Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2004, 19:12
moon
Avatar van moon
moon is offline
Op het moment zit ik even in een dipje omdat ik mijn eigen leven onmogelijk maak, zonder dat het de bedoeling is.
Ik heb een hekel aan mezelf en het spookt al jaren dag in dag uit door mijn hoofd wat er allemaal wel niet slecht aan me is. Ik denk dat alle mensen mij haten en slecht over mij denken, ik geloof niemand en ik vertrouw niemand. Als ik mensen slechte woorden hoor zeggen denk ik dat het over mij gaat. Zelfs als mensen andere namen gebruiken in hun verhaal, of ze hebben het over "hij" inplaats van zij, denk ik dat het over mij gaat. Dat klinkt misschien grappig, maar zo voelt het absoluut niet, ik denk dat ze allemaal schuilnamen voor me hebben e.d
Maar ook als mensen aardige dingen tegen me zeggen, dan geloof ik dat niet en denk ik: "ja ja, het zal wel". Dan denk ik dat er juist wel iets achter zal zitten.
Nou heb ik hulp van een aardige vrouw, maar haar vertrouw ik ook niet meer. Ze zat vanmiddag tranen weg te slikken bij mijn verhaal en ze deed alsof ze het zo erg vond. Ik geloof haar niet ze speelt dat ze zo betrokken is, maar ondertussen doet het haar niks.
Ik heb het gevoel dat wat mensen dan ook doen, ze doen het tegenover mij nooit met goede bedoelingen. Ik durf geen mens te vertrouwen en ik heb het geveoel dat ik overal wat achter moet zoeken. Op een bepaalde manier weet ik dat mijn denkbeelden fout zijn, aan de andere kant zijn ze voor mij zo echt geworden, dat ik niet meer weet hoe ik er uit kom. Iemand een idee?

Ik weet dat ik hier al vaker over begonnen ben, maar het zit me echt zo dwars...ik verpest mijn eigen leven, terwijl ik zo graag wat van mijn leven wil maken juist.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2004, 20:22
starstruck
ehmm zoiets heb ik dus ook.. en als ik denk dat ik iemand wel kan vertrouwen en dat dus ook doe.. gaat het weer mis; dus ben ik nog verder van huis zeg maar.. (sorry kheb geen oplossingen)
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Op een bepaalde manier weet ik dat mijn denkbeelden fout zijn, aan de andere kant zijn ze voor mij zo echt geworden, dat ik niet meer weet hoe ik er uit kom. Iemand een idee?
Zoek professionele hulp. Zorg dat je meer zelfvertrouwen krijgt. In principe hebben jouw denkbeelden "Alle mensen zijn slecht en willen mij zwartmaken." niets te maken met de werkelijkheid maar met jouw kijk op de werkelijkheid.
Jij vindt jezelf een vreselijk mens dus dan zal de rest van de wereld dat ook wel vinden. Dat is niet zo.
Grote kans dat jij na dat laatste zinnetje denkt dat ik lieg. Vraag: Waarom zou ik daar baat bij hebben?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 21:04
ketchup suicide
ketchup suicide is offline
Ik heb precies hetzelfde gehad, ongeveer een jaar terug. Ik had echt een dikke hekel aan mezelf, wat niet leuk voor mezelf was maar ook niet voor mn vrienden. Maar dankzij hen ben ik er wel overheen gekomen. Probeer met vrienden erover te praten.
Bovendien wordt het nu lente, persoonlijk vind ik dat je dan alles positiever in gaat zien.
heel veel sterkte
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 15:37
joycieboo
Avatar van joycieboo
joycieboo is offline
Mensen praten en haten, maar dat doet ze niet zomaar, ze zijn gewoon jaloers dat is het. Niks van aan trekken, doe ik ook niet
__________________
Be smart, Be clever, Put me in your hart 4-ever
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 17:44
kleinedraak
Hey Meis!
Ten eerste sterkte!!! Ten tweede begrijp ik jou heel erg goed ik zit nl. met hetzelfde. Mag ik vragen met 'wat voor iemand' jij dan praat? Is het een bekende van je, een lerares of een echte prof. hulpverlener. Bij de eerste en tweede kan ik me best voorstellen dat ze zich emotioneel bij jou betrokken voelen. Als het een echte hulpverlener is zou dat wel erg raar zijn idd. Maar juist doordat jij zo onzeker bent zie je alleen de negatieve dingen van jezelf, maar ook van anderen. Dus als iemands iets zegt dan denk je meteen dat iemand het negatief bedoeld. Maarja als je er zo onzeker over bent vraag dan waarom ze huilde enzo.
Je mag me best PM'en als je erover wilt praten. Ik heb nl. precies hetzelfde en durfde daarom niet goed met iemand over te praten omdat ik bang ben dat ze me lastig vinden enzo.
Sterkte iig
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 12:33
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik heb het ook gehad. Ik heb het volgens mij nooit in zo grote mate gehad als jij, maar zeker wel tot vervelends aan toe.

Hoe ben ik daar uitgekomen? Het is eigenlijk niet supermoeilijk, maar je moet wel echt eruit willen en bereid zijn je denkbeelden aan te passen (wat wel moeilijk is, dat weet ik, soms heb ik nog wel eens een terugval). Het belangrijkste is in dit geval denk ik dat je je zelfvertrouwen terugwint, omdat dat weg is en daar alle negatieve denkbeelden vandaan komen.

Het eerste wat je moet proberen is simpelweg om zelfs de allerkleinste positieve dingen van het leven te zien. Het feit dat wij jouw post alleen maar lezen kun je al op een positieve manier bekijken. Dat betekent dat we in ieder geval naar je luisteren!

Vanaf dat punt zal het steeds makkelijker worden omdat er ook veel leukere dingen zullen gebeuren en je die automatisch gaat zien als heel positief (...dat ik dat mag meemaken), omdat je al geleerd had de kleine positieve dingetjes al te waarderen.

Verder is het belangrijk dat nadenkt over vragen zoals jadie ze hier al stelde... Waarom zouden wij zo snel een hekel aan je hebben. Ik ken je niet eens dus kan ik moeilijk nu al een hekel aan je hebben

Het is ook super uitermate heel belangrijk dat je je verwachting niet te hoog stelt. Anders val je zo weer terug. Zoals ik tegen iemand anders al een keer had gezegd: Een auto kan als die achteruit rijdt, niet gelijk vooruit rijden, daarvoor moet die eerst steeds langzamer achteruit gaan rijden en daarna kan die pas vooruit rijden. Wat ik ermee wil zeggen is dat het niet erg is als het niet gelijk lukt.

Oh jah dat vergat ik nog : sterkte ermee!!!

Als je er verder over wilt praten kun je gerust een PM sturen.

Laatst gewijzigd op 19-04-2004 om 12:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Ze praten slecht over mijn vriendin
Merle1997
11 25-11-2015 19:25
Psychologie Hoe leer ik haar te vertrouwen?
DanielPieters
16 19-02-2009 21:17
Verhalen & Gedichten Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal)
Verwijderd
226 27-11-2005 11:00
Levensbeschouwing & Filosofie Evolutie, Big Bang, Atheisme en Islam...
BiL@L
36 15-05-2003 17:27
Levensbeschouwing & Filosofie Dit kreeg ik per mail: Om over na te denken
Doc
19 18-01-2002 11:21
Psychologie Ik vind mijn leven niet de moeite waard
tisje
15 30-12-2001 23:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.