Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2014, 17:55
Unknown123
Unknown123 is offline
Hey,

Het is een lange tekst, maar alvast bedankt als je de tijd hebt genomen om het te lezen (:

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht maar vroeger had ik extreem veel nachtmerries en ook hallucinaties (denk ik). Ik weet niet of hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben maar ik zou toch graag willen weten wat precies de oorzaak is van de dingen die ik jullie nu ga vertellen.

Vroeger toen ik jong was (rond m'n 5e) had ik extreem veel nachtmerries. Ook durfde ik nooit alleen thuis te zijn. Alleen op m'n kamer zitten durfde ik niet omdat ik het gevoel had dat er 'iets' in mijn buurt was. Ook de badkamer en de speelkamer waren zo'n ruimte met n angstig gevoel.

Voordat ik in slaap viel, of net van 'waken' de overgang maakte naar het 'slapen' schrok ik steeds maar wakker. Ik kreeg dan het gevoel dat ik in m'n rug onder m'n bed getrapt werd. Nu heb ik gelezen dat dat te maken kan hebben met de shock die je krijgt als je in slaap valt waarna je spieren ontspannen.

De dromen die ik had gingen vaak over geesten of andere vreemde dingen. Dit waren niet per se monsters. Ik heb zelfs een droom toen gehad waarvan ik zag dat er hoofden van mensen uit de muur kwamen waarna ik meteen wakker schrok. Ik heb altijd al m'n dromen al kunnen herinneren zonder ze op te schrijven. Ik weet nu bijv. zelfs wat ik n tijdje geleden heb gedroomd en als ik n droom voor de 2e keer mee maak weet ik dit bewust tijdens die droom.

Ook terwijl ik wakker was hoorde ik vreemde geluiden die moeilijk te beschrijven zijn. Nu heb ik geen last meer van nachtmerries gelukkig (ben trouwens ook 2 keer verhuisd naar een ander huis en in elk huis werden de nachtmerries een beetje minder).

Een jaar geleden had ik nog zelfs dat ik stemmen hoorde als ik aan het douchen was. De stemmen riepen vooral mijn naam, maar dat was dan ook het enigste. Ook net voordat ik in slaap viel hoorde ik een bekende mijn naam dan roepen en werd ik weer wakker.

Nu gaat het gelukkig allemaal beter maar is er nog 1 iets. Ik hoor namelijk nog steeds geluiden in m'n oor. Deze geluiden zijn moeilijk te beschrijven maar het is een soort pieptoon maar dan met ook ander geruis en andere hogere en lagere tonen door elkaar heen die steeds harder en zachter gaan. Ik ben zelfs een keer in slaap gevallen en toen heb ik die geluiden wel 10x zo hard gehoord dat ik er oorpijn van kreeg. Ik wou zo snel mogelijk wakker worden maar dat duurde wel even. Dat moment gaf ook een angstaanjagend gevoel en het voelde alsof de geluiden écht krijsend binnenkwamen.

Ik hoor de geluiden nog steeds wanneer het stil is en bijna geen omgevingsgeluiden heb. Ik slaap de laatste periode wel gelukkig beter en m'n dromen zijn nu heel helder en gedetailleerd. Alles is precies hetzelfde in de droom zoals het in het echt is. Lezen in m'n dromen kan ik trouwens ook.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand toevallig waar de nachtmerries vandaan zijn gekomen en waar de vreemde geluiden vandaan zouden kunnen komen?

Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2014, 19:35
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Peuters en kleuters hebben vaak heel erg levendige dromen en nachtmerries. Dat gedeelte van je verhaal is dus helemaal niet gek.
Geruis in je oren kan komen door gehoorschade. dan noem je het oorsuizen of tinnitus. het is vrij typisch dat je daar meer last van hebt op het moment dat het heel stil is. je kunt een gehoortest laten doen bij een audicien om dat te testen. een andere optie is dat je het droomt (je vertelt dat je het meestal rondom het slapengaan hebt) of dat je toch zo af en toe hallucineert (dingen horen die er niet echt zijn).
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 04-03-2014, 19:56
Unknown123
Unknown123 is offline
Het lijkt me wel onwaarschijnlijk dat het geruis komt door gehoorschade aangezien ik al een hele tijd last heb van het geruis (en ik denk zelfs dat ik er een paar jaren geleden ook al last van had). Aangezien ik nooit naar discotheken ga omdat ik niet van die drukte daar houd (en te veel prikkels etc.) lijkt het me dus niet dat ik ergens een gehoorbeschadiging van zou hebben kunnen oplopen. Ik luister namelijk ook geen harde muziek maar houd het volume normaal.

De ruis geluiden heb ik gedurende de hele dag maar omdat het overdag nogal lawaaierig is thuis en in de omgeving valt het (bijna) niet op en heb je genoeg omgevingsgeluiden waar je je op focust. In de late avond is dit anders want dan is het stil en hoor je de ruis dus goed. Heb daarom ook vaak het raam een beetje open zodat ik me kan focussen op andere geluiden zoals auto's op de snelweg.

Ik zou zelf denken dat ik dan af en toe hallucineer alleen lijkt ook dit me weer een beetje vreemd. Ik ben namelijk een tijdje terug voor de 2e keer getest en uit de test blijkt dat ik Syndroom van Asperger heb en NLD waar volgens mij nergens hallucinaties als symptomen bij staan.

Ik zal anders nog wel even verder googlen maar veel nuttigs heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Vandaar dat ik het hier vraag.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 00:12
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Als een kind veel nachtmerries heeft kan dat een indicator zijn voor psychische problemen later in het leven of mogelijke hersenafwijkingen, maar daarmee maak je het probleem vaak groter dan het is. Hoewel de neurologische afwijking ook een mogelijke verklaring kan zijn voor NLD. Als het probleem mee valt zal je er waarschijnlijk niet meer over te weten komen, een MRI-scan krijg je niet zo maar, hoewel het bekijken van hersenactiviteit een verklaring zou kunnen leveren voor het probleem.
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 09:32
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Met een MRI scan meet je geen hersenactiviteit. je kunt er wel gezwellen en ontstekingen mee opsporen, maar dat wordt pas gedaan als je meer neurologische afwijkingen hebt dan alleen heftige dromen of gehoorproblemen. Er zijn wel speciale MRI's waarmee je de doorbloeding in bepaalde hersengebieden kunt meten, maar dat zegt dan weer niets over het functioneren van die gebieden. Tot slot heb je nog een EEG (electro encephalogram) waarmee je hersengolven meet. die worden gebruikt voor het opsporen van epilepsie.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 12:10
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Ik ben helaas geen apparatenkenner. Alsnog is het in Nederland vrijwel onmogelijk om zonder levenbedreigende symptomen een scan te krijgen, dus die zit er waarschijnlijk niet inl
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 12:52
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik ben helaas geen apparatenkenner. Alsnog is het in Nederland vrijwel onmogelijk om zonder levenbedreigende symptomen een scan te krijgen, dus die zit er waarschijnlijk niet inl
nah, levensbedreigend is wel heel extreem gesteld. er moet vooral een redelijke verwachting zijn dat je iets vindt, dat ofwel behandelbaar is, ofwel heel relevant voor het verdere beloop. Je kunt tegenwoordig wel een scan kopen bij prescan, maar het probleem is dat je dan vaak dingen vindt die waarschijnlijk nooit problemen zullen veroorzaken.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 12:53
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Oja Unknown123: niet alle gehoorschade wordt veroorzaakt door lawaai. Als je je zorgen maakt kun je ook altijd eens langs de huisarts, die denkt na over zowel de lichamelijke kant (oorsuizen) als de psychologische kant (hallucinaties)
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 15:11
Unknown123
Unknown123 is offline
Oke Pluis bedankt! Even voor de duidelijkheid zeg ik nogmaals dat ik nu GEEN nachtmerries meer heb omdat jullie het over scans en alles hebben wat nu dus allang niet meer van toepassing is. Ik wilde eigenlijk weten waar het vandaan kwam. De oorsuizen/hallucinaties heb ik nu nog wel. Ik denk dat ik dit beter aan m'n psychiater kan vragen dan aan de huisarts neem ik aan? Ik zit namelijk bij een psycholoog en psychiater die mijn medicijnen voorschrijft en waar ik om de tijd op spreekuur kom, denk dat ik het dan beter bij hem kan aangeven...

