Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2003, 18:26
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
tja moest ik opeens aan denken... soms word ik dr wel moe van.. gewoon van die normale mensen die spotten met bep ziektes...
bijv gisterweer.. mn moeder dacht iets gezien te hebben wat dus neit zo was, dus zegt mn broer van je hallucineert.. ok dit is misschien een slecht voorbeeld.. maar ik kan nu even niet op iets beters komen

of iemand zegt, kankerjoch... voor een normaal iemand betekent dat niet echt veel, maar als je zelf kanker heb gehad kan dat echt pijn doen

erger jij je eraan als mensen grapjes maken over ziektes..niet perse dat je die ziekte zelf hebt maar in het algemeen

ik erger me er soms bestwel aan, zeg dr ook meestal wel wat van.. ik bedoel.. er zijn zat dingen waar je mee kan spotten.. ze gebruiken het gewoon omdat het toevallig in is, of omdat het grappig klinkt.. maar ze denken neit na over hoe het is voor mensen die het echt hebben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2003, 18:29
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ey Hester,

ik heb me er wel vreselijk aan geergerd.
ik kan weet ik hoeveel voorbeelden noemen, maar dat doe ik maar niet.
tegenwoordig til ik er minder zwaar aan.
ik weet dat het meestal niet zo bedoeld is, en probeer het te vergeten. als je het nou niet kan vergeten, zeg het die persoon, dat het je kwetst en of hij op zijn woorden kan letten.
kus, wendy
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 18:30
Verwijderd
Mja, daar kan ik me verschrikkelijk aan ergeren. bij mij in de klas is het de hele dag kanker-dit, kanker-dat. ik heb ook gevraagd of ze ermee willen ophouden, aangezien ik genoeg mensen kende die eraan zijn overleden. ik vind dat je wel een beetje respect kan opbrengen voor zieke mensen. ze hebben genoeg te lijden onder hun ziekte.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 18:33
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
goed. wendy gaat toch een voorbeeld noemen.
een paar jaar geleden heb ik tbc gehad.
dit was ondertussen (helaas) op mijn hele school bekend.
ook bij die popijopie's
naja, die voelde zich altijd beter, en scholden ook gerust.
als je dan een opmerking naar je toe krijgt van 'teringlijer' (tbc heette vroeger tering) kon ik me daar flink kwaad om maken.
later ben ik gaan denken van... laat maar, ze weten niet beter!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 18:33
Verwijderd
Citaat:
dyfusica schreef op 23-06-2003 @ 19:26:
ik bedoel.. er zijn zat dingen waar je mee kan spotten.. ze gebruiken het gewoon omdat het toevallig in is, of omdat het grappig klinkt.. maar ze denken neit na over hoe het is voor mensen die het echt hebben
Is er iets dat goed is om mee te 'spotten'?

Om voor mezelf te spreken, ik scheld zelden tot nooit en zeker niet snel met ziektes (en als ik het doe heeft het weinig met grapjes en/of spotten te maken, tenminste, vaak), maar heel af en toe wil me wel eens wat ontglippen...hoewel ik dan meestal andere dingen zeg, die eigenlijk ook niet kunnen (gvd bv). Maar stel dat mij een keer een ziekte ontglipt in zo'n situatie, dan doe ik dat niet omdat het in is of omdat het grappig klinkt en dan is het zeker niet zo dat ik er niet over na denk hoe het is voor mensen die het echt hebben. 'k vind dat je wat dat betreft mensen een beetje over één kam scheert.

Als iemand te pas en te onpas met allerlei ziektes loopt te smijten, dan wordt het natuurlijk wat anders. Maar er zijn zat mensen/dingen die mensen doen waar ik ook moe van wordt.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 18:45
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 19:33:
[B]Is er iets dat goed is om mee te 'spotten'?
nee maar sommige dingen zijn erger dan anderen
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 18:48
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Jah, ik kan me er nu nog wel om ergeren...Wel merk ik aan mezelf minder, omdat ik het een plek heb gegeven wat er is gebeurd...

