Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Bekijk resultaten poll: Hang jij een religie aan?
Ja, Nederlands hervormd en ik beschouw mezelf als behorende tot de PKN 2 6.67%
Ja, gereformeerd en ik beschouw mezelf als behorende tot de PKN 1 3.33%
Ja, Nederlands hervormd maar geen PKN 1 3.33%
Ja, gereformeerd maar geen PKN 1 3.33%
Ja, anderszins protestants, namelijk ... 1 3.33%
Ja, rooms-katholiek 6 20.00%
Ja, joods 2 6.67%
Ja, islamitisch 3 10.00%
Ja, anders, namelijk ... 4 13.33%
Ik ben een agnost 7 23.33%
Ik ben aan atheïst 16 53.33%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2015, 08:20
Verwijderd
Zijn er dan andere goden dan Zeus, Hera en de rest van de griekse mythologie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2015, 08:23
Verwijderd
Maar hoeveel vormen van protestants en gereformeerd zijn er wel nie?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 08:34
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar hoeveel vormen van protestants en gereformeerd zijn er wel nie?
Veel.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 08:47
Cootje01
Avatar van Cootje01
Cootje01 is offline
Maar als er zoveel vormen van religie zijn, hoeveel goden zijn er dan niet?
__________________
Puber-tijd is de tijd dat je ouders vervelend beginnen te doen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 08:47
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Maar hoeveel vormen van protestants en gereformeerd zijn er wel nie?
Dit geeft wel een beetje idee waar het allemaal mee begon aan de protestante kant

__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 08:48
Verwijderd
Citaat:
Ik heb geleerd dat naastenliefde de kern is.
Ook ik ben rooms-katholiek opgevoed. Gedoopt, ter communie gegaan en gevormd. Vroeger was ik zelfs misdienaar en gingen we iedere zondag naar de kerk. Op een gegeven ogenblik werden er in onze kerk regels van vroeger terug gehaald. Vrouwen mochten de mis niet meer dienen en zo waren er meer dingen die ik zelf niet precies weet. Mijn ouders (beiden zeer actief binnen de gemeenschap destijds) waren het er niet mee eens en besloten niet meer naar de kerk te gaan. We leven de regels na, met 'heb je naasten lief' als kern. En dankbaar voor ons bestaan, voor de mooie dingen in ons leven. Ik denk dat dat het belangrijkste is.

En er is inderdaad een verschil tussen het katholieke geloof en het protestantse. Dat laatste is meer gericht op het woord, terwijl het katholieke geloof een veel oudere historie kent en veel meer tradities aanhangt. De globale dingen uit de bijbel ken ik dan ook wel, maar ik kan zeker niet alle verhalen navertellen. Ik snap ook daar het nut niet van, aangezien we in het nu leven en we, vind ik, vooral moeten vasthouden aan het houden van elkaar en elkaar helpen. Ongeacht afkomst of religie.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 09:20
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik denk dat het niet per se gaat om het ene 'niet mogen kiezen' en 'het andere wel'. Ook denk ik niet dat er een oude man met een baard op een wolk straf uitdeelt als je 'het verkeerde kiest'. Ik denk dat het meer te maken heeft met bepaalde richtlijnen die je als individu, met hoe je gemaakt bent, het beste de MMO van het leven kan doorlopen. Dat het richtlijnen zijn om op een manier te leven waardoor je in het reine bent met jezelf. Als je een keuze maakt, dan heeft dat altijd gevolgen, en je kunt die gevolgen als opgelegde straf of beloning zien of als een gevolg van je keuze.

Het lastige in deze discussie is dat religie benadert wordt vanuit creationistisch oogpunt, met een allesbeheersende almachtige. Ik denk dat je religie ook kan benaderen puur als levensstijl, waarbij alle verhalen en wetten wat abstracter moeten worden gezien, ze worden hier erg letterlijk genomen.


Citaat:
Ook ik ben rooms-katholiek opgevoed. Gedoopt, ter communie gegaan en gevormd. Vroeger was ik zelfs misdienaar en gingen we iedere zondag naar de kerk. Op een gegeven ogenblik werden er in onze kerk regels van vroeger terug gehaald. Vrouwen mochten de mis niet meer dienen en zo waren er meer dingen die ik zelf niet precies weet. Mijn ouders (beiden zeer actief binnen de gemeenschap destijds) waren het er niet mee eens en besloten niet meer naar de kerk te gaan. We leven de regels na, met 'heb je naasten lief' als kern. En dankbaar voor ons bestaan, voor de mooie dingen in ons leven. Ik denk dat dat het belangrijkste is.

En er is inderdaad een verschil tussen het katholieke geloof en het protestantse. Dat laatste is meer gericht op het woord, terwijl het katholieke geloof een veel oudere historie kent en veel meer tradities aanhangt. De globale dingen uit de bijbel ken ik dan ook wel, maar ik kan zeker niet alle verhalen navertellen. Ik snap ook daar het nut niet van, aangezien we in het nu leven en we, vind ik, vooral moeten vasthouden aan het houden van elkaar en elkaar helpen. Ongeacht afkomst of religie.


I think I love you guys.

