Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2002, 00:01
OriginalMisfit
Avatar van OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
Er is een passage in de bijbel "thou shall not kill" waarom zijn dan niet alle gelovers vegetarier? Als je vlees eet is er iets voor dood gemaakt.....Of is het goed omdat je zelf niet de slager was?Er staat zelfs in de bijbel dat alle zaden en planten voedsel voor de mens zullen zijn en niets over de dieren die komen later pas vaag hoor maarja
Ja ik ben vegetarier en niet gelovig
__________________
010101000110100001101001011100110010000001101001011100110010000001001110011011110111010001101000011010010110111001100111
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2002, 15:31
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
OriginalMisfit schreef:
Er is een passage in de bijbel "Gij zult niet doden" waarom zijn dan niet alle gelovers vegetarier
Ik meen dat hiermee gedoeld wordt op de naasten, de mensen zelf, en niet de dieren.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 17:10
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
OriginalMisfit schreef:
Er is een passage in de bijbel "thou shall not kill" waarom zijn dan niet alle gelovers vegetarier? Als je vlees eet is er iets voor dood gemaakt.....Of is het goed omdat je zelf niet de slager was?Er staat zelfs in de bijbel dat alle zaden en planten voedsel voor de mens zullen zijn en niets over de dieren die komen later pas vaag hoor maarja
Ja ik ben vegetarier en niet gelovig
Ik meen dat in de bijbel staat dat de volledige natuur aan de mens is gegeven om er mee te doen wat ie wil. Practisch gezien zijn de dieren dus geen leven, dus moord je ook niet.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 20:17
OriginalMisfit
Avatar van OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
Citaat:
Tsasil schreef:
Ik meen dat in de bijbel staat dat de volledige natuur aan de mens is gegeven om er mee te doen wat ie wil. Practisch gezien zijn de dieren dus geen leven, dus moord je ook niet.
tering geloof je dat zelf ook? mogen ze jou weleens afschieten ook

Verder staat er eerste in de bijbel dat alle planten zaden en bomen voor de mens als voedsel zijn en later pas iets over dieren
dus nee je hebt niet gelijk , god verandert gewoon weer eens van mening
__________________
010101000110100001101001011100110010000001101001011100110010000001001110011011110111010001101000011010010110111001100111
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 21:17
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
OriginalMisfit schreef:
tering geloof je dat zelf ook? mogen ze jou weleens afschieten ook

Verder staat er eerste in de bijbel dat alle planten zaden en bomen voor de mens als voedsel zijn en later pas iets over dieren
dus nee je hebt niet gelijk , god verandert gewoon weer eens van mening
rentmeesterschap heet dat. Gij zult niet doden slaat op mensen. Alles wat geschapen is voor dag zes is van de mens (volgens de Bijbel)
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 21:37
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
"Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals de groene kruid. Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult hij niet eten". - Genesis 8:3-5.

Het "Gij zult niet doodslaan" is niet een absolute regel die overal en absoluut geldt; ik betwijfel überhaupt of dat soort regels wel bestaan. Het gaat hier een norm die in het gewone dagelijks leven (tussen mensen) geldt. In sommige situaties is het gerechtvaardigd om bepaalde regels te overschreiden, omdat andere belangen in het geding kunnen komen. Ik kijk niet eens, maar ik neem aan dat ******** verwijst naar sites waar passages uit de Bijbel worden besproken waar de Israëlieten, het volk van God, de ranzigste bloedbaden aanrichten. Over het algemeen kan gezegd worden dat aan deze slachtpartijen altijd een aanval van de andere kant voorafging; de vijanden van de Israëlieten waren ook geen lievertjes. Men moest vaak handelen uit zelfverdediging.

Overigens ben ik het ook niet eens met de manier waarop we hier met dieren omgaan .
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 21:40
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Wat in de bijbel staat moet je niet letterlijk nemen
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 22:42
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
REIE schreef:
Ik meen dat hiermee gedoeld wordt op de naasten, de mensen zelf, en niet de dieren.