Vooral als mensen zeggen van; ''Jeej, wat een gek'' ofzo...
Of spotten met een inrichting vind ik heel erg.
Alles is erg, weet ik, maar de spot waarmee je toch het dichtst bij hebt gestaan is altijd ff slikken...
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 19:03
Verwijderd
wanneer er in mijn omgeving gevloekt word met kanker ofzo, krijgen ze gewoon een uitbrander van mij.. ik haat dat dat ze daar mee vloeken
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Blueeyez03 schreef op 23-06-2003 @ 19:48:
Vooral als mensen zeggen van; ''Jeej, wat een gek'' ofzo...
Of spotten met een inrichting vind ik heel erg.
Wat is er mis met 'Jee, wat een gek'...? Op zich snap ik het wel, maar iemand die in een inrichting zit noem ik geen 'gek'...dus als ik zou zeggen 'jee, wat een gek' dan bedoel ik daar niets meer mee dan wanneer ik iets als 'wat een gekke auto' ofzo zou zeggen. Ik denk dat het er ook aan ligt wat mensen voor betekenis aan woorden gegeven ed en je kunt nooit van iedereen weten wat hij/zij er voor associatie bij heeft.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 19:21
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 20:04:
Ik denk dat het er ook aan ligt wat mensen voor betekenis aan woorden gegeven ed en je kunt nooit van iedereen weten wat hij/zij er voor associatie bij heeft.
Precies...dus in feite komt het allemaal op hetzelfde neer en is spotten op welke manier dan ook en met welke woorden evenerg...
Zolang het inspeelt op mensen hun onzekerheden, bereikt het zn doel toch wel...iemand geestelijk pijn doen...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 19:27
Phylicia 14
Avatar van Phylicia 14
Phylicia 14 is offline
ik haat het echt als mensen zulke dingen zeggen..
dat kan ik echt niet uitstaan..
er is ook iemand in me familie die ernstig ziek is geweest (nu overleden) en daar heb ik het best wel moeilijk mee gehad.

(Mijn zus heeft door die gebeurtenis een eetstoornis gehad maar goed)

Als mensen dan zomaar zulke dingen zeggen doet dat wel pijn en dan erger ik me echt te pletter aan

Maarja kzou het niet durve zegge
Tja thats me
__________________
kuzzie..
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 19:33
raarbeestje
raarbeestje is offline
ja..echt stom!
mensen snappen niet wa voor schade het kan aanrichten
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 19:38
Verwijderd
Citaat:
raarbeestje schreef op 23-06-2003 @ 20:33:
ja..echt stom!
mensen snappen niet wa voor schade het kan aanrichten
mjah idd... ik erger me eigen dr ook kapot aan...

ik zeg ook altijd tegen mensen die er mee spotten en shit, zeg ik ook altijd: wil je daar niet mee spotten?
en dan merken ze wel dat ze dat bij mij niet moeten doen...
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 19:43
Verwijderd
Citaat:
raarbeestje schreef op 23-06-2003 @ 20:33:
ja..echt stom!
mensen snappen niet wa voor schade het kan aanrichten
Stel dat ik een zusje had, dat niet kon praten...weet je wat het woord 'stom' dan aan zou kunnen richten? Er zijn zoveel dingen en zoveel woorden waar je rekening mee zou moeten houden, dat is onmogelijk. Tuurlijk, bij dingen als 'kanker', 'mongool', enz. is het overduidelijk, maar er zijn nog zoveel meer woorden die schade aan kunnen richten.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 19:44
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 20:43:
Stel dat ik een zusje had, dat niet kon praten...weet je wat het woord 'stom' dan aan zou kunnen richten? Er zijn zoveel dingen en zoveel woorden waar je rekening mee zou moeten houden, dat is onmogelijk. Tuurlijk, bij dingen als 'kanker', 'mongool', enz. is het overduidelijk, maar er zijn nog zoveel meer woorden die schade aan kunnen richten.
met een paar dingen vind ik dat het wel moet

bijv met het woord zelfmoord.. er zijn zoveel mensen die dr wel eens over nagedacht hebben.. ik vind dat daar best rekening mee gehouden mag worden.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 19:48
Verwijderd
Citaat:
dyfusica schreef op 23-06-2003 @ 20:44:
met een paar dingen vind ik dat het wel moet

