Oud 26-12-2010, 20:10
Pakosje
Pakosje is offline
Mijn Topic Titel zegt het een deels al. Ik ga het volgende vertellen:

Het licht namelijk zo, ik ben kortgeleden 18 geworden en ben nog thuiswonend en krijg binnen kort een Aanvullende beurs naast mijn Basis beurs.

Nu wil ik natuurlijk wat gaan bijverdienen om wat rustiger de rekeningen en zaken af te handelen, en nog wat geld voor me zelf houw natuurlijk. Maar nu zeggen mijn ouders dat zij mij dat niet kunnen toelaten om te werken. Aangezien het invloed heeft op de uitkering van mijn ouders. Zodra ik dus dan wat bijverdien wordt het ingekort op hun uitkeringen.

Zelf moet ik zeggen dat dit klopt, aangezien ik het ook na gevraagd heb. Mijn ouders of broers hebben een hele hoge boetes gekregen die uit eindelijk mijn ouders moesten betalen. Dit kwam omdat ze teveel bij verdienden en of niet doorgaven wat ze verdienden.

Nu had ik dit allemaal via het telefoon na gevraagd via de Sociale Dienst, en kreeg ik te horen dat ik max: € 7 euro per week mocht bijverdienen, zodra ik het grens zou overschrijden moest ik dit doorgeven en zodra ik het doorgaf zou het over geschrijdde bedrag vanaf € 7 euro ingekort op de uitkeringen van mijn ouders. Geef ik het niet door, krijgen mijn ouders of ik simpel weg later een boete. Omdat zij er toch eenmaal achter komen.

Nu is mijn vraag kan ik hier wat aan doen? Ik wil niet inschrijven als uitwonend, en wil toch gaan bijverdienen en klopt het dat de bedrag bij het grens € 7 euro per week licht? Want dat is toch belachelijk laag! En als het niet klopt, wat is de maximale toegestane bedrag wat ik mag bijverdienen zonder dat de uitkering van mijn ouders ingekort worden. En zonder dat ik of een van mijn ouders een fikse boete krijgt. Mijn ouders willen het op papieren zien, dat ik tot een bepaald bedrag mag bijverdienen. Maar mijn vraag is dus mag ik in de bovenstaande situatie gaan bijverdienen?

Laatst gewijzigd op 26-12-2010 om 23:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2010, 09:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het lijkt me dat die maximale bedragen zijn te vinden op de site van het ministerie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 10:14
Verwijderd
Zwart werk; oppassen, klusjes voor de buren, huiswerkbegeleiding voor de kinderen van de buren, alles waarbij je contant uitbetaald wordt.

En verder denk ik dat de enige die voor jouw situatie het juiste antwoord kan geven, toch echt de Sociale Dienst is.
Als zij zeggen maximaal 7 euro per week, dan is dat het antwoord. En daar zul je het mee moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 10:29
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Als het goed is worden je ouders al gekort sinds je 18 bent, bij de WWB wordt er van uit gegaan dat wanneer een kind 18 is, deze bij kan dragen in de vaste lasten.

Waarom ga je aan mensen, die je situatie helemaal niet kennen, vragen of Sociale Zaken wel gelijk heeft? Twijfel je, of snap je wat je is uitgelegd niet goed, bel ze dan nog een keer. Zij kennen jouw familie, de toekenning en uitbetaling van de WWB en de voorwaarden voor jouw familie. Wij niet.
Het beste kun je zelfs bellen met de klantmanager van je ouders, die zou al helemaal moeten weten hoe de vork in de steel zit.
Je kunt ook gelijk vragen of ze de regels op papier willen stellen, zodat je weet waar je aan toe bent.

Zelf denk ik dat je €7,- per week vrij mag verdienen, dus zonder enige gevolgen voor de uitkering. Daarboven zal worden beoordeeld door SoZaWe en zo mogelijk van de uitkering van je ouders worden ingehouden. Zolang je eerlijk bent zal er niet zoveel gebeuren lijkt me - er bestaat geen baat bij het geven van een boete als je SoZaWe netjes van informatie voorziet. Tenzij je verlaging van een uitkering omdat jij als kind geld verdient ook als boete ziet.

Ik zou niet zomaar zwart gaan werken. Heb vaak genoeg gezien dat mensen er na jaren op worden betrapt en voor x-aantal jaar WWB mogen terugbetalen. Over voorgaande jaren wordt dit bedrag ook nog eens gebruteerd, daar word je niet vrolijk van.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 14:55
Pakosje
Pakosje is offline
Citaat:

Waarom ga je aan mensen, die je situatie helemaal niet kennen, vragen of Sociale Zaken wel gelijk heeft? Twijfel je, of snap je wat je is uitgelegd niet goed, bel ze dan nog een keer. Zij kennen jouw familie, de toekenning en uitbetaling van de WWB en de voorwaarden voor jouw familie. Wij niet.
Het beste kun je zelfs bellen met de klantmanager van je ouders, die zou al helemaal moeten weten hoe de vork in de steel zit.
Je kunt ook gelijk vragen of ze de regels op papier willen stellen, zodat je weet waar je aan toe bent.
....

