Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2005, 18:40
girly89
girly89 is offline
Wij doen ons profielwerkstuk nu over longen omdat het ontleden van een koeien oog toch niet mocht. wij moeten ook een practicum doen wij dachten aan wat het verschil is tussen de longinhoud van een topsporter en die van een rokend iemand! ma vraag me eigenlijk af of hier wel eens verschil tussen zit??? heeft misschien iemand anders nog een idee???

Gr...!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2005, 19:30
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Er is zeker verschil tussen een topsporter en een roker. Zelfs al tussen een roker en een 'normale' sporter. Het gaat volgens mij niet zozeer om de longinhoud (de hoeveelheid lucht die in de longen past) als wel om de opnamecapaciteit van de longen (hoeveel van de zuurstof komt ook daadwerkelijk in het bloed terecht). Door roken gaan de longblaasjes namelijk kapot, en hier vindt de gasuitwisseling plaats. Rokers hebben minder longblaasjes en er komt bij iedere ademteug dus minder zuurstof in het bloed.
Je zou dit bijvoorbeeld kunnen testen door een aantal mensen (rokers en niet-rokers, sporters en niet-sporters) kleine conditietestjes te laten doen en te kijken hoe ze daarop reageren. Ik weet alleen niet hoe dat praktisch haalbaar is. Maar dat zou je misschien met je docent moeten overleggen. Het is wel een interessant onderwerp. Succes ermee in ieder geval!
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 19:37
Verwijderd
het zal inderdaad eerder om de zuurstofopname gaan.

maar dan is een steekproef van 1 tegen 1 eigenlijk te klein. Lance Armstrong ( om het ultieme voorbeeld te geven ) neemt véél meer zuurstof op, van nature, dan zijn directe concurrenten.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 17:32
girly89
girly89 is offline
Thanks...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.