Oud 22-04-2020, 23:12
Char31
Char31 is offline
Hey jongens,
nooit gedacht dat ik zo mijn introductie om scholieren.com zou maken, maar ik moet toch even om advies vragen :
Om te beginnen, mijn ouders zijn simpelweg fantastisch en een beter vader of moeder kan ik niet wensen. Toch hebben mijn vader en ik altijd wel een 'probleem' gehad, hij vindt dat ik niet doorpak met mijn exacte vakken en is dus niet zo snel tevreden. Ik doe 3 Gym tto en de vorige 2 jaren heb ik goede cijfers kunnen halen zonder echt te hoeven werken, maar dit jaar zit het niet zo mee... Mijn ouders hebben beide VWO gedaan en gestudeerd, dus de druk is vrij hoog voor mij. Ik doe advanced Math en dat is soms iets te hoog gegrepen voor mij, maar mijn ouders (vooral mijn vader) denken dat dit komt doordat ik te laks ben en mij niet echt inzet. Ik heb vandaag bijvoorbeeld van 9 tot 5 gewerkt aan oa wiskunde en wat ander maar wanneer mijn vader binnenloopt (rond 18.50), ben ik inderdaad ook even aan het chillen. Ik ging daarna dus aan Natuurkunde, maar ik krijg dit niet af zonder zijn hulp. Dus, vader er bij, hij helpt, ik heb het af. Daarna begint zijn afkeurende gedoe weer, hij vraagt aan mij waarom ik het niet eerder had gedaan. Ik zeg dus, 'Ik had het heel erg druk.' Waarop mijn vader antwoord; 'Ja dat snap ik ook wel, maar de laatste uren zit je achter je computer.' Ja hallo ik ben ook maar een mens?? Maar ik kan het hem niet 'aardig' zeggen zonder dat het een hele discussie wordt met begrippen zoals 'vicieuze cirkel', 'kom eens van die bank af' en 'ik zeg het al sinds de eerste'
Dus anyway, wat zouden jullie doen in mijn situatie?
X
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2020, 00:03
Peppa
Peppa is offline
Ik zou de discussie aangaan. Soms snappen mensen iets niet totdat je het ECHT laat zien. Het kan even rot zijn maar achteraf zal hij het wat meer begrijpen.
Je kan ook met je moeder praten die dan misschien met je vader kan praten.
Dit hebben mijn ouders ook een beetje gedaan ik ben er toen mee gestopt met hulp vragen en het zelf uitzoeken. Ik wist dat het toch k*t zou worden als ik om hulp vroeg, niks mis met mijn ouders hoor.

Je vader heeft je gewoon heel hoog zitten en zie het ook als een compliment, want hij wil het beste voor je. Vergeet niet om ook lol te hebben met vrienden en dingen te doen dat je leuk vind. School is niet alles
Met citaat reageren
Oud 23-04-2020, 12:27
Verwijderd
Je vader is een ongevoelige klootzak. Met zijn VWO en universitaire studie. Krijg je ook nog een beetje liefde thuis ofzo?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2020, 13:27
Char31
Char31 is offline
Bedankt voor jullie berichtjes! Ik was gisteren eigenlijk gewoon een beetje boos want ik had daarvoor net een wiskunde toets verkloot, dus ik zag school even niet zo zitten. Ik. heb dit topic gisteren nogal impulsief geschreven want ik was echt moe & boos. Mijn ouders zijn echt hele lieve en leuke ouders en ik heb misschien een beetje een te negatief beeld van ze geschetst... Wat betreft mijn vader, ik heb vandaag met hem over wiskunde gepraat, gewoon heel casual, en hij had het er over dat hij de timing dat ik het aan hem vroeg gewoon niet zo chill vond, en dat begrijp ik ook wel... Ook heb we over de mogelijkheid dat ik Wiskunde A (het is internationaal dus een beetje anders lol) ga kiezen en dat vond ik eigenlijk ook helemaal prima Om een lang verhaal kort te maken, probleem opgelost met behouden goede relatie tussen ouders en mij
Met citaat reageren
Oud 23-04-2020, 13:28
Verwijderd
Jaja, we spreken elkaar over 10 á 20 jaar weer.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2020, 13:40
Verwijderd
Kom op zeg, als je Gymnasium doet pak je geen Wiskunde A. Ga dan Atheneum met Wis B doen als je echt tijd te kort komt.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2020, 14:21
Verwijderd
Oh kijk de vader is ook in de topic gearriveerd!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2020, 14:41
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Oh kijk de vader is ook in de topic gearriveerd!
LOOOOOL
Met citaat reageren
Oud 23-04-2020, 14:52
Char31
Char31 is offline
Haha bijna wel ja, hierbij vergelijken is mijn vader nog mega mild
Met citaat reageren
Oud 23-04-2020, 15:01
Char31
Char31 is offline
@PlezierigeDame als we elkaar over 10 a 20 jaar weer spreken, denk ik niet echt dat dit nou negatief effect op mij heeft gehad/gaat hebben Het is toch juist belangrijk dat je je problemen rustig en met behoud van de relatie oplost? Voor de rest is de relatie tussen mij en mijn ouders echt helemaal prima, dus no worries