Deadlock en Elin3 lijken me ook beide even dogmatisch, ze hebben alleen een ander boekje gelezen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 10:21
Verwijderd
Nee hoor, ik troll gewoon de dogmatische zeurders.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Ik ben agnost, maar ook "aan atheïst", want ja, zeker weten doe ik niks, maar het lijkt me toch allemaal wel behoorlijke onzin. Eigenlijk dus gewoon atheïst
Ja ik ook - ik sluit niets uit, maar het lijkt me allemaal wel bar onwaarschijnlijk
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 11:01
Verwijderd
Overigens was dacht ik like 30% van de Nederlanders religieloos gelovig (ietsist) en dat staat er niet bij
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 11:11
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Overigens was dacht ik like 30% van de Nederlanders religieloos gelovig (ietsist) en dat staat er niet bij
Ja, anders, namelijk ...

Alleen pinguindude zou tot nu toe ietsist kunnen zijn, de overige stemmers daar zijn of niet serieus of hebben al wat anders dan ietsisme als verklaring gepost.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 11:34
Verwijderd
Ja het waren (volgens de quest) wel vooral 40+'ers, dus daar kan het ook aan liggen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 11:35
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ah ja, zo hoog is de leeftijd hier ook weer niet

Nog niet
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 12:28
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Maar je gelooft toch in God, in Jezus, in de hemel etc.? Als het puur gaat om een levensstijl, kun je heel veel atheïsten christelijk noemen.
Ik kan niet veel zeggen over het christendom, misschien ben je pas christelijk als je in een hogere macht gelooft en die aanbidt. Maar binnen jodendom is het geen vereiste.

Jodendom gaat ook niet zozeer om het behalen van de hemel, het gaat om het nu, het huidige leven.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 12:28
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
hihi.

Citaat:
This study examines the association between beliefs about God and psychiatric symptoms in the context of Evolutionary Threat Assessment System Theory, using data from the 2010 Baylor Religion Survey of US Adults (N = 1,426). Three beliefs about God were tested separately in ordinary least squares regression models to predict five classes of psychiatric symptoms: general anxiety, social anxiety, paranoia, obsession, and compulsion. Belief in a punitive God was positively associated with four psychiatric symptoms, while belief in a benevolent God was negatively associated with four psychiatric symptoms, controlling for demographic characteristics, religiousness, and strength of belief in God. Belief in a deistic God and one’s overall belief in God were not significantly related to any psychiatric symptoms.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 12:40
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik kan niet veel zeggen over het christendom, misschien ben je pas christelijk als je in een hogere macht gelooft en die aanbidt. Maar binnen jodendom is het geen vereiste.

Jodendom gaat ook niet zozeer om het behalen van de hemel, het gaat om het nu, het huidige leven.
Wat is nou het verschil tussen een christen/jood die niet gelooft in een zekere hogere macht en een atheïst? Ze kunnen prima dezelfde normen en waarden aanhangen, en zullen dat vaak ook doen denk ik. Alleen je hebt dan toch behoefte aan de Thora/Bijbel als boekje?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 13:01
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Wat is nou het verschil tussen een christen/jood die niet gelooft in een zekere hogere macht en een atheïst? Ze kunnen prima dezelfde normen en waarden aanhangen, en zullen dat vaak ook doen denk ik. Alleen je hebt dan toch behoefte aan de Thora/Bijbel als boekje?
Is een boeddhist dan een atheist? Want dan wel, maar zo wordt die definitie doorgaans niet gebruikt denk ik. En er is verschil tussen niet geloven dat god bestaat en geloven dat god niet bestaat.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 13:10
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
boeddhisme is een non-theïstisch geloof. Volgens mij is het vrij agnostisch georiënteerd.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 13:13
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Is een boeddhist dan een atheist? Want dan wel, maar zo wordt die definitie doorgaans niet gebruikt denk ik. En er is verschil tussen niet geloven dat god bestaat en geloven dat god niet bestaat.
Ik zie boeddhisten, met uitzondering van een enkele stroming wellicht, wel als atheïstisch.

Atheïsme is ook niet per se geloven dat god niet bestaat.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 13:25
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Atheïsme is ook niet per se geloven dat god niet bestaat.
Uh, dat is doorgaans juist wel de definitie van atheïsme.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 13:31
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Uh, dat is doorgaans juist wel de definitie van atheïsme.
Niet geloven dat god bestaat kan ook.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 13:36
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Dan snap ik niet wat je probeert te zeggen. Atheïsme is het ontkennen van het bestaan van een god/hogere macht/'creator'/etc
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 13:41
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dan snap ik niet wat je probeert te zeggen. Atheïsme is het ontkennen van het bestaan van een god/hogere macht/'creator'/etc
https://en.wikipedia.org/wiki/Negati...sitive_atheism
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 13:58
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Atheïsme kent meerdere elkaar soms overlappende, soms uitsluitende betekenissen, maar het begrip omvat vrijwel altijd de afwezigheid van geloof in een of meer goden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme

Ik zou semantische discussies wel in 1 taal houden.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 13:59
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Maar misschien kan iemand een poll maken.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 14:03
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Semantisch geneuzel voor fanatieke hokjesdenkers dus.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 14:08
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Semantisch geneuzel voor fanatieke hokjesdenkers dus.
Je vindt het verschil tussen "ik geloof niet in god, god bestaat niet" en "ik geloof niet in god, maar het is niet per se waar" onzinnig?

