Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2002, 18:30
Verwijderd
nou, ik heb dus enorme problemen en ik ben bang dat alles stuk is !!!

Let op, dit is het complete verhaal en pleasz neem even de tijd en probeer me te helpen .....

heb een oude computer en die loopt goed met 2 HD's (niet ouder dan 1,5 jaar, MAxtor 1van 20 en 1 van 6)

heb nieuwe kast, met nieuw moederbord, nieuwe cd-rom en nieuwe 3d kaart.

Ik hang mijn HD's, in dezelfde volgorde over in mijn nieuwe pc.

** de verandering is van een gigabite MB voor pent. II naar andere type gigabite MB voor pentium II, maar wel dezelfde proc. gebruikt (pent. II 400) **

Mijn computer gaat na het overhangen van mijn HD's klein beetje zeiken, maar dat ben ik gewend ......

Hij werkt beetje aardig, maar niet super, dus denk ik bij mezelf:

Ik brand een back-upje
Formateer de hele bende en begin overnieuw

Nou, en toen begon de shit....

Heb alles geformateerd en begin met de installatie van win 98SE (en ja mensen, is een crack, maar al 2 jaar nog nooit last mee gehad, dusse dat zal het niet zijn toch ... of ben ik nu toch wel genoodzaakt om te kopen .....)

Geeft eerste error bij de laatste systeemwijzigingen en kan een klein bestandje niet installeren ......

Nou, alleen maar fouten, en kan originele software niet installeren zoals office XP (wel origineel) drivers voor 3d kaart, van internet kan ik nix installeren en gaat lopen zeiken en beeld valt weg....

sindsdien al ongeveer 30x geformateerd (gaat ook veels te snel naar mijn mening, binnen 50 sec 6 gig ????? (die vol staat) ) en heeft af en toe zin, doet hij het even en dan weer niet....

Ik wordt langzamerhand helemaal gek hiervan en kan wel janken, want ik kan helemaal niks met deze computer!!!

Een kennis van me komt binnenkort kijken en die is een netwerkbeheerder bij een grote multinational, dus geen prutser en had het over een "Hybride detornation mode" of zoiets, dat mijn computer telkens in een Coma terug valt ?? is dit een bekend iets, want ik heb er nog nooit van gehoord....

Oh ja, minimaal 2 keer per dag registercontrole fout en wordt alles teruggezet ....

Ik vind dit meer dan klote ....

Enne, leeg is toch leeg, formateren via dos is toch formateren of kan het nog harder ????

Ik heb echt hulp nodig, want die is helemaal nix zo ....

alsvast bedankt ...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2002, 18:32
Verwijderd
oh ja, explorer geeft ook constant fouten !!!!!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 19:07
Verwijderd
Ruikt naar verrot geheugen.

Met een beetje pech heb je je geheugen gesloopt d.m.v. statische ontlading, óf 't geheugen heeft gewoon de geest gegeven.

Evengoed zou je eens wat kunnen proberen met je DIMM'etjes, als je er meerdere hebt. Anders koop je gewoon een nieuw reepje geheugen, en haalt 't oude eruit.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 19:09
Verwijderd
Ah, je monitor loopt ook te eikelen. Wanneer deze is aangesloten op de voeding in je PC zou 't ook wel eens de voeding kunnen zijn. In dat geval zou ik ernstig oppassen, en meteen even kijken of de voltages die de voeding geeft kloppen (dat kan in je BIOS, of je pakt er een multimeter bij).
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 20:32
Chakotay
Chakotay is offline
Pfff, heb toch even hard moeten nadenken of ik wel een antwoord wou geven (verwijzing naar je naam..... )

Ik denk dat het een goed idee is om windows98 vanaf een andere cd te installeren. Omdat hij een bepaald bestand niet kan installeren kan het goed zijn dat de cd niet meer helemaal in orde is. Of je moet de missende bestand van internet halen (of kijken of je het kan halen uit het betreffende cabinet (.cab file op je windows cd-rom). Maar die backup die je hebt is die ook van je windows-directory? Zo ja, dan moet je die een keertje terugzetten. Als het dan wel werkt is het iig niets hardwarematigs.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 21:00
Orion84
Avatar van Orion84
Orion84 is offline
ja, of probeer een keertje low level format, want 50 seconde dat is idd wel errug snel.

