Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2011, 23:05
ibek
ibek is offline
Hoi.

Van 01-08-2010 tot 31-05-2011 heb ik in een kamertje gewoond in Leeuwarden.
Ik heb de kamer door een puntensysteem gehaald, daar kwam ik op uit dat de maximale huur € 167 euro mag zijn, de kale huur was 220 euro.
Naast de huur werden er maandelijks elektra kosten in rekening gebracht: € 66,88
De waterschapslasten en het watergebruik moesten nog apart betaald worden.

Ik heb toen de schatting-bedragen van Vitens (water) netjes betaald en ook de waterschapsbelasting, maar heb er altijd een raar gevoel bij gehad. Naar mijn mening moet in ieder geval de belasting meegerekend worden in de "alles incl. huurprijs" en dat het water los verrekend word, vind ik ook erg vreemd.

Nu, 4,5 maand verder, krijg ik van een oud huisgenoot een mailtje dat er een afrekening (over periode 30 augustus 2010 – 11 augustus 2011) van Vitens is gekomen; er moet nog een bedrag van € 297 euro betaald worden. Daar moet ik nog een gedeelte aan meebetalen, voor de maanden dat ik daar woonde.

Nu barst bij mij de bom! Kan iemand mij hier wat informatie over geven, hoe jullie dit verhaal vinden en wat ik er eventueel mee moet doen (of niet)?

Alvast bedankt!
Groeten Ellen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2011, 11:43
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
De aansluiting kost vast €26,50 en daarnaast €1.12 per m3.
We gebruiken gemiddeld 120 liter per dag (= 3.6 m3 /maand = €4,00, per jaar dus €48 per persoon)
Laat ze aantonen hoeveel water is gebruikt en zoek uit waar dat is gebleven, misschien is er grote lekkage, staat er iemand 24 uur/dag onder de douche of tapt een derde stiekem af?

Over de elektra rekening ben ik ook niet te spreken, maar ja.. de huur klopte ook al niet.
Da's niets nieuws voor kamerhuur, wordt eens tijd deze hele "markt" eens uit te kammen..
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 15:47
Ivo
Ivo is offline
Waterschapslasten komen altijd ten laste van de bewoners, dus bovenop de huur. Zelfde geldt voor rioolrecht en afvalstoffenheffing.
En dat je voor water (en gas/elektra) een eindafrekening krijgt is vrij normaal. Je hebt geen eigen meter, dus zal via een vooraf vastgestelde verdeelsleutel de extra kosten of de teruggave worden verrekend. De verdeelsleutel voor water en elektra is meestal dat elke huurder hetzelfde bedrag betaald. Verwarming wordt vaak gespecificeerd naar oppervlakte, maar ook wel eens een gelijk bedrag per huurder.

Dat je voorschotbedrag voor elektra (en waarschijnlijk ook gas) apart gespecificeerd is, zegt al genoeg: je hebt geen all-in huur. Maar een kale huur en servicekosten/bijkomende kosten.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 11:53
ibek
ibek is offline
Ik snap dat het geen all-in huur is, maar de genoemde bedragen vind ik erg hoog. Ik heb meerdere fora gelezen, waarop staat voor alles inclusief 60 euro te verwachten. Water en inderdaad waterschapsbelasting komt er nog overheen.

Maar wat kan ik hier nu nog mee doen, aangezien ik er zelf niet meer woon..?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 12:04
Verwijderd
Heb je een specificatie gevraagd? Dus gewoon een overzicht van de kosten voor het hele huis + de verdeelsleutel over de verschillende kamers (bij water is het neem ik aan gewoon gelijk verdeeld per persoon), zodat je precies weet waar die kosten uit bestaan (zoveel voor de aansluiting, zoveel m3 water verbruikt, dat kost zoveel per m3 oid). Kun je beter inschatten hoe redelijk het waterverbruik is (en of het bedrag dus wel klopt).
Met citaat reageren
Oud 20-10-2011, 07:16
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Minus uiteraard het door jou al betaalde schatting bedrag, misschien hoor je wel geld terug te krijgen !
Trouwens; mocht een andere oud bewoner onvindbaar zijn en geen cent betaald hebben, jammer voor de verhuurder toch? Waarom zou jij daar voor moeten opdraaien?
Het contract met Vitens staat toch niet op jouw naam? Ik neem aan op naam van de verhuurder...
Het verschil van 220 - 167 per maand mag die risico's dekken.
Als de verhuurder een eerlijke verdeelsleutel wil mag hij/zij een gelijk aantal watermeters per kamer laten installeren, en een douche en wasmachine met muntjes. ja, verhuren van kamers kost wat met investeren, maar ze zien 't snel genoeg terug.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.