Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2004, 16:28
Verwijderd
Ik heb via internet een paar weken geleden schoolboeken besteld, maar door een geschil met de leverancier, wil ik de bestelling annuleren. De leverancier rekent 100 euro voor het terugsturen van de boeken wegens verwerkingskosten. Nu is mijn vraag: er was toch een wet waarmee een koop via internet zonder opgaaf van reden ongedaan kan worden gemaakt? Daar gold toch een termijn van een paar weken voor?

Wat is die termijn en vanaf wanneer gaat de termijn in binnen welke ik de bestelling kosteloos kan annuleren?
Vanaf het bestelmoment of het aflevermoment?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2004, 16:33
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Dacht 1 week...
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 17:32
Verwijderd
Vanaf welk punt gaat die week dan in? Vanaf het bestelmoment of vanaf het aflevermoment?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 17:43
Verwijderd
inds 1 februari 2001 is de wet "kopen op afstand" van kracht. Door deze wet hebben consumenten een sterkere rechtspositie gekregen, dus ook als het om kopen via internet gaat. Volgens de wet is er van kopen op afstand sprake wanneer consument en verkoper elkaar bij de aankoop niet hebben gezien.

De volgende belangrijke uitbreidingen voor wat betreft de rechten van consumenten zijn in de wet kopen op afstand opgenomen:
Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden.
Wanneer de verkoper het product heeft gefinancierd, bijvoorbeeld door het verstrekken van een lening, wordt de financieringsovereenkomst automatisch ontbonden als de consument gebruik maakt van de afkoelingsperiode.
Het product moet uiterlijk 30 dagen na bestelling bij de consument geleverd worden. Wanneer dit niet gebeurt, kan de consument de koop onmiddellijk ongedaan maken. Dit geldt niet als de partijen een andere leveringstermijn hebben afgesproken.
Als de consument het product binnen de afkoelingsperiode terugstuurt, is de verkoper verplicht binnen 30 dagen het betaalde bedrag terug te betalen.

De afkoelingsperiode geldt niet in de volgende gevallen:
Aankoop van onroerend goed;
Aankopen die speciaal, op bestelling, zijn gemaakt;
Aankopen die snel kunnen bederven of verouderen;
Kranten en tijdschriften;
Cd’s, video’s en cd-roms waarvan de verzegeling is verbroken;
Financiële diensten;
Weddenschappen en loterijen;
Logies, vervoer, restaurantreserveringen en vrijetijdsbesteding indien deze zijn afgesproken op een bepaalde datum of voor een bepaalde periode;
Een dienst waarmee de verkoper met instemming van de consument is begonnen voordat de afkoelingsperiode is verstreken.

De extra plichten van de verkoper zijn als volgt bepaald:

De verkoper moet de volgende gegevens verstrekken voordat consumenten tot koop overgaan:
Zijn identiteit en, bij (gedeeltelijke) vooruitbetaling, zijn postadres;
De belangrijkste kenmerken van het product;
De prijs van het product (inclusief alle belastingen);
Indien van toepassing, de kosten van aflevering;
Wijze van betaling, aflevering of uitvoering;
Het al dan niet van toepassing zijn van de afkoelingsperiode;
De eventuele geldigheidsduur van het aanbod;
De minimale duur van de overeenkomst als het gaat om bijvoorbeeld de aanschaf van een abonnement.

De leverancier moet uiterlijk bij aflevering ook nog de volgende gegevens verstrekken:
De eisen voor gebruikmaking van de afkoelingsperiode (dit moet schriftelijk gebeuren!);
Het bezoekadres van de leverancier;
Gegevens omtrent eventuele garantie;
Indien de koop een duur heeft van meer dan een jaar: de vereisten voor opzegging.

Wanneer de leverancier de hierboven vermelde informatie niet (compleet) heeft verstrekt aan de consument, gaat de afkoelingsperiode van 7 werkdagen pas in op het moment dat de consument wel alle informatie heeft gekregen, met een maximum van drie maanden.

Kijk voor meer informatie over deze nieuwe wet op http://www.justitie.nl/publicaties/b...ts/factsheets.

Thuiswinkelwaarborg
Het eerste keurmerk voor Nederland was het Webtrader logo, uitgegeven door de Consumentenbond. Per 1 januari 2002 zijn zij hiermee gestopt. De winkels die het logo mochten voeren, zijn vanaf die datum verplicht het logo van hun site te verwijderen.