ik zou wel de bestanden van mijn lowlevel format diskette kunnen mailen als ik die kon kopieren, maar dat lukt me dus helaas niet. ik krijg die diskette niet gekopieerd naar HD.

dus mocht je dit willen proberen, moet je zelf effe zo'n disk zien te vinden.

succes
__________________
King of fantasy, master of the tale-like lore
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 21:27
Moonspell
Avatar van Moonspell
Moonspell is offline
daarom twijfel ik nog steeds of ik wel zelf een pc in elkaar wil zetten, want dit soort dingen gebeuren mij ook altijd..
__________________
Kijk,een blauw balkje ████ . "Tigerly: Wat feacepalm je me,vlerk?!" Absinthe:"Ik voel me vooral beter dan jou."
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 21:30
Verwijderd
Citaat:
Orion84 schreef:
ja, of probeer een keertje low level format, want 50 seconde dat is idd wel errug snel.

ik zou wel de bestanden van mijn lowlevel format diskette kunnen mailen als ik die kon kopieren, maar dat lukt me dus helaas niet. ik krijg die diskette niet gekopieerd naar HD.

dus mocht je dit willen proberen, moet je zelf effe zo'n disk zien te vinden.

succes
Zo lang duurt het formatteren van een 6GB schijf niet hoor.

Overigens heb ik érnstig mijn twijfels of een lowlevel format enig effect zou hebben.

Ik blijf 't op 't geheugen gooien, met als goede tweede mogelijkheid de voeding.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Moonspell schreef:
daarom twijfel ik nog steeds of ik wel zelf een pc in elkaar wil zetten, want dit soort dingen gebeuren mij ook altijd..
Als je 't nooit doet, leer je er ook nooit mee omgaan.

Al moet ik zeggen dat wanneer je voeding aan het stukgaan is, het inderdaad verdraaid lastig is om dát op tijd te constateren. Zelf ben ik ook al 2x met een kapotte voeding de mist in gegaan. (Mede omdat ik ervanuit ging dat de halfjaar oude A-Open voeding (toch niet de minste) kapot zou gaan heb ik 'm nooit gecontroleerd. Totdat ik ineens 2 moederborden en 2 processoren versleten had.).
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 21:35
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Orion84 schreef:
ja, of probeer een keertje low level format, want 50 seconde dat is idd wel errug snel.
Lijkt me erg onverstandig.

Waarom eerst een harde schijf risceren met een low level format, ipv eerst even wat geheugen te wisselen? Ik ben 't met Dobermann eens dat het waarschijnlijk geheugen is..
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 21:43
Orion84
Avatar van Orion84
Orion84 is offline
Citaat:
Koen schreef:


Lijkt me erg onverstandig.

Waarom eerst een harde schijf risceren met een low level format, ipv eerst even wat geheugen te wisselen? Ik ben 't met Dobermann eens dat het waarschijnlijk geheugen is..
ok,ok waarom zeik jij altijd zo over die low level format, echt ik heb daar nog nooit een schijf mee verneukt.

ik wil je best geloven, maar kom dan even met wat redenen. ik heb der geen verstand van, maar ik heb gewoon nog nooit megemaakt dat het misging.

als het idd gevaarlijk is leg me dat dan even duidelijk uit, want dan kan ik daar in het vervolg rekening mee houden.
__________________
King of fantasy, master of the tale-like lore
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 21:48
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Orion84 schreef:


ok,ok waarom zeik jij altijd zo over die low level format, echt ik heb daar nog nooit een schijf mee verneukt.

ik wil je best geloven, maar kom dan even met wat redenen. ik heb der geen verstand van, maar ik heb gewoon nog nooit megemaakt dat het misging.

als het idd gevaarlijk is leg me dat dan even duidelijk uit, want dan kan ik daar in het vervolg rekening mee houden.
En ik quote iemand van GoT:

Citaat:
Een low-level format is een overerving uit oudere tijden. Vroeger (in die goede oude tijd ) draaiden schijven helemaal niet zo snel als nu en NOG kon de computer ''t niet bijhouden. Daar verzon men een truukje op, als je eerst een stukje schrijft, dan een stukje overslaat, en dan weer een stukje schrijft enzovoort dan krijgt de computer tijdens het lezen even adempauze. Dit heet ook wel interleaving. Omdat dit ook computer afhankelijk was, moest iedereen z''n schijf low-level formatteren, en de echte tweakert deed dat zeker 3 tot 5 keer om er achter tet komen wat de ideale instelling was. Dit was ook de tijd dat er op het moederbord nog een echte controller zat (MFM of RLL, of zoals de echte tweakert deed een MFM schijf op een RLL controller) en je in het bios nog precies moest instellen hoeveel koppen etc die schijf van jou had.
Tegenwoordig is het allemaal niet meer zo mooi. Men spreekt nog wel van een IDE-controller, maar eigenlijk is dit een farce, de controller zit nl. op de schijf zelf gemonteerd (vandaar ook de master/slave hell). De enige in je computer die dus nog precies weet hoeveel koppen etc je schijf heeft is de schijf zelf, en - nu komt het ergste - hij liegt daarover tegen je computer. Zo spreekt een hedendaagse IDE schijf schaamteloos van 8 koppen terwijl hij er maar 4 heeft bv.

Bij oudere IDE schijven kon dit voor grote problemen zorgen omdat mensen die gingen low-levelen vanuit het bios terwijl het bios helemaal niet wist hoe dat moest. Gevolg --> schijf kapot. De huidige IDE schijven laten zich uberhaupt niet zondermeer low-levelen, of faken het (zou een HD soms vrouwlijk zijn? ). Wil je perse een low-level format uitvoeren op je IDE schijf dan kan dit soms middels een programmaatje wat je op de website van de fabrikant van de bewuste schijf kunt downloaden. De clou is echter dat een low-level format eigenlijk nooit nodig is, tenzij er hele ritsen met bad-sectors op je schijf zitten, in welk geval je hem beter weg kunt gooien.
Je begrijpt 't wel.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 23:47
Verwijderd
Lowlevel is nu idd niet meer hetzelfde als vroeger. Heel soms ruim ik mijn schijven op door alles met nullen te overschrijven, en daarmee is echt alles weg. Is geen echte lowlevel, maar is wel fijn als je er een goed zooitje van hebt gemaakt

Lees: verneukte partitietabel, overschrijding 8MB ruimte voor DOS/WIN compatabiliteit .. deels overschreven bestandssystemen speel nooit teveel met DMA settings onder Linux
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 11:42
Verwijderd
Hee, sorry dat ik nu dus pas weer kan reageren, want comp deed weer nix, ben n vanaf school maar begonnen met het net te terrorisren

Maarre twee dingen:

* voeding ?? Heb net drie weken geleden nieuwe Aopen kast gekast met dito voeding, en als ik op mijn digidoc kijk absoluut geen verandering in spanningen en nee, mijn monitor staat niet op mijn comp, heeft zijn eigen voeding...

* geheugen heb ik uit mijn andere computer en is dus ongeveer 3 maanden oud en deed het op die andere uitstekend!!! (tis een kingston 128 MB)

Ik weet me dus echt geen raad, maar vanavond komt die kennis en ik hoop dat we het kunnen oplossen anders is het echt zwaar naadje.....

Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Ikedea schreef:
Hee, sorry dat ik nu dus pas weer kan reageren, want comp deed weer nix, ben n vanaf school maar begonnen met het net te terrorisren

Maarre twee dingen:

* voeding ?? Heb net drie weken geleden nieuwe Aopen kast gekast met dito voeding, en als ik op mijn digidoc kijk absoluut geen verandering in spanningen en nee, mijn monitor staat niet op mijn comp, heeft zijn eigen voeding...

* geheugen heb ik uit mijn andere computer en is dus ongeveer 3 maanden oud en deed het op die andere uitstekend!!! (tis een kingston 128 MB)

Ik weet me dus echt geen raad, maar vanavond komt die kennis en ik hoop dat we het kunnen oplossen anders is het echt zwaar naadje.....

Je ziet álle voltages op je Digi-Doc?

Oh, en zélfs Kingston geheugen gaat naar de donder wanneer je er (onbewust) verkeerd mee omgaat. -- Dat het geheugen het voorheen altijd goed heeft gedaan zegt geen ruk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06.