bijv met het woord zelfmoord.. er zijn zoveel mensen die dr wel eens over nagedacht hebben.. ik vind dat daar best rekening mee gehouden mag worden.
Ik ben het met je eens, maar nu komt er toch een maar. Want zo kan ik zoveel dingen opnoemen...er zijn veel mensen die iemand kennen die is omgekomen bij een auto-ongeluk en toch rijdt 3/4 (ik zeg maar wat) van de mensen regelmatig te hard. Er zijn genoeg mensen van flats afgesproken en toch hangen er niet om elke flat hangnetten of liggen er kussen op de grond ofzo. Zo zouden er dan zo verschrikkelijk veel dingen zijn waar je rekening mee zou moeten houden...dat is niet mogelijk, voor niemand, ook voor jou niet.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 19:50
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik doe mijn best om niet te vloeken, zeker niet als het anderen echt kan kwetsen, maar ik stoor me niet echt aan associaties met ziektes. Tenzij het gewoon om de tien seconden gebeurt natuurlijk, dat is behoorlijk irritant.

Ik heb zelf ook ervaring met een (nog) ongevaarlijke vorm van huidkanker gehad en dat heeft daar geen invloed op gehad. Dat kwam waarschijnlijk dat ik pas begreep dat het om kanker ging toen het allang voorbij en weg was.

Tja.. *bloost*
Ik moet toegeven dat ik soms ook wat voorzichtiger met taalgebruik om moet gaan... Sommige dingen realiseerde ik me niet tot ik net Wendy's post las over TBC... Stom eigenlijk, als je het niet meemaakt sta je er niet bij stil...
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 19:53
raarbeestje
raarbeestje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 20:43:
Stel dat ik een zusje had, dat niet kon praten...weet je wat het woord 'stom' dan aan zou kunnen richten? Er zijn zoveel dingen en zoveel woorden waar je rekening mee zou moeten houden, dat is onmogelijk. Tuurlijk, bij dingen als 'kanker', 'mongool', enz. is het overduidelijk, maar er zijn nog zoveel meer woorden die schade aan kunnen richten.
neej maar dat is anders...kijk hun spotte er bewust mee
hun doen net of zelfmoord grappig is dat is anders..
ze mogen best over zelfmoord praten ofzow
maar niet SPOTTEND
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-06-2003, 19:56
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ey noon....
het maakt niet uit hoor.
ik bedoel, ik zet het nu best makkelijk van me af
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 20:00
Verwijderd
Citaat:
raarbeestje schreef op 23-06-2003 @ 20:53:
neej maar dat is anders...kijk hun spotte er bewust mee
hun doen net of zelfmoord grappig is dat is anders..
ze mogen best over zelfmoord praten ofzow
maar niet SPOTTEND
Waarom is dat anders? En hoe weet je of iedereen die wel eens met ziektes scheld dat bewust doet? Ik bedoel, heel af en toe wil ik ook wel eens met iets schelden (als ik m'n hand verbrand of als ik me heel erg hard stoot) (meestal is het dan gvd, maar ook dat kan erg kwetsend zijn voor mensen), maar dat gebeurd dan echt onbewust als een reflex. En ik denk dat dit bij heel veel mensen zo is.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 20:25
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
heb er meestal geen problemen mee, denk omdat niemand spot met mijn ziekte...hoor mensen nou niet dagelijks zeggen: " Folliculitis Decalvan school!!!"

soms stoort dat spotten wel als het tevaak gebeurt, liep vorige week op metro perron achter groep jongeren. Een ervan zei 1 zin die ongeveer was: Deze kankerdag is zow kankerverneukt, die kankersma gaat gewoon de hele kankendag met die kankerkirl en dan gaat die kankersma....blablablabla *censuur* *censuur*

daar stoor ik me dan wel aan
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 20:27
posthuman
Avatar van posthuman
posthuman is offline
ik erger er me mateloos aan.
zou dat soort mensen spontaan toewensen dat ze zelf die ziekte krijgen.
__________________
(wallflower) Tous que je serai jamais, vous pouvez toujours me couvrir de maquillage.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Kazanka schreef op 23-06-2003 @ 21:25:
heb er meestal geen problemen mee, denk omdat niemand spot met mijn ziekte...hoor mensen nou niet dagelijks zeggen: " Folliculitis Decalvan school!!!"