Ik denk dat hier best veel atheïsten zich liever niet tot 1 van deze categorieën zouden willen beschouwen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 14:10
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik denk dat hier best veel atheïsten zich liever niet tot 1 van deze categorieën zouden willen beschouwen.
Citaat:
Semantisch geneuzel voor fanatieke hokjesdenkers dus.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 14:11
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
En de natuur heeft lak aan semantiek!
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 14:13
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
En er is verschil tussen niet geloven dat god bestaat en geloven dat god niet bestaat.
Begin er dan ook niet over
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 14:52
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Je vindt het verschil tussen "ik geloof niet in god, god bestaat niet" en "ik geloof niet in god, maar het is niet per se waar" onzinnig?
Ik snap nog steeds niet wat je wil zeggen. Er is een grijs gebied tussen atheïsme en agnosticisme, ze sluiten elkaar niet volledig uit. Hoe jij zelf dingen wil classificeren is aan jou.

Nu ik weer even wat wikis heb gelezen denk ik dat ik zwem tussen apatheisme en ignostisisme en atheisme, naar gelang hoe de pet er naar staat.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 14:56
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Begin er dan ook niet over
Ik hield geen rekening met je pathologische neiging overal een label aan te hangen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:00
df
Avatar van df
df is offline
Axel's definitiefetisj wordt weer bevredigd hier, fantastisch.

Overigens geloof ik niet. Wat ben ik dan Axel??????
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:02
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik hield geen rekening met je pathologische neiging overal een label aan te hangen.
Jij hebt het over stromingen en verschillende betekenissen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:05
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Axel's definitiefetisj wordt weer bevredigd hier, fantastisch.
Heel zielig weer hoe je uit alle macht een stok probeert te vinden om mij mee te slaan. Lees nou gewoon eens terug in de dit topic en kijk wie er begint over niet geloven in het bestaan van god en geloven in het niet-bestaan van god.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:05
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nee hoor.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:06
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Axel's definitiefetisj wordt weer bevredigd hier, fantastisch.

Overigens geloof ik niet. Wat ben ik dan Axel??????
Een kutkakkerlak. Zin in vanavond?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:06
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
En er is verschil tussen niet geloven dat god bestaat en geloven dat god niet bestaat.


Citaat:
Atheïsme kent meerdere elkaar soms overlappende, soms uitsluitende betekenissen, maar het begrip omvat vrijwel altijd de afwezigheid van geloof in een of meer goden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:07
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:




Ok sorry, wat is jouw definitie van beginnen?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:11
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
je moeder
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:17
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ok sorry, wat is jouw definitie van beginnen?
Citaat:
je moeder
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:21
df
Avatar van df
df is offline
Citaat:
Een kutkakkerlak. Zin in vanavond?
Nogal ja, nog nooit avondwedstrijd tegen ajax meegemaakt in De Kuip. Ben benieuwd!

Elia vs Tete en El Ghazi vs Feyenoord verdediging worden interessante duels!
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:36
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik ben een beetje bang dat Ajax verliest
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 15:36
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Maar ik heb er wel zin in! En dan over een week of wat weer
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2015, 16:16
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
'You never hear in the news, 'Two hundred killed today when atheist rebels took heavy shelling from the agnostic stronghold in the north.'
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 00:02
Verwijderd
Over die vormen van protestants:
Dat zijn een hoop lijntjes... Ik ken eigenlijk alleen dat van Luther en Calvijn. Alleen van de geschiedenislessen...

Over dat ietsist:
religieloos gelovig? Leg uit plox, ik snap t nie... En hoezo zou ik dat zijn? En ik ben nog geen 40, gelukkig
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 08:02
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
En hoezo zou ik dat zijn? En ik ben nog geen 40, gelukkig
Je zou het misschien kunnen zijn, omdat je je stem "Ja, anders, namelijk ..." niet had uitgelegd
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 08:22
df
Avatar van df
df is offline
Citaat:
Ik ben een beetje bang dat Ajax verliest
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 08:26
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Helaas. Gelukkig snel een herkansing en dan wel in het goede doel scoren. En fisher thuislaten. En gudelj.

Prima wedstrijd wel, jammer dat die scheidsrechter op het einde opeens met kaarten gisteren ging zwaaien.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 08:28
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ja die heten dan grappig genoeg extreem linkse of extreem rechtse axiegroepen. Of hooligans.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Religie versus wetenschap
Egoconstructie
36 25-01-2011 15:54
Levensbeschouwing & Filosofie Dopen? Eerste communie? Plechtige communie?
Lucaah
100 04-01-2010 13:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [stelling] Etnische/religieuze geweldadige conflicten bestaan niet
Verwijderd
213 15-11-2008 15:22
Levensbeschouwing & Filosofie [discussie] geloof/religie
owlbeer
79 22-06-2005 15:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 20:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:52.