Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2003, 19:42
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Zijn hier ook mensen op deze forum die thuis klienfruit(soorten zoals braam, framboos, rode en zwarte bes of kruisbes) in de tuin hebben staan?

Ps: een groentetuin mag ook.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2003, 20:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wij hebben thuis een volkstuintje vlak in de buurt en daarin staan onder andere aardbeien, frambozen, rode en kruisbessen en een braam (alles dus wat je genoemd hebt ). Verder staat er voornamelijk groente en aardappels. En in de achtertuin, gewoon bij het huis hebben we twee appelboompjes.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 20:17
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Ik heb thuis frambozen(Malling Promise en de idaeus) en de rode en zwarte bes. En de wilde braam. In de groente tuin heb ik aardappelen(Frieslanders), radijzen, koolrapen, bieten(wil niet zo goed lukken), spruiten en sjalotten. En straks sla.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 22:43
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
aardbeien en framboos thuis, de bramen staan in de tuin van mn opa.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 21:00
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
aardbeien, druiven, zwarte en rode bessen, bramen, en pas ook framboosjes in een holle boomstam maar die zijn nu weg.
we hebben ook pruimen maar dat is denk ik geen kleinfruit.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 22:03
Verwijderd
Ik teel zelf ook kleinfruit. Een grote wilde braamstruik (staat achter op het erf) en een kleine doornloze braam. Verder heb ik in de groentetuin aarbeien, asperges, stokslabonen, aardappels (eerstelingen), sla, andijvie, bloemkool, groene kool, broccoli, wortels, uien, radijs en ga binnenkort nog prei planten.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 08:09
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Vorig jaar had ik winterprei in de tuin, maar dat was geen succes.

Na de aardappelen(want het zijn vroege) plant ik boerenkool.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 08:35
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
in mn vorige huis hadden we minstens 5 grote bramenstruiken..

heel veel aardbeienplanten, 1 heel grote rode besjes plant waar je de hele zomer van kon eten.. een frambozenplant
we hadden ook een pruimenboom.. een paar appelbomen een kiwiboom en kruisbessen

qua groenten hadden we bieslook, wortels, maisplanten, rabarber en vast nog wel meer