Inmiddels zijn er meerdere logo's waarvan sommige specifiek gelden voor een bepaalde productgroep, zoals bijvoorbeeld voor telecom sites.
KIESKEURIG heeft ervoor gekozen om alleen het Thuiswinkel.org logo op de KIESKEURIG site te vermelden.

Het Thuiswinkelwaarborg is een keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via o.a. internet. Winkels die lid worden van Thuiswinkel Waarborg moeten zich houden aan duidelijk omschreven regels. Ontevreden consumenten kunnen een beroep doen op een onafhankelijke geschillencommissie.

Zie ook http://www.thuiswinkelwaarborg.nl.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:49
Verwijderd
Ok, dus even toegespitst op mijn situatie.
Ik kon de schoolboeken van 28-8 t/m 3-9 ophalen op school. Dit heb ik niet gedaan, omdat ik met de verkoper dus een geschil heb. Nu komen ze de boeken automatisch aan de deur brengen. Moet ik dan uitgaan van het moment waarop ze hier aan de deur komen, of geldt de afkoelperiode vanaf 28-8?
Vanaf het moment waarop ze hier aan de deur komen toch?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 22:33
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Je afkoelperiode telt vanaf het moment dat het product geleverd wordt. Dat betekent dus dat als het aan de deur is, je zonder opgaaf van redenen het product binnen 7 dagen kunt terugsturen en je geld terug kan vragen.

Het terugsturen doe je wel op eigen kosten. Indien je het laat terugsturen door een derde, betaal je dus de kosten die dat bedrijf daarvoor rekent (in het geval van de TPG is dat een redelijk betaalbaar bedrag)...

Die 100 euro ben je niet verplicht om te betalen, simpelweg omdat je je beroept op een recht waarbij je je geld terug kan krijgen. Indien je langer dan 7 dagen wacht gelden weer andere "regels" waarbij je een beetje afhankelijk bent van de omstandigheden (bijvoorbeeld van het specifiek geschil dat je vernoemt).
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 21:13
Verwijderd
Beter, dus ik kan het gewoon terug laten sturen . Dekker v/d Vegt dreigde al met deurwaarders als ik de boeken niet zou aannemen, maar ik kan het dus gewoon aannemen en terugsturen. Moet ik daarvoor nog iets speciaals bijvoegen, een brief ofzo waarin ik me beroep op dat recht?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 07:17
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Laurens schreef op 05-09-2004 @ 22:13 :
Beter, dus ik kan het gewoon terug laten sturen . Dekker v/d Vegt dreigde al met deurwaarders als ik de boeken niet zou aannemen, maar ik kan het dus gewoon aannemen en terugsturen. Moet ik daarvoor nog iets speciaals bijvoegen, een brief ofzo waarin ik me beroep op dat recht?
Ja, dat zou ik wel doen, anders krijg je meer moeilijkheden dan je zin in hebt..
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-09-2004 @ 08:17 :
Ja, dat zou ik wel doen, anders krijg je meer moeilijkheden dan je zin in hebt..
ok, bedankt
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 11:46
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
de verkoper heeft het over verwerkingskosten en dit lijkt mij gelijk aan de administratiekosten die hij volgens de kopen-op-afstand wet mag rekenen
__________________
Arguing online is just like the paralympics; even if you win, you're still retarded
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 15:42
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 06-09-2004 @ 12:46 :
de verkoper heeft het over verwerkingskosten en dit lijkt mij gelijk aan de administratiekosten die hij volgens de kopen-op-afstand wet mag rekenen
100 Euro zijn geen administratiekosten.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-09-2004 @ 16:42 :
100 Euro zijn geen administratiekosten.
Dat rekent de NS geen eens.
Wat ik me trouwens nog afvroeg. Er was toch ook een wet die zei dat een bedrijf geen ongehoord hoge administratiekosten ed mocht rekenen. Of een hele korte ruiltermijn, ook al hadden ze dat wel in de AV gezet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Kopen via internet? (webwinkels)
annika1988
13 26-01-2006 11:45
Lifestyle producten kopen via internet of televisie?
klikorat
37 16-03-2005 20:23
Algemene schoolzaken Via internet kopen
[Het Engeltje]
22 03-09-2004 21:31
Software & Hardware [O/S] Broncode Windows uitgelekt via internet?
Gatara
28 13-02-2004 18:43
De Kantine audioapparatuur kopen via internet..
heuhj
1 24-12-2002 12:18
De Kantine Ervaringen met via internet kopen.
S
14 16-09-2002 07:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.