Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2004, 22:36
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik las pas een artikeltje waarin deze mening werd verkondigd. Het ging over waarom kijken mensen naar nieuws/volgen ze actualiteiten. De geponeerde stelling was dat het puur amusement was, met het argument dat als je hoort van een aardbeving in Iran, 'ga jij er dan naar toe om te helpen?' Nee toch? Het staat helemaal los van jouw leefwereld, en het is zo weer vergeten. Je kijkt naar het journaal zodat je even een paar heftige emoties voelt ('o wat erg', 'gutteguttegut') en that's it.
Wie van jullie is het daar mee eens?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2004, 00:23
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
ik sta er zo nu en dan wel bij stil, en heb veel bewondering voor mensen die wél erheen gaan om te helpen (ze zijn er), maar verder kan ik het wel eens zijn met de stelling. jij niet?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 00:41
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Bij berichten over de schending van mensenrechten in landen als China of de VS heb ik niet slechts zoiets van 'tiswah.. wat erg allemaal he. Jij nog koffie?' Nee, dat grijpt me echt aan en dan wil ik graag actief orgranisaties als Amnesty steunen om dat soort dingen te helpen bestrijden. Dat soort berichten vind ik ook veel erger dan aardbevingen en andere natuurrampen omdat die simpelweg niet te voorkomen zijn.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 06:32
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Wow wat goed bedacht zeg

Ik volg al jaren het nieuws niet, I don't give a fuck. We kunnen toch niks veranderen en whoopie dat ik er met andere mensen over kan praten. Ik vat al die mensen al jaren niet, je doet er toch niks mee. Het zijn gewoon rampenvoyeurs ofzo
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 09:20
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 27-02-2004 @ 01:23:
ik sta er zo nu en dan wel bij stil, en heb veel bewondering voor mensen die wél erheen gaan om te helpen (ze zijn er), maar verder kan ik het wel eens zijn met de stelling. jij niet?
Nee, moest even nadenken over mijn weerlegging maar al heeft het opnemen van het nieuws vaak geen fysiek effect, het heeft wel een psychisch effect. Ik leer, over de aard van mensen, over de risico's die we lopen, over de buitenwereld in het algemeen. Geschiedenis leren is toch ook geen amusement?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 13:00
Verwijderd
Weten is leven. Dus, nee, het is niet alleen puur amusement.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 10:59
cin-D
Avatar van cin-D
cin-D is offline
Ik ben het wel met je stelling eens, ahoewel het nieuws ook informatief is
__________________
It's me G-sus girl, remember?
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 14:28
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Gedeeltelijk mee eens, maar veel mensen kijken het nieuws voor eigen ontwikkeling en om te weten wat 'r gebeurt met de wereld om hun heen.
Daarnaast heb je nog het klootjesvolk dat allemaal kijkt van; oh alweer 'n natuurramp joh wat erg, maar als ze de tv. uitzetten zijn ze 't vergeten.

Ik vin' dat je er bij stil moet staan, misschien die mensen helpen (niet dat je lid hoeft te zijn van elke goed doel 1 is al goed zat, welke dan ook)

Je hoeft geen wereld verbeterraar te worden, daar zit natuurlijk geen brood in, ook hoeft je eigen leven er ook niet onder te gaan lijden, misschien is af en toe nadenken over/voor die mensen ook al goed
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 17:34
Verwijderd
helemaal mee eens, ik kijk naar het nieuws om oa de tijd te doden tot gtst. maar of het nou echt tot me doordringt en of het me echt boeit, nee ik denk het niet.
Bijv. bij een aanslag in israel. ik denk nou ach het zal wel.. maar als je er over nadenkt sta ik wel ff van hellup dat zou mij ook kunnen gebeuren.
Ik denk dat het nieuws vaak niet bij mensen doordringt omdat het ver weg is.
Ja de stelling klopt denk ik wel.. zolang het ver weg is denken we er niet bij maar als we het zelf meemaken boeit het ineens wel.
goed bedacht btw
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 17:39
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
oneens. Geen puur amusement.
Nieuws is hoofdzakelijk informatief, ik wil weten wat er voor conflicten in de wereld zijn, welke besluiten het kabinet heeft genomen, welke problemen er in NL zijn, en wat voor gevolgen dat uiteindelijk voor mijzelf heeft.

Maar er zit idd ook amusement bij. Opmerkelijk nieuws bijv.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.