Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2004, 17:43
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Ik ga binnen een halfjaar het huis uit, maar er zijn wat probleempjes. Omdat ik begeleid wonen ga doen betalen mijn ouders alles tot m'n 18de. Maar omdat ik op een Vrije School zit kan ik pas exames doen op m'n 19de. Nou is dat een probleem omdat het niet duidelijk is of ik studiefinanciering krijg als ik nog op een middelbare school zit.

Mijn ouders hebben zoiets van we betalen tot je 18 de en daarna zoek je het je maar uit, dan ga je maar havo doen inplaats van vwo. Nou zeggen ouders van een vriendin dat volgens hub mijn ouders dat niet zomaar kunnen maken en dat ze financieel verantwoordelijk zijn tot mijn 21ste. Maar niemand kan me dit bevestigen.

Dus weet iemand misschien precies hoe dat zit?
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2004, 17:46
Boozle
Avatar van Boozle
Boozle is offline
Je kan toch tegemoetkomende studiekosten geld aanvragen? Dat is dacht ik speciaal nog voor het voortgezet onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 17:49
Verwijderd
Je kunt idd iig een toegemoetkoming in de studiekosten aanvragen. Verder weet ik niet precies hoe streng dat 'financieel verantwoordelijk tot je 21ste' gehandhaaft wordt...en of dat idd echt wettelijk zo geregeld is ed.

Een maatschappelijk werker of misschien ook wel iemand bij dat begeleid wonen of bij het JIP kan je dat misschien wel vertellen en/of het iig opzoeken of navragen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 18:38
Blubje
Avatar van Blubje
Blubje is offline
Tegemoetkoming aanvragen bij de IBgroep idd. Is 90 euro per maand.
Verder klopt het volgens mij wel dat je ouders t/m je 21e financieel verantwoordelijk voor je zijn. Maar goed, daa kan ik je het fijne niet van vertellen, dus dat zul je gewoon even moeten navragen bij een of andere instantie die daar verstand van heeft.
__________________
L&O SVU = Love :) | OTH obsessed <3 | Addicted to Bones
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 19:33
TIGEK
TIGEK is offline
Je krijgt studiefinanciering als je 18 Jaar of ouder bent en op school zit maakt niet uit op wat voor school volgens mij. (Zat op op een havo en was 19 jaar en kreeg ook studiefinanciering )
__________________
Laptops zijn net vrouwen. Je moet er voor zichtig mee omgaan als je iets fout doet is het heel gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 19:38
Verwijderd
Citaat:
TIGEK schreef op 29-08-2004 @ 20:33 :
Je krijgt studiefinanciering als je 18 Jaar of ouder bent en op school zit maakt niet uit op wat voor school volgens mij. (Zat op op een havo en was 19 jaar en kreeg ook studiefinanciering )
Studiefinanciering is alleen voor mbo/hbo/uni, tegemoetkoming voor middelbaar onderwijs...als ik me niet vergis.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 12:59
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-08-2004 @ 20:38 :
Studiefinanciering is alleen voor mbo/hbo/uni, tegemoetkoming voor middelbaar onderwijs...als ik me niet vergis.
ja, dat is wat ze op school ook dachten. Maar niemand weet het met zekerheid.
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:06
Verwijderd
Onder 'studie' wordt daar niet alleen verstaan het volgen van een HBO- of universitaire opleiding. Ook het volgen van middelbaar onderwijs, het volgen van een MBO-opleiding, ROC-volwassenenonderwijs en dergelijke vallen onder dat begrip. Het gaat erom dat de jongere onder de eenentwintig nog scholing volgt.