soms stoort dat spotten wel als het tevaak gebeurt, liep vorige week op metro perron achter groep jongeren. Een ervan zei 1 zin die ongeveer was: Deze kankerdag is zow kankerverneukt, die kankersma gaat gewoon de hele kankendag met die kankerkirl en dan gaat die kankersma....blablablabla *censuur* *censuur*

daar stoor ik me dan wel aan
mjah pcies, ik dus ook.. en ik had er wat van gezegd.. ik haaaaat het als mensen daarmee vloeken
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:38
Verwijderd
Zoals ik al in 't zelfmoordtopic van mir_1986 zei, als iets het waard is om serieus genomen te worden, dan is het 't ook waard om er om te kunnen lachen. En dat geldt ook voor ziektes.

Overigens is mijn oma vorig jaar overleden aan kanker, dus me uitmaken voor iemand die er helemaal geen weet van heeft kan niet. :]
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:46
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
dat bepaalde personen schelkden met kanker, doet me vrij weinig, omdat dat hun probleem is en niet demijne. Zoals in een ander topic heb ik al gezegd dat ik vrijwel niet aan herrineringen (probeer te) doe(n ), dus heeft zoiets als kanker (ondanks dat me moeder het vorige jaar had) als scheldwoord me niet al teveel. Zelf zal ik het overgiens alleen gebruiken als ik echt kwaad ben, maar dan zal er wel enig lichamelijk geweld volgen op het schelden (met kanker).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2003, 22:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ja, ik erger me eraan en ik zal er nooit aan meedoen!

Gepest worden om een langdurige, wellicht ongeneeslijke ziekte is ook niet leuk.
Ik heb haaruitval, is niet leuk...
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 23:43
Verwijderd
Ik vloek nooit met ziektes (eerder met dieren: jij koe of zo) en zou er niet mee kunnen lachen als een naaste van me dergelijke ziekte zou (gehad) hebben.

Toch vind ik dat je er niet te zwaar mag aan tillen, aangezien die mensen het woord niet associëren met een ziekte, gewoon als iets heel erg (negatief).

't Zelfde gebeurde met de pest.
Waar komen de volgende woorden vandaan dacht je?
pestkop, pesten, gepest zijn, ...

En eigenlijk beledig ik dan ook de dieren é, als ik hen gebruik als scheldnaam....
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 23:54
Verwijderd
Nee, ik zit er niet mee, ook niet als gescholden wordt met ziektes die in mijn omgeving spelen of hebben gespeeld.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 06:32
Silver rain
Avatar van Silver rain
Silver rain is offline
Als mensen schelden met bevoorbeeld kanker dan doet dat me echt wel iets. Waarschijnlijk omdat mijn opa en gerbil eraan gestorven zijn
__________________
Bescherm de dieren tegen de beesten | Bundel die krachten als positief verenigen. Koppel gedachten in plaats van die te stenigen | DK |
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 08:03
Miss Helena
Avatar van Miss Helena
Miss Helena is offline
Heej Maatje ,
Heb m toch ffies gelezen, en ik wil ff reageren. Ik ben t met je eens... Als ik iemand hoor spotten met ziektes, kan ik daar echt niet tegen. Als iemand kankerlijer of kankertrut roept, ben ik bijna in staat diegene voor zn gezicht te slaan. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat mensen kanker hadden ... Als je ziet wat voor een pijn ze hebben (gehad), haal je t gewoon niet in je hoofd daar mee te spotten. Het zou zoveel schelen als je eerst eens nadenkt voordat je iemand ergens voor uitscheldt. Iedereen scheldt wel, en ja, ik ook, maar woorden met ziektes hoor je er bij mij niet uitkomen.
__________________
We'll meet again... Love you
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 08:19
Verwijderd
Citaat:
Miss Helena schreef op 24-06-2003 @ 09:03:
Heej Maatje ,
Heb m toch ffies gelezen, en ik wil ff reageren. Ik ben t met je eens... Als ik iemand hoor spotten met ziektes, kan ik daar echt niet tegen. Als iemand kankerlijer of kankertrut roept, ben ik bijna in staat diegene voor zn gezicht te slaan. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat mensen kanker hadden ... Als je ziet wat voor een pijn ze hebben (gehad), haal je t gewoon niet in je hoofd daar mee te spotten. Het zou zoveel schelen als je eerst eens nadenkt voordat je iemand ergens voor uitscheldt. Iedereen scheldt wel, en ja, ik ook, maar woorden met ziektes hoor je er bij mij niet uitkomen.
Dit is zoals jij er over denkt, waarom zou een ander er precies zo over denken? Ik denk dat een aantal van de mensen die er mee schelden ook wel iemand gekent heeft die er aan gestorven is, maar niet iedereen ervaart dingen op dezelfde manier en/of gaat er op dezelfde manier mee om.

