Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2010, 19:45
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
de kleur van mijn beelscherm knipperd de laatste tijd steeds vaker normaal naar een beetje blauw/groen achtig. Betekent dit dat hij zijn beste tijd heeft gehad?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2010, 19:57
Picidae
Picidae is offline
De meeste typen kabels sturen de component kleuren door andere aders, waarschijnlijk zit de stekker van je beeldscherm gewoon niet stevig vast (scheef) of heb je een kabelbreuk.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2010, 20:03
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
Mwa het is vooral wanneer ik het scherm intensiever gebruik, als ik snel mappen achter elkaar open of scroll etc. maar niet wanneer ik een film afspeel. Kabel zit er verder goed in, hij doet ook niet gek als ik er een beetje aantrek of duw etc.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2010, 20:06
Picidae
Picidae is offline
Artifacts komen meestal voor wanneer de videokaart overhit raakt, maar je zou dan verwachten dat bij video en games dit probleem juist optreedt omdat deze de videokaart meer belasten.
Niets veranderd aan de pc? Driverupdate geprobeerd?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 19:38
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
UP

drivers updaten werkte niet. Hij verkleurt nu steeds vaker en gaat steeds minder terug naar normaal.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 21:12
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
is het beeldscherm niet gewoon kapot?
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 21:41
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
Dat denk ik wel ja maar ik hoopte van niet.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 21:46
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Artefacts komen meestal in blokken voor, zoals bv.




Maar het kan natuurlijk ook subtieler (kleine blokjes). verkleuring heb ik nog niet gezien bij GPU-artefacten en dat lijkt me ook eerder een analoog probleem dan een digitaal probleem.

Hoe is je scherm aangesloten op je computer? Nog via een ouderwetse VGA-kabel (tegenwoordig vaak een blauwe DE15-connector).

Als het beeld zelf in orde is (buiten kleuren dan), kan het zijn dat er gewoon een van de kleurenaders defect is (in de kabel is het meest voorkomende, maar het kan natuurlijk ook in je computer of scherm voorkomen; maar dat gebeurt weel minder). Dat soort verkleuring zie je het opvallendste als je een wit vlak weergeeft, als dat vlak op je scherm komt als geel, cyaan, magenta, groen, rood of blauw, dan zit je met 1 of zelfs 2 defecte kleuraders. Je kan proberen met een andere kabel (of de kabel die je nu hebt eens uithalen, terugsteken en vastdraaien; of zelfs gewoon eens wat aan de kabel komen kan wonderen doen), als dat niet werkt, proberen met een andere computer (om te zien of het aan het scherm of aan de computer ligt).

Dat ziet er ongeveer zo uit (eerst het juiste beeld, daarna het defecte):


Deze foto's zijn van een TV-scherm, waarbij de kleuren wat anders doorgegeven worden dan bij de meeste computerschermen, exact dezelfde verkleuring ga je dus niet hebben; maar je ziet dat het beeld zelf in orde is (geen extra blokjes), maar enkel de kleurweergave is om zeep. Dat is typisch voor een kleursignaal dat niet (of niet goed) doorkomt.


Wat ook kan voorvallen is dat je iets als het volgende op het scherm krijgt (het verschil met het vorige geval is dat je hier in de taakbalk en in het venster allerlei vreemde blokjes zit die in het volledige kleurenbeeld niet zouden zitten):

dat duidt erop dat het scherm de informatie op de kabel niet goed kan decoderen naar een afbeelding. Dat kan zowel aan het scherm of aan de computer liggen; dus probeer een van beide te vervangen om te zien welke het probleem geeft. Vermits je zelf altijd met dat scherm gewerkt hebt, zal ofwel je grafische kaart ofwel je scherm dan kapot zijn (het kan ook beide zijn, maar dat is minder waarschijnlijk). Toch, over het algemeen wilt zo'n patroon niet zeggen dat alles defect is: met mijn netbook heb ik op sommige projectoren ook problemen omdat de resolutie niet echt standaard is. Projectoren kijken naar het signaal op de kabel en herkennen geen resolutie die ze kennen; ze proberen dus maar wat en je krijgt daardoor gelijkaardige vreemde resultaten (terwijl er geen van beide echt defect is).

Als het een ouderwetse (CRT) beeldbuis is met verkleurde strepen op, zoals bv. op volgende afbeelding, dan gaat het eerder over de aanwezigheid van een magnetisch veld in de buurt (bv. magneten, luidsprekers (computerluidsprekers zijn meestal afgeschermd), ...) of juist het recent weghalen van zo'n object.


Oplossing is het object terugplaatsen ofwel in het menu van het scherm de "degauss"-functie (enkele keren) te gebruiken; het scherm zal wat beven, maar alles zou weer moeten terugkeren naar een normale weergave. Als dat niet werkt: het helpt in sommige gevallen ook om er met een (sterke) magneet in de buurt te komen en dan weer weg te halen. Maar die oplossing goed gebruiken is eerder een kunst dan een exacte wetenschap (en het is goed mogelijk dat je het op die manier erger maakt).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Visueel Prob]
Verwijderd
22 27-10-2006 13:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.