nu hebben we niks meer
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 11:18
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
wij hebben aardbeien planten... en een slakkenplaag! we houden bijna geen aardbeien meer over Nu hebben we a la Operatie Desert Storm (maar dan met fruit ) allemaal vallen gezet: een net tegen vogels, en boterbakjes met bier tegen de slakken... hoop dat het helpt
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 22:21
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 22-05-2003 @ 12:18:
wij hebben aardbeien planten... en een slakkenplaag! we houden bijna geen aardbeien meer over Nu hebben we a la Operatie Desert Storm (maar dan met fruit ) allemaal vallen gezet: een net tegen vogels, en boterbakjes met bier tegen de slakken... hoop dat het helpt
Er bestaan ook biologische slakkenkorrels. Ze zijn van Ecostyle en heten Ferramol. Ze zijn op basis van één of andere (niet giftige) stof en daarom niet schadelijk voor mensen en andere dieren, doordat de slak opdroogt door die stof (ik dacht dat het ijzersulfaat of fosfaat was, weet het niet meer precies).
Zelf gebruik ik ze ook tegen slakken in de aardbeien en het werkt prima.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 14:15
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 22-05-2003 @ 23:21:
Er bestaan ook biologische slakkenkorrels. Ze zijn van Ecostyle en heten Ferramol. Ze zijn op basis van één of andere (niet giftige) stof en daarom niet schadelijk voor mensen en andere dieren, doordat de slak opdroogt door die stof (ik dacht dat het ijzersulfaat of fosfaat was, weet het niet meer precies).
Zelf gebruik ik ze ook tegen slakken in de aardbeien en het werkt prima.
Ik gebruik gewoon nog chemisch korrels van bayer(eigelijk gebruik ik alleen maar chemische middelen). Maar als die slakken van ecostyle goed werken wil ik ze ook weleens proberen. Moet wel eest die van bayer op zijn. Ik heb ooit wel eens een biologische middel gebruikt, ook van ecostyle, tegen luizen maar dat hielp niet zo goed. Moest het wel een paar keer toepassen voordat de luizen dood waren. Nu gebruik ik een middel op de basis van deltamintrin en het werkt prefect. Een keer spuiten en een paar uur later zijn ze dood. Deltamintrin kun je ook gebruiken op andere insecten, rupsen in de boerenkool en gewone kool, maar ook de kleine witte rupsen in de bramen en frambozen. Maar pas op het is niet selectief dus het dood ook de nuttige insecten.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 21:57
Verwijderd
Citaat:
kees17 schreef op 25-05-2003 @ 15:15:
Ik gebruik gewoon nog chemisch korrels van bayer(eigelijk gebruik ik alleen maar chemische middelen). Maar als die slakken van ecostyle goed werken wil ik ze ook weleens proberen. Moet wel eest die van bayer op zijn. Ik heb ooit wel eens een biologische middel gebruikt, ook van ecostyle, tegen luizen maar dat hielp niet zo goed. Moest het wel een paar keer toepassen voordat de luizen dood waren. Nu gebruik ik een middel op de basis van deltamintrin en het werkt prefect. Een keer spuiten en een paar uur later zijn ze dood. Deltamintrin kun je ook gebruiken op andere insecten, rupsen in de boerenkool en gewone kool, maar ook de kleine witte rupsen in de bramen en frambozen. Maar pas op het is niet selectief dus het dood ook de nuttige insecten.
Deltametrin, is dat geen Decis?
Ja, het is idd lastig dat het geen selectief middel is.
Ik weet niet in hoeverre jij de beschikking hebt over bestrijdingsmiddelen, want anders zou je tegen luis eens Pirimor moeten proberen, dat doodt alleen luizen waardoor de natuurlijke vijanden blijven leven.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 19:41
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 10-06-2003 @ 22:57:
Deltametrin, is dat geen Decis?
Ja, het is idd lastig dat het geen selectief middel is.
Ik weet niet in hoeverre jij de beschikking hebt over bestrijdingsmiddelen, want anders zou je tegen luis eens Pirimor moeten proberen, dat doodt alleen luizen waardoor de natuurlijke vijanden blijven leven.
Heveel merken zoals decis en aa anti-rups is de werkzame stof deltametrin. Ik heb het in kleine potjes(30ml), maar ik heb een spuitlecentie dus ik kan ook grote hoeveel heden kopen. Zo ben ik ook nog veel goedkoper uit. Een klein potje AA-anti rups kost ong 10 euro en dan heb je nog maar 30 mililiter en ik weet niet hoeveel een liter kost, maar ik denk iets van 25 euro(kan er ook naast zitten). Nu kan ik wel pirimor kopen maar zoveel last heb ik niet van luizen(dit jaar alleen in de rozen en tomaten). Dus dat wordt wat een dure zaak. Dat AA spul gebruik ik tegen de rups van de koolwitje, bladluizen, witte wormpjes in de frambozen, en ik heb er laast nog een hele partij larven van het leliehaantje naar de andere wereld mee geholpen. Je kan er zelfs een hele wespennest mee dood maken(voor de mensen die dit thuis uit willen proberen, doe wel een beschermende kleding aan want het duurt ong een kwartier dat alles dood is). Ik heb ook wat gehoord over een middel genaamt Spruzit, dit is een biologische middel tegen insecten, 'helaas' niet selectief. Helaas heb ik tussen aanhalingstekens gezet, omdat ik liever niet selectieve middels gebruik, anders krijg je voor elk beestje weer een ander bestrijdingsmiddel en dat word mij wat te duur voor een groente tuin een een paar rijen frambozen.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 22:02
Verwijderd
Citaat:
kees17 schreef op 11-06-2003 @ 20:41:
Heveel merken zoals decis en aa anti-rups is de werkzame stof deltametrin. Ik heb het in kleine potjes(30ml), maar ik heb een spuitlecentie dus ik kan ook grote hoeveel heden kopen. Zo ben ik ook nog veel goedkoper uit. Een klein potje AA-anti rups kost ong 10 euro en dan heb je nog maar 30 mililiter en ik weet niet hoeveel een liter kost, maar ik denk iets van 25 euro(kan er ook naast zitten). Nu kan ik wel pirimor kopen maar zoveel last heb ik niet van luizen(dit jaar alleen in de rozen en tomaten). Dus dat wordt wat een dure zaak. Dat AA spul gebruik ik tegen de rups van de koolwitje, bladluizen, witte wormpjes in de frambozen, en ik heb er laast nog een hele partij larven van het leliehaantje naar de andere wereld mee geholpen. Je kan er zelfs een hele wespennest mee dood maken(voor de mensen die dit thuis uit willen proberen, doe wel een beschermende kleding aan want het duurt ong een kwartier dat alles dood is). Ik heb ook wat gehoord over een middel genaamt Spruzit, dit is een biologische middel tegen insecten, 'helaas' niet selectief. Helaas heb ik tussen aanhalingstekens gezet, omdat ik liever niet selectieve middels gebruik, anders krijg je voor elk beestje weer een ander bestrijdingsmiddel en dat word mij wat te duur voor een groente tuin een een paar rijen frambozen.
Als je last van veel verschillende plagen hebt, is het wel handig om niet-selectieve middelen te gebruiken ja. Maar als je maar last hebt van één plaag kan het soms beter zijn om selectieve middelen toe te passen, omdat je op die manier de natuurlijke vijanden spaart, wat ervoor kan zorgen dat je daarna nog minder bestrijdingsmiddelen hoeft te gebruiken.
Maar in de groentetuin gebruik ik ook meestal Decis tegen rupsen en luizen, maar soms gebruik ik ook weleens Admire. Dit is een middel dat speciaal voor de groenteteelt is, het nadeel is alleen wel dat het ontzettend duur is, al heb je er maar een heel klein beetje van nodig. Zelf heb ik geen spuitlicentie (wil ik wel gaan halen) maar we hebben thuis akkerbouw en snijbloemen, waardoor ik wel de beschikking over bestrijdingsmiddelen heb.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 15:48
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
IK zelfs heb licentie 1 en ik heb het certifikaat van 2(deze licentie moet ik nog opvragen bij de plantziekkundige dienst). Met licentie 1 mag je spuiten met bestrijdingsmiddelen en het kopen en vervoeren. Met 2 mag je een gewasbeschermingplan opstellen. Bv als je bij de gemeente werkt, dan mag je bepalen welk middel er gebruikt wordt tegen onkruid en hoevaak. Kennis van ziekten en plagen is hier bij nodig. Dan heb je ook nog een licentie 3, het verkopen van bestrijdingsmiddelen en een licentie 4, deze is voor het bestrijden van mollen en konijnen met blauwzuurgas(ik denk dat dit wel een pittige cursis is, want je hoeft maar iets fout te doen en het kan je eigen dood worden). De cursis van van licentie 1 en 2 valt wel mee, je hoeft echt niet alle middelen te kennen, want dit verandert toch steeds met het jaar. Wel een paar ziektes en plagen, zoals bacterievuur, iepziekte en bladluisluis enz. Ook moet je wat weten van veiligheid, zoals beschermende kleiding, filters van gasmaskers. En ook moet je uit kunnen rekenen hoeveel middel je per hectare(of hoe groot het behandelende perceel is).
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Geen titel.
Verwijderd
18 26-09-2004 22:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.