Zeg jij nooit een onvertogen woord? (Dat kun je mij niet wijsmaken, maar goed.) Elke woord kan pijn doen bij mensen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 12:43
Phylicia 14
Avatar van Phylicia 14
Phylicia 14 is offline
Citaat:
i'll-be-ok schreef op 24-06-2003 @ 07:32:
Als mensen schelden met bevoorbeeld kanker dan doet dat me echt wel iets. Waarschijnlijk omdat mijn opa en gerbil eraan gestorven zijn
ik heb ook gerbils maar wist niet dat ze dat konden krijgen...
__________________
kuzzie..
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 13:28
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
phensic schreef op 24-06-2003 @ 00:43:


't Zelfde gebeurde met de pest.
Waar komen de volgende woorden vandaan dacht je?
pestkop, pesten, gepest zijn, ...

dan heb je dat ook met etter. (etterbak) hoewel dat woord volgens mij niet meer zo vaak gebruikt word.
maar ook bijv. als iemand zegt teringzooitje hier. alleen in dat laatste geval bedoel je er niemand persoonlijk mee.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 15:09
Verwijderd
Citaat:
bloempjuh schreef op 24-06-2003 @ 16:03:
Ik erger me eerder aan mensen die bij elke keer dat er met kanker (Om maar een vaak gehoort voorbeeld te gebruiken) wordt gescholden meteen een heel drama beginnen. Tuurlijk is het hartstikke klote als je kanker hebt, of hebt gehad, of er mensen aan hebt verloren, maar het is 9 van de 10 keer niet persoonlijk bedoelt en dan heb ik echt iets van 'stel je niet zo aan'. Je kunt niet alles vermijden, stomme mongool klinkt ook niet aardig maar daar bedoelt ook niemand je zwakbegaafde neefje persoonlijk mee, zeg maar.

(Of mensen die helemaal geen kanker meer zeggen, maar 'het K woord'. Omdat ze kanker niet meer uit kunnen spreken. Net of niet iedereen weet wat je bedoelt. Ik vind dat echt overdreven.)
Goede reply

Ik erger me ook altijd gruwelijk aan mensen die gaan zeiken als ik tegen iemand zeg dat hij niet zo debiel moet doen. Natuurlijk impliceert dat niet, zoals jij zegt, dat ik iets tegen debielen heb ofzo. Ik scheld zelf ook wel eens met kanker, omdat het gewoon lekker bekt. Het is grof, het knalt er lekker uit. Hetzelfde geldt voor godverdomme, alleen in dat geval kwetst je geen mensen die iemand aan kanker hebben verloren maar kwets je gelovigen (nu kan ik daar al helemáál niet mee zitten).

Mensen die inderdaad het K-woord of andere aanduidingen gebruiken om maar het oorspronkelijke woord niet te hoeven zeggen, hebben dus duidelijk nog niet geaccepteerd dát ze daar iemand aan kwijt zijn geraakt...net zoals mensen die vinden dat je niet het woord 'neger' of 'zwarte' mag gebruiken maar 'donker iemand' ofzo moet zeggen. Ook zulke onzin.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 15:13
poesiefox
poesiefox is offline
Schelden is toch zo lekker op zijn tijd. En of je nou ziektes, of geslachtsdelen of godslasteringen gebruikt, het lucht zo heerlijk op.