@Jan Marijnissen lol dit heeft zelf mij vader nog nooit gezegd. Maar ik denk dat het mij wel lukt om zelf te beslissen over de keuzes die ik maak Trouwens, waarom zou ik van school gaan om dan weer wiskunde B te gaan kiezen ?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2020, 15:18
Verwijderd
Dank voor je vraag.

Gymnasium is niets meer dan VWO voor leerlingen die wat extra uitdaging kunnen gebruiken. Je leert geen zaken die direct erg nuttig zijn (Latijn en Oud-Grieks worden zelden tot nooit gebruikt), maar de waarde zit er in dat je leert om te gaan met grote hoeveelheden stof. Analytisch nadenken. Meer doen in minder tijd. Vaardigheden waar je de rest van je leven profiteert.

Dat gezegd hebbende is het wat vreemd om voor een gemakkelijker pakket binnen het Gymnasium te kiezen. Qua opleidingen na je middelbare school biedt Gymnasium niets extra ten opzichte van Atheneum. Wiskunde B ten opzichte van Wiskunde A wel, zowel direct als vereiste in een aantal studies, als genoeg studies waar het geen harde vereiste is, maar waar je wel erg geholpen bent met een Wiskunde B achtergrond. Qua toekomstperspectief is Wiskunde B - als je het kan - dus een betere keuze dan Wiskunde A.

Als het allemaal wat veel voor je is, dan is dat totaal geen probleem en totaal geen schande. En is het inderdaad wellicht slim om een klein stapje terug te doen. Maar om dan wél op het Gymnasium te blijven, met de extra werkdruk van Latijn en Oud-Grieks - ten koste van waarschijnlijk minimaal één uur Wiskunde per week - vind ik een vreemde keuze. Je hebt er meer aan om naar het Atheneum te gaan, om daar een uur meer Wiskunde B les per week te krijgen én niet mer de extra werkdruk van de twee oude talen te hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2020, 16:11
Char31
Char31 is offline
Bedankt voor je uitleg Ik blijf gymnasium doen omdat ik het een hele leuke school vind en ik echt hele leuke vrienden heb. Voor de rest is Latijn een van mijn favoriete vakken en dat wil ik dus graag houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote-Lucht-Je-Hart-topic #160
JustADreamer
480 18-01-2011 13:21
Verhalen & Gedichten Het Grote Brieventopic
Verwijderd
57 03-03-2008 18:13
Psychologie veeleisende vader
misch
4 05-10-2006 21:22
Psychologie 'Veeleisende' ouders...
duivelaartje
55 31-10-2004 19:44
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De ondraaglijke lichtheid
clubje
124 27-09-2003 12:07
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 14:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:00.