Ik zou niet zomaar zwart gaan werken. Heb vaak genoeg gezien dat mensen er na jaren op worden betrapt en voor x-aantal jaar WWB mogen terugbetalen. Over voorgaande jaren wordt dit bedrag ook nog eens gebruteerd, daar word je niet vrolijk van.
Ben ik de enigste die 18 jaar oud is en thuiswonend is terwijl mijn ouders uitkeringen hebben. Er zijn hier mensen zat met dat situatie. Denk ik

Je kan natuurlijk wel begrijpen waarom ik dit vraag, aangezien niemand een boete wil en niemand per direct gelooft dat het grens bij 7 euro per weer licht. En mijn mam die zei direct dat het vrouw aan de telefoon misschien je niet goed begrepen heeft.

En natuurlijk kom je dan op het forum om het na te vragen, uit eindelijk word je wel goed geholpen, maar dan zeggen er paar mensen uit het niets "Ga niet Zwart werken." ehmm Right Hoe komen jullie eraan dat ik zwart wil gaan werken ??

Bij wit werken hoor je het jaarlijks bedrag ook door te geven. Wil niet zeggen als ik het niet doorgeef dat ik zwart werk. Ze willen weten of ik meer verdien dan het grens.

Nergens staat ik zwart wil gaan werken.. Maar toch bedankt mensen
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 19:21
Verwijderd
Dat zwart werken sloeg op een eerdere post. Er werd gezegd dat je zou kunnen zwart werken, dat was een tip. Vervolgens werd de tip gegeven dat je dat niet moest doen. .
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 21:09
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bij wit werken hoor je het jaarlijks bedrag ook door te geven. Wil niet zeggen als ik het niet doorgeef dat ik zwart werk. Ze willen weten of ik meer verdien dan het grens.
Alleen zijn er dan verschillende manier waarop dat alsnog bekend kan worden. Via de loonadministratie van je werkgever bijvoorbeeld.

Het probleem daarbij is dat zulke dingen jaren lang nog terug te vorderen zijn. En vijf jaar uitkeringsfraude in één maand terugbetalen lukt je echt niet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 20:55
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ik ga er van uit dat je ouders een bijstands uitkering hebben. Dit betekent inderdaad dat iedere euro die jij verdient van hun bijstandsuitkering af gaat. Was je echter ONDER de 18 geweest was dit niet het geval.

De bijstand is namelijk bedoeld voor het hele gezin. In jou situatie kan het dus aantrekkelijk zijn om uit huis te gaan. Eventueel bij een vriend/vriendin te gaan wonen. Dit alleen op papier doen raad ik je overigens wel af.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2011, 00:10
Pakosje
Pakosje is offline
Het is weer een tijdje geleden dat ik deze topic had gestart, maar na enkele maanden tot vorige week.

Kwam ik erachter dat de uitkering situatie van mijn ouders niet echt klopte dan wat ik vermeld had, zij hebben echter geen bijstand uitkering, maar eerder een (ziekte) of arbeid ongeschikt uitkering. Dus wat mogelijk een WAO uitkering heet..

Omdat de uitkering situatie van mijn ouders nu veranderd is, verandert natuurlijk ook het antwoord of uitkomst voor mij.

Dus ik vroeg me dit keer nogmaals af of mijn ouders met een WAO uitkering ook ingekort kunnen worden als ik dit keer ga werken?..

(Ter info, ik ben inmiddels 19, en ik sta nog steeds ingeschreven bij mijn ouders.)

Laatst gewijzigd op 20-10-2011 om 00:15.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2011, 20:43
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Toen ik ging werken vroegen m'n ouders een bijdrage in de huishouding, (vroeger ook wel kostgeld genaamd).
Als deze bijdrage hun (netto)verlies op hun uitkering dekt is de rest voor jou.
Dan kun je zeggen "maar dat is oneerlijk, dan moet ik zoveel van het door mij verdiende geld afstaan". Ja, dat is vervelend, maar waarschijnlijk nog steeds goedkoper dan op jezelf gaan wonen.
Vergeet ook niet dat de rest van werkend Nederland elke maand een deel van hun salaris aan jouw ouders afstaan..
Dan wordt het een rekensommetje; als ik 20 uur per maand werk, wat levert me dat op en hoeveel kost dat m'n ouders.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 10:52
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Dan wordt het een rekensommetje; als ik 20 uur per maand werk, wat levert me dat op en hoeveel kost dat m'n ouders.
+1 Dit lijkt mij de beste oplossing. Stel jouw ouders leveren 100 euro per maand in, omdat jij bijv 300 euro per maand verdiend. Dan houd jij alsnog 200 daarvan over. Snap heel goed dat dit zuur is, aangezien het wel jouw verdiende geld is, maar ja ik vind het ook zuur als ik zie dat 42% van mn salaris wordt ingehouden om al dit soort uitkeringen te bekostigen .

Los daarvan, zou je er ook overna kunnen denken om met de tijd een eigen plekj e te gaan zoeken. Dan hoef je zelf geen kosten meer af te dragen aan je ouders als je gaat werken, je krijgt uitwonende beurs.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.