Iedergeval bedankt, weet niet of dit topic nu gesloten kan worden, anders laat ik nog wel even weten wat de psychiater erover zegt als het topic nog open is.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 20:40
Verwijderd
Kleine hallucinaties, zoals een bekende stem die je naam roept, vlak voor het inslapen hoeven geen symptoom van iets te zijn, veel mensen hebben dat "zomaar", hypnagogische hallucinaties heet het. Je hersenen zijn dan al niet meer helemaal wakker, terwijl je je nog wel bewust bent van je omgeving. Hierbij kan ook een gevoel horen alsof je veel groter of kleiner bent dan je in feite bent ("alice in wonderland" syndroom), niet kunnen bewegen als je net wakker bent of bijna slaapt (slaapverlamming) en je ervan bewust zijn dat je droomt (lucide dromen). Voor al deze dingen geldt wel dat het een teken kan zijn van een verstoord slaappatroon door bv. stress of alcohol, vooral als je het ineens veel vaker krijgt dan voorheen, maar het kan ook gewoon iets zijn dat je nu eenmaal soms gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Het lijkt me wel onwaarschijnlijk dat het geruis komt door gehoorschade aangezien ik al een hele tijd last heb van het geruis (en ik denk zelfs dat ik er een paar jaren geleden ook al last van had). Aangezien ik nooit naar discotheken ga omdat ik niet van die drukte daar houd (en te veel prikkels etc.) lijkt het me dus niet dat ik ergens een gehoorbeschadiging van zou hebben kunnen oplopen. Ik luister namelijk ook geen harde muziek maar houd het volume normaal.

De ruis geluiden heb ik gedurende de hele dag maar omdat het overdag nogal lawaaierig is thuis en in de omgeving valt het (bijna) niet op en heb je genoeg omgevingsgeluiden waar je je op focust. In de late avond is dit anders want dan is het stil en hoor je de ruis dus goed. Heb daarom ook vaak het raam een beetje open zodat ik me kan focussen op andere geluiden zoals auto's op de snelweg.

Ik zou zelf denken dat ik dan af en toe hallucineer alleen lijkt ook dit me weer een beetje vreemd. Ik ben namelijk een tijdje terug voor de 2e keer getest en uit de test blijkt dat ik Syndroom van Asperger heb en NLD waar volgens mij nergens hallucinaties als symptomen bij staan.

Ik zal anders nog wel even verder googlen maar veel nuttigs heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Vandaar dat ik het hier vraag.
Mijn zus heeft ook een constante piep in hasr oren, tinnitus (al weet ik niet of je het zo schrijft.). Sommige mensen hebben dat. Zij, mijn moeder, zusje, ik en vier tantes hebben een hoortoestel, allemaal vanwege een erfelijke afwijking, niet door harde muziek. Ga inderdaad eens bij een huisarts op bezoek of laat je gehoor testen bij bijvoorbeeld beter horen, dat is daar gratis. Helaas is er nog geen oplossing gevonden voor mensen die tinnitus hebben, maar het zou een verklaring kunnen zijn en misschien rust kunnen geven. PM'en kan altijd.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2014, 23:32
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Gezien de bizarre, en de eenzijdige verhalen die je hier vertelt: pas op dat je geen "bedreigde persoonlijkheids-ontwikkeling" krijgt. Vraag maar aan je psych maar wat het betekent.

Voor de rest: relax, doe maar normaal, zoek de gulden middenweg.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2014, 18:39
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Gezien de bizarre, en de eenzijdige verhalen die je hier vertelt: pas op dat je geen "bedreigde persoonlijkheids-ontwikkeling" krijgt. Vraag maar aan je psych maar wat het betekent.