Op zijn tijd. Ik erger me inderdaad wel aan mensen die zo weinig origineel zijn in hun taalbeheersing dat een bepaalde uitdrukking in iedere zin minstens drie maal gebezigd word. Ik bedoel, als je grof wilt zijn, doe het dan met een beetje stijl!

Ik bedoel maar, je hebt mensen en potloden, maar zorg er dan voor dat je tenminste nog een gummetje bent!
__________________
Pfff. Boeie.

Laatst gewijzigd op 24-06-2003 om 15:15.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 15:55
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 24-06-2003 @ 16:13:
Ik bedoel maar, je hebt mensen en potloden, maar zorg er dan voor dat je tenminste nog een gummetje bent!
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-06-2003, 16:00
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Sithan schreef op 24-06-2003 @ 16:55:

origineel
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 16:49
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
ja ik erger me daaraan.
kankerjoch kan nog wel vind ik omdat dat ook gewoon een shceldwoord is, maar zoiets als "je kijkt zo droevig heeft je moeder kanker ofzo?" vind ik er net iets over.

zo zaten drie vrienden van mij ook een keer heel luid te lachen met automutilatie, het artikel waar ze over bezig waren was ook wel redelijk belachelijk, maar ik voelde me toch heel klein worden en nog een tijdje rot daarna
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 17:16
Catootjuh
Avatar van Catootjuh
Catootjuh is offline
Ik kan me er wel beetje om storen als je van die jongeren hoort die constant overal maar 'kanker' voor zeggen. Dat vind ik niet kunnen. Dat mensen vloeken of schelden, dat moeten ze zelf weten, maar neem dan een ander woord in de mond dan een bepaalde ziekte. Natuurlijkheeft het allang niet meer de betekenis van 'krijg zelf die bepaalde ziekte' maar daarom vind ik het des te belachelijk als mensen elkaar uitschelden met een levensbedreigende ziekte. Noem dan iets anders
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 17:21
Catootjuh
Avatar van Catootjuh
Catootjuh is offline
kijk nou eens bijvoorbeeld naar die uitspraak van damaetes :
'kankerjoch' vind ik nog wel kunnen
Daar word ik nou echt droevig van..

Waarom zou je uberhaupt dat woord in de mond nemen? In welke situaties gebruiken mensen dat? Kanker gebruik je dus in de betekenis van 'vreselijk - joch'. Kanker is een ziekte, net als bijvoorbeeld MS. Je gaat toch ook niet tegen iemand zeggen zoooo wat een MS-joch

Slaat toch eigenlijk nergens op, vinden jullie zelf nou niet?!
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 17:42
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 24-06-2003 @ 17:00:
origineel
met welke betekenis?


je hebt ook papier en doos, met vuur verbrand je ze allebei...
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 16:27
Miss Helena
Avatar van Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-06-2003 @ 09:19:
Dit is zoals jij er over denkt, waarom zou een ander er precies zo over denken? Ik denk dat een aantal van de mensen die er mee schelden ook wel iemand gekent heeft die er aan gestorven is, maar niet iedereen ervaart dingen op dezelfde manier en/of gaat er op dezelfde manier mee om.

Zeg jij nooit een onvertogen woord? (Dat kun je mij niet wijsmaken, maar goed.) Elke woord kan pijn doen bij mensen.
Het is idd zoals ik erover denk, en natuurlijk geloof ik niet dat iedereen er zo over denkt. Ik vertel ook alleen hoe ík me erbij voel. Als ik t niet zo van dichtbij had meegemaakt, dacht ik er misn helemaal anders over, en wie weet, zou ik het zelf ook wel gebruiken.
Natuurlijk gebruik ik wel een een onvertogen woord, dat gaf ik al meteen aan. En daar doe ik idd wel eens iemand pijn mee. Ik gaf alleen maar een voorbeeld met kanker omdat ik me daar gewoon aan erger. Mensen mogen zeggen wat ze willen, je hoort mij niet zeiken dat ze hun mond moeten houden. Vanbinnen vind ik t gewoon rot maar dat hou ik verder gewoon voor mezelf.
__________________
We'll meet again... Love you
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 20:00
Verwijderd
De meeste weten niet waar ze het over hebben, hoe ze er mensen mee pijn kunnen doen. Ze menen niet wat het woord eigenlijk betekend, wanneer ze zeggen kankerjoch willen ze je gewoon uitschelden en niet van: Ik hoop dat je nu heel erg veel pijn voelt omdat er een bekende aan is overleden.