Studiefinanciering in letterlijke zin krijg je niet voor het volgen van een middelbare schoolopleiding. Als je ouder bent dan achttien en nog niet klaar met de middelbare school vervalt de kinderbijslag, maar kun je wel aanspraak maken op de VO18+ regeling. Dat is ook gewoon een maandelijks bedrag vergelijkbaar met studiefinanciering, alleen minder hoog.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:23
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-08-2004 @ 14:06 :
Als je ouder bent dan achttien en nog niet klaar met de middelbare school vervalt de kinderbijslag, maar kun je wel aanspraak maken op de VO18+ regeling. Dat is ook gewoon een maandelijks bedrag vergelijkbaar met studiefinanciering, alleen minder hoog.
Volgens mij is het bedrag van een tegemoetkoming in de studiekosten (die krijg je als je 18 bent en nog op de middelbare zit) hoger dan het basisbedrag van studiefinanciering voor een thuiswonende student (95 tegen 75 oid).
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 18:31
swolha
swolha is offline
Volgens mij zijn je ouders financieel verantwoordelijk voor je tot je 21 ste. Maar kijk een op de site van het ibg. en dan scholier. ER staat dat er wel een mogelijk heid is in tegemoet koming.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 19:55
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-08-2004 @ 14:23 :
Volgens mij is het bedrag van een tegemoetkoming in de studiekosten (die krijg je als je 18 bent en nog op de middelbare zit) hoger dan het basisbedrag van studiefinanciering voor een thuiswonende student (95 tegen 75 oid).
Dat klopt ook. Maar het Basisbedrag voor een uitwonende leerling is wel iets lager als wanneer je stufi zou krijgen. Bovendien kan ik op de site van de IB-groep nergens vinden hoe ik kan lenen (ik krijg ook thuiswonende tegemoetkoming).

niet dat ik nu een lening nodig heb, maar ik denk er ook over om uit huis te gaan. En zonder lening red je het nooit met alleen een basistoelage
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 20:10
Verwijderd
Je ouders zijn ook verplicht een financieel steentje bij te dragen!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 09:49
Ninnoc
Ninnoc is offline
omdat het gaat om middelbaar onderwijs gaat denk ik wel dat je ouders verplicht zijn, mits ze geld hebben uiteraard, mee te betalen. een middelbare school leraar heeft me ooit verteld dat je je ouders kan aanklagen als ze pertinent weigeren mee te betalen voor hbo/wo onderwijs en jij geen aanvullende beurs krijgt. er staat dan op formulier hoeveel de overheid verwacht dat de ouders bijdragen. maar goed zeker weten doe ik het absoluut niet en dit gaat over hbo/wo. voor juridische zaken moet je bij nare wezen.
Volgens mij is fin. verantwoordlijkheid ook vooral als je ergens grove schade maakt die je niet kan betalen, dan kan men t op je ouders verhalen, dacht ik.

verder lijkt t me dat je het liever vriendelijk oplost met je ouders ipv via rechtzaak. ik weet natuurlijk niet de reden van begeleid wonen maar misschien kan je t op akkoord met je ouders gooien, zij betalen je school en jij doet ook je best door te werken en in je eigen onderhoud te voorzien. succes
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 11:22
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Je ouders zijn idd tot je 21ste financieel verantwoordelijk voor je.
Ze dienen dus een deel van je onderhoud gewoon te betalen. Hoe erg er op gelet word weet ik alleen niet.

Je krijgt omdat je nog gewoon middelbaar onderwijs (VWO in jou geval) doet een tegemoetkoming scholieren van 90 a 95 euro Dit is iets hoger dan de studiefinanciering echter heb je bij de tegemoetkoming géén OV.

Dus vraag eens na hoe erg je ouders financieel verantwoordelijk zijn.

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 12:54
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
metallica schreef op 29-08-2004 @ 18:43 :
. Nou zeggen ouders van een vriendin dat volgens hub mijn ouders dat niet zomaar kunnen maken en dat ze financieel verantwoordelijk zijn tot mijn 21ste. Maar niemand kan me dit bevestigen.

Dus weet iemand misschien precies hoe dat zit?
ze zijn niet financieel verantwoordelijk voor je, in die zin dat zij ervoor op moeten draaien als jij bijvoorbeeld schade veroorzaakt of een lening niet terug betaalt. maar ze hebben wel nog een onderhoudsplicht, dus in principe kan je als je zou willen je ouders dwingen om deels mee te betalen aan jouw kosten. maarja, aangezien dit via een rechter moet lijkt het me niet echt bevorderlijk voor de relatie met je ouders en daarom geen realistische oplossing.

verder kan je idd gewoon een tegemoetkoming krijgen, die krijg je als je 18+ bent en op de middelbare zit, maar dat is al een paar X gezegd
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.