Voor de rest: relax, doe maar normaal, zoek de gulden middenweg.
ja of je maakt iemand niet bang met verhalen over persoonlijkheidsstoornissen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 11-03-2014, 22:54
justindjaggo
justindjaggo is offline
Niet om je bang te maken, maar dit kan wijzen op geestelijke activiteiten in jou huis. Het beste wat je hiervoor kunt doen is met salie-wierook door het huis te gaan of heilig water. Als er "slechte" geesten zijn, zul je er hierna geen last meer van hebben. Ik spreek uit ervaring, heb ongeveer hetzelfde als jij meegemaakt. Ik heb met heilig water door het huis gestrooid en alle ramen open gezet, hierna was alle activiteit in huis verdwenen.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 23:55
Snebbeltje
Avatar van Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:
Gezien de bizarre, en de eenzijdige verhalen die je hier vertelt: pas op dat je geen "bedreigde persoonlijkheids-ontwikkeling" krijgt. Vraag maar aan je psych maar wat het betekent.

Voor de rest: relax, doe maar normaal, zoek de gulden middenweg.
Serieus, wat heeft dit nu weer te maken met een bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling?
__________________
Lariekoek en apekool!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2014, 13:50
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Citaat:
Niet om je bang te maken, maar dit kan wijzen op geestelijke activiteiten in jou huis. Het beste wat je hiervoor kunt doen is met salie-wierook door het huis te gaan of heilig water. Als er "slechte" geesten zijn, zul je er hierna geen last meer van hebben. Ik spreek uit ervaring, heb ongeveer hetzelfde als jij meegemaakt. Ik heb met heilig water door het huis gestrooid en alle ramen open gezet, hierna was alle activiteit in huis verdwenen.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen
En je schreef dat je wil verhuizen omdat het nog steeds spookt in je huis?
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 23-03-2014, 00:09
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Citaat:
ja of je maakt iemand niet bang met verhalen over persoonlijkheidsstoornissen.
Het gaat erom dat poster alhier een bepaald verhaal vertelt. Dat verhaal kan anders zijn dan het verhaal dat naar de huisarts/psychiater gaat. Vanwege allerlei redenen.

Zoals de klachtenpresentatie is, op het eerste gezicht, kan je als medicus op het (verkeerde?) been worden gezet van een "psychose". Maar vanwege de coherente en logische cognitieve uiteenzetting op dit scholieren-forum, lijkt dit minder waarschijnlijk. Daarom is persoonlijkheidsproblematiek belangrijk om te onderzoeken voor de arts!
Met citaat reageren
Oud 23-03-2014, 00:26
Snebbeltje
Avatar van Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:
Het gaat erom dat poster alhier een bepaald verhaal vertelt. Dat verhaal kan anders zijn dan het verhaal dat naar de huisarts/psychiater gaat. Vanwege allerlei redenen.

Zoals de klachtenpresentatie is, op het eerste gezicht, kan je als medicus op het (verkeerde?) been worden gezet van een "psychose". Maar vanwege de coherente en logische cognitieve uiteenzetting op dit scholieren-forum, lijkt dit minder waarschijnlijk. Daarom is persoonlijkheidsproblematiek belangrijk om te onderzoeken voor de arts!
En jij denkt dat de arts die TS eventueel gaat bezoeken altijd even op het scholierenforum kijkt als hij/zij een nieuwe patiënt heeft?
__________________
Lariekoek en apekool!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-03-2014, 21:46
TralalaTim
Avatar van TralalaTim
TralalaTim is offline
Net voordat je in slaap valt krijg je lichte hallicunaties terwijl je verlmand ben. Zoiets heet een slaapverlamming of slaaparalyse
Met citaat reageren
Oud 10-04-2014, 22:21
Woefzeidekat
Woefzeidekat is offline
Dat gepier in stille ruimtes heb ik ook wel heel irritant
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18.