REIE
Dat denk ik ook. Bush zeurt toch altijd over God maar hij valt Irak wel een beetje aan. De nep gelover!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 10:23
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef:
Wat in de bijbel staat moet je niet letterlijk nemen
Ja, dat geldt in feite voor alle werken die slecht onderbouwd zijn
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 12:41
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
OriginalMisfit schreef:
tering geloof je dat zelf ook? mogen ze jou weleens afschieten ook

Verder staat er eerste in de bijbel dat alle planten zaden en bomen voor de mens als voedsel zijn en later pas iets over dieren
dus nee je hebt niet gelijk , god verandert gewoon weer eens van mening
Nee, DAT mag dan net weer niet, he?
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 13:53
OriginalMisfit
Avatar van OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
ik ben niet gelovig dus pas op hahah
__________________
010101000110100001101001011100110010000001101001011100110010000001001110011011110111010001101000011010010110111001100111
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 15:58
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Dat denk ik ook. Bush zeurt toch altijd over God maar hij valt Irak wel een beetje aan. De nep gelover!
Over scheiding van religie en staat gesproken...

Zelf ben ik ook niet gelovig, maar ik vind wel dat je dieren mag doden indien nodig. Verder mag het de balans niet verstoren. dus geen vis vangen, de zee is al bijna leeggevist, maar wel een vossenoverschot corrigeren.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 14:42
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Cat schreef:
Wat in de bijbel staat moet je niet letterlijk nemen
Niet altijd nee, maar zijn de grondbeginselen: niet doden, niet stelen, niet liegen geen goede basis voor een normale samenleving? De Nederlandse wetgeving is op deze punten wel op de Bijbel gebaseerd!
__________________
~dat beer weer beter wordt, de poes morgen wel weer opstaat~
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 16:42
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Natuurlijk heb je gelijk, ik bedoel alleen maar dat je de bijbel niet blindelings moet volgen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 19:27
FireCracker
Avatar van FireCracker
FireCracker is offline
god heeft toen toch ook hele steden vernietigd, omdat er zondaren woonden ofzow? (althans,dat sotnd in de bijbel) hypocriet mannetje vink het dan...
__________________
I think that God in creating Man somewhat overestimated his ability.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 20:43
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Cat zegt:
Natuurlijk heb je gelijk, ik bedoel alleen maar dat je de bijbel niet blindelings moet volgen.
Waarom niet?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 21:02
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Omdat er zoveel interpretaties mogelijk zijn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-10-2002, 21:25
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Omdat er zoveel interpretaties mogelijk zijn
En welke interpretatie moeten we dan volgen?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 10:06
Janicha
Janicha is offline
God heeft de dieren gegeven als voedsel (tenminste, dat geloof ik...ben ook niet zo geoefend)
__________________
I love my Friends!
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 11:53
eztah
Avatar van eztah
eztah is offline
Citaat:
Janicha schreef:
God heeft de dieren gegeven als voedsel (tenminste, dat geloof ik...ben ook niet zo geoefend)
Dus dieren lopen hier eigenlijk alleen maar rond om opgevroten te worden door de mens? Lijkt me niet..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 15:19
tuonier1
tuonier1 is offline
Het heet idd rentmeesterschap en het is heel simpel, we hebben de aarde van God gekregen om op te wonen, zeg maar geleend, maar hij blijft van God. We moegen dus doen wat we ermee willen, maar we moeten wel er reking mee houden dat ie eigenlijk niet van ons is. Alles wat erop loopt leeft ook gewoon, en we mogen er best van eten, want dat gebeurd in de natuur zelf ook.
Andres zouden we ook niet kunne leven op deze aarde, als we nieteens planten oid zouden mogen eten.

Het is aan elke mens zelf de vraag in hoeverre hij zich ergens in thuisvoelt bij een gebod, je kunt een gebod idd op verschillende manieren intepreteren, maar als jij op de manier die voor jou het beste is het gebod naleeft, dan is het goed. Je gaat echt niet naar de hel ofzo omdat je vlees eet, hij houd van je, dan gaat ie echt niet zo precies daar op letten. Als jij maar je best doet issie er allang blij mee.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 17:57
poecilotheria
poecilotheria is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
Niet altijd nee, maar zijn de grondbeginselen: niet doden, niet stelen, niet liegen geen goede basis voor een normale samenleving? De Nederlandse wetgeving is op deze punten wel op de Bijbel gebaseerd!
de bijbel is gebaseerd op die normen ja!

het lijkt mij dat die normen er toch al wel langer waren dan die bijbel.....

dus kortom de wet is gebaseerd op normen en niet op de bijbel.

heb jij een bijbel of wet nodig om te weten dat je niet mag stelen, doden, liegen enz. ???
__________________
onze vader die uit de hemel schijt, onze moeder die ons dagelijks brood snijdt. geef ons maar dagelijks friet, en vergeet vooral de mayonaise niet!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.