Ik hou dat gewoon in mijn achterhoofd om me in te houden, persoonlijk erger ik me er wel aan ja...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 13:42
smilegirl
smilegirl is offline
jaah kan me er ontzettend aan ergeren.
toch probeer ik het maar een b-tje te laten
bedoel die mensen zijn gewoon niet zo slim...
kunnen niet denken.
mensen die spotten met ziektes vind ik gewoon erg zielig
nu denk ik gewoon ach ze hebben niet zo'n hoog iq ik weet wel beter en ga er gewoon boven staan
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 13:56
Fantodo
Avatar van Fantodo
Fantodo is offline
Waar ligt precies de grens tussen spotten en grappen? De manier waarop ze bijvoorbeeld in het programma je zal het maar hebben over bepaalde ziektes praten vind ik bijvoorbeeld best kwetsend , maar die mensen zelf kunnen er de grootste lol om hebben ........

Zelf spot ik enkel met mezelf en m'n eigen 'ziektes'
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 14:05
Verwijderd
Ik vind t niet kunnen, maar trek me er weinig van aan als ik eerlijk ben.
Heel veel mensen in mijn omgeving zijn overleden aan kanker, waaronder mijn vader, maar als iemand zegt: Kanker! dan doet me dat niets omdat ik toch wel weet dat ze t niet zo bedoelen. Het kan wel pijn doen als ze zeggen: Ik hoop dat je kanker krijgt! Al zou ik niet goed weten hoe ik daar op zou moeten reageren.

maar eerlijk gezegd raakt t me dus niet.. Maar ik kan me wel voorstellen dat het iemand anders raakt..


(ik hoop dat bepaalde mensen dit niet persoonlijk opvatten met kanker.. bedoel het als voorbeeld wat dicht bij me staat.)
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 24-06-2003 @ 09:19:
Dit is zoals jij er over denkt, waarom zou een ander er precies zo over denken? Ik denk dat een aantal van de mensen die er mee schelden ook wel iemand gekent heeft die er aan gestorven is, maar niet iedereen ervaart dingen op dezelfde manier en/of gaat er op dezelfde manier mee om.

Zeg jij nooit een onvertogen woord? (Dat kun je mij niet wijsmaken, maar goed.) Elke woord kan pijn doen bij mensen.
hier ben ik het helemaal mee eens..
al zal ik eerder godverdomme zeggen.. dat is bijna een normaal woord.. maarja, er zijn zeer gelovige mensen die daar misschien niet tegenkunnen.
Moeten we dan allemaal potverdorie en potjandriedubbeltjes en chips zeggen?

ben t overigens met alle uitspraken van leonoor eens, maar deze haalde ik er even uit..
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 15:58
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
mensen die spotten met allemaal ziektes.. erger jij je draan?
ja

bekenden kunnen ook een rotschop krijgen als ze dat doen
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 22:07
In_stilte
Avatar van In_stilte
In_stilte is offline
Ik vind het zelf best vervelend. Het mag dan een scheldwoord zijn, maar het herinnert me toch aan mijn moeder. (aan kanker overleden)
Op sommige momenten wil je daar niet aan denken en dat gebeurt daardoor toch.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 10:54
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ja, daar erger ik me zeer zeker aan. Veel kinderen uit mijn klas roepen ook al meteen mongool tegen mensen, daar zeg ik meestal wel wat van, want vind t heel denigrerend, en in de brugklas zat er ook zo'n jongen die constant godverdomme en kanker ed riep, die heb ik maar gemeden want daar work niet blij van.
Is misschien niet helemaal spotten, meer schelden zonder nadenken, maar ja, komt op hetzelfde neer he
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.