtpoort per as, hij wijkt dus af van deze, die over 2 lichtpoorten per as beschikt.
verder 3 switches en een aantal condensatoren en weerstanden.

Offtopic:
@bambix ik hoop dat je nu begrijpt dat je niet kunt zien welke kant die op draait.
__________________
www.mastermovies.nl
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 19:03
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
namnatulco schreef op 21-05-2006 @ 19:53 :
We namen aan dat het een simpele lichtpoort betreft (als het licht door kan, gaat er een puls naar de muis-processor). [/offtopic] [/B]
Incorrect.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Thema Sprookjes
flyaway
63 02-12-2011 13:08
Films, TV & Radio Welke film heb je het laatst gezien en wat vond je etc etc. deel 17
Dinalfos
500 09-11-2005 11:53
Software & Hardware [MUIS] Logitech Cordless Desktop
IEMOW-KOR
1 04-04-2005 22:03
Software & Hardware [draadloze logitech-muis] niet alle merken batterijen doen het
DG
3 17-08-2004 11:51
Software & Hardware scroll van muis/ accenten op klinkers
poki
6 29-11-2003 09:11
Software & Hardware [USB] Muis valt uit
Riconoscente
3 29-07